V261 Kurz plavání •Praktické info k semináři •Cíle semináře •Vaše asociace, když se řekne plavání •Trocha historie •Vliv vody – plavání •Plavecké způsoby •Být jako voda … Crouching Tiger •Vnitřní plavání •Halliwickova metoda - 11 zásad Halliwickovy metody •Plavání dětí •Hry ve vodě Co nás čeká •Doprava – tram 9 a 5 ze zastávky Vodičkova do zastávky Olšanské náměstí •Plaveme v bazénu v Hotelu Olšanka (přímo na Olšanském náměstí) •Plaveme 12:30 - 13:30 23. 9. 2020 30. 9. 2020 14. 10. 2020 21. 10. 2020 11. 11. 2020 25. 11. 2020 9. 12. 2020 16. 12. 2020 V261 Kurz plavání •Ne více než 2 absence z lekcí v bazénu •Aktivní participace (=budete plavat:-) • •Dlouhé vlasy budete muset mít něčím stažené (nebo v plavecké čepici)!!! •Vstupné do bazénu je hrazené školou, ale klíče od skříněk dostanete zpravidla za zálohu (to může být třeba i Lítačka). •Pokud nebudete moci plavat, do bazénu prosím ani nechoďte, bylo by to zbytečné. •Předmět V261 Kurz plavání NELZE absolvovat se suchou hlavou :-) Podmínky udělení zápočtu •Sraz v 12:15 – 12:20 ve vestibulu bazénu (nesnažte se do bazénu dostat dříve než v 12:15) •Na recepci prostě řekněte, že jste z Jaboku •Budeme se učit •Základy plaveckých způsobů prsa a znak (kraul a skok šipkou pouze pro dobrovolnice) •Základní prvky první pomoci ve vodě •Ukážeme si pár her ve vodě •Základní principy Halliwickovy metody •Doteky – práce s bezpečným prostředím v době výuky •Co přispěje k tomu, abyste se mohli(y) cítit co nejlépe? • • Komentář k praktickým věcem •Podpora podmínek pro vytvoření pozitivního vztah k vodě •Naučit se základům plaveckých stylů prsa a znak (případně i kraul) •Znát a umět použít jednoduché záchranářské techniky •Znát a umět vést několik nenáročných aktivit / her ve vodě •Znát a umět použít vybrané prvky Halliwickovy metody • •V ideálním případě by po absolvování tohoto předmětu měl každý student být schopen vzít do vody klienty, děti, či jinou cílovou skupinu lidí se kterou právě pracuje a nemít obavy, že situaci nezvládne. Kurz plavání je též předmětem, který by měl sloužit k psycho-fyzickému odreagování studentů a zlepšení jejich fyzické kondice. Cíle semináře Myšlenková mapa – S čím si spojujete plavání? • swimming pool.png Vy a plavání •Pozitivní asociace/zkušenosti •Na nich stavět • • • •Negativní asociace/zkušenosti •Pracovat na jejich eliminaci pro další lidi/děti • • • Historie plavání •Lidé uměli plavat - starověký Egypt •Plavání dosáhlo vrcholu v Řecku a Římě, kde bylo součástí vzdělání. •Po nástupu křesťanství – potlačováno (mimo rytířů) •Návrat až humanisté, kteří studovali antická díla •V roce 1538 sepsal švýcarský profesor Wynmann první učebnici plavání •V období romantismu nabylo plavání nového významu jako sportovní disciplína. Pozitivní účinky plavání •Nezatěžuje klouby (je i pro lidi s nadváhou) •Plavat mohou všichni bez ohledu na věk •Nezáleží na kondici •Je vhodné i jako rehabilitace •Rovnoměrně aktivuje všechny svalové skupiny •Má dobrý vliv na páteř (když se to nepřehání – dobré jsou zvláště kraul a znak) •Otužování Negativní působení plavání •Onemocnění •možnost nákazy plísňovým či jiným onemocněním přenášejícím se při kontaktu s nedostatečně hygienicky upraveným povrchem sprch a WC •možnost onemocnění prochladnutím při pobytu na břehu v mokrých plavkách •Působení chlóru •může zhoršovat atopické ekzémy •problémy s očima až zhoršení zraku při dlouhodobém tréninku v přechlorované vodě bez plaveckých brýlí Bazén - koupaliště •Nejvhodnější teplota vody jak pro otevřenou vodu tak i pro bazény je 25-27 °C •Pokud má voda více jak 27 °C je vhodná pro dlouhodobější pobyt ve vodě jako například výuka základního plaveckého výcviku, kdy jsou děti a zejména trenéři delší čas ve vodě. Avšak takto teplá voda je pro závodní plavání zcela nevhodná, neboť se plavec potí a brzy se unaví. •Pokud teplota klesne pod 14 °C je voda již příliš studená a organismus začíná přespříliš zatěžovat orgány látkové přeměny, a to zejména krevní oběh, což vede k podchlazení organismu. • Plavecké způsoby •Kraul (Volný způsob) •rychlost 100% - nejmenší odpor •Prsa •rychlost 79% - při častém plavání mohou trpět záda •Motýlek •rychlost 93% - využívá delfínového vlnění •Znak •rychlost 89% - nejzdravější, v mnoha zemích světa je to první vyučovaný způsob • •Co jsou tedy plavecké styly? Možná, by bylo korektnější říci, „co je tedy plavecký styl“? • Učený z nebe nespadl … •Navození pocitu bezpečí + pozitivních emocí •Dovednosti •pocit vody (+ prvky záběrových pohybů) •Dýchání •Splývání a vznášení (floating) •Potopení obličeje + orientace pod hladinou – postupně i zvládání pádu do vody a orientace •Vstup do vody – pády, skoky •Uvolnění se ve vodě (s dopomocí, ale bez nadlehčovacích pomůcek) •Cvičení na práci s dechem •Cvičení na rozvoj orientace ve vodě •Napodobování (např. zvířat – čáp, žralok, klokan, vodník …) •U dětí je dobré pohyby rytmizovat Být (jako) voda •Voda – to není napětí – umění skloubit uvolnění a napětí dohromady … přístup „Přikrčeného tygra“ • Crouching Tiger.jpg Crouching Tigers … M. Phelps • swimming start.jpg Krása pohybu – celostní přístup Vnitřní plavání •T. Gallwey – Inner Game •Být správně „vnitřně“ disponován •Co pro mne plavání znamená a co převládá? •Radost? Stres? Bolest? Nekonečné plahočení se od zdi ke zdi? •Proč plavu? Musím, nebo chci sám? inner game of tennis.jpg Tady a teď + Head Heart Hand •JÁ a VODA •Čím se voda vyznačuje? •Být (s) vodou … žádná síla, napětí •Uvolněná koncentrace = věřit tělu •Zbavit se předsudků (o sobě, o vodě, …) • • V čem je „problém“? •Premisa = od skvělého prožitku nás vzdalují hlavně „potíže“ v naší hlavě. Není to okolí nebo vaše vybavení. •Zbavit se strachu z plavání či vody = zlepšit si život … zbavuji se strachu, víc si věřím • Self 1 a Self 2 •Self 1 •Instruktor •Závodník •Bojínek •… •Self 2 •Úspěch nepřijde tehdy, když víc dřu! •Věř tělu, zbav se zbytečného strachu •Flow, Peak Experience, Runner´s High •Rekreace - Re-creatio • Halliwickova metoda •Pro lidi s tělesným postižením, ale používá se i pro seniory •Výuka 1 na 1, minimum nad/odlehčovacích pomůcek •Oční kontakt instruktora s klientem •Vstup do bazénu •Podpora plavce •Podpora ve skupině •Hry (na babu – např. v kruhu) • Výstup z bazénu • Instruktážní videa Halliwickovy metody •https://is.muni.cz/elportal/estud/fsps/js08/plavani/index.html • 11 bodů Halliwickovy metody •1. Na začátku učíme „radost z vody“, žádné plovací styly •2. Na pomoc plavcům používáme školené instruktory, ne plovací pomůcky •3. Vyučujeme ve vodě – všechny na stejné úrovni •4. Po celou dobu používáme křestní jména, protože jsme si všichni rovni •5. Učíme pomalu, rychlostí, která plavci vyhovuje. Podporujeme rozvoj, ale nepoužíváme tlak •6. Učíme v logickém sledu a ujišťujeme se, že všechny předchozí kroky byly dobře procvičeny 11 bodů Halliwickovy metody •7. Důraz je kladen na schopnost, ne na handicap •8. Zdůrazňujeme potěšení, takže většina aktivit se uskutečňuje pomocí her •9. Myslíme pozitivně – každého považujeme za plavce •10. Pracujeme ve skupinách, takže plavci se navzájem podporují a novým instruktorům pomáhají ti zkušenější •11. Celý program pracuje na dobrovolné bázi, to znamená, že manažeři, přednášející i kluboví organizátoři jsou dobrovolníci a každý z nich je oddaný šíření Halliwickovy metody Hry ve vodě – možné zdroje •Existuje spousta zdrojů – knihy či online materiály •http://drobek.mysteria.cz/deti/hry/vodni.html •http://www.hranostaj.cz/ •http://vodni.skauting.cz/upload/metodika/materialy/hryvevode.pdf •http://wiki.rvp.cz/Knihovna/Ruzne/Semin%C3%A1rn%C3%AD_pr%C3%A1ce/Hry_ve_vod%C4%9B_s_vyu%C5%BEit%C3 %ADm_netradi%C4%8Dn%C3%ADch_pom%C5%AFcek •Mnoho dalších včetně celých Mgr., Ph.D. prací • • Zdroje •HOFER, Z., aj. Technika plaveckých způsobů. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2000. 100 s. ISBN 80-246-0169-9. •ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2001. 132 s. ISBN 80-247-9049-1. •BĚLKOVÁ, T. Plavání : zdokonalovací plavecká výuka. 1. vyd. Praha : NS Svoboda, 1998. 47 s. ISBN 80-205-0550-4. •MILER, T. Záchranář – bezpečnost a záchrana u vody. 2. vyd. Praha : VZS ČČK, 1999. 63 s. •SVOZIL, Z. Učební postupy v plavání. 1. vyd. Olomouc : FTV UP, 1997. •MOTYČKA, J. aj. Teorie plaveckých sportů. 1. vyd. Brno : MU PF, 2001. ISBN 80-210-2711-8. •GIEHRL, J., HAHN, M. Plavání. 1. vyd. České Budějovice : KOPP, 2000. ISBN 80-7232-126-9. •ČECHOVSKÁ, I. Plavání dětí s rodiči. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2002. 132 s ISBN 80-247-0211-8. •ČECHOVSKÁ, I. , NOVOTNÁ, V., MILEROVÁ, H. Aqua - fitness. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. 130 s. ISBN 80-247-0462-5. •Pravidla plavání a dálkového plavání. 1. vyd. Praha : Český svaz plaveckých sportů, 2002. http://plavani.cstv.cz/Soubory/P2002_pravidla_plavani.doc http://plavani.cstv.cz/Soubory/O20051024PR_PL_zmeny2005.doc