Milí studenti, Nejprve si prosím přečtěte společný výsledek našeho předchozího úkolu. Dala jsem dohromady vše zajímavé z vašich odpovědí a vznikl z toho myslím velmi dobrý manuál pro vytváření a realizaci muzikoterapeutických programů pro děti. Asi tam každý najdete něco svého, čím jste přispěli. Děkuji! Při přípravě programu by měl muzikoterapeut pamatovat na: Cíl připravovaného programu Pravidla, která umožní dobrý průběh programu Věk dětí a počet dětí ve skupině Schopnosti dětí a srozumitelnost programu Záživnost programu Na rozcvičení na začátku Na střídání různých činností – zahřívacích, aktivizačních, relaxačních Určit si pořadí činností, čím začne, čím skončí V případě rytmických aktivit myslet na postup od jednodušších ke složitějším Na rozmanitost a dynamiku programu, mít dostatečnou zásobu nejrůznějších aktivit Ke cvičením je dobré přidat vhodnou metaforu (např. hrajeme déšť) Vhodný způsob komunikace Na potřeby a touhy členů skupiny Na speciální potřeby některých, aby se mohli zapojit všichni Potíže, které mohou mít některé děti s pochopením či přizpůsobením se Zda mají už děti zkušenost s hraním na nástroje, nebo ne Na to, jaké nástroje má k dispozici, připravit si pomůcky Prostředí, kde MT proběhne Když program vede, musí zvládnout: Připravit děti na následujícíc program Zajistit, aby na něj všechny děti viděly, aby viděly i na sebe navzájem Získat si a udržet pozornost dětí Sladit děti na společnou vlnu Stále komunikovat a provádět je hodinou, domluvit si pro komunikaci gesta, když je hluk Dávat dětem hranice, umět je ztišit když je třeba Vnímat naladění dětí a reagovat na ně Jemně ale jasně zadávat úkoly Dávat jim názorné ukázky Umět poradit a pomoct Dát dětem pocit bezpečí, podpořit je Nezapomenout pochválit a povzbudit Používat vtipná a srozumitelná přirovnání při vysvětlování úkolu Ovládat svoje vlastní emoce a jednání Dbát na to, aby se děti navzájem respektovaly Umět pracovat s časem a program dobře rozvrhnout Umět změnit a upravit program podle vzniklé situace, umět improvizovat Umět dětem naslouchat a sledovat jejich reakce Zvládnout nesouhlas dětí Udržovat dobrou náladu, dělat srandu Dbát na to, aby nikdo nebyl mimo Myslet na bezpečnost, aby se nikdo nezranil Měl by dětem umožnit Prozkoumat hudební nástroje Prožít si rytmus Vyjádřit svoje emoce hrou na nástroje Umožnit tělesný pohyb Aby se zapojili všichni Zažít spolupráci Hrát také podle vlastní chutí, projevit se podle sebe Prostor pro vlastní iniciativu Umožnit zvolit si rytmus nebo skladbu zpívat k bubnování, doprovodit písničku vlastním bubnováním bavit se při hraní, zažít radost, být hluční a spontánní rozvíjet fantazii opakovat to, co je baví mít dostatek času k pochopení každé aktivity dát prostor pro zpětnou vazbu i bezprostřední reakce dětí umožnit jim odskočit si, najíst se a napít, když je to nutné umožnit jim vystoupit s aktivity, když je zúzkostňuje A nyní k vašemu dnešnímu úkolu: Vaším úkolem bude vytvořit předlohu pro jednu konkrétní aktivitu s dětmi, a to: Muzikoterapeutickou pohádku. Nejprve písemně převyprávějte nějakou jednodušší pohádku – například Karkulku, O Budulínkovi, Perníkovou chaloupku a podobně. Můžete si pohádku i vymyslet, ale důležité je, aby to byla pohádka tak, jak má pro děti být, totiž se šťastným koncem. Až budete mít pohádku napsanou, vyhledejte v ní místa, kde by bylo vhodné při vyprávění děj zastavit a vyzvat děti ke krátké improvizaci na hudební nástroje. Zároveň na toto místo, kde děj přerušíte, napište, na jaké téma by děti měly improvizovat. Uvedu malý příklad: „... Karkulka se vydala na cestu a vesele si vykračovala. Nyní budeme hrát, jak je Karkulka veselá... Byl trochu vítr a les krásně šumněl. Teď budeme chvíli hrát šumění lesa....“ Chtěla bych, abyste v pohádce takových míst k improvizaci výše uvedeným způsobem zapsali alespoň deset. Cílem této aktivity je umožnit dětem skrze příběh vyjádřit a prožít různé emoce a nálady. To je pro vývoj emoční inteligence dětí nesmírně cenné. Svoje Muzikoterapeutické pohádky uložte do odevzdávárny stejného jména do pondělka 19. října. Pro inspiraci a naladění k práci vám doporučuji podívat se na krátké ukázky muzikoterapie s dětmi zde: https://www.youtube.com/watch?v=0JJQX7zeiqg https://www.youtube.com/watch?v=CJYVFA85hl4