—Vyjdi ven do ulic
Vyzpívej své srdce
Lidem které potkáme
Nebude vynořen
Nemáš nic, co bych potřeboval
Můžu dýchat
Dýchat teď
Jsme lidé zrozeni ze zvuku
Písně jsou ve tvých očích
Tak je nos jako korunu
Vyjdi ven, do rozpálených ulic
Vyzpívej své srdce, vyzpívej mé srdce
Našel jsem milosrdenství ve zvuku
Našel jsem milosrdenství, to je vše co jsem našel
A můžu dýchat
Dýchat teď

—Co je pro Tebe „svoboda“?
—Je někdo, koho znáš a mohl bys o něm říci: toto je svobodný člověk? Kdo a proč?
—Může svoboda souviset se závislostí? Jak?

Podobenství o dvou synech, L 15,11-32



imagesH1HN67DM.jpg
„Svoboda, Sancho, je jedním z nejcennějších darů, které kdy nebe dalo lidem. Ani všechny poklady
země, ani všechny poklady moře se s ní nedají srovnat. Pro svobodu, stejně jako pro čest, se
vyplatí, ba dokonce musí dát v sázku i život!“
(Don Quijote Sancho Panchovi)

—„Dějiny člověka posledních století je možno charakterizovat jako postupné snižování člověka na
odosobněné individuum, na formální svobodu za stálého opouštění svobody skutečné.“
— (P. Gilbert)
C:\Users\Ladislav\Pictures\images05UFIOXP.jpg

Podobenství o dvou synech
—Kontext


images459PX2CN.jpg



imagesODDL4QX6.jpg



imagesI67DUBTW.jpg



Podobenství o dvou synech
—Kontext
—Text

Svoboda jako odmítání závazků
C:\Users\Ladislav\Pictures\images7AWCU462.jpg


Svoboda jako odmítání závazků
—„Jeden člověk měl dva syny…“
— (Lk 15,11-32)
C:\Users\Ladislav\Pictures\RT3%20Rembrandt%20van%20Rijn,%20Prodigal%20Son.jpg

Svoboda jako odmítání závazků
—„Jeden člověk měl dva syny…“ (L 15,11-32)
— - kontext: Ježíš jí a pije s celníky a hříšníky
—

Svoboda jako odmítání závazků
—„Jeden člověk měl dva syny…“ (L 15,11-32)
— - kontext: Ježíš jí a pije s celníky a hříšníky
— - normální dům, který je zároveň domovem
—

Svoboda jako odmítání závazků
—„Jeden člověk měl dva syny…“ (L 15,11-32)
— - kontext: Ježíš jí a pije s celníky a hříšníky
— - normální dům, který je zároveň domovem
— - synové jsou milováni a vše, co patří otci, patří i jim
—

Svoboda jako odmítání závazků
—„Jeden člověk měl dva syny…“ (L 15,11-32)
— - kontext: Ježíš jí a pije s celníky a hříšníky
— - normální dům, který je zároveň domovem
— - synové jsou milování a vše, co patří otci, patří i jim
— - synové přesto nejsou spokojeni
—

Mladší syn: kouzlo autonomie
C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesS3TPJ9AB.jpg


Mladší syn: kouzlo autonomie
—Mladší syn odchází
—

Mladší syn: kouzlo autonomie
—Mladší syn odchází
— - touha po svobodě trhá všechny svazky
—

Mladší syn: kouzlo autonomie
—Mladší syn odchází
— - touha po svobodě trhá všechny svazky
— - „Všechno zpeněžil…“
—

Mladší syn: kouzlo autonomie
—Mladší syn odchází
— - touha po svobodě trhá všechny svazky
— - „Všechno zpeněžil…“
— - nakonec jej neuspokojuje nic, co by naplnilo jeho touhu
—

Mladší syn: kouzlo autonomie
—Mladší syn odchází
— - touha po svobodě trhá všechny svazky
— - „Všechno zpeněžil…“
— - nakonec jej neuspokojuje nic, co by naplnilo jeho touhu
— - nikde není schopen se zavázat
—
—

Mladší syn: kouzlo autonomie
—Mladší syn odchází
— - touha po svobodě trhá všechny svazky
— - „Všechno zpeněžil…“
— - nakonec jej neuspokojuje nic, co by naplnilo jeho touhu
— - nikde není schopen se zavázat
— - nikde nevytvořil žádný vztah, žádná pouta
—

Mladší syn: kouzlo autonomie
—Mladší syn odchází
— - touha po svobodě trhá všechny svazky
— - „Všechno zpeněžil…“
— - nakonec jej neuspokojuje nic, co by naplnilo jeho touhu
— - nikde není schopen se zavázat
— - nikde nevytvořil žádný vztah, žádná pouta
— - realita
—

Mladší syn: kouzlo autonomie
—Mladší syn odchází
— - touha po svobodě trhá všechny svazky
— - „Všechno zpeněžil…“
— - nakonec jej neuspokojuje nic, co by naplnilo jeho touhu
— - nikde není schopen se zavázat
— - nikde nevytvořil žádný vztah, žádná pouta
— - realita
— - samota
—

images (5).jpg



Starší syn: zatrpklý otrok
C:\Users\Ladislav\Pictures\images (6).jpg


Starší syn: zatrpklý otrok
—Svoboda není automaticky fungující záležitostí
—

Starší syn: zatrpklý otrok
—Svoboda není automaticky fungující záležitostí
— - vše je jeho, ale on to nevidí
—

Starší syn: zatrpklý otrok
—Svoboda není automaticky fungující záležitostí
— - vše je jeho, ale on to nevidí
— - nesvobodný člověk je nemilosrdný a vyčítavý, obviňující a nešťastný
—

Starší syn: zatrpklý otrok
—Svoboda není automaticky fungující záležitostí
— - vše je jeho, ale on to nevidí
— - nesvobodný člověk je nemilosrdný a vyčítavý, obviňující a nešťastný
— - nesvobodný člověk není schopen vidět realitu, je zaslepený a hodnotí ji převráceně
—

Starší syn: zatrpklý otrok
—Svoboda není automaticky fungující záležitostí
— - vše je jeho, ale on to nevidí
— - nesvobodný člověk je nemilosrdný a vyčítavý, obviňující a nešťastný
— - nesvobodný člověk není schopen vidět realitu, je zaslepený a hodnotí ji převráceně
— - je synem, ale cítí se služebníkem
—

Starší syn: zatrpklý otrok
—Svoboda není automaticky fungující záležitostí
— - vše je jeho, ale on to nevidí
— - nesvobodný člověk je nemilosrdný a vyčítavý, obviňující a nešťastný
— - nesvobodný člověk není schopen vidět realitu, je zaslepený a hodnotí ji převráceně
— - je synem, ale cítí se služebníkem
— - typickým důsledkem je formalismus

images1011A7QF.jpg



Vraťme se k mladšímu synovi…
C:\Users\Ladislav\Pictures\images845WO9EE.jpg


Vraťme se k mladšímu synovi…
—„Tu šel do sebe…“
— - co přece jen zůstává v troskách jeho osobnosti?
—

Vraťme se k mladšímu synovi…
C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesIWMJD3JT.jpg


Vraťme se k mladšímu synovi…
—„Tu šel do sebe…“
— - co přece jen zůstává v troskách jeho osobnosti?
— - srdce: ani největší neštěstí z nemůže vytrhnout touhu po svobodě
—

Vraťme se k mladšímu synovi…
—„Tu šel do sebe…“
— - co přece jen zůstává v troskách jeho osobnosti?
— - srdce: ani největší neštěstí z nemůže vytrhnout touhu po svobodě
— - stesk po svobodě udržuje vzpomínka na otce
—

images (4).jpg



Vraťme se k mladšímu synovi…
—„Tu šel do sebe…“
— - co přece jen zůstává v troskách jeho osobnosti?
— - srdce: ani největší neštěstí z nemůže vytrhnout touhu po svobodě
— - stesk po svobodě udržuje vzpomínka na otce
— - jedinou opravdovou svobodou je svoboda syna před svým otcem
—

images (2).jpg



Vraťme se k mladšímu synovi…
—„Tu šel do sebe…“
— - co přece jen zůstává v troskách jeho osobnosti?
— - srdce: ani největší neštěstí z nemůže vytrhnout touhu po svobodě
— - stesk po svobodě udržuje vzpomínka na otce
— - jedinou opravdovou svobodou je svoboda syna před svým otcem
— - „Když byl ještě daleko, otec ho spatřil a hnut lítostí běžel k němu, objal ho a políbil.“
—

images (3).jpg



Co je svoboda?
images1OOSCW4X.jpg


Co je svoboda?
—Pocit svobody je spojen s pocitem uspokojení
—

Co je svoboda?
—Pocit svobody je spojen s pocitem uspokojení
— - co popisuji slovem „svobodný“?
—
C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesEAB03VBJ.jpg

Co je svoboda?
—Pocit svobody je spojen s pocitem uspokojení
— - co popisuji slovem „svobodný“?
— - svobodný se cítím tehdy, je-li uspokojeno moje přání, moje touha
—

Co je svoboda?
—Pocit svobody je spojen s pocitem uspokojení
— - co popisuji slovem „svobodný“?
— - svobodný se cítím tehdy, je-li uspokojeno moje přání, moje touha
— - instinktivně, „být svobodný znamená dělat, co se mi líbí, co chci“
—
—

Co je svoboda?
—Pocit svobody je spojen s pocitem uspokojení
— - co popisuji slovem „svobodný“?
— - svobodný se cítím tehdy, je-li uspokojeno moje přání, moje touha
— - instinktivně, „být svobodný znamená dělat, co se mi líbí, co chci“
— - je to špatná myšlenka? Jak se to vezme…
—

—Augustin, Contra Academicos: „Quisquis ergo minus instanter quam oportet veritatem quaerit, is ad
finem hominis non pervenit; quisquis autem tantum, quantum homo potest ac debet, dat operam
inveniendae veritati, etiamsi eam non inveniat, beatus est; totum enim facit, quod ut faciat, ita
natus est.“
—„Dej, Pane, ať nalezneme pravdu, a když ji nalezneme, ať ji dále hledáme.“ (z nešpor)
—
C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesIH1IAF28.jpg

Cílem touhy je celek
—
—
C:\Users\Ladislav\Pictures\images9U6L30B2.jpg

Cílem touhy je celek
—Čím více jsou uspokojovány naše touhy, tím silněji se ukazuje, že toužíme po něčem větším
—

Cílem touhy je celek
—Čím více jsou uspokojovány naše touhy, tím silněji se ukazuje, že toužíme po něčem větším
—Neuspokojení po úspěchu nás odkazuje na nekonečno
—
—
—
C:\Users\Ladislav\Pictures\images341HG3WB.jpg

Co je tedy svoboda?
C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesM5LFN975.jpg


Co je tedy svoboda?
—Svoboda je schopnost být uspokojen pouze celkem, totalitou, úplností
C:\Users\Ladislav\Pictures\bez názvu (2).png

Co je tedy svoboda?
—Svoboda je schopnost být uspokojen pouze celkem, totalitou, úplností
—Svoboda je schopnost naprostého uspokojení, tedy schopnost k dokonalosti

Co je tedy svoboda?
—Svoboda je schopnost být uspokojen pouze celkem, totalitou, úplností
—Svoboda je schopnost naprostého uspokojení, tedy schopnost k dokonalosti
—Jejím znakem je zakoušení vlastní ohraničenosti

Co je tedy svoboda?
—Svoboda je schopnost být uspokojen pouze celkem, totalitou, úplností
—Svoboda je schopnost naprostého uspokojení, tedy schopnost k dokonalosti
—Jejím znakem je zakoušení vlastní ohraničenosti
—Co je pro jedny neštěstím a marností lidské existence, je  pro jiné znamením velikosti lidské
přirozenosti
—
C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesARQHOPIU.jpg

Co je tedy svoboda?
—Svoboda je schopnost být uspokojen pouze celkem, totalitou, úplností
—Svoboda je schopnost naprostého uspokojení, tedy schopnost k dokonalosti
—Jejím znakem je zakoušení vlastní ohraničenosti
—Co je pro jedny neštěstím a marností lidské existence, je  pro jiné znamením velikosti lidské
přirozenosti
—Tuto nedostatečnost jsme schopni posoudit díky srdci
—

Vraťme se k mladšímu synovi…
C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesIWMJD3JT.jpg


—Sv. Augustin, Confessiones 1: Magnus es, Domine, et laudabilis valde: magna virtus tua et
sapientiae tue non est numeru. Et laudare te vult homo, aliqua portio creaturae tuae, et homo
circumferens mortalitatem suam, circumferens testimonium peccati sui et testimonium, quia superbis
resistis: et tamen laudare te vult homo, aliqua portio creaturae tuae. Tu excitans, ut laudare te
delectet, quia fecisti nos ad te et inquietum est cor nostrum, donec requiescat in te.
C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesIH1IAF28.jpg

Cesta svobody
bez názvu.png


Cesta svobody
—Kontakt s realitou probouzí úžas a touhu
—
C:\Users\Ladislav\Pictures\images65833JS9.jpg

Cesta svobody
—Kontakt s realitou probouzí úžas a touhu
— - jakákoli lidská schopnost, aby se uvedla do pohybu, musí být probuzena, provokována
—

Cesta svobody
—Kontakt s realitou probouzí úžas a touhu
— - jakákoli lidská schopnost, aby se uvedla do pohybu, musí být probuzena, provokována
— - člověk je přirozeně přitahován krásou, dobrem, skutečností
—

Cesta svobody
—Kontakt s realitou probouzí úžas a touhu
— - jakákoli lidská schopnost, aby se uvedla do pohybu, musí být probuzena, provokována
— - člověk je přirozeně přitahován krásou, dobrem, realitou
— - v setkání s realitou se dává do pohybu lidská svoboda: člověk musí odpovědět, rozhodnout se
—

Cesta svobody
—Kontakt s realitou probouzí úžas a touhu
— - jakákoli lidská schopnost, aby se uvedla do pohybu, musí být probuzena, provokována
— - člověk je přirozeně přitahován krásou, dobrem, realitou
— - v setkání s realitou se dává do pohybu lidská svoboda: člověk musí odpovědět, rozhodnout se
— - na základě čeho? Na základě touhy jeho srdce
—

Cesta svobody
—Kontakt s realitou probouzí úžas a touhu
— - jakákoli lidská schopnost, aby se uvedla do pohybu, musí být probuzena, provokována
— - člověk je přirozeně přitahován krásou, dobrem, realitou
— - v setkání s realitou se dává do pohybu lidská svoboda: člověk musí odpovědět, rozhodnout se
— - na základě čeho? Na základě touhy jeho srdce
— - schopnost volby má za cíl k něčemu (někomu) přilnout, což ho naplňuje a dělá více člověkem
—

imagesKPNHP93H.jpg



Vztah k Tajemství
C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesHF3NJOW1.jpg


Vztah k Tajemství
—Základem lidské svobody je vztah k Tajemství
—

Vztah k Tajemství
—Základem lidské svobody je vztah k Tajemství
— - jak vysvětlit touhu člověka po plnosti, nekonečnu?
—
C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesCD390NRM.jpg

Vztah k Tajemství
—Základem lidské svobody je vztah k Tajemství
— - jak vysvětlit touhu člověka po plnosti, nekonečnu?
— - člověk je přímým vztahem k Tajemství, které ho utváří
—
C:\Users\Ladislav\Pictures\images81R33U4L.jpg

Vztah k Tajemství
—Základem lidské svobody je vztah k Tajemství
— - jak vysvětlit touhu člověka po plnosti, nekonečnu?
— - člověk je přímým vztahem k Tajemství, které ho utváří
— - omezená svoboda odkazuje na svobodu neomezenou
—
C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesPKXXN601.jpg

Vztah k Tajemství
—Základem lidské svobody je vztah k Tajemství
— - jak vysvětlit touhu člověka po plnosti, nekonečnu?
— - člověk je přímým vztahem k Tajemství, které ho utváří
— - omezená svoboda odkazuje na svobodu neomezenou
— - člověk, obraz Boží, člověk, capax Dei
—

Vztah k Tajemství
—Základem lidské svobody je vztah k Tajemství
— - jak vysvětlit touhu člověka po plnosti, nekonečnu?
— - člověk je přímým vztahem k Tajemství, které ho utváří
— - omezená svoboda odkazuje na svobodu neomezenou
— - člověk, obraz Boží, člověk, capax Dei
— - jedině Nekonečné Tajemství může být odpovídajícím předmětem mé svobody
—

Vztah k Tajemství
—Základem lidské svobody je vztah k Tajemství
— - jak vysvětlit touhu člověka po plnosti, nekonečnu?
— - člověk je přímým vztahem k Tajemství, které ho utváří
— - omezená svoboda odkazuje na svobodu neomezenou
— - člověk, obraz Boží, člověk, capax Dei
— - jedině Nekonečné Tajemství může být odpovídajícím předmětem mé svobody
— - jedině přijme-li marnotratný syn otce, je svobodný
—

images (2).jpg



Přítel, který svobodu umožňuje
imagesTVEGA5LB.jpg


Přítel, který svobodu umožňuje
—Jak přilnout k Tajemství?
—

Přítel, který svobodu umožňuje
—Jak přilnout k Tajemství?
—Svobodu můžeme darovat jedině milované osobě
—

Přítel, který svobodu umožňuje
—Jak přilnout k Tajemství?
—Svobodu můžeme darovat jedině milované osobě
—V Ježíšovi se Tajemství stalo citově přitažlivou přítomností
C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesNYGM00Q1.jpg

Přítel, který svobodu umožňuje
—Jak přilnout k Tajemství?
—Svobodu můžeme darovat jedině milované osobě
—V Ježíšovi se Tajemství stalo citově přitažlivou přítomností
—Ježíš dovoluje, abychom se do něj zamilovali a zakusili svobodu; vzbuzuje v nás touhu po úplnosti
a nekonečnu
—

Přítel, který svobodu umožňuje
—Jak přilnout k Tajemství?
—Svobodu můžeme darovat jedině milované osobě
—V Ježíšovi se Tajemství stalo citově přitažlivou přítomností
—Ježíš dovoluje, abychom se do něj zamilovali a zakusili svobodu; vzbuzuje v nás touhu po úplnosti
a nekonečnu
—Proč? Ježíš je člověkem plným Boha, který zcela přijal to, že náleží Tajemství, Otci.
—

Přítel, který svobodu umožňuje
—Jak přilnout k Tajemství?
—Svobodu můžeme darovat jedině milované osobě
—V Ježíšovi se Tajemství stalo citově přitažlivou přítomností
—Ježíš dovoluje, abychom se do něj zamilovali a zakusili svobodu; vzbuzuje v nás touhu po úplnosti
a nekonečnu
—Proč? Ježíš je člověkem plným Boha, který zcela přijal to, že náleží Tajemství, Otci.
—Otec v podobenství je Ježíš a syn v něm nachází ztracenou svobodu
—

C:\Users\Ladislav\Pictures\imagesNYGM00Q1.jpg