Mgr. Zdenko Š Širka, ThD T322 Teologická etika 1 VOŠ Jabok Hlavní struktura: } }1. Láska k bližním }2. Milosrdný Samařan (Lk 10, 25-37) }3. Teologicko-etická reflexe } 1. Láska k bližním. } }Co je láska? }Pouto mezi náboženským životem a lidskou aktivitou / proti mysticizmu a proti aktivizmu }Vztah víry a lásky k Božímu stvoření }Rozdíl: láska v Bohu a láska k stvoření } } } Láska k bližním. }SZ vs. NZ. } }SZ: přikázaní lásky jedno z mnohých / vůči ostatním Izraelitům / solidarita / rozšířena na cizince žijící mezi Izraelity }NZ: primát ctnosti lásky / láska jako základní tón křesťanské mravnosti }láska jako nejvyšší ctnost / formovací charakter }Problematika nutnosti lásky }Láska (etické jednání člověka) jenom jako důsledek }Univerzalizace lásky }1 Kor 13,1-13 Láska k bližním. } }Nové přikázání: } }"Nové přikázání vám dávám: Milujte se navzájem: jak jsem já miloval vás, tak se navzájem milujte vy." (Jan 13, 34) } 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi }Lukáš 10, 25-37. } •25Tu vystoupil jeden zákoník a zkoušel ho: „Mistře, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?“ •26Ježíš mu odpověděl: „Co je psáno v Zákoně? Jak to tam čteš?“ •27On mu řekl: „‚Miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí‘ a ‚miluj svého bližního jako sám sebe.‘“ •28Ježíš mu řekl: „Správně jsi odpověděl. To čiň a budeš živ.“ •29Zákoník se však chtěl ospravedlnit, a proto Ježíšovi řekl: „A kdo je můj bližní?“ •30Ježíš mu odpověděl: „Jeden člověk šel z Jeruzaléma do Jericha a padl do rukou lupičů; ti jej obrali, zbili a nechali tam ležet polomrtvého. •31Náhodou šel tou cestou jeden kněz, ale když ho uviděl, vyhnul se mu. •32A stejně se mu vyhnul i levita, když přišel k tomu místu a uviděl ho. •33Ale když jeden Samařan na své cestě přišel k tomu místu a uviděl ho, byl pohnut soucitem; •34přistoupil k němu, ošetřil jeho rány olejem a vínem a obvázal mu je, posadil jej na svého mezka, zavezl do hostince a tam se o něj staral. •35Druhého dne dal hostinskému dva denáry a řekl: ‚Postarej se o něj, a bude-li tě to stát víc, já ti to zaplatím, až se budu vracet.‘ •36Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče?“ •37Zákoník odpověděl: „Ten, který mu prokázal milosrdenství.“ Ježíš mu řekl: „Jdi a jednej také tak.“ 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi. }Modelová perikopa pomáhajícího jednání – proč? } }Proč aplikace do diakonii a sociální práci? } }Ostatní výklady: }- Ježíš jako Samařan }- Ježíš jako zraněný } } 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi. }Podobné texty: } }Přistoupil k němu jeden ze zákoníků, který slyšel jejich rozhovor a shledal, že jim dobře odpověděl. Zeptal se ho: ,Které přikázaní je první ze všech?‘ Ježíš odpověděl: ,První je toto: Slyš, Izraeli, Hospodin, Bůh náš, jest jediný pan; miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, z cele své duše, z cele své mysli a z cele své sily! Druhé je toto: Miluj svého bližního jako sám sebe! Většího přikázaní nad tato dvě není.‘ I řekl mu ten zákoník: ,Správně, Mistře, podle pravdy jsi řekl, že jest jediný Bůh a že není jiného kromě něho; a milovat jej z celého srdce, z celého rozumu i z cele sily a milovat bližního jako sám sebe je víc než přinášet Bohu oběti a dary.‘ Když Ježíš viděl, že moudře odpověděl, řekl mu: ,Nejsi daleko od Božího kralovstvi.‘ Potom se ho již nikdo otázat neodvážil“ (Mk 12,28-34) 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi. } }„Když se farizeové doslechli, že umlčel saduceje, smluvili se a jeden jejich zákoník se ho otázal, aby ho pokoušel: ,Mistře, které přikázaní je v zákoně největší?‘ On mu řekl: Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duši a celou svou mysli. To je největši a prvni přikazani. Druhe je mu podobne: Miluj sveho bližniho jako sam sebe. Na těch dvou přikazanich spočiva cely Zakon i Proroci“ (Mt 22,34-40). 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi. I. první rozhovor – dvojí přikázání lásky (v. 25-28) – Mk II. druhý rozhovor – podobenství (v. 29-37) – L 1. otázka ZÁKONÍKA (v. 25) 1. otázka ZÁKONÍKA (v. 29) 2. protiotázka JEŽÍŠE (v. 26) 2. Ježíš vypráví normativní příběh (v. 30-35) + protiotázka JEŽÍŠE (v. 36) 3. odpověď ZÁKONÍKA + normativní citát z Písma (v. 27) 3. odpověď ZÁKONÍKA (v. 37a) 4. JEŽÍŠOVO povzbuzení k jednání (v. 28) 4. JEŽÍŠOVO povzbuzení k jednání (v. 37b) 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi. } }Důraz na činy (sl. poiein) }Odklon od teorie }Vztah teologie a víry (ortopraxie - ortodoxie) } }Prvé kolo otázek a odpovědí. Kde leží problém? 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi. } } } }Kdo je můj bližní? 3. Teologicko-etická reflexe. }Výklad příběhu: } }- nějaký člověk }- cesta z Jericha }- kněz }- Levita }- Samařan? } •36Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče?“ •37Zákoník odpověděl: „Ten, který mu prokázal milosrdenství.“ Ježíš mu řekl: „Jdi a jednej také tak.“ } Teologicko-etická reflexe. } }NE: Kdo je můj bližní? }ANO: Komu já můžu být (můžu se stát) bližní? } }Dělej něco pro to, abys byl někomu bližním. } Teologicko-etická reflexe. }Učitel zákona. } }Co sleduje svou otázkou? }Ježíš obrací otázku. Jak? }Nový pohled na dvoj přikázání lásky }Bližní jako objekt? }Bližní jako subjekt. }Zákoníková otázka je zle položena Teologicko-etická reflexe. } }Aplikace: }- vycházet z perspektivy potřebného člověka }- promýšlení vlastních východisek Teologicko-etická reflexe. }Zraněný muž. } }Kdo je on? Ona? }Univerzalita }Jaké jsou kritéria pomáhaní? }Komu máme byt bližními? }Základné kritérium - nouze. } Teologicko-etická reflexe. }Lupiči. } }Faktory – sociální podmínky } }Aplikace: }- znalost kontextu (kontext a příčina) }- usilovat o strukturální změny (civil society) Teologicko-etická reflexe. }Kněz/levita. } }Zástupci Židů }Proč nepomohli? }Kde žije Bůh? V chrámě? }Nelidskost systému / zpochybnění kultu }Význam kultické čistoty? }Službu nelze předpokládat, vyžaduje úsilí. Teologicko-etická reflexe. }Samařan. } }Aspekty milosrdenství: }a) soucítění }b) záchranu – akutní pomoc }c) dopravení do bezpečí – vytvoření jistoty }d) starost, péči }e) opuštění. } Teologicko-etická reflexe. } }Mým bližním je ten, kdo se projevuje skrze svou lásku a připravenost pomoci. }Lidé nejsou bližními na základě prostorové blízkosti či příslušnosti k určité skupině, ale bližními je dělá jejich jednání utvářené láskou. }Za bližního se považuje nejen příslušník vlastního národa, ale každý, kdo je v nouzi a potřebuje pomoc, bez ohledu na vážnost a postavení osoby. } } }Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka@jabok.cz }