! " # $ $ % & ' $ " ( ) # * + % , # (./ # $ 0 " 1 / #% $ $#2 / 2 # "#3 • 2 ! " # $ 4 2 # $ ( 4 % . 5 #3 4 " 2 % / ( • !+ & & % 2 '+ • ' ## ( 6 0* 7 % 8 $ % "# "# % #( 1 9 0* $ # 1 . % # % / 2 # $ #2 # # % ( # # $ 3 4 % '+ 5 2 % % #( % ( ( / 2 ( 8 # % " # ( • ) & 4 ( #2 $ % # % 5 ( 0 1 . # 3% 2/ ( 2/ # $# % / / # $ $# % ( #2 #" • # 4 # % 4 #( % & • ( #( / 2 % 2 2 ) 4 : : # % % ( / 2 $ 2 % $# • # ( # 4 ( #% 2 ( 2 % / # $ 5 # # % $ 2 # • * & " % # ( ( 5 2 #2 % # # " 2 % # # "# # # 2 / % # ( • !+ + % % • 4 '# # / # 2 $ 6 # 2 2 . ; 3 # 2 < $# . 3 • & 4 (% $ # $# ( $# $ • $# 2 " # % / 2 # " " 8 # % ( " # & , • / 2 • ( (% ( ( ( • # ( "# # # ( • '+ + < = - + # # !+ 2 - ; " , $ / # $ ( " > ; " " $ ! ) $ 2 # 2 ! ; % " $ % 2 2 ( % $ / $ / ( ( ( 2 $ 2 2 $ ( (? . ( # # % / #% # ( # / # ( $ ( # ( # " ( # $# / 3 2 / "# # # # # #% # # $# . # + ) * @ ; • # / 2 # A ( ! # $ .! 2 % B2 # ( B2 % ( 3 2 ( / 2 / 8 2 % $ #( $ • ( ( 2% # # $ / ( #2 8 • * $ 2 # # # #( 2 " 2 .! "# $ ,( 2 $ / 3 C # ( #(% $ 2 ( ( ( ( D % C % " • ( " $ # 2 + % 2 % / ( #2 / 2 ( 2 2 . E%F G H I% F G J%I 3 - * • # # "# / # # / / $# % $ / "# # $ • ( ( 2 .* =% J6 K3% & % ( 2L- 0< % 8 8 1 • / 2 % # " 8 8 ( M # % ( " ) % $# # $ • ' "# # " # & .* K%=N6=K3 $# ; $# / # < % ( A # # 2 / $ • " $ 2 ( ( $ # "# # # $ $ • ! % 2 O # # J% 6K % $ C $ 2 # / 2 . 3 !2 $ # =% J6 K% ) # / 2 2 / 8 08 8 2 1? !2 $ B J% 6= , B # =% 6J / # (% Matouš 5 • 1Když spatřil zástupy, vystoupil na horu; a když se posadil, přistoupili k němu jeho učedníci. • 2Tu otevřel ústa a učil je: • 3„Blaze chudým v duchu, neboť jejich je království nebeské. • 4Blaze těm, kdo pláčou, neboť oni budou potěšeni. • 5Blaze tichým, neboť oni dostanou zemi za dědictví. • 6Blaze těm, kdo hladovějí a žízní po spravedlnosti, neboť oni budou nasyceni. • 7Blaze milosrdným, neboť oni dojdou milosrdenství. • 8Blaze těm, kdo mají čisté srdce, neboť oni uzří Boha. • 9Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími. • 10Blaze těm, kdo jsou pronásledováni pro spravedlnost, neboť jejich je království nebeské. • 11Blaze vám, když vás budou tupit a pronásledovat a lživě mluvit proti vám všecko zlé kvůli mně. • 12Radujte se a jásejte, protože máte hojnou odměnu v nebesích; stejně pronásledovali i proroky, kteří byli před vámi. • 13Vy jste sůl země; jestliže však sůl pozbude chuti, čím bude osolena? K ničemu již není, než aby se vyhodila ven a lidé po ní šlapali. • 14Vy jste světlo světa. Nemůže zůstat skryto město ležící na hoře. • 15A když rozsvítí lampu, nestaví ji pod nádobu, ale na svícen; a svítí všem v domě. • 16Tak ať svítí vaše světlo před lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a vzdali slávu vašemu Otci v nebesích. • 17Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem zrušit, nýbrž naplnit. • 18Amen, pravím vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane. • 19Kdo by tedy zrušil jediné z těchto nejmenších přikázání a tak učil lidi, bude v království nebeském vyhlášen za nejmenšího; kdo by je však zachovával a učil, ten bude v království nebeském vyhlášen velkým. • 20Neboť vám pravím: Nebude-li vaše spravedlnost o mnoho přesahovat spravedlnost zákoníků a farizeů, jistě nevejdete do království nebeského. • 21Slyšeli jste, že bylo řečeno otcům: ‚Nezabiješ! Kdo by zabil, bude vydán soudu.‘ • 22Já však vám pravím, že již ten, kdo se hněvá na svého bratra, bude vydán soudu; kdo snižuje svého bratra, bude vydán radě; a kdo svého bratra zatracuje, propadne ohnivému peklu. • 23Přinášíš-li tedy svůj dar na oltář a tam se rozpomeneš, že tvůj bratr má něco proti tobě, • 24nech svůj dar před oltářem a jdi se nejprve smířit se svým bratrem; potom teprve přijď a přines svůj dar. • 25Dohodni se se svým protivníkem včas, dokud jsi s ním na cestě k soudu, aby tě neodevzdal soudci a soudce žalářníkovi, a byl bys uvržen do vězení. • 26Amen, pravím ti, že odtud nevyjdeš, dokud nezaplatíš do posledního haléře. • 27Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Nezcizoložíš.‘ • 28Já však vám pravím, že každý, kdo hledí na ženu chtivě, již s ní zcizoložil ve svém srdci. • 29Jestliže tě svádí tvé pravé oko, vyrvi je a odhoď pryč, neboť je pro tebe lépe, aby zahynul jeden z tvých údů, než aby celé tvé tělo bylo uvrženo do pekla. • 30A jestliže tě svádí tvá pravá ruka, utni ji a odhoď pryč, neboť je pro tebe lépe, aby zahynul jeden z tvých údů, než aby se celé tvé tělo dostalo do pekla. • 31Také bylo řečeno: ‚Kdo propustí svou manželku, ať jí dá rozlukový lístek!‘ • 32Já však vám pravím, že každý, kdo propouští svou manželku, mimo případ smilstva, uvádí ji do cizoložství; a kdo by se s propuštěnou oženil, cizoloží. • 33Dále jste slyšeli, že bylo řečeno otcům: ‚Nebudeš přísahat křivě, ale splníš Hospodinu přísahy své.‘ • 34Já však vám pravím, abyste nepřísahali vůbec; ani při nebi, protože nebe je trůn Boží; • 35ani při zemi, protože země je podnož jeho nohou; ani při Jeruzalému, protože je to město velikého krále; • 36ani při své hlavě nepřísahej, protože nemůžeš způsobit, aby ti jediný vlas zbělel nebo zčernal. • 37Vaše slovo buď ‚ano, ano – ne, ne‘; co je nad to, je ze zlého. • 38Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Oko za oko a zub za zub.‘ • 39Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou; • 40a tomu, kdo by se s tebou chtěl soudit o košili, nech i svůj plášť. • 41Kdo tě donutí k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. • 42Kdo tě prosí, tomu dej, a kdo si chce od tebe vypůjčit, od toho se neodvracej. • 43Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.‘ • 44Já však vám pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují, • 45abyste byli syny nebeského Otce; protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé. • 46Budete-li milovat ty, kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i celníci nečiní totéž? • 47A jestliže zdravíte jenom své bratry, co činíte zvláštního? Což i pohané nečiní totéž? • 48Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec. Matouš 6 • 1Varujte se konat skutky spravedlnosti před lidmi, jim na odiv; jinak nemáte odměnu u svého Otce v nebesích. • 2Když prokazuješ dobrodiní, nechtěj budit pozornost, jako činí pokrytci v synagógách a na ulicích, aby došli slávy u lidí; amen, pravím vám, už mají svou odměnu. • 3Když ty prokazuješ dobrodiní, ať neví tvá levice, co činí pravice, • 4aby tvé dobrodiní zůstalo skryto, a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí. • 5A když se modlíte, nebuďte jako pokrytci: ti se s oblibou modlí v synagógách a na nárožích, aby byli lidem na očích; amen, pravím vám, už mají svou odměnu. • 6Když ty se modlíš, vejdi do svého pokojíku, zavři za sebou dveře a modli se k svému Otci, který zůstává skryt; a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí. • 7Při modlitbě pak nemluvte naprázdno jako pohané; oni si myslí, že budou vyslyšeni pro množství svých slov. • 8Nebuďte jako oni; vždyť váš Otec ví, co potřebujete, dříve než ho prosíte. • 9Vy se modlete takto: Otče náš, jenž jsi v nebesích, buď posvěceno tvé jméno. • 10Přijď tvé království. Staň se tvá vůle jako v nebi, tak i na zemi. • 11Náš denní chléb dej nám dnes. • 12A odpusť nám naše viny, jako i my jsme odpustili těm, kdo se provinili proti nám. • 13A nevydej nás v pokušení, ale vysvoboď nás od zlého. • 14Neboť jestliže odpustíte lidem jejich přestoupení, i vám odpustí váš nebeský Otec; • 15jestliže však neodpustíte lidem, ani váš Otec vám neodpustí vaše přestoupení. • 16A když se postíte, netvařte se utrápeně jako pokrytci; ti zanedbávají svůj vzhled, aby lidem ukazovali, že se postí; amen, pravím vám, už mají svou odměnu. • 17Když ty se postíš, potři svou hlavu olejem a tvář svou umyj, • 18abys neukazoval lidem, že se postíš, ale svému Otci, který zůstává skryt; a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí. • 19Neukládejte si poklady na zemi, kde je ničí mol a rez a kde je zloději vykopávají a kradou. • 20Ukládejte si poklady v nebi, kde je neničí mol ani rez a kde je zloději nevykopávají a nekradou. • 21Neboť kde je tvůj poklad, tam bude i tvé srdce. • 22Světlem těla je oko. Je-li tedy tvé oko čisté, celé tvé tělo bude mít světlo. • 23Je-li však tvé oko špatné, celé tvé tělo bude ve tmě. Jestliže i světlo v tobě je temné, jak velká bude potom tma? • 24Nikdo nemůže sloužit dvěma pánům. Neboť jednoho bude nenávidět a druhého milovat, k jednomu se přidá a druhým pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i majetku. • 25Proto vám pravím: Nemějte starost o svůj život, co budete jíst, ani o tělo, co budete mít na sebe. Což není život víc než pokrm a tělo víc než oděv? • 26Pohleďte na nebeské ptactvo: neseje, nežne, nesklízí do stodol, a přece je váš nebeský Otec živí. Což vy nejste o mnoho cennější? • 27Kdo z vás může o jedinou píď prodloužit svůj život, bude-li se znepokojovat? • 28A o oděv proč si děláte starosti? Podívejte se na polní lilie, jak rostou: nepracují, nepředou – • 29a pravím vám, že ani Šalomoun v celé své nádheře nebyl tak oděn jako jedna z nich. • 30Jestliže tedy Bůh tak obléká polní trávu, která tu dnes je a zítra bude hozena do pece, neobleče tím spíše vás, malověrní? • 31Nemějte tedy starost a neříkejte: Co budeme jíst? Co budeme pít? Co si budeme oblékat? • 32Po tom všem se shánějí pohané. Váš nebeský Otec přece ví, že to všechno potřebujete. • 33Hledejte především jeho království a spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno. • 34Nedělejte si tedy starost o zítřek; zítřek bude mít své starosti. Každý den má dost vlastního trápení. Matouš 7 • 1Nesuďte, abyste nebyli souzeni. • 2Neboť jakým soudem soudíte, takovým budete souzeni, a jakou měrou měříte, takovou Bůh naměří vám. • 3Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ? • 4Anebo jak to, že říkáš svému bratru: ‚Dovol, ať ti vyjmu třísku z oka‘ – a hle, trám ve tvém vlastním oku! • 5Pokrytče, nejprve vyjmi ze svého oka trám, a pak teprve prohlédneš, abys mohl vyjmout třísku z oka svého bratra. • 6Nedávejte psům, co je svaté. Neházejte perly před svině, nebo je nohama zašlapou, otočí se a roztrhají vás. • 7Proste, a bude vám dáno; hledejte, a naleznete; tlučte, a bude vám otevřeno. • 8Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno. • 9Což by někdo z vás dal svému synu kámen, když ho prosí o chléb? • 10Nebo by mu dal hada, když ho poprosí o rybu? • 11Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, čím spíše váš Otec v nebesích dá dobré těm, kdo ho prosí! • 12Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy ve všem jednejte s nimi; v tom je celý Zákon i Proroci. • 13Vejděte těsnou branou; prostorná je brána a široká cesta, která vede do záhuby; a mnoho je těch, kdo tudy vcházejí. • 14Těsná je brána a úzká cesta, která vede k životu, a málokdo ji nalézá. • 15Střezte se lživých proroků, kteří k vám přicházejí v rouchu ovčím, ale uvnitř jsou draví vlci. • 16Po jejich ovoci je poznáte. Což sklízejí z trní hrozny nebo z bodláčí fíky? • 17Tak každý dobrý strom dává dobré ovoce, ale špatný strom dává špatné ovoce. • 18Dobrý strom nemůže nést špatné ovoce a špatný strom nemůže nést dobré ovoce. • 19Každý strom, který nedává dobré ovoce, bude vyťat a hozen do ohně. • 20A tak je poznáte po jejich ovoci. • 21Ne každý, kdo mi říká ‚Pane, Pane‘, vejde do království nebeského; ale ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích. • 22Mnozí mi řeknou v onen den: ‚Pane, Pane, což jsme ve tvém jménu neprorokovali a ve tvém jménu nevymítali zlé duchy a ve tvém jménu neučinili mnoho mocných činů?‘ • 23A tehdy jim prohlásím: ‚Nikdy jsem vás neznal; jděte ode mne, kdo se dopouštíte nepravosti.‘ • 24A tak každý, kdo slyší tato má slova a plní je, bude podoben rozvážnému muži, který postavil svůj dům na skále. • 25Tu spadl příval, přihnaly se vody, zvedla se vichřice, a vrhly se na ten dům; ale nepadl, neboť měl základy na skále. • 26Ale každý, kdo slyší tato má slova a neplní je, bude podoben muži bláznivému, který postavil svůj dům na písku. • 27A spadl příval, přihnaly se vody, zvedla se vichřice, a obořily se na ten dům; a padl, a jeho pád byl veliký.“ • 28Když Ježíš dokončil tato slova, zástupy žasly nad jeho učením; • 29neboť je učil jako ten, kdo má moc, a ne jako jejich zákoníci. Křesťanská etika: Etické důrazy Nového zákona I. předpoklad veškeré etiky (kde to celé začíná) - Křesťanská etika je založena a podmíněna Boží iniciativou: Kristovo vtělení (ztotožnění s člověkem a lidskou situací), smrt a vzkříšení jako uskutečnění a též potvrzení Boží záchrany (1Kor 15,17-19) - Kristus tak přináší Boží království, které jako nová skutečnost vstupuje do pozemské reality; Kristova událost je tedy přelomem věků (v kosmickém, univerzálním, ale též osobním smyslu) – (2 Kor 5,16-21; Kol 1,19-20; Ř 3,24-26; aj.) - etika je potom důsledkem této Boží iniciativy; jedná se o konkrétní živou podobu následování Krista v životě jednotlivce, nikoliv systém etických norem, které člověk “dotazníkovou formou” plní. (být křesťanem je prostě být člověkem v souřadnicích Ježíšových – (Ef 4,13; 2Kor 3,18; Gal 5,6) - Pro NZ typické neustálé napětí: starý svět, tento čas, stará přirozenost (Ř 7,15-25) X nový věk, eschaton, moc hříchu zlomena (Ř 6,1-2) II. Ježíšova etika – Marek - Kristova cesta utrpení jako podmínka uskutečnění Božího království (3 předpovědi) =>požadavek následování (“Vezmi na sebe svůj kříž”,Mk 8,34) X nestačíme na to (Mk 14,50) III. Ježíšova etika – Matouš 1. jádrem je kázání na hoře (Mt 5-7) - vztah k Zákonu: ano, ale v původním smyslu jako směřování ke skutečnému životu, nikoli prázdné zákonictví (Mt 5,17-20); - spory o pojetí Zákona mezi Ježíšem a farizeji (sobota, svátky, rozvod, čisté a nečisté, aj.) - blahoslavenství (Mt 5,1-12): vyhlášení revoluce hodnot v rámci Božího království - antiteze (Mt 5,21-42): “Slyšeli jste, že bylo říkáno starým..”; zpřísnění požadavků Zákona (laťka ještě výš); zabití, cizoložství, rozvod, přísaha, odplata, láska k nepřátelům - vrchol - “Buďte tedy dokonalí jako...Otec.” (Mt 5,48) - přístup k druhým (Mt 7,1-5): nikoli soudit, ale nejprve zamést před vlastním prahem - závěr: 2 alternativy, jak pojmout život (dvě cesty, dva stavitelé, dva stromy, dva učedníci) - (Mt 7,13-27) - posun zvenku do nitra, srdce člověka (viz antiteze) - od sebe-ospravedlnění ke spravedlnosti pro dobro těch okolo (nejde o moje dobré svědomí, moje dobré vysvědčení před Bohem, nýbrž o růst království Božího – tedy o růst pravého života) - všechno shrnuto ve zlatém pravidlu (Mt 7,12) a dvojpřikázání lásky (Mt 22,37-40) 2. další důrazy: pravidla soužití Božího lidu (Mt 18) - milost předchází poslušnost - člověk nad pravidla, láska nad zákon, odpuštění nad spravedlivý trest!!!(podobenství o nemilosrdném služebníku - Mt 18,21-35) - každý člověk je jedinečný a rovnocenný a nesmírně milovaný (o ztracené ovci Mt 18,10-14) - osobní zodpovědnost za vliv na druhé, za postoj k nim (Mt 18,5) - pravá pokora, nikoliv chvástavost a nikoliv sebeponižování (“jako děti” -Mt 18,1-5) IV. Ježíšova etika – Lukáš + Skutky - výrazný důraz na Boží péči a pozornost k chudým a utlačovaným (ženy, nemocní, vdovy, pohané): Ježíš se s nimi kamarádil; role Marie při narození Ježíše (Lk 1); o milosrdném Samařanovi (Lk 10,25-37); boháč a stodoly (Lk 12,13-21); boháč a Lazar (Lk 16,19-31); o soudci a vdově (Lk 18,1-8) - Skutky: společný majetek prvních křesťanů (Sk 2,44 - 45) - jednota Židů a Pohanů (univerzalita – spasení v Kristu je otevřeno pro všechny: hlavně Sk 10 – Petr a Kornélius a 15,7 - apoštolská rada) IV. Pavlova etika - situační dopisy psané v kontextu osobního vztahu s adresáty, nikoli pastýřské listy s “právní” normativitou (spíš naléhavá doporučení než příkré rozkazy; Ř 12,1; 2 Kor 5,20) - autorita vyplývající z víry v Krista a osobní zkušenosti s ním (tedy základem věrouky i etiky je Ježíš sám, se kterým se apoštol setkává na nejhlubší rovině své bytosti) - to odráží i struktura Pavlových listů (nejprve učení plynoucí z živé víry, až potom důsledky pro život – tedy pareneze, etické pokyny) - zdroje etického poznání: Zákon, přirozené poznání (pohanská moudrost, svědomí – Ř 1,19-20; Ř 2,14- 15; 1 Tim 1,5), Ježíšovo učení; to vše ve světle vzkříšení (2 Kor 4,13-15; Ř 8,11; Ř 8,34) - důraz na osobní zodpovědnost jednotlivců i sborů (Ř 15,14) - napětí mezi indikativem (prohlášením) X imperativem (výzvou): dar X požadavek, víra X skutky: indikativ Boží milosti je však vždy první: (Ř 3,21-30; 1Kor 4,7); současná existence starého a nového světa – stále můžeme zůstat bez Boha (1 Kor 10,12); imperativ ne jako podmínka spasení, ale jako jeho důsledek, k němuž se můžeme stále blížit (Ef 4,13; Ga 5,25; 2 Kor 3,18) - svoboda a láska (Ga 5,13) – od hříchu, zákona, model, lidí; nikoli jako příležitost k prosazování sebe; láska jako onen cíl, první ovoce Ducha (Ga 5,22-23), největší z Trojice (1Kor 13,13), naplnění Zákona (Ga 5,14) - konkrétní sféry aplikace: muž a žena, otrok a svobodný, Židé a Pohané,ohled na druhé, stát, charita, aj. V. literatura k dalšímu studiu: Literatury ke studio NZ je samozřejmě mnoho. Pro širší rozhled viz: http://web.etf.cuni.cz/ETFKNZ-14.html Následující tipy slouží k vytvoření základního ucelenějšího obrazu NZ etického směřování. Yancey, P., Ježíš, jak jsem ho neznal, Praha 2002 Křesťanská revue, ročníky 2010, 2011 – věnované výkladu a úvahám vyplývajícím z Ježíšových blahoslavenství v Kázání na hoře. Bonhoeffer, D., Etika, Praha 2007 Kolektiv autorů, New Dictionary of Christian Ethics and Pastoral Theology, jednotlivá relevantní hesla, Leicester 1995