Mgr. Zdenko Š Širka, Th.D. T322 Teologická etika 1 VOŠ Jabok Hlavní struktura: } }1. Charakteristiky NZ etiky }2. Horské kázaní }3. Blahoslavenství }4. Antiteze 1. Charakteristiky NZ etiky } }NZ – vztah vůči SZ? Převratnost a kontinuita! } }Základní charakteristiky: }následování Krista }dialektika je zachována (člověk odpovídá Bohu) }Nejvyšší přikázání: „Miluj Hospodina, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí. + Miluj svého bližního jako sám sebe“ – ze SZ }normy jsou doplněné rozhodnutím člověka }nový pohled na SZ } } Charakteristiky NZ etiky } }Obrat oproti SZ: } }obrat k nitru člověka }otevřenost pro všechny národy, sociální vrstvy }nová smlouva propojená s Ježíšem (smlouva krve) }radikalizace požadavků a Desatera Charakteristiky NZ etiky } }Etika evangelií vs. Pavel: } }Pavel – konkrétní ponaučení v konkrétní situaci, nutno brát doslova }Ježíš: používá obrazy a metafory, vyzývá k následování / je poslušný politickým autoritám 2. Horské kázání } }Matouš 5-7: } -Řeč vytvořena tradicí -Není to celistvá přednáška -Používal vícero tradic (Lukáš, Q) -Matouš rád tematicky seřazuje příběhy - } } Horské kázání }Podobnost se židovskými výroky: } }Např. zlaté pravidlo Mt 7,12 }„Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy ve všem jednejte s nimi; v tom je celý Zákon i Proroci. “ } }Co nechcete, aby dělali Vám, také nedělejte jim. Horské kázání } }Podobnost s Lukášem (6,20-49): } }začíná podobně (4x blahoslavenství, 4x běda) }stejný konec – výzva k naslouchání }kratší }sociální rozměr (blahoslavení chudí) }předloha Matoušovi Horské kázání }Hlavní motiv: } }„Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem zrušit, nýbrž naplnit. Amen, pravím vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane. Kdo by tedy zrušil jediné z těchto nejmenších přikázání a tak učil lidi, bude v království nebeském vyhlášen za nejmenšího; kdo by je však zachovával a učil, ten bude v království nebeském vyhlášen velkým. Neboť vám pravím: Nebude-li vaše spravedlnost o mnoho přesahovat spravedlnost zákoníků a farizeů, jistě nevejdete do království nebeského.“ (Mt 5,17-20) } }Ústřední téma: nová spravedlnost Horské kázání } }Struktura/kompozice: } }vnější rámec (Mt 4,25-5,2 -- Mt 7,28-8,1) si odpovídá, zástupy, hora, řeč, učení } }Ježíš jako rabínský učitel, nový Mojžíš, nový Sinaj, opět zákon, opět na hoře, větší spravedlnost Horské kázání }Členění: } }1. Mt 5,3-16 Blahoslavenství }Začíná tu nový svět, nová spravedlnost, odpověď na to, co nová spravedlnost znamená }2. Mt 5,17 – 7,12 Hlavní část (antiteze) }Jaký je správný způsob, jak vzdávat úctu Bohu? }3. 7,13-27: závěr, výstrahy a napomenutí, co to znamená následovat Krista } }V centru je Modlitba Páně. (6,5-15) } Horské kázání }Dějiny interpretace: } -Etika dokonalých / dvě úrovně / mniši -Etika pokání: ukazuje nedosažitelný ideál / vyzývá k obrácení -Etika zákona (vyšší zákon) -Etika idealistická: cílem je vzbudit v nás nový způsob myšlení -Dočasná etika, už neplatí - }Jednostranné výklady. Jak je to tedy? - - Horské kázání } }Provokativně formulované požadavky (např. láska i k nepřátelům?) }Dva hroty: bezpodmínečná Boží milost (účinně přítomný a působící Boží život, síla=Boží království) a vyplývající radikální požadavky („nezištná láska“) }Jako u Dekalogu: nejprve příklon, zmocnění / uschopnění (dar), a pak odpovídající stav srdce, jednání (úkol) }Boží náklonnost je důvodem a umožněním jednání na základě dobroty/lásky – opět základní vzorec křesťanské mravnosti } } Horské kázání }Radikalita požadavků, která přesahuje veškerou morálku a právo – „člověk potřebuje víc než morálku“ }nejsou to „požadavky“, příkazy, zákazy ve smyslu morálky, ale popis toho, co je možné pro toho (proměněného), kdo se skutečně spolehne na Boha (něco si s ním doslova začne) }a má vést k nalezení skutečného/pravého bytostného já, které je způsobilé se pak nasazovat pro druhé… }Identita – bytí pro druhé – péče o společný život } 3. Blahoslavenství } }Součást mudroslovné literatury }Její hlavní otázky „co je smysl života, co je v něm důležité, jak vypadá dobrý/spravedlivý život; kdo je skutečně šťastný/blažený?“ }Zde paradoxy-provokace }Proč blažený? Protože má vstup do Božího království (jsou zde občany) } Blahoslavenství. }3 „Blaze chudým v duchu, neboť jejich je království nebeské. }4 Blaze těm, kdo pláčou, neboť oni budou potěšeni. }5 Blaze tichým, neboť oni dostanou zemi za dědictví. }6 Blaze těm, kdo hladovějí a žízní po spravedlnosti, neboť oni budou nasyceni. }7 Blaze milosrdným, neboť oni dojdou milosrdenství. }8 Blaze těm, kdo mají čisté srdce, neboť oni uzří Boha. }9 Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími. }10 Blaze těm, kdo jsou pronásledováni pro spravedlnost, neboť jejich je království nebeské. }11 Blaze vám, když vás budou tupit a pronásledovat a lživě mluvit proti vám všecko zlé kvůli mně.“ Blahoslavenství } }Bibličtí svědkové na základě svých zkušeností s Ježíšem Kristem a jeho Bohem a zkušeností s mezilidskými vztahy, lidskými příběhy a dějinami taky sdělují, že } }žít smysl blahoslavenství (a potažmo i smysl celé Horské řeči) znamená být skutečně člověkem, naplňovat pravé lidství a ideu člověka stvořeného k Božímu obrazu a podobenství. Blahoslavenství } }Spolu s obrazy sůl a světlo (5,13-16) jsou blahoslavenství něco jako preambule, základ a návod na čtení následující Horské řeči } }Má je i evangelista Lukáš (6,17-26, zde řeč na rovině; 4 blahoslavenství + u nich vždy „běda vám…“) Blahoslavenství }„Blahoslavení chudí z Ducha, neboť jejich je království nebeské“ (Mt 5,3) } }„Běda vám, vy bohatí, neboť už máte své potěšení (útěchu)“ (L 6,24) }„Duch Panovníka Hospodina na mně spočívá, abych nesl dobré zprávy ubohým. Poslal mě ovázat srdce ztrápených, vyhlásit svobodu zajatým a propuštění spoutaným…“ (Iz 61,1); „Toto praví ten Vznešený a Vyvýšený, jenž žije ve věčnosti a má jméno Svatý: Žiji vysoko a ve svatosti, ale i s tím, kdo je sklíčený a pokorný, abych oživil ducha pokorných, abych oživil srdce sklíčených“ (Iz 57,15). Blahoslavenství }„Blahoslavení chudí z Ducha, neboť jejich je království nebeské“ (Mt 5,3) } }Chudoba označuje: }podstatnou charakteristiku člověka, a sice jeho odkázanost a závislost na Bohu a druhých, aby mohl žít a přežít; }člověka bez možnosti nového začátku, někoho na samém dně (srov. podobenství o milosrdném otci a ztracených synech v jiné kapitole). }Vědomí či postoj této chudoby má přivádět k pokoře jako pravdivému mínění o sobě, druhých a Bohu. } Blahoslavenství }„Blahoslavení chudí z Ducha, neboť jejich je království nebeské“ (Mt 5,3) } }Poznávají a uznávají svou chudobu z hlediska Boha }Blahoslavení chudí si nemusí činit z majetku a peněz Boha, zajišťovat tím svou hodnotu a význam v očích svých i druhých. }Mohou si být vědomi toho, že jsou Boží synové a dcery a že Bůh je pro ně vším, tím největším bohatstvím. }Přiznávají si svou odkázanost na Boha v přítomnosti i budoucnosti, mají odvahu se jím nechat obdarovat, ospravedlnit, naplňovat, proměňovat a nést. }Umějí být solidární s potřebnými. } Blahoslavenství }„Blahoslavení chudí z Ducha, neboť jejich je království nebeské“ (Mt 5,3) } }Tzv. bohatí jsou varováni kvůli nim samým, kvůli ohrožení jejich skutečného lidství, celkovému vyústění jejich života. }Jsou varováni i kvůli druhým, protože lze hromadit různé bohatství a být lhostejný tak, že jsou ostatní sociálně vylučováni, vykořisťováni, ožebračováni, ovládáni, hladoví, žíznící, nemající nic, nebo dokonce umírající. } Blahoslavenství }„Blahoslavení truchlící, neboť oni zakusí útěchu (od Boha)“ (Mt 5,4) } }…slova naděje i pro ty nejzoufalejší } }Blahoslavení bezbranní (tiší), neboť oni zdědí zemi“ (Mt 5,5) } }Programově mírní, dobrotiví a ti, kdo nechtějí používat ostré lokty a křičet na druhé: }Bůh vám naslouchá… Blahoslavenství }„Blahoslavení, kteří hladoví a žízní po dobrém/pravém životě (před Bohem)/spravedlnosti, neboť oni budou nasyceni“ (Mt 5,6) } }Po čem lze hladovět a žíznit? Co z toho nepatří do Božího království a co ano? } }„Blahoslavení milosrdní, neboť oni dojdou milosrdenství“ (Mt 5,7) }Smilování… }U Boha ano, i kdyby u lidí ne. } Blahoslavenství }„Blahoslavení čistého srdce, neboť oni uzří Boha“ (Mt 5,8) } }Bezelstní, nezáludní… }Ale schopní rozlišovat a vidět Boží působení tady a teď a jednou tváří v tvář (opět: do přítomnosti i absolutní budoucnosti). }Záludní a lstiví Boha neuvidí, i kdyby stál vedle nich. } }„Blahoslavení ti, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími“ (Mt 5,9) }Snaží se upokojovat a smiřovat. }To může být taky handicapem či slabostí u lidí. }Bůh se k nim hlásí jako ke svým dětem. } Blahoslavenství }„Blahoslavení, kdo trpí pronásledování kvůli dobrému životu (před Bohem), neboť jejich je království nebeské“ (Mt 5,10) } }Právě proto, že nic neprovedli, jsou pronásledováni }Za to, že jsou v právu… }V Božím království dostávají azyl }Pronásledování kvůli víře v Ježíše Krista (11-12): jste na dobré cestě a máte před sebou absolutní budoucnost… Blahoslavenství } }Nezapomenout: } }Ke zkoušce také připravit výklad dvou blahoslavenství!!!! } } 4. Antiteze }„Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem zrušit, nýbrž naplnit.“ Mt 5,17 } }Vymezení vůči námitkám těch, kteří nesdílejí/kritizují ježíšovský výklad Starého zákona. }Upřednostňuje milosrdenství před dodržováním předpisů a směrnic. }Milosrdenství/přikázání lásky je ale naplněním Zákona – Zákon a Proroci nejsou sbírkou předpisů }Ježíš Kristus sám je naplněním Zákona a Proroků (zaslíbení a naplnění) } } } Antiteze }„Amen, pravím vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane.“ Mt 5,18 }Zákon a Proroci platí, říkají ale něco jiného než jejich zákonická interpretace }Ježíšovská interpretace není moralistická (nejde jí o dodržování doslova a do písmene), ani fundamentalistická (věřit všemu, že to tak bylo, beze zohlednění smyslu a obrazů) }Zákon a Proroci jsou hlavně zaslíbením, příslibem, nadějí…a to se taky doslova a do písmene stalo/děje… Antiteze }„Nebude-li vaše spravedlnost o mnoho přesahovat spravedlnost zákoníků a farizeů, jistě nevejdete do království nebeského.“ Mt 5,18 } }Spravedlnost, jež přesahuje/je větší/hojnější/přetékající }Nešlo by ani dodržovat ještě více přikázání a předpisů a činit ještě více pro vlastní spravedlnost než farizeové a zákoníci }Boží království by bylo nepřístupné pro ty slabé, ty, co selhali apod. }Nejde o více skutků ani více předpisů, zásad }Farizejové myslí vlastně jen na sebe, na vlastní dokonalost, sebe-ospravedlnění } Antiteze } }„Slyšeli jste, že bylo řečeno otcům: … Já však (nad to) vám pravím, že…“ (6x) } }Ilustrace, jak ježíšovská cesta rozumí Zákonu a Prorokům/jak je interpretují z perspektivy Božího království }Radikalizace a aktualizace Zákona/Dekalogu }Oddělení vlastního výkladu od předchozích } } Antiteze }Antiteze: Nezabiješ. } }„Slyšeli jste, že bylo řečeno otcům: ‚Nezabiješ! Kdo by zabil, bude vydán soudu.‘ Já však (nad to) vám pravím, že již ten, kdo se hněvá na svého bratra, bude vydán soudu; kdo snižuje svého bratra, bude vydán radě; a kdo svého bratra zatracuje, propadne ohnivému peklu. Přinášíš-li tedy svůj dar na oltář a tam se rozpomeneš, že tvůj bratr má něco proti tobě, nech svůj dar před oltářem a jdi se nejprve smířit se svým bratrem; potom teprve přijď a přines svůj dar. Dohodni se se svým protivníkem včas, dokud jsi s ním na cestě k soudu, aby tě neodevzdal soudci a soudce žalářníkovi, a byl bys uvržen do vězení. Amen, pravím ti, že odtud nevyjdeš, dokud nezaplatíš do posledního haléře“ (Mt 5,21-26). Antiteze }Nezabiješ. } }už vnitřní postoj, s nímž přistupuji k druhému }neupírat právo na existenci, nebránit v rozvoji života }nejen fyzicky a nelegálně, ale nezabíjet ani vnitřní život člověka, neupírat mu právo na existenci, nebránit v rozvoji života }neubíjet slovem, záští, nenávistí, hněvem, pohrdáním, arogancí, jízlivostí, nespravedlivým soudem, pomluvou, výsměchem, povýšeností (ani „zbožnou“), že jsi lepší, zbožnější, že on se do Božího království určitě nedostane… } Antiteze }Nezabiješ. } }posun k postojům a smýšlení }nezůstává stát u zákazu vnějšího zabití či zavraždění }ukazuje, že tím, že někdo někoho nezavraždil či nezabil, ještě nenaplnil smysl tohoto přikázání a nemůže tím ještě pokládat sebe za dobrého/spravedlivého člověka (před Boží tváří) }negativní hranice (chrání před ataky vůči tělesnému životu druhých) }pozitivní výzva se závazkem (setkávat se s bližními s přízní, přáním dobra, laskavostí a ochotou pomoci a prokazovat jim lásku a solidaritu; zahrnuje požadavek odpouštět a milosrdenství, jejich míru nelze omezovat odvoláváním se na vlastní právní hledisko). } } Antiteze }O cizoložství Mt 5,27-30 } }„Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Nezcizoložíš.‘ Já však vám pravím, že každý, kdo hledí na ženu chtivě, již s ní zcizoložil ve svém srdci. Jestliže tě svádí tvé pravé oko, vyrvi je a odhoď pryč, neboť je pro tebe lépe, aby zahynul jeden z tvých údů, než aby celé tvé tělo bylo uvrženo do pekla. A jestliže tě svádí tvá pravá ruka, utni ji a odhoď pryč, neboť je pro tebe lépe, aby zahynul jeden z tvých údů, než aby se celé tvé tělo dostalo do pekla.“ Antiteze. } }Tehdejší realita: úleva vdané ženy, že aspoň ji někdo nesvádí }Nejde o to radši nepohlédnout na ženu, aby se někdo neposkvrnil nebo nedostal do řečí }Ale opět: co (ne)působí někdo svým bližním }Co někdo působí, když někomu svádí manželku/ženu (chce ji dostat do postele) }Př. král David a Batšeba } } } }Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka@jabok.cz }