Mgr. Zdenko Š Širka, Th.D. TE 322 Teologická etika 1 VOŠ Jabok Hlavní struktura: } }1. Starozákonní étos }2. Etika přirozeného zákona (John Barton) }3. Dekalog úvodem }4. Desatero a Küngův projekt světového étosu 1. Starozákonní étos } }Etická reflexe vs. etická nauka } }Etická reflexe – starší }Etická nauka – vznik měst / písemná fixace / zakladatel Aristoteles } }Měl Izrael soustavnou etickou nauku? Starozákonní étos }Izrael a etika }Desatero? }Oko za oko? }Trest smrti za hřích? } }SZ nemá jeden etický systém ani jednu soustavnou teologii / ani k tomu nesměřuje. }Mluvíme proto o etice zaslíbení, mudroslovné etice a etice prorocké. } Starozákonní étos }Terminologie v SZ: } }Smlouva: pevné uskutečněné jednání – Bůh jedná první, Izrael pak odpovídá / nerovná vazalská smlouva? / Hospodinův čin a závazek }Zákon: mnoho významů – Bible, nařízení, přirozený zákon }Etika: SZ se vyhýbá abstraktním pojmům (etika, cnost, ideál) / nejblíž je slovo cesta (stezka) / jednání a teologie (co Bůh očekává a dává) nelze oddělit Starozákonní étos }Etika zaslíbení } }Kniha Genesis }Základní vztah: Boží zaslíbení a lidská odpověď. }Např. Genesis 12: } •1 I řekl Hospodin Abramovi: „Odejdi ze své země, ze svého rodiště a z domu svého otce do země, kterou ti ukážu. •2 Učiním tě velkým národem, požehnám tě, velké učiním tvé jméno. Staň se požehnáním! •3 Požehnám těm, kdo žehnají tobě, prokleji ty, kdo ti zlořečí. V tobě dojdou požehnání veškeré čeledi země.“ } } } Starozákonní étos }Zaslíbení = uzavírání smlouvy = požehnání }Člověku je nabídnuto partnerství }Odpověď Abrahama? Nejdříve uposlechne, pak ne. }Zaslíbení má permanentní charakter / obnovuje se / provází člověka }Gen 12: }univerzální charakter lidstva }důstojnost požehnaného člověka }zaslíbení je na začátku }Izrael jako pars pro toto (≠ podřadnost jiných národů) Starozákonní étos }Příběh o Melchisedekovi (Genesis 14): } }tolerance a respekt vůči jiným národům }pluralita náboženství je uznána }univerzální lidství se rodí na základě etiky zaslíbení }mnohost jako záměr k zabránění totality }vyvolení Izraele nevede k izolaci či nacionalismu }požehnání je zároveň úkolem } }Dialogický způsob komunikace – základ pro spravedlivé chození. 2. Etika přirozeného zákona }John Barton, Etika a Starý zákon, Jihlava: Mlýn, 2006. } }Rozdíl mezi pozitivním a přirozeným zákonem. }Pozitivní zákon: argumentace na základě Božího zjevení. }Přirozený zákon: argumentace na základě obecných rozumových argumentů, nevyžaduje zjevení od Boha / Bible často argumentuje přirozeným zákonem }Výhoda: argumentace společná pro všechny lidské bytosti, tedy je možné takto diskutovat s člověkem, který věří v Boží zjevení, i nevěřícím, který odmítá, že by Bible byla Božím zjevením. } Etika přirozeného zákona }Přirozený zákon v SZ: } }Apel na lidskou přirozenost jako základ etické povinnosti, apel na soucit a lidskost: péče o sirotky, válečný zločin je zločin bez ohledu na to, je-li to stanoveno zjevením nebo ne. }Přirozený zákon se projevuje ve skutečnosti, že určitý etický systém je součástí přirozeného řádu věcí či struktury světa (= je přirozené konat eticky): kritika prostituce, špatných vládců, vzpoury. Etika přirozeného zákona }Shrnutí: } }Podle Bartona pro nás Starý zákon není zdrojem pozitivní etiky, ale je zdrojem přirozeného zákona (lidské jednání založené na principech inherentních realitě biblického i současného světa). }Přirozený zákon – součást stvoření světa. 3. Dekalog } }Členění a číslování: }reformované a pravoslavné církve (spojují prvé dvě) }katolické a luterské církve (rozdělují poslední) } }Dvě verze: Exodus 20, 1-17 / Dt 5, 6-21 }rozdíly: role ženy }různé odůvodnění šabatu } } Dekalog }1. přikázání: V jednoho Boha věřit budeš. }2. přikázání: Nevezmeš jména Božího nadarmo. }3. přikázání: Pomni, abys den sváteční světil. }4. přikázání: Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo na zemi. }5. přikázání: Nezabiješ. }6. přikázání: Nesesmilníš. }7. přikázání: Nepokradeš. }8. přikázání: Nepromluvíš křivého svědectví. }9. přikázání: Nepožádáš manželky bližního svého. }10. přikázání: Nepožádáš statku bližního svého. } } Dekalog. }Problémy s Desaterem: } }Jiná duchovní a kulturně-dějinná situace, jaký smysl pro nás dnes? }Faktické poměry – bere dnes Desatero vůbec někdo vážně? }Nepopřel Kristus Starý zákon a vše v něm? }Je křesťanství legalismus a zákonictví? }Je Desatero nadčasový morální zákon? } } Dekalog }Co je Desatero? } }je to tóra (učení), ale ne v právním významu – naučení vyslovené člověkem před tváří Boží }vyznání víry }svědectví dějin spásy, vázané na dějiny }dokument smlouvy mezi Bohem a Izraelem }magna charta svobody (pomáhají správně naplnit darovanou svobodu, směrnice na cestě svobody) }směrovky ke svobodě (Lochman). } Dekalog } }Východisko Desatera: Boží jednání (vysvobození z Egypta). }Pokyny jsou následkem. }Bůh nezjevuje kodex, ale zjevuje sebe. }Sebe-zjevení Boha způsobuje proměnu v životech. }Indikativ předchází imperativ (požehnání předchází požadavky). }= Dal jsem ti život a svobodu, teď konej tak a tak. }≠ Konej tak a tak, aby sis něco zasloužil a dostal. Dekalog } }Nezapomeňte: }Na zkoušku připravit výklad dvou přikázání! } } 4. Desatero a projekt světového étosu } }Hans Küng (*1928). Projekt Weltethos. }Volá k návratu k etickým hodnotám. }Východisko: současná politická, ekonomická a politická situace. }Jak můžou světová náboženství pomoct? }„Není míru mezi národy bez míru mezi náboženstvími.“ Desatero a projekt světového étosu } }Projekt světový étos = společné sdílené postoje a zásady. } }4 etická pravidla: }Nezabiješ. }Nezcizoložíš. }Nepokradeš. }Nepromluvíš křivého svědectví. } }Chicago, 1993, Parlament náboženství světa – „Prohlášení ke světovému étosu“. Desatero a projekt světového étosu. }Kritika: } }popírá jedinečnost křesťanství }utopie } }Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka@jabok.cz }