Mgr. Zdenko Š Širka, Th.D. T322 Teologická etika 1 VOŠ Jabok Hlavní struktura: } }1. Biblické východisko }2. Terminologie }3. Etické implikace }4. Imago Christi }5. Celistvé pojetí člověka 1. Biblické východisko. }Genesis 1,26‒27: } }„I řekl Bůh: ‚Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi.‘ Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil.“ Biblické východisko. }Genesis 9,6: }„Kdo prolije krev člověka, toho krev bude člověkem prolita, neboť člověka Bůh učinil, aby byl obrazem Božím.“ } }Žalm 8: }Co je člověk, že na něho pamatuješ, }syn člověka, že se ho ujímáš? }Jen maličko jsi ho omezil, že není roven Bohu, }korunuješ ho slávou a důstojností. }Svěřuješ mu vládu nad dílem svých rukou, }všechno pod nohy mu kladeš: }všechen brav a skot a také polní zvířata a ptactvo nebeské a mořské ryby, }i netvora, který se prohání po mořských stezkách. }Hospodine, Pane náš, }jak vznešené je tvoje jméno po vší zemi! “ Biblické východisko. }Biblická antropologie zprávy o stvoření. }Základní otázky: Kdo jsem? Jak mám žít? }Etické otázky: Co znamená, že je člověk stvořen k Božímu obrazu? Do jaké míry tím obrazem zůstal po hříchu? Co to znamená pro důstojnost člověka? A co pro jeho chování na zemi? } }Zpráva o stvoření ≠ vědecké podání technologie stvoření }= svědectví o tom, kdo a proč stvořil svět a člověka v něm. }≠ metafyzicko-ontologické spekulace, = etický rozměr Biblické východisko. }Kanonický kontext. } }Kontext – příběh o stvoření }Jeden moment: otázka Boha jako stvořitele } - Bůh zná člověka před stvořením, je jeho záměrem }Druhý moment: otázka člověka } - zásadní výpověď o významu, tajemství a určení člověka. Člověk má účast na božském způsobu bytí } Biblické východisko. }Jak je člověk člověkem? } }Člověk je zde člověkem hlavně prostřednictvím toho, co má společného s Hospodinem Bohem. }Je jako celý člověk partnerem Boha. }Není to vázáno na žádné vlastnosti, atributy, ctnosti, zvláštní obdarování či úspěchy… }I zloděj je bližní. } Biblické východisko. }Boží rozhodnutí. } }Boží vztah k člověku jako předpoklad sebeporozumění člověka – pojem obrazu a podoby se objevuje nejprve ve slovech vlastního Božího projednání a rozhodnutí: }osobní rozhodnutí a zvláštní tvůrčí akt Boží („učiňme člověka“, „k našemu obrazu“ či „v našem obraze“ či také „ve stínu“, tedy v Boží blízkosti). } Biblické východisko. }Stvořené bytí. } }Člověk tak vděčí za své stvořené bytí pouze stvořitelskému oslovení. }Jeho stvořené bytí tedy není výsledkem rozhodnutí vlastní svobody a uděleného povolení od druhých. }Vstupuje do bytí jako povolaný Bohem a trvání tohoto stvořitelského povolání ho udržuje v jeho existenci. }Bůh volá člověka k bezprostřednímu vztahu, jenž člověka činí protějškem božského Ty a konstituuje jej v jeho lidském bytí osob. Biblické východisko. }Důsledky: } }člověk je určen k tomu, aby zacházel s ostatním stvořením jako zodpovědný zmocněnec a správce, ne svévolně, protože jeho právo a závazek vládnout jsou zobrazující / každý člověk je cenný; }výraz ‚podoba‘ chce zdůraznit blízkost, důvěrný a přátelský vztah a příbuznost, ale také poukázat na rozdílnost. } Biblické východisko. } }Co znamená být člověkem? Etický rozměr: } }pohled na jednotu těla a duše (psychosomatická jednota), }jedinečnost člověka oproti jiným tvorům, } a) slobodná bytost } b) má mandát „vládnout“ } c) re-prezentuje Boha na zemi } d) důstojnost člověka }stvoření jako dar a úloha. Biblické východisko. }Přikázaní lásky jako důsledek: } }láska k bližnímu není odpovědí na nějaké tělesné, duševní či mravní hodnoty člověka (viz a srov. později ideu lidské důstojnosti); milovat nejen ctnostné a moudré, ale i zlé a nerozumné, neinteligentní (příklady dopadů: pachatelé, lidé s postižením, lidé v kómatu, kojenci, adresáti pomoci...) } }Tato transcendentní důstojnost člověka znamená nezadatelná (nezcizitelná) práva a obrovskou zodpovědnost. } } Biblické východisko. }Morální důsledky z daru stvoření: } }Hledat a nacházet způsoby jednání, které Stvořitel vepsal do člověka: }Zodpovědná svoboda a její vázanost na Stvořitele }Důstojnost, vděčnost, důvěra, vzájemné vztahy }Tvůrčí utváření světa s vazbou na Stvořitele }Úcta k lidskému životu a jeho ochrana }Svatost jako podstatný atribut Boha se může stávat vlastností člověka; to, co je lidské, se může stávat svatým… } Biblické východisko. }Žalm 8: } }„Co je člověk, že na něho pamatuješ?“ (Ž 8,5a) }Hospodin se ve svém jednání váže na člověka a skutečnost, že jej zahrnuje do svého působení, určuje úkol a postavení člověka ve světě. }Hospodin (ú)činně přistupuje k člověku, zabývá se jím, a obsahem tohoto přístupu je požehnání a spása. } Biblické východisko. } ověnčit, opatřit korunou / učinit korunou (vrcholem) znamená trvalý stav } }věnec či koruna cti, důstojnosti, zmocnění je přijatá a prožitá zkušenost záchrany, vysvobození, a tedy odůvodněním nově získaného života }Univerzální koncept proti ponižování, krutému a nelidskému zacházení – člověk bez této důstojnosti je doslova svlečen ze svého lidského bytí. } 2. Terminologie. }Metafora obrazu. } }Hebr. Celem = obraz, socha }Hebr. Demut = podobenství, podoba }„Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby.“ }Metafora převzata z mimobiblické teologie království. } } Terminologie. }Egyptská tradice. } }Socha – funkce krále reprezentovat boha. }Socha panovníka na hranici říše: zde tedy vládne on – }Člověk svou existencí na zemi jakoby vymezuje teritorium, které patří Bohu, „zde vládne Bůh, tady to vše patří Bohu“. Terminologie. }Asyrská tradice. } }Dvojí akt stvoření: normální a královský člověk. } }Tedy: }Sochy bohů a kultické obrazy byly také považovány za obrazy boha a potud byly způsobem zjevení a mediem božské moci na zemi; }Podoba označuje podobný charakter toho, co je zobrazeno, s jeho vzorem. } 3. Etické implikace. }Zvrat v biblickém podání } }demokratizace, královská kvalita se v biblických textech připisuje celému lidstvu (každému člověku) a tak se podpořila univerzalizace metafory královské sochy. } Etické implikace. }Důsledky univerzalizace: } }Přítomný čas pro stvoření: i současného člověka musí Hospodin utvářet, tvořit, aby se stával skutečným člověkem a nesl jeho podobu. }Svěřený úkol: zobrazovat Boha, a tak o něm vypovídat. }Naslouchat jeho výrokům a žít je. }Každý člověk je Bohem specificky osloven/žehnán, to v něm může probouzet životodárné síly. } } Etické implikace. } Zodpovědnost zasazovat se za důstojnost a práva druhých } }K vyznávanému a žitému zaslíbení o člověku jako obrazu a podobě Boží patří i zasazovat se za důstojnost člověka v různých oblastech. }Také královská spravedlnost a ochrana slabých, vnímání odpovědnosti za druhé. }Královský pár (člověk jako muž a žena) má zrcadlit bližním obraz Boží ve spravedlnosti a milosrdenství a vnímat tak jejich životní zájmy. }Při zkušenostech s násilím se může člověk rozpomínat na to, že byl Stvořitelem Bohem původně zamýšlen lepší, pokojnější řád, a tak si uvědomit důstojnost a úkol člověka. } } Etické implikace. }Neztratitelnost daru obrazu. }Jakkoli může být způsob lidského života znetvořen, deformován a zkreslen a jakkoli ho mohou utvářet deformující a zraňující sociální i tělesně-emocionální praktiky (srov. např. pachatele, bezdomovce), člověk nemůže být zbaven lidské důstojnosti. Tím vším chce toto pojetí člověka a jeho důstojnosti přispět k nenáboženským kontextům humánní politiky a právní kultury. }zásadní a základní rovnost všech lidí – Všichni totiž byli stvořeni k Božímu obrazu a prostřednictvím Ježíše Krista mají „totéž božské povolání a určení“. Etické implikace. } }Nikdo tak před Bohem neztrácí svou důstojnost za žádných okolností. }Tato Boží opce pro člověka a zejména pro lidi, jejichž důstojnost je porušena, představuje existenciální základ pro prosazování myšlenky lidské důstojnosti, }pro spravedlivé, pečlivé a solidární vzájemné setkávání lidí a }pro zásadu opce pro chudé, tzn. zejména ponížené, pro ty, kdo jsou zbaveni svých práv. } 4. Imago Christi. }Ježíš Kristus jako symbol pravého lidství. }vrcholný obraz Boha, podle něhož může člověk poznat, jak nalezne sebe sama, svou identitu, a sice tím, že se účastní na tomto novém stvoření, že zakouší své znovuzrození }všichni jsou proto povoláni k tomu, aby se uskutečňovali jako lidé }zároveň mají účast na naději, že budou vysvobozeni z násilí a lidsky nedůstojných podmínek }Následování Ježíše Krista jako stávání se více člověkem (imago Christi), zabezpečení osobní důstojnosti a svobody. Imago Christi. }Ježíš Kristus jako krajní cíl a nejvyšší naplnění lidského života. } }V Ježíši Kristu lze spatřovat krajní cíl a nejvyšší naplnění lidského života, vzor pravého lidského bytí a tedy porozumění tomu, co může pro všechny lidi znamenat život ve svobodě, lásce, spravedlnosti a solidaritě. }Kdo věří v Krista, stává se Boží dcerou a synem. Toto přijetí za dceru a syna ho proměňuje a uděluje mu způsobilost následovat cestu Krista. }Nový zákon lásky, milosti, ospravedlnění, svobody. } } Imago Christi. }Mt 25,34–40: } •34 Tehdy řekne král těm po pravici: ‚Pojďte, požehnaní mého Otce, ujměte se království, které je vám připraveno od založení světa. •35 Neboť jsem hladověl, a dali jste mi jíst, žíznil jsem, a dali jste mi pít, byl jsem na cestách, a ujali jste se mne, •36 byl jsem nahý, a oblékli jste mě, byl jsem nemocen, a navštívili jste mě, byl jsem ve vězení, a přišli jste za mnou.‘ •37 Tu mu ti spravedliví odpovědí: ‚Pane, kdy jsme tě viděli hladového, a nasytili jsme tě, nebo žíznivého, a dali jsme ti pít? •38 Kdy jsme tě viděli jako pocestného, a ujali jsme se tě, nebo nahého, a oblékli jsme tě? •39 Kdy jsme tě viděli nemocného nebo ve vězení, a přišli jsme za tebou?‘ •40 Král odpoví a řekne jim: ‚Amen, pravím vám, cokoliv jste učinili jednomu z těchto mých nepatrných bratří, mně jste učinili.‘ • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Imago Christi. } }Základní východiska křesťanské etiky: }následovat Krista, }podobat se mu, }nechat se proměňovat k Jeho obrazu, }žít jako nové stvoření. } } Imago Christi. } }Theosis = Slovo theopoiésis je odvozeno od slovesa theopoieó (činím bohem), kterým raní křesťanští autoři označovali prohlášení za boha a splynutí s bohem v pohanském i křesťanském prostředí. }Zbožštění lidské přirozenosti Krista a cíl (telos) věřícího křesťana. }Čeština má s pojmem „zbožštění“ problémy. }Ježíš Kristus je prototypem zbožštěného člověka. Ježíšovo zbožštění se uskutečnilo po jeho zmrtvýchvstání a tak je očekáváno i u lidí, kteří budou vzkříšení z mrtvých. } Imago Christi. }Biblické doklady theosis }„Ale já vám říkám: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují. Tak budete syny svého nebeského Otce, neboť on dává vycházet svému slunci pro zlé i pro dobré a sesílá déšť spravedlivým i nespravedlivým.“ (Mt 5,44n) }„Když se však naplnil čas, poslal Bůh svého Syna, narozeného ze ženy, podrobeného Zákonu, aby vykoupil lidi, kteří podléhali Zákonu. Tak jsme byli přijati za syny. A protože jste synové, poslal nám Bůh do srdce Ducha svého Syna, Ducha, který volá: ,Abba, Otče!‘ Už tedy nejsi otrok, ale syn a jako syn také dědic skrze Boha.“ (Ga 4,4-7) } } Imago Christi. }Apoštol Pavel zdůrazňuje nový stav v Krista věřícího člověka, který se svou vírou stává Božím synem a tím pádem i dědicem Božích zaslíbení. Zbožštění věřícího člověka je implicitně obsaženo v seslání Kristova Ducha do lidského srdce. }V osobě Ježíše Krista – Nového Adama došlo k obnovení Božího obrazu v člověku a tím, že se Bůh stal člověkem, bylo lidem dáno více než při stvoření. Zbožštěním lidské přirozenosti skrze Boží Logos byla pro člověka obnovena cesta k Božímu podobenství, ale zároveň i darována možnost zbožštění. Tohoto daru se člověk účastní skrze Ducha Svatého, který zůstává a působí v Církvi. 5. Celistvé pojetí člověka. } }Otázka člověka => problematiky vztahu duše a těla }Aplikace: prostituce / zneužívaní dětí }Následky tělesné a psychické / týkají se celého člověka. } }Platon: to sóma séma (tělo je vězením duše) / dualita } }Biblická antropologie ≠ dualismus duše a těla }Přináší novou dimenzi: duchovno }Obraz člověka v biblickém pojetí je holistický či syntetický a vztahový. Duše není častí člověka, ale jedním aspektem a výrazovou formou. } Celistvé pojetí člověka } }Důsledky dualistického štěpení: } }Tělo se stává automatem }Štěpení na duši a tělo }To, co se páchá na těle, má následky na psychice } }Co s tím sociální pracovník? } Celistvé pojetí člověka }Starozákonní antropologie (aspekty): } }básar/tělo: člověk jako hříšný a slabý }nefeš/duše: živé tělo, život, duše v těle }ruach/duch: celý člověk, duchovní dimenze }léb/srdce: centrum rozhodování, rozumný člověk Celistvé pojetí člověka }Novozákonní antropologie: } }sóma/živé tělo: osoba jako celek, bez těla není člověka }sarx/maso: (viz basar) tělo s důrazem na tělesnost, hříšnost }psyché/duše: život jako celek, sídlo vůle a nálad }nous/rozum: sídlo myšlení a rozhodování }pneuma/duch: vlastní vědomí. } }Aspekty, ne skládačka! } }Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka@jabok.cz }