Buddhismus Přehled základních údajů unázev od Buddha - v sanskrtu Probuzený, buddhisté mluví o Buddha dharma (dharma – zákon, to, co věci drží pohromadě) u uspolečné kořeny s dnešním hinduismem, převzetí některých základních myšlenek, sansára – plynutí života a životů v linii karma – následky; praxe vedoucí k osvobození Buddhův život u567 př. n. l. předpokládané narození v rodině vladaře v sídle Lumbini, blízko města Kapilavastu (dnes Nepál), kde vyrůstal; Gautama z rodu Šakjů upředpovězena dvojí možná životní cesta velkého vladaře nebo toho, kdo pomůže cítícím bytostem osvobodit se ze strasti, rodiče si přejí první cestu, chrání ho před poznáním utrpení, ožení se a zplodí potomka upozná utrpení, probudí se v něm milosrdenství a vydá se hledat osvobození u Buddhův život use skupinou šesti asketů medituje, dojde k hluboké koncentraci, ale nenalezne vysvobození a své společníky opouští udochází k prozření při meditaci pod stromem v lokalitě zvané dnes Bódhgája (Háj probuzení), stává se Buddhou (Probuzeným) upronáší první rozpravu ve Varánasí, roztáčí Kolo Dharmy, získává první následovníky, vzniká Sangha. u487 př. n. l. (ve věku 80. let) umírá Buddhův život a věda Indie a Buddha upřed Gautamovým narozením vznik védské literatury uV Gautamově době vznikají upanišady upodle Karla Jasperse „axiální epocha“ umožné uplatnění kuhnovské koncepce paradigmat u Významné etapy raného buddhismu 03 Nejstarší vyobrauení Buddhy 04 Kolo Dharmy uv raném buddhismu nebyl Buddha zobrazován – stopy nohou a kolo dharmy uSangha se shromažďovala na tzv. koncilech uprvní říše se silným vlivem buddhismu: maurijská říše za krále Ašóky (vládl 273 – 232) u Maurijská říše Ašókovy sloupy Buddhistické posvátné texty u1. stol. před n. l. první texty v jazyce pálí, zvané podle toho též pálijský kánon. Sebrány do sbírky zvané Tipitakam – Tři koše u uVinája pitaka – Koš mnišské kázně uSutta pitaka – Koš rozprav uAbhidhamma pitaka – Koš další Dhammy (pozdější) u Buddhistické posvátné texty uod 1. stol. n. l. texty v sanskrtu, různé sbírky, i jednotlivé sútry upřeklady do čínštiny, tibetštiny, korejštiny, japonštiny, vietnamštiny Buddhistické posvátné texty Buddhistické směry uThéraváda – vědění starých, striktně mnišský, prostší, posvátné spisy v pálijštině, „jižní buddhsmus“ uMahájána – velké vozidlo, širší pojetí, více teistických prvků, spisy v sanskrtu a v překladech, „severní buddhismus“ u - školy čisté země u - čchan, zen u - vadžrajána (tantra, Tibet, Mongolsko, u Japonsko) uCelkově desítky až stovky směrů a škol u Mapa šíření buddhismu z Indie Buddhistické směry na mapě Buddhismus v dnešním světě Buddhisté ve světě Země Počet buddhistů Procentuální zastoupení Čína 280 000 000 25 % Japonsko 100 000 000 75 % Vietnam 40 000 000 50 % Thajsko 60 000 000 90 % Myanmar 48 000 000 96 % Šri Lanka 16 000 000 71 % Korejská republika 15 000 000 35 % Kambodža 13 000 000 96 % Buddhismus v dnešním světě – komentář uČína a Japonsko – odhady kolísají, sdílená náboženská příslušnost, nové údaje z ČLR; otázka započítání Tibetu uÚdaje ze severní Koreje nespolehlivé, resp. chybí uDalší buddhistické země: Mongolsko; Burjati, Tuvimci a Kalmyci v Rusku uBuddhismus na Západě (USA a Evropa do 3 000 000) u u Základní myšlenky buddhismu Dhamma čakka ppavattana sutta uživot je prostoupen utrpením upříčinou utrpení jsou nevědomost a touha (chybí poznání pravého stavu věcí, že vše je prázdné, pomíjivé a proto způsobující utrpení a znalost cesty) uutrpení se překonává vyhasnutím touhy uk poznání vede cesta zahrnující etiku a meditaci Buddhistická etika Buddhistická etika v praxi buddhistická nemocnice v Taipei Buddhistická etika v praxi Sulak Sivarakša – kritik etablovaného thajského buddhismu v exilu Buddhistická etika v praxi III. Thich Nhat Hanh – vietnamský exilový zenový mistr, tvůrce angažovaného buddhismu Buddhistická meditace umeditace – západní označení převzaté z křesťanství; v buddhismu nejčastěji bhavana – rozvíjení umeditace jako pravé soustředění, jeho stupně: formové a bezformové vnory umeditace všímavosti a vhledu upomocné metody: jóga, tantra, imaginace, mantry Meditace v praxi uthéravádová meditace metodicky obnovená v různých zemích a hnutích, např. thajští lesní mniši uzenová meditace: sezení, pozornost, v rinzai zenu řešení kóanů 18 Japonský rinzai zenový mnich při meditaci Je buddhismus náboženství? uHinduističtí bohové v buddhistických pramenných textech – bytosti na vysokém stupni vývoje, avšak rovněž (subtilně) trpící, také potřebují probuzení a vysvobození uBožské dlení – vysoký meditační stav, nikoli však probuzení; kdo zemře na tomto stupni, zrodí se v dalším životě jako bůh uBuddhistická praxe se obejde bez bohů u Je buddhismus náboženství? uProbuzení je (v theravádě) transcendentní stav; Nezrozené, Nesložené, Neutvořené; Druhý břeh (též Nirvána – odvanutí) uProuzená mysl (bódhičitta) – relativní v člověku (či jiné bytosti); absolutní – probuzená skutečnost kosmu (celku i každé jedotlivosti) uSymolizována Ádibuddhou – prabbuddhou, buddhovskou přirozeností uV mahájáně postavy buddhů a bódhisattvů Je buddhismus náboženství? uAbsolutní bódhičitta je absolutní láska, láska větší než jakákoli emoce, větší než jakýkoli objekt, tak velká, že už tu není milující a milovaný (splývají v jedno v síle absolutní lásky). Je to láska, jež se rovná totální vizi života, který je sám láskou. Uvnitř takové lásky není žádná ztráta, protože tato láska je tak velká, že zahrnuje vše, i absenci, takže nic nemůže být ztraceno. Absolutní bódhičitta je prázdná, dokonalá, rozpínající se, radostná, prostorná přirozenost existence samotné. … Možná můžeme říct, že absolutní bódhičitta je jako Bůh, který je vždy všude přítomen, i v nepřítomnosti. A tak naše probuzení k absolutní bódhičittě znamená poznání, že nikdy není nic než Bůh, nikdy nebylo nic než Bůh a nikdy nebude nic než Bůh, že vše je objato a vše bylo objato, že jsme vždy milováni a byli jsme vždy milováni. A tak vše bylo a každý je milován. Je buddhismus náboženství? Je buddhismus náboženství? Trikája - trojí tělo, tři úrovně buddhy Je buddhismus náboženství? Pět nebeských buddhů Je buddhismus náboženství? Schéma pěti nebeských buddhů v mandale Je buddhismus náboženství? Amitábha – buddha bezmezného Světla Je buddhismus náboženství? Avalokitéšvara – bódhisattva, Pán nekonečného milosrdenství uBódhisattva - v théravádovém buddhismu bytost směřující k Probuzení uV mahájáně – prouzená bytost, která nespočine v nirváně, dokud nejsou všechny bytosti osvobozeny od utrpení u Důležité směry mahájány Školy čisté země (Amitabha v Čisté zemi) Důležité směry mahájány Školy čisté země uPatrně nejrozšířenější směr současného buddhismu uČlověk dnes není schopen se sám vzchopit k praxi vedoucí z nesobeckých důvodů k Probuzení uJe odkázán na pomoc nebeských buddhů a bódhisattvů uVíra v pomoc odjinud, vzývání buddhy Amitábhy mantrou a zrození v Čisté zemi (Západním ráji) Důležité směry mahájány Zen Důležité směry mahájány Zen uSměr zformován v 5. stol. v Číně jako čchan (z indického dhjána – meditace) uOd 12. století rozkvět zejména v Japonsku jako zen uRadikální směr zdůrazňující meditaci uHlavní směry: sótó a rinzai Důležité směry mahájány Vadžrajána (XIV. dalajlama Tenzin Gjamčcho) Důležité směry mahájány Vadžrajána uNěkdy uváděna jako jako samostatný směr uPoužívá metody posilující meditaci: mandaly, mantry; práce s údajnými energiemi těla (tantra) uRozšíření: tibetský buddhismus, japonský směr Šingon Důležité směry mahájány Dzogčchen (tibetský mistr Namkai Norbu) Důležité směry mahájány Dzogčchen uDzogčchen vznikl v Tibetu tím, že vadžrajána začlenila do své praxe prvky předuddhistického šamanského náboženství Tibetu zvaného bön uProstřednictvím různých metod, zejm. tantrických probouzí mysl meditujícího k poznání vlastního prvotního stavu uNení zde pojmu, jenž by mohl definovat stav “toho,co je“, ale vize se přesto manifestuje: vše je dobré. Buddhistické umění Meditující Buddha Buddhistické umění Meditující Buddha Buddhistické umění Švedagon pagoda 10 Shwedagon-Pagoda Myanmar Buddhistické umění Buddhistický klášter v Indii v tibetském stylu 12 Buddhistický klášter v Indii typická tibetská architektura Buddhistické umění Zenový klášter v Japonsku 13 Zenový klášter v Japonsku Buddhistické umění Tvorba krajiny Buddhistické umění Zenová „zahrada“ z písku a kamenů Buddhistické umění Buddhistický chrám v thajském stylu Buddhistické umění Buddhistický chrám v Singapuru Buddhistické umění Kuan Jin bódhisattva v ženské podobě Ze života buddhistických mnichů Mnich podává výklad buddhistickým novicům 14 Výklad mnicha novicům před ordinací Ze života buddhistických mnichů uthéravádoví mniši (obrázek) umnišské zásady navíc: celibát, omezení v jídle, žebrání uthajské královské kláštery (střeží památky, centra vzdělanosti) ulesní kláštery – praxe, chudoba uosudy kambodžských mnichů uobnova mnišství na Sri Lance 15 Shromáždění théravádových mnichů Ze života buddhistických mnichů Ze života buddhistických mnichů Tibetští mniši Ze života buddhistických mnichů Ritus kalačakra mandala 16 Vietnamší buddhističtí mniši v Austrálii Ze života buddhistických mnichů Vietnamský buddhistický obřad Ze života buddhistických mnichů Buddhističtí laici obdarovávají žebrající mnichy Ze života buddhistických mnichů Praktická zbožnost buddhistických laiků Uctívání buddhy v Thajsku 21 Buddhistická modlitba v Thajsku Praktická zbožnost buddhistických laiků Recitace mantry v hnutí Sóka Gakkai Buddhismus v Česku u36 buddhistických skupin theravády, zenu a tibetského buddhismu uJediná skupina registrována: Buddhismus diamantové cesty Karma Kagjü; 60 center uV posledním sčítání se k buddhismu hlásilo 2632 osob; příznivá věková struktura Buddhismus v Česku uČeští buddhisté se představují v publikaci Jan Honzík: Jednota v rozmanitosti, Praha: Dharmagaia, 2010 uVýznamnou složkou zdejšího buddhismu – vietnamští buddhisté uVietnamské chrámy: Praha, Varnsdorf, Cheb u Buddhismus v Česku Chrámové zátiší u Malého Buddhy Buddhismus v Česku Chrám v pražské vietnamské tržnici Buddhismus v Česku Chrám v Chebu Buddhismus v Česku Centrum Kwan Um v Praze Podolí Buddhismus a sociální sféra uPotíže s tolerancí buddhismu jako menšiny ze strany křesťanů a sekulárních lidí uPropojení buddhistických imigrantů se zdejším buddhistickým prostředím uSatiterapie jako terapeutická metoda vytvořená doc. Mirko Frýbou (jako mnich Kusalánanda) Buddhismus a sociální sféra Satiterapie Buddhismus a sociální sféra Satiterapie Nechť jsou všechny bytosti šťastné (Bhavatu sarva mangalam)