REMINISCENCE Práce se vzpomínkami seniorů Ruce Výběrový seminář JABOK 2020/21 Hana Čížková CÍLE SEMINÁŘE 1.Získat teoretické znalosti o významu vzpomínek pro seniory a o možnostech využití životního příběhu při péči o seniory 2. 2.Získat teoretické znalosti o reminiscenci a jejích metodách, získat základní přehled o validaci 3. 3.Nacvičit praktické dovednosti relevantní pro úspěšnou realizaci reminiscenčních aktivit 4. 4.Prakticky realizovat konkrétní reminiscenční aktivitu 5. 5.Vykonanou aktivitu teoreticky zpracovat, zhodnotit a prezentovat v rámci semináře TERMÍNY a ROZSAH SETKÁNÍ •40 vyučovacích hodin (TEORIE + VLASTNÍ PRÁCE) • •31. října •28. listopadu •6. března •27. března • •Sobota 10:00 – 17:00 • •à 4 kredity • PODMÍNKY UDĚLENÍ ZÁPOČTU: 1.Účast na seminářích v rozsahu 75% 2. 2.Individuální reminiscence s klientem (tak, aby počet hodin naplnil spolu s účastní na seminářích požadovaných 40 vyučovacích hodin) 3. •3. Dokumentace •Trénink sám na sobě: časová a životní osa, rodostrom, seznam reminiscenčních stimulů (možné zpracovat kreativně) •Zprávy z reminiscence se seniorem (viz formulář) •Konečný výstup z individuální reminiscence se seniorem - např. časová a životní osa, kniha života, zrealizovaná kreativní aktivita (koláž, reminiscenční krabice, rodostrom), sepsaný životní příběh, návrh vhodné kreativní aktivity • •4. Závěrečná prezentace ve skupině • ZÁKLADNÍ LITERATURA • •GIBSON, Faith . Reminiscence and recall: A guide to good practice (3rd edition) London: Age Concern, 2006. • •JANEČKOVÁ, Hana; VACKOVÁ, Marie. Reminiscence : využití vzpomínek při práci se seniory. Praha : Portál, 2010. 151 s. ISBN 978-80-7367-581-3. • •JANEČKOVÁ, Hana a kol. Úloha vzpomínek pri práci se seniory a možnosti jejich terapeutického využití [online]. [cit. 2011-03-08]. Dostupné z WWW: . • •ŠPATENKOVÁ, Naděžda; BOLOMSKÁ, Barbora. Reminiscenční terapie. Praha : Galén, 2011. 112 s. ISBN 978-80-7262-711-0. • •SCHWEITZER, Pam. About reminiscence work [online]. [cit. 2011-03-09]. Dostupné z WWW: . • REMINISCENCE REMINISCENČNÍ TERAPIE •Metoda, která využívá vzpomínání na minulé události s cílem zlepšit současnou kvalitu života seniorů a jejich blízkých • •Cílová skupina: senioři, senioři s demencí • •Jedna z nefarmakologických metod •(bazální stimulace, preterapie, validace, psychobiografický model péče prof. Böhma, smyslová aktiviza podle Lore Wehner, Montessori přístup, atd.) • • • • MINULOST, PŘÍTOMNOST, BUDOUCNOST aneb odbočka do filosofie •„Přítomnost, která nás stále provází a v níž jsme, není žádný „bod“, ale složitá struktura zatížená minulostí a těhotná budoucností“ (Leibnitz) • •„Z minulého je přítomna vzpomínka, z přítomného bezprostřední vidění, z budoucího očekávání.“ (Augustin) • •„Minulost je také ještě druh bytí – snad nejjistější“ (Frankl) • • Dokument České televize Klíč Reminiscence – léčba vzpomínkami https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096060107-klic/214562221700004 SENIOŘI (většinou) vzpomínají hodně a rádi mají přirozenou potřebu vzpomínat •PROČ? •přítomnost a budoucnost jsou méně důležité • (to podstatné se událo v minulosti) • •oslabení fyzických možností a smyslů - vzpomínání jako dostupná aktivita VZPOMÍNÁNÍ umožňuje BILANCOVAT •Cíl: Integrace všech životních událostí • •V životě jsem prožil dobré i zlé, ale byl to MŮJ ŽIVOT a BYL DOBRÝ • • ERIK ERIKSON (1902 – 1994) • „Osm věků člověka“ • I ve stáří člověk plní určité vývojové úkoly: přijmout svůj život se vším, co k němu patří • F:\Obrázky\Senioři\Erikson.jpg VZPOMÍNÁNÍ MŮŽE MÍT TERAPEUTICKÝ EFEKT • •Vzpomínky tvoří „životní příběh“, •který může být konstruován, utvářen a přetvářen. • • • •ROBERT BUTLER (1927 – 2010) •Metoda „LIFE REVIEW“ •Vzpomínání jako terapeutický nástroj, • strukturovaná aktivita •přeformulování traumatických vzpomínek •Cíl: hledat smyl života, smíření, odpuštění křivd • • Robert Butler.jpg VZPOMÍNÁNÍ POSILUJE VĚDOMÍ VLASTNÍ HODNOTY „STÁLE JSEM TO JÁ“ • •V biografii lze téměř vždy nalézt něco, na co může být člověk pyšný a co tvoří jeho identitu. •Skrze vzpomínání lze tyto prvky vyzdvihnout a zvýraznit i v situaci, kdy je senior oslaben. • Paní Veselá - Stále jem to já.jpg SOCIÁLNÍ EFEKT VZPOMÍNÁNÍ •Společné vzpomínání ve dvojici, skupině • •Vzpomínání a sdílení jako zdroj: •pocitu sounáležitosti, podpory •humoru a radosti •mezigeneračního porozumění •kontinuity rodinné historie •předávání zkušeností Svatba - společný stůl.jpg FUNKCE REMINISCENCE integrační sociální validační terapeutická • • •Reminiscenční pracovník vytváří prostor pro takové aktivity, aby mohlo být skrze vzpomínání daných cílů dosaženo. • • Anička a paní Veselá.jpg VZPOMÍNÁNÍ (klasifikace dle L.M.Wattové a P.T.P. Wonga) •INTEGRATIVNÍ VZPOMÍNÁNÍ •bilancování, rekapitulace, vypořádání se •INSTRUMENTÁLNÍ VZPOMÍNÁNÍ •Vzpomínání jako strategie zvládání určitých situací •„Co mi tenkrát pomohlo?“ •TRANSMISIVNÍ VZPOMÍNÁNÍ •mezigenerační vazby, kulturní kontinuita •NARATIVNÍ VZPOMÍNÁNÍ •autobiografické vzpomínání •UHÝBAVÉ VZPOMÍNÁNÍ •únik před přítomností – „staré zlaté časy“ •OBSESIVNÍ VZPOMÍNÁNÍ •neodbytné vracení k bolestné vzpomínce - destruktivní, maladaptivní • • • VZPOMÍNAJÍCÍ (typologie dle P. G. Colemana) 1.Vzpomínají často a rádi 2.Vzpomínají často, ale vzpomínky je trápí (nespokojenost s prožitým životem, negativní přístup k přítomnosti) 3.Vzpomínají málo, protože ve vzpomínání nevidí smysl • (zaměření na přítomnost, spokojenost se současným životem) 1.Vzpomínají neradi, vzpomínky jim připomínají utrpěné ztráty • (deprese, negativní postoj k životu) • CO JSOU VZPOMÍNKY? VZPOMÍNKY • •Oživující minulé zážitky • •Nejsou přesným zachycením reality • •Jsou přetvářeny vlivem zapomínání • •Pojí se s citovým (emočním) doprovodem v • okamžiku prožitku i vybavení • •Tvoří životní příběh každého z nás, naši identitu • • CO POMÁHÁ, KDYŽ CHCEME S NĚKÝM VZPOMÍNAT? •Stimuly vzpomínek (triggers) •Znalost životního příběhu (tvorba životní osy) •Znalost dobových a místních událostí (tvorba časové osy) •Práce s rodokmenem •Využití připravených pomůcek (knihy života) • STIMULY VZPOMÍNEK •Působí skrze smysly •Hudba, zvuky •Fotografie, obrázky •Předměty denní potřeby •Vůně •Pohyb •Doteky • •Většina lidí preferuje jeden smysl (možno zjistit z rozhovoru). Co inspiruje ke vzpomínání vás? •Vytvořte si vlastní „návod“ na vyvolání vzpomínek: • •Hudba, zvuky: ……………………………………………… •Fotografie, obrázky: ………………………………………. •Předměty denní potřeby: ………………………………….. •Vůně: ………………………………………………………… •Pohyb: ………………………………………………………. •Doteky: ……………………………………………………… ZNALOST ŽIVOTNÍHO PŘÍBĚHU •Témata pro vzpomínání (dětství, oblíbená místa, profese, koníčky, důležití lidé …) •Informace získáváme buď přímo od daného člověka, případně od rodiny (senioři s demencí) – –ŽIVOTNÍ OSA –na polopřímce zaznamenané důležité osobní události •Vytváří se buď před zahájením práce s klientem nebo během procesu •může ji dělat pomáhající pracovník sám nebo s klientem ZNALOST DOBOVÝCH A MÍSTNÍCH UDÁLOSTÍ –ČASOVÁ OSA §Zaznamenané důležité historické a místní události §od doby narození daného seniora • • E:\Fotky\Foťák březen - květen 2012\Snímek 1941.jpg PRÁCE S RODOKMENEM Vývod z osmi předků.jpg VYUŽITÍ DALŠÍCH POMŮCEK •Předtištěné knihy života (Babičko, dědečku vyprávěj) •Dobové dokumenty •Inspirace v projektech a nabízených aktivitách (Paměť národa, SenSen, …) •Cestování přes Google Earth •Youtube •Rodokmen – www.myheritage.cz METODY REMINISCENCE •1. Vzpomínky •podpůrný prostředek v rámci jiné činnosti • •2. Vzpomínání jako cílená aktivita •Skupinová reminiscence (vzpomínání ve skupině na dané téma, divadlo, výlety) •Individuální reminiscence (rozhovor, naslouchání, prohlížení fotografií, tvorba knihy života, kreativní tvorba) INDIVIDUÁLNÍ REMINISCENCE •Vychází vždy z potřeb klienta • àJAKÉ JSOU POTŘEBY KLIENTA? •Např.: •potřeba vztahu, blízkosti •předávání informací •stimulace vzpomínek •potřeba někoho, kdo naslouchá PŘÍPRAVA NA REMINISCENCI •Faktografická příprava (životní osa, historické události, místo, kde klient žil) •Reminiscenční pomůcky •Vhodné prostředí, situace •Informovaný souhlas •Být otevřený potřebám klienta – naslouchání, empatie • SKUPINOVÁ REMINISCENCE V PRAXI •REMINISCENČNÍ SKUPINY •vytváření sociální sítě v ústavních zařízeních (x fenoménu totální instituce) •adaptace v ústavním zařízení •posilování vztahů ve skupině •aktivizace •mezigenerační aktivity • • SKUPINOVÁ REMINISCENCE V PRAXI •Vytvoření skupiny (výběr účastníků) •Senior ve skupině •Práce se skupinou (cíle reminiscence) •Rizikové situace ve skupině (specifické potřeby seniora, antipatie, …) •Pravidla skupiny •Facilitátor skupiny (reminiscence x psychoterapie, vlastní zapojení, …) HISTORIE REMINISCENCE •EVROPA •60. léta 20. století – Velká Británie – uznán význam vzpomínání pro lepší kvalitu života •70. léta 20. století – série reminiscenčních pomůcek à stimulace seniorů, interakce s okolním světem – osvědčilo se •organizace Help the Aged – série Recall (dobové diapozitivy s komentáři) •výzkumy •80. léta 20.století – rozvoj reminiscence v pobytových, denních zařízeních, v komunitách (Reminiscenční centrum v Londýně) • F:\Obrázky\Reminiscence\Reminiscenční centrum Londýn.jpg REMINISCENČNÍ CENTRUM V LONDÝNĚ PAM SCHWEIZER Pam Schweizer HISTORIE REMINISCENCE •Česká republika •výzkumný projekt – skupinová reminiscence v pobytových zařízeních •Diakonie ČCE, CESMES, Reminiscenční centrum, z. s. •Zapojení do Evropské reminiscenční sítě • projekt „Making Memories Matter“ – „Živé vzpomínky“ – reminiscenční bedny •projekt „Reminiscing Together“ podpora rodin pečujících o seniora s demencí •projekt „RYCTT“ – „Vzpomínejme, když pečujeme“ – podpora rodin pečujících o seniora s demencí + výcvik reminiscenčních pracovníků • •