Úvod do tématu § §Systematická činnost za účelem získání finančních a materiálních prostředků pro obecně prospěšnou činnost § §Soubor metod o správném výběru potencionálních dárců, dlouhodobé práci s nimi a jejich přesvědčování o potřebnosti a nutnosti organizace a projektu pro celou společnost a tím naplnění poslání organizace § §Marketing neziskových organizací § § §Organizace provozující fundraising §- neziskové organizace, příspěvkové instituce (školy, nemocnice), církve, politické strany, jednotlivci § §Dárci -jednotlivci, firmy, nadace, veřejná správa, orgány EU, mezinárodní nadace a instituce § §Koneční příjemci darů a jejich příběhy § § § §fungování, udržitelnost a rozvoj organizace - každá organizace potřebuje k přežití peníze. Ať už jsou to peníze na projekt, zaplacení zaměstnanců, pronájem kanceláře, nové technické vybavení atd., ale sama organizace by neměla být smyslem, nýbrž její poslání §omezení závislosti a diverzifikace zdrojů - řada organizací je podporována jedním nebo několika mála dárci, kteří poskytují většinu finančních prostředků, které organizace potřebuje. Smyslem fundraisingu je vyvarovat se stavu, kdy jediná zamítnutá žádost o příspěvek může znamenat krizi § budování podpory - fundraising není jen o penězích, ale také o počtu příznivců § budování vazeb a důvěry ve společnosti, vytváření komunit a sítí § snížení nákladů pro uživatele služeb § přerozdělování prostředků směrem k potřebným aneb Jak podnítit druhé k dobrým skutkům a získat jejich zájem, čas a důvěru. § § §primárně jde o získávání příznivců §Důvěryhodnost, synchronizace slova a činů §dobrá komunikační strategie §pravdivé informování, účelné a hospodárné využití daru a dodržování pravidel pro ochranu osobních údajů neboli transparentnost §smyslem je doslova usilovat o to, aby všichni něco získali, organizace získá podporu a donátor pocit uspokojení či uznání §týmová práce §hlavní důvod, proč lidé nepřispívají neziskovým organizacím, je ten, že je nikdo nepožádal §nezapomenout poděkovat. § §České centrum fundraisingu §https://fundraising.cz/ § - online knihovna, kurzy, nabídky práce, informace k tématu § §Nadace Neziskovky.cz §https://www.neziskovky.cz/ §- kurzy, nabídky práce, informace z neziskového sektoru, grantový kalendář § § Nadace § § § §Firmy Způsoby fundraisingu Veřejné prostředky § § § Individuální dárci §Zdroje: ministerstva, evropské fondy (Erasmus+, Evropský sociální fond, strukturální fondy), samospráva (obce, kraje) § §Výhody: stabilní pravidla a prostředky, víceleté financování § §Nevýhody: byrokratické, přesné dodržení pravidel, analytická a koncepční příprava §Příklady institucí: -Ministerstva: školství a tělovýchovy, kultury, životního prostředí, práce a sociálních věcí -Kraje: jednotlivé odbory (sociální, kulturní, životního prostředí, školství atd.) -Obce a městské části: jednotlivé odbory (sociální, kulturní, životního prostředí, školství atd.) -Evropské fondy: strukturální fondy, Operační program zaměstnanosti, Místní akční skupiny, Erasmus+ § §Zdroje: nadace a nadační fondy založené firmami, mecenáši, skupinami obyvatel § §Výhody: konkrétní a cílené, lidé se zájmem o dané téma, rozvíjení netradičních forem dárcovství i projektů § §Nevýhody: malé prostředky mezi hodně zájemců § § § §Příklady českých i mezinárodních nadací § §- Nadace Via: https://www.nadacevia.cz/co-nabizime/ -Konto Bariéry: https://www.kontobariery.cz/home.aspx -Visegrad Fund: https://www.visegradfund.org -Nadace Divoké Husy: https://www,divokehusy.cz -Nadace Dobrý anděl: http://www.dobryandel.cz -Nadace ČEZ, Terezy Maxové, ve sportu, literatuře, vědě, regionální (OKD), policistů a hasičů -Přehled největších neziskovek: https://infografiky.ihned.cz/nadace-a-nadacni-fondy-2018/r~be3312140d0311ea9b40ac1f6b220ee8/ §Zdroje: výdělečné firmy, živnostníci, obchody § §Nevýhody: obtížné hledání potencionálního partnera a budování důvěry a vztahu, nutná schopnost přesvědčit a zaujmout § §Výhody: nebyrokratické vztahy, volné nevázané prostředky, materiální i finanční dary § §Corporate Social Responsibility: zakomponování etiky, ekologie, filantropie apod. do firemních hodnot § §- dary peněžité či věcné §- finance z dobročinné aukce, reklamy, propagace §- firemní dobrovolnictví §- zapůjčení prostor či techniky §- zapůjčení pracovníků (např. pro pomoc s účetnictvím, přípravou strategického plánu, s využitím marketingu pro rozvoj činnost) §- slevy při nákupu zboží a využívání služeb. § § §Zdroje: veřejnost při různých příležitostech a přes různé kanály § §Výhody: volné nevázané prostředky, budování komunity a vztahů § §Nevýhody: nákladná marketingová a PR příprava, důkladná práce s databází a důsledná komunikace s dárci § § §Člověk v tísni – Skutečný dárek §https://www.skutecnydarek.cz/ § §Platforma Hit Hit pro nezávislé propojení lidí a projektů §https://www.hithit.com/cs/search § §Veřejné sbírky §https://www.trikralovasbirka.cz/vysledky/ § §Telefonická kampaň / Poštovní kampaň §Inzerce / DMS §Dar ze závěti §Přímé oslovení / Veřejná sbírka §Prodej vlastních výrobků a služeb §Členské příspěvky §Sbírkové kasičky §Benefiční koncerty §Osobní vztahy - narozeniny, oslavy, sport, cestování §V zahraničí – daňová asignace, církevní daň, postcode lottery § § §Evropa a ČR -Tradice státem garantovaných služeb a rozvoj sociálního státu -V současnosti velký význam neziskového sektoru: mediátor mezi dárci a cílovou skupinou; činnost v oblastech, kde stát a trh selhává; akceschopnější než státní byrokracie a soutěživost trhu vyvažuje důrazem na soudržnost § §Anglosaské země §- Velký význam individuálního dárcovství, charitativních akcí, soukromých mecenášů a filantropů §Jaké máte vlastní zkušenosti? Psali jste projektovou žádost? U koho jste žádali? § §Příklad kreativního fundraisingu z vašeho okolí? § §Organizovali jste někdy benefiční akci? § §Jaký druh fundraisingu vám přijde nejvhodnější a udržitelný? § §Jaký byste využili pro svůj projekt? § § § § §Jakou formu fundraisingu byste využili pro svůj projekt? § § § Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky § § § § § Obsah obrázku snímek obrazovky, obrazovka, nákladní auto, počítač Popis byl vytvořen automaticky § §Příjmy Mateřského centra Klubíčko na Praze 14 § §Ministerstvo práce a sociálních věcí: Dotační program Rodina / 13% §Městská část Praha 14: odbor sociální, kultury, sportu, živ. prostředí, školství / 13% §Magistrát hl. m. Prahy: Podpora funkční rodiny– preventivní aktivity na podporu stabilních vztahů v rodině / 9% §Účastnické poplatky / 53% §Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže §Firemní dárci: Centrum Černý most, Innogy §Vnitřní zdroje YMCA § § §Příjmy Nízkoprahového klubu Dixie na Praze 7 (klub, terén, výjezdy, preventivní programy) § §Ministerstvo práce a sociálních věcí: dotace pro sociální služby v krajských sítí §Magistrát hl. m. Prahy: odbor sociální, preventivní a volnočasový §Městská část Praha 7: odbor sociální, kultury, sportu, živ. prostředí, školství §Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže § § §Příjmy letního tábora Kosák §Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže §Magistrát hl. m. Prahy: odbor volnočasový §Účastnické poplatky §Příjmy tensingových skupin §Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže §Magistrát hl. m. Prahy: odbor volnočasový §Účastnické poplatky §Vnitřní zdroj YMCA § § §Co je zadarmo nebo moc levné, je podezřelé, lidi si toho neváží aneb Nebýt laciný, ale dostupný §Nebát se a umět říct si o peníze, počítat i s negativními reakcemi, být připraven na argumentaci §Do cen zahrnovat vše včetně personálních, materiálních a provozních nákladů, ale také obnovy majetku, nutných investic, propagačních materiálů, odměn pro dobrovolníky atd. apod. §Ten, kdo něco organizuje a pozná práci a náklady do toho zahrnuté, mnohem více respektuje práci i cenu § §Důležité je zorientovat se ve svých úkolech a mít je strukturované §Úkoly a dokumenty musejí být dostupné a transparentní pro všechny členy týmu § §Ideální je to, co vám funguje, ať už je to nástěnka na zdi, poznámky ve Wordu nebo sofistikovaný CRM systém §Pro neziskové organizace jsou komerční nástroje často se slevou nebo zdarma § §E-mail jako nástroj komunikace §Segmentace adresátů §Přečtené e-maily §Adresář § § Sdílený prostor pro dokumenty §Google Drive, One Drive, Dropbox atd. § § § §Kalendář + Úkolovník / To Do List § §Tvorba dokumentů §Google Docs § §Plánování schůzek §Doodle § §Správa e-mailové komunikace §Mailchimp, Smart Emailing § § § § § § §Oddělování osobních a pracovních ploch a komunikačních platforem §Neposílat pracovní dokumenty přes FB apod. § §CRM systém (Customer Relationship Management) §Propojení emailingu s databází, účetnictvím aj.