Vp322 Speciální pedagogika osob s tělesným postižením 1. Somatopedie jako obor speciální pedagogiky: - terminologie a vymezení, - historie péče o osoby s omezením hybnosti, - významné osobnosti a organizace ve vztahu k somatopedii. 2. Psychosociální problematika osob s omezením hybnosti: - proces vyrovnávání se s vrozeným i získaným postižením, - sexuální výchova a výchova k partnerství a rodičovství u osob s omezením hybnosti. 3. Omezení hybnosti (terminologie a možnosti klasifikace, příklady nejčastějších tělesných postižení a onemocnění směrem k cílovým skupinám studijního oboru): - tělesné postižení, - onemocnění. 4. Kompenzační a rehabilitační pomůcky - dělení a využití, pomůcky pro lokomoci, sebeobsluhu, edukaci, hygienu, - ortopedická protetika, - interní a externí bariéry v životním prostředí osob s omezením hybnosti, 5. Terapeutické a edukační přístupy a jejich aplikace u žáků s omezením hybnosti: - ergoterapie – vymezení a charakteristika, základní přístupy a oblasti ergoterapie, ergoterapeutický proces, diagnostické a intervenční metody, oblasti spolupráce ergoterapeuta a speciálního pedagoga, - fyzioterapie – charakteristika, diagnostika a intervence, pomůcky a moderní technologie, metody u osob s tělesným a kombinovaným postižením (Vojtova metoda, Bobath koncept a další), význam fyzioterapie pro práci somatopeda, - fyzikální terapie – charakteristika, základní dělení a příklady aplikace fyzikálních prostředků, - psychomotorické a na tělo orientované přístupy – bazální stimulace, Snoezelen a multisenzoriální místnosti, dotyková terapie atd., - zooterapie a využití zvířat v somatopedické praxi. 6. Komunikace u žáků s omezením hybnosti: - vliv tělesného postižení na komunikační proces, nejčastější projevy narušené komunikace u žáků s tělesným postižením (anartrie, dysartrie, afázie), - systémy a technologie AAK, principy komunikace - Problematika zjevného a skrytého postižení, postoje veřejnosti k osobám s omezením hybnosti. 7. Specifika vzdělávání ve školách pro žáky s tělesným postižením: - specifika vzdělávání žáků s těžkým kombinovaným postižením - prostředky a pomůcky, organizace vzdělávání