Specifika komunikace s osobami s tělesným postižením (lidé na vozíku) 1. Komunikujte s osobou s tělesným postižením, ne s jejím doprovodem – je nutné komunikovat vždy s osobou s tělesným postižením. 2. Nechte se vést pokyny osoby s tělesným postižením – při nezbytné fyzické pomoci je nutné nechat se vést osobou s tělesným postižením, která přesně ví, jakým způsobem jí můžete pomoci. 3. Zvyšujte jistotu a pocit soběstačnosti osoby s tělesným postižením – například poskytnutím nezbytných kompenzačních pomůcek (rampa, plošina, sedačky do vany…) Zvyšujete tím jistotu a pocit soběstačnosti. 4. Zjistěte rozsah postižení a s tím související možná omezení v komunikaci – zjistěte, zda člověk používíá některý ze systémů AAK 5. Nemanipulujte s vozíkem bez vědomí vozíčkáře – buďte připraveni na odmítnutí, vždy se člověka zeptejte, než ho přemístíte z místa na místo. Neopatrná manipulace může vést k vyklopení z vozíku a poraněním 6. Pokuste se zachovat běžná společenská pravidla v komunikaci – mnoho lidí se domnívá, že člověk s tělesným postižením má současně jiné, přidružené postižení. Zachovávejte asymetrii vztahu. Buďte připraveni na to, že viditelnost postižení ve vás nebo v okolí může vyvolat různé reakce, někdy to jsou reakce nepřiměřené (projevy lítosti, opovržení, posměchu atd.) 7. Přizpůsobte svoji pozici při komunikaci – pro člověka sedícího na vozíku je někdy velmi obtížné komunikovat s člověkem stojícím, vytváří se velký výškový rozdíl. Snažte se proto vzájemnou komunikaci přizpůsobit například tak, že si k němu sednete, aby vaše komunikace probíhala tzv. „tváří v tvář“. 8. Komunikujete – vzájemná komunikace usnadní další potřebné postupy.