Jabok, podzim 2019. Volitelný seminář raná péče. Mgr. Terezie Hradilková 4.blok výuky, středa 18. 12. 14:00 – 17:00 Téma: 1. příběh rodiny 2. další formy rané péče (individuální i skupinové) 3. koordinace služeb 4. plánování s rodinou 5. příprava na vzdělávání dítěte Opakování témat z 3. bloku: I. Příběh rodiny (Kazuistika). II. Jak se v rané péči pracuje, s rodiči, dětmi s okolím (Tři programy rané péče). III. Konzultace v rodině Témata 4. bloku: 1. příběh rodiny Jak jste našli rodinu Rozbor příběhů studentek Prezentace kazuistik přítomných. Zajímavé postřehy, různé úhly pohledu, různá délka. Diskuse o tom, že podoba kazuistiky záleží na tom, za jakým účelem a s jakým cílem je kazuistika sestavena. Vždy je ale účelné, aby byla: - Srozumitelná (jazyk a řazení) - Přehledná (neopakovat, řazení) - Konkrétní (nezobecňovat, používat citace, informace, ne domněnky, hodnocení,…) 2. další formy rané péče (individuální i skupinové) Další individuální formou rané péče je - doprovázení rodičů k lékaři, na úřady a do dalších institucí - vypracování zpráv a podpůrných, vyjádření pro konkrétní rodinu či odborníky. - setkání s jinými rodiči či semináře s odborníky, aby mohli sdílet zkušenosti a informace, proto organizují střediska pro doplnění individuálních konzultací i společné aktivity: semináře s odborníky, setkání a dílny pro rodiče. Nezřídka se stává, že tato činnost přeroste ve svépomocnou skupinu rodičů, kteří převezmou s ukončením rané péče její organizaci. - pobyty/kurzy pro celé rodiny, převážně týdenní, případně víkendové. Jako vyvážení individuální pozornosti rodičům v jejich domácnosti se skupinové „pobyty“ staly pro rozvoj a působení rané péče zásadní. Zejména pro možnost sdílení zkušeností mezi rodiči navzájem. Jde o intenzivní skupinovou akci pro celé rodiny s ustálenou strukturou programu: dopolední hry a stimulace dětí s rodiči vedená poradkyněmi se střídá s odpoledními individuálními programy, procházkami, přednáškami a nutně s odpočinkem (nebo učení se odpočívání) pro rodiče. Sourozenci mívají vlastní skupinu, kde se jim věnují studenti nebo psycholog a kde si mohou užít řádění a volné hry bez dohledu rodičů a bez ohledu na potřeby svého sourozence s postižením. Odborný program vedou poradkyně nebo externí odborníci a večerní hlídání zajišťují dobrovolníci nebo studentky na praxi. Týdenní kurz je také vhodnou příležitostí, kdy se rodiče seznámí s dalšími pracovnicemi rané péče a pozvanými hosty – odborníky a mohou vyzkoušet nabídku jejich služeb, například canisterapii či hipoterapii. Distanční služby „na dálku“(kdy necestuje ani rodič ani pracovník): - telefonické konzultace nebo konzultace elektronicky přes internet, - zasílané informace: poradkyně nebo koordinátorka střediska vyhledává pro rodiče kontakty, informace, návazné služby, píše doporučení a zprávy, které rodičům posílá. Někteří zřizovatelé rané péče vydávají a distribuují pro rodiče vlastní informační časopis. Je již standardem, že pracoviště provozují webové stránky, jejichž velká část je určena rodičům – ať již zájemcům o služby, tak i jejich uživatelům. Odpovídá tomu i zvyšující se procento rodičů, kteří se dozvědí o službě z internetu nebo požádají o službu prostřednictvím e-mailu. Do komunikace poskytovatelů s rodiči i mezi rodiči zasáhl vznik a rozvoj sociálních sítí. Využívání diskusní fór, tematických informačních serverů a blogů je u rodičů na vzestupu. 3. koordinace služeb Někdy se jako samostatná forma služby uvádí care-management (řízení péče) nebo case-management (řízení případu). Je to zajištění všestranné a koordinace kombinované pomoci a služeb péče, služeb a podpor (placených i neformálních) pro konkrétní osobu (v rané péči tedy pro dítě a jeho rodinu), tam, v místě bydliště, v komunitě, kde žijí. Koordinátor/ka je poradkyně rané péče, která má případ rodiny na starosti (jejich klíčová pracovnice) a může jí být nápomocná sociální pracovnice nebo koordinátorka služeb pracoviště rané péče. Podle zadání rodiny a IP rodiny a s jejich aktivním přispěním - mapuje, hledá a oslovuje další služby a podpory pro rodinu – místní MC, ZUŠ, sportovní/zájmový klub, SPC, MŠ, sociální odbor MÚ či MČ, MAS, sociální rehabilitaci - působí jako „přenašeč informací a mediátor“ mezi osobami a službami a odborníky, které rodinu již podporují, aby byli informováni vzájemně o svých intervencích k dítěti či rodiči, aby se všechny podpory posilovaly, nikoliv kvantitou nezeslabovaly své působení nebo nevyžadovali od rodičů další a další vysvětlování. Ideální formou pro takovou účinnou koordinaci je „kruh podpory“ nebo „mezioborové multidisciplinární setkání“ apod. 4. plánování s rodinou Principy Individuální plánování zaměřené na člověka (PCP). IP se „nevyplňuje“, ale „zaznamenává“! Praxe: individuální plán pro rodinu (s rodinou, podle cílů vyslovených rodinou, do půl roku od nástupu do služby) Obsah IP: - Cíle rodičů (cíle spolupráce s ranou péčí) a kroky k cíli - Zdroje: kdo, co, čím, pomůže dojít cíle - Termíny: Kdo co udělá, do kdy 5. příprava na vzdělávání dítěte Podpora rodiny před nástupem dítěte s postižením do MŠ či ZŠ ( co potřebuje dítě znát, vědět, zvyknout si před nástupem do školy) Informace o způsobech a programech vzdělávání Podpora rodiny v navázání kontaktu a spolupráce s poradenskými pracovišti (SPC, PPP…)