Jabok, podzim 2019. Volitelný seminář raná péče. Mgr. Terezie Hradilková 3.blok výuky, pátek 5.10. 10:15 – 12:30 Téma: 1. Příběh rodiny (Kazuistika). 2. Jak se v rané péči pracuje, s rodiči, dětmi s okolím (Tři programy rané péče). 3. Konzultace v rodině - - - - 1. Příběh rodiny (kazuistika) Zpracování popisu případu může mít různé stupně – čím vyšší, tím více je tam sebereflexe, teoretické průpravy, odkazy na metodologii... Cílem kazuistiky je popsat úsek příběhu člověka, rodiny či skupiny, v němž došlo k nějaké sociální změně. Popis má být natolik výstižný, aby jiní odborníci proces událostí i změny mohli pochopit. K tomu je třeba uvádět: - objektivní informace - zorný úhel autora, jeho vidění souvislostí - popis vývoje, změn a jejich příčin - uvedení, co se zpracovatel naučil Osnova: popis příběhu rodiny dítěte s postižením. Bude anonymizovaná – nebudou použity žádná skutečná jména osob, ani měst. · Členové rodiny - kolik jim je (odhadem) let, · Dítě s postižením – jaké má postižení, · Situace rodiny - jaké jsou jejich potíže, starosti, radosti a síly, · Jakou má rodina podporu a od koho – sociální podpora, sociální služby, dávky, pomoc, sousedé, kamarádi… · Co si myslíte, že by potřebovali pro to, aby mohli žít běžný rodinný život. (Rozsah 1 strana A4). 2. Jak se v rané péči pracuje, s rodiči, dětmi s okolím (Tři programy rané péče). Podpora rodiny: doprovázení v obtížné životní situaci, naslouchání, rozhovor, příležitost a podpora sdílení rodičů, sociálně-právní poradenství, caremanagement Podpora vývoje dítěte: diagnostika, intervence: úprava prostředí, stimulace, kompenzace, hra, Podpora komunity: informování, osvěta, účast, zážitek 3. Konzultace v rodině Co je konzultace v rodině? Předem domluvená návštěva rodiny poradenským pracovníkem v jejich prostředí, ohraničená časem a obsahem, v kterém se mají naplňovat potřeby dítěte a rodiny tak, jak je domluvená zakázka a společný plán. Existuje „vzorová konzultace v rodině“? › Pozdravy, dotazy na novinky, situaci, - Přivítání, pozornost všem členům rodiny › Sdělení časového rozvrhu › Upřesnění obsahu – co jsem připravila, co očekávají, co budeme dělat, kdo co bude dělat › ( mám něco pro sourozence, bude tam tatínek celou dobu ) › Rozhovor s rodičem - co bylo, jak a co se dařilo, zdravotní vyšetření, návštěva jeslí, bazénu, mateřské centrum.... - Co doporučení z minula? Jak to dělají co se daří › Hra s dítětem a rodičem – co se daří, jak to dělají › Novinky – co jsem přivezla, nové činnosti, ukázka, zkouší to rodiče! Jak by to šlo doma – úpravy prostředí? › Je to tak dobře, ještě něco, nové téma? Co náš plán? › Co do příště? Co příště? Datum další konzultace › Závěrečný rozhovor, zpětná vazba – bylo to všechno? › Rozloučení Role a povinnosti poradenského pracovníka: ü Podpora vztahu rodiče a dítěte ü Naslouchání potřebám, pozorování, znepokojení a úspěchům rodičů ü Respektování hodnot a výchovného stylu rodičů ü Podpora rodičů jako ochránce dítěte a jejich kompetence ü Působení v úloze zastánce zájmů dítěte a rodiny – obhájce ü Poskytování konkrétních námětů a společné hledání činností, které jsou prospěšné pro všestranný rozvoj dítěte a uskutečnitelné pro rodinu ü Poskytování informací o možnostech a službách v rodinném, sousedském, místním i širším měřítku, které umožní rodině naplnit své potřeby ü Strukturace procesu a vytvoření bezpečného a funkčního prostředí a náplně ü Podpora plánování, otvírání budoucnosti ü Diskrétnost Co ovlivňuje konzultaci: Prostředí – přirozené prostředí, domácnost, poradce je na návštěvě Účel – naplnění cílů služby Rodina – její sociokulturní statut, zvyky, aktuální situace Poradce – osobnost, znalosti, dovednosti, zkušenosti …