BELBINŮV TEST Pokyny: V každé sekci (I – VII), rozdělte 10 bodů mezi jednotlivé věty podle toho, do jaké míry vystihují vaše chování. V krajním případě můžete rozdělit těchto 10 bodů mezi všechny věty nebo dát všech deset bodů jedné větě. I. Jak si myslím, že mohu být pro tým prospěšný: A. Myslím, že dokážu rychle poznat a využít výhody nových příležitostí. B. Dokáži dobře pracovat s různými lidmi. C. Jsem od přírody nápaditý. D. Mám schopnost nechat lidi tak, aby se volně projevili, kdykoliv zjistím, že disponují něčím cenným pro splnění úkolu. E. Mám schopnost dotahovat věci do konce a díky tomu jsem efektivní. F. Jsem připraven čelit dočasné nepopulárnosti, pokud budu mít vhodné výsledky. G. Rychle vycítím, co bude fungovat v situacích, které dobře znám. H. Mohu nabídnout pádný argument pro alternativní akce bez toho, že bych byl zaujatý anebo měl předsudky. II. Mám-li nedostatky v týmové práci, může to být tím, že: A. Se necítím dobře, pokud porady nejsou dobře zorganizované a vedené. B. Mám sklon být uznalý k těm, jejichž názory nebyly náležitě prosazovány a jsou přitom hodnotné. C. Mám sklon k mnohomluvnosti, jakmile se ve skupině začne jednat o nových nápadech. D. Můj racionální přístup mi činí potíže, když chci do věci okamžitě a s nadšením s kolegy jít. E. Někdy působím autoritativním dojmem, když je třeba rychle věci dodělat. F. Je pro mě obtížné vést druhé z řídící pozice, což je asi způsobeno tím, že jsem příliš citlivý na atmosféru ve skupině. G. Nechávám se unést vlastními myšlenkami a ztrácím kontakt s děním ve skupině. H. Mí kolegové si myslí, že jsem úzkostlivý na detaily, a že mám strach, že se věci nebudou dařit. III. Při zapojení do projektu s druhými lidmi: A. Mám schopnost lidi ovlivňovat bez toho, že bych na ně vyvíjel nátlak. B. Má bdělost mi zabraňuje dělat chyby z nepozornosti a přeskakovat. C. Jsem připraven naléhat na nějakou akci, abych měl jistotu, že porada nebude ztrátou času, anebo že ztratíme ze zřetele hlavní cíl. D. Mohou se na mě spolehnout, že přijdu s něčím originálním. E. V obecném zájmu jsem vždy připraven bránit dobrý návrh. F. Velice rád hledám nové poznatky a myšlenky. G. Druzí si cení mé schopnosti posuzovat věci s chladnou hlavou. H. Je na mě spolehnutí, že dohlédnu na to, aby se nejdůležitější práce zorganizovala. IV. Můj přístup ke skupinové práci spočívá v tom, že: A. Mám zájem poznat své kolegy. B. Nepostrádám ochotu provokovat názory druhých nebo si ponechat menšinový názor. C. Obvykle dokáži nalézt argumenty k odmítnutí nezdravých návrhů. D. Mám talent na to zabezpečit fungování věci jakmile začne být plán realizován. E. Mám sklon přicházet s neobvyklým a vyhýbat se běžnému. F. Při jakékoliv práci mám sklon k perfekcionismu. G. Jsem připraven sjednávat dohody mimo skupinu. H. Zajímají mne všechny názory, ale ve správné chvíli neváhám udělat rozhodnutí. V. Práce mě uspokojuje, protože: A. Rád analyzuji situaci a vážím všechny možnosti. B. Zajímám se o nacházení praktických řešení problémů. C. Jsem rád, když cítím, že podporuji dobré pracovní vztahy. D. Mám značný vliv na rozhodování. E. Setkávám se s lidmi, kteří mají co nabídnout. F. Dokážu lidi přimět, aby souhlasili s nezbytnými opatřeními. G. Mám pocit, že dokáži věnovat veškerou pozornost odborné stránce úkolu. H. S radostí nalézám oblasti, které rozšiřují mou představivost. VI. Mám-li provést úkol v omezeném čase s neznámými lidmi A. Uchýlil bych se do ústraní, abych našel cestu ze slepé uličky. B. Byl bych připraven pracovat s člověkem, který prokázal pozitivní přístup, i když úkol je obtížný. C. Přenesl bych příspěvek k úkolu a na členy skupiny podle jejich možnosti. D. Díky vrozenému smyslu pro dochvilnost bych stihl termín. E. Zachoval bych si chladnou hlavu a udržel schopnost uvažovat racionálně. F. Bez ohledu na různé tlaky bych se soustředil na účel. G. Pokud by skupina nedělala pokroky, přezval bych vedení. H. Otevřel bych diskusi ke stimulaci vzniku a pohybu nových myšlenek. VII. Mým problémem je: A. Jsem schopen vyjádřit svou netrpělivost, pokud někdo brání pokroku práce. B. Mohu být kritizován, protože nedokáži správně analyzovat a odhadovat. C. Moje snaha o náležité dokončení práce může zabrzdit další věci. D. Brzy se začnu nudit a spoléhám, že jiní ve mně zažehnou jiskru. E. Těžko dokáži začít při nejasných cílech. F. Objasnění složitých problémů mi někdy dělá potíže. G. Snažím se potlačit názory ostatních, protože svůj považuji za lepší. H. H. Nerad se pouštím do diskusí, když mám proti sobě silnou opozici. Belbinův test – vyhodnocení a) Vepište body do tabulky I. A B C D E F G H II. A B C D E F G H III. A B C D E F G H IV. A B C D E F G H V. A B C D E F G H VI. A B C D E F G H VII. A B C D E F G H b) Převeďte body do následující tabulky. Body ve sloupcích pak sečtěte VY VÚ US IN ZD PO TÝ DO I. G D F C A H B E II. A B E G C D F H III. H A C D F G E B IV. D H B E G C A F V. B F D H E A C G VI. F C G A H E B D VII. E G A F D B H C VIII. c) Nejvyšší skóre ukazuje, jak se dokážeme prosadit v týmu. Druhé nejvyšší skóre vyjadřuje záložní roli. Dvě nejnižší skóre znamenají vaše slabiny. BELBINŮV TEST – TÝMOVÉ ROLE VYkonavatel Praktický organizátor. Mění nápady v uskutečnitelné úkoly. Rád dělá plány a harmonogramy. Je metodický, odpovědný, důvěryhodný a výkonný. Nenechá se vzrušit. Nevede, ale přejímá administrativu. VŮdce Vede celý tým a koordinuje úsilí. Nemusí být geniální ani tvořivý, ale spíše je disciplinovaný, soustředný a udržuje rovnováhu mezi různými tendencemi. Umí dobře mluvit, naslouchat i posuzovat. Pracuje prostřednictvím ostatních. USměrňovatel Vysoce motivovaný, vysoce výkonný, dominantní. Vede plnění úkolů a v nepřítomnosti vůdce přebírá jeho roli, i když ji nevykovává nejlépe. Jeho síla je ve vůli a vášni ke splnění úkolů, ale bývá přecitlivělý, hněvivý a netrpělivý. Je hnacím motorem akce. INovátor Na rozdíl od usměrňovatele je introvertovaný, ale intelektuálně dominantní. Je zdrojem originálních nápadů a návrhů. Nejvíce imaginativní a nejvíce inteligentní člen týmu. Zanedbává detaily, neohlíží se na kritiku. Je třeba ho stimulovat, jinak vypadne. hledač ZDrojů Populární člen týmu – extrovertní, sociabilní, uvolněný. Přináší do skupiny nové kontakty, nápady, myšlenky a vývoj. Obchodník, diplomat, vyjednavatel. Není originální, není příliš motivovaný a potřebuje proto tým, aby ho nabudil. POzorovatel Inteligentní – jedná se spíše o analytickou inteligenci než o tvořivou. Důkladně rozebírá nápady a nachází rozpory v argumentech. Je méně aktivní než ostatní, pohlcený svými daty, vzdálený činnosti týmu, ale nezbytný pro prověření kvality této činnosti. Je závislý, ale může být chladný a netaktní. TÝmový člověk Drží tým pohromadě, podporuje ostatní, naslouchá, povzbuzuje, harmonizuje a chápe. Příjemný a populární ale nesoutěživý. Nevšimnete si ho, když je v týmu, ale schází vám, když tam není. DOkončovatel Bez dokončovatele tým nikdy nedosáhne výsledku. Ověřuje detaily, stará se o plnění harmonogramu, vyniká smyslem pro naléhavost. Jeho neústupné úsilí je důležité, ale dosti nepopulární.