PROJEKTOVÝ TÝM 1. Pozice v projektovém týmu Jaké mohou být pozice v projektovém týmu? - Projektový manažer - Finanční manažer/účetní - Metodik - Pracovník s klienty… - Asistent/ka projektu - Krajský/regionální pracovník - Lektor - Supervizor - Expert - Koordinátor dobrovolníků - Psycholog - Právník - Překladatel - FR, PR pracovník 2. Definujte pracovní pozice ve vašem projektu a napište, co bude mít v projektu kdo na starosti – náplň práce. Struktura: - název pracovní pozice - náplň práce - úvazek/počet hodin v projektu PŘÍKLAD DOMA: Pozice: Krajský kontaktní pracovník (KKP) Náplň práce: Poskytuje asistenční program 5 rodinám azylantů (odbornou asistenci, integrační aktivity). Realizuje vzdělávací program pro azylanty celkem v rozsahu 24 hodin. Realizuje dobrovolnický program pro azylanty. Komunikuje s komunitou, spravuje databázi nabídek pomoci a tuto pomoc distribuuje. Vyhledává další rodiny azylantů v kraji a nabízí jim účast v dobrovolnickém a vzdělávacím programu. Úvazek: 1,0 (pracovní smlouva) Pozice: Koordinátor/ka pro práci s azylanty (KA) Náplň práce: Vybírá KKP. Vede KKP v jednotlivých krajích. Poskytuje KKP vstupní vzdělávání pro práci na pracovní místě a práci s CS azylanti. Řeší obtížné a případné problémové situace. Vytváří metodiku pro práci s dobrovolníky, kteří pomáhají azylantům a příručku pro dobrovolníky. Obsahově tvoří webové stránky pro pomoc azylantům – informace, sekce pro azylanty, dobrovolníky, veřejnost, sběr nabídek pomoci Spolupracuje se státem (konkrétně MV ČR, pracovní skupina pro přesídlení a relokaci). Spolupracuje s ostatními organizacemi na nejvyšší úrovni (Charita, Konsorcium, ERC apod.) – rozdělování působnosti v oblasti integrace. Úvazek: 0,5 (pracovní smlouva) Pozice: Manažer/ka projektu Náplň práce: Řídí projekt. Dohlíží na realizaci projektových aktivit. Kontroluje plnění projektového harmonogramu. Komunikuje s donátorem. Poskytuje výstupy projektu, monitorovací zprávy, řeší případné změny. Zabezpečuje personalistiku v projektu – získává pracovníky, podílí se na jejich výběru, připravuje smlouvy, archivuje materiály, vede určené pracovníky (KA, FM, lidé na DPP). Koordinuje práci realizačního týmu. Organizuje a vede pravidelné porady realizačního týmu. Zabezpečuje publicitu projektu. Realizuje jednotlivé nástroje publicity dle stanoveného plánu. Zabezpečuje projektovou administrativu. Úvazek: 0,5 (pracovní smlouva) Pozice: Finanční manažer/ka – účetní projektu Náplň práce: Řídí rozpočet projektu a kontroluje jeho plnění. Tvoří finanční zprávy. Vede účetnictví projektu, schvaluje nákupy do projektu. Vede mzdové účetnictví projektu. Úvazek: 0,5 (pracovní smlouva) PRO TY, KTERÉ TO ZAJÍMÁ J Proč se začaly zkoumat pracovní skupiny? Na základě zjištění z tzv. Hawthornských experimentů, které probíhaly v Hawthornském závodě Western electric company od roku 1924 do roku 1932. Zadání výzkumu znělo: Jaký vliv má změna pracovního prostředí (osvětlení, teplo…) na produktivitu práce? Byla vybrána skupina pracovníků, kterým byly zlepšeny pracovní podmínky – lepší osvětlení, topení, čistší prostředí… - produktivita práce se zvýšila. Potom výzkumníci vrátili podmínky do původního stavu a produktivita práce zůstala stejná. Proč: Pracovníci vytvořili skupinu (na rozdíl od ostatních pracovníků) a cítili se jako členové skupiny, připadali si spojení, měli pozornost výzkumníků – „výsadní postavení“, komunikovali spolu a cítili jistotu, bezpečí skupiny, chtěli zůstat členy skupiny. Zjistilo se tedy, že komunikace, interakce a mezilidské vztahy na pracovišti jsou minimálně stejně důležité jako hygienické podmínky, pracovní prostředí atd. Byl to v té době velký objev! Od té doby jsou pracovní skupiny studovány. Z tohoto zkoumání vyplynuly některé charakteristiky pracovních skupin. Obecně je pracovní skupina = malá sociální skupina, která je spjatá jedním místem, společnou činností a společným vedením. - Ve skupině existují vztahy mezi členy, členové přijímají role (co je role?) - Skupina má společné hodnoty a normy – co to znamená? - Ve skupině je koheze – co to je? Soudržnost. - Členové jsou se skupinou loajální - Členové skupiny jsou motivováni být ve skupině - Existují společné skupinové myšlení – to může být negativní, pokud je utlumena možnost myšlení (účasti na aktivitě) některých členů skupiny – dokázali byste uvést příklad? Pracovní skupina versus pracovní tým Existují 2 pohledy: a. Pracovní skupina = pracovní tým Každá skupina by měla mít znaky týmu: vysoká soustředěnost, nepotlačování tvořivosti, iniciativa, vysoká výkonnost b. Pracovní skupina x pracovní tým Pracovní tým je více než pracovní skupina. Znaky úspěšného pracovního týmu: - zaměřenost na cíl, jasná vize, strategie, efektivita - kooperace – „svorný tým“ - heterogenita - synergie – synergický efekt = výkon týmu je vyšší než výkony jednotlivců, pokud by pracovali samostatně (Někteří odborníci synergický efekt popírají – neprokázal se výzkumem.) - Role – členové zastávají nejrůznější role, role jsou komplementární. X skupina: nesourodá směs jednotlivců, nezohledňuje potřeby ostatních, může být efektivní i neefektivní Typologie rolí v týmu Teoretik týmů R.M.Belbin – existuje 8 rolí. - Předseda – role není zaměnitelná s jinými rolemi, kontroluje a koordinuje ostatní členy týmu, obvykle jmenován nebo volen skupinou - Tvarovač (činorodý aktivista) – další vůdčí role, rozhoduje o týmu, tažný kůň - Inovátor (Myslitel) - Monitor (Věcný expert) - Týmový pracovník (Diplomat, strážce klimatu) - Organizační pracovník (organizátor) - Vyhledavač zdrojů (styčný důstojník) - Kompletovač (dotahovač, puntičkář) Nemusí být vždy stejný počet rolí jako počet členů týmu – v menším týmu přijímají lidé více rolí nebo některé role chybí. MŮŽETE SI ZKUSIT BELBINŮV TEST, ABYSTE ZJISTILI, JAKÁ ROLE V TÝMU JSTE VY.