Úvod do tématu



§
§Fundraising jako obor a s ním spojené speciální metody a postupy, kterými se snaží získávat
finanční a jiné další prostředky potřebné pro činnost organizace neziskového sektoru.
§Fundraising jako věda, o tom, jak získat na svou stranu druhé a přesvědčit je o potřebnosti a
nutnosti naší organizace pro celou společnost.
§Fundraising jako nástroj, jehož pomocí můžeme druhé podnítit k dobrým skutkům a získat jejich
zájem, čas a důvěru.
§Jde o dlouhodobou práci se zdroji a jejich rozšiřování pro zajištění konkrétní činnosti a naplnění
poslání organizace

§
§„přežití - každá organizace potřebuje k přežití peníze. Ať už jsou to peníze na projekt, zaplacení
zaměstnanců, pronájem kanceláře, nové technické vybavení atd.
§ rozšíření a rozvoj – ale ne za každou cenu, důležitá je i stabilita a profesionalita
§omezení závislosti - řada organizací je podporována jedním nebo několika mála dárci, kteří
poskytují většinu finančních prostředků, které organizace potřebuje. Smyslem fundraisingu je
vyvarovat se stavu, kdy jediná zamítnutá žádost o příspěvek může znamenat krizi
§ budování podpory - fundraising není jen o penězích, ale také o množství příznivců, důvěře a
vazeb/síťování ve společnosti
§ vytváření udržitelné organizace - fundraising není jen o získání finančních prostředků na
konkrétní projekt nebo na další rok
§ snížení nákladů pro uživatele služeb
§Přerozdělování prostředků směrem k potřebným
§

§
§dobrá komunikační strategie
§získání důvěry, budování dobré pověsti
§synchronizování slova a činů
§primárně jde o získávání příznivců
§smyslem je doslova usilovat o to, aby všichni něco získali. Organizace získá podporu a donátor
pocit uspokojení či uznání
§pravdivé informování, účelné a hospodárné využití daru a dodržování pravidel pro ochranu osobních
údajů neboli transparentnost
§hlavní důvod, proč lidé nepřispívají neziskovým organizacím, je ten, že je nikdo nepožádal
§týmová práce
§nezapomenout poděkovat.

§
§České centrum fundraisingu
§https://fundraising.cz/
§ - online knihovna, kurzy, nabídky práce, informace k tématu
§
§Nadace Neziskovky.cz
§https://www.neziskovky.cz/
§- kurzy, nabídky práce, informace z neziskového sektoru, grantový kalendář
§

§
§ Nástroj k vyhledávání a filtrování grantových výzev
Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky

§
§Fundraising se může realizovat v různých formách:
§
§
§1. Individuální fundraising – sem patří získávání finančních prostředků od jednotlivců formou daru
(který je peněžitý nebo věcný), veřejná sbírka, loterie, dobročinná aukce, DMS (dárcovská SMS),
individuální dobrovolnictví nebo odkaz v závěti.

§
§2. Firemní fundraising – jde o oslovování podniků a firem, při kterém se zaměřujeme na získání
prostředků, a to darů (peněžitý či věcný), financí z dobročinné aukce, reklamy, propagace, taktéž
usilujeme o firemní dobrovolnictví, zapůjčení prostor či techniky, zapůjčení pracovníků (např. pro
pomoc s účetnictvím, přípravou strategického plánu, s využitím marketingu pro rozvoj činnost). K
firemnímu fundraisingu patří i slevy při nákupu zboží a využívání služeb.
§
§3. Fundraising od státních donátorů – jde o získávání prostředků formou projektů statní správy a
místní samosprávy.

§
§
§4. Nadace, nadační fondy – prostředky získávané formou projektů, nadační příspěvek/grant, dotace.
§
§5. Evropská unie – prostřednictvím jejích zakázek a projektů.

§Zdroje: ministerstva, evropské fondy (Erasmus+, Evropský sociální fond, strukturální fondy),
samospráva (obce, kraje)
§
§Výhody: relativně velké prostředky, možnost víceletých projektů, neměnná pravidla po delší dobu
§
§Nevýhody: byrokraticky náročné, důkladná analytická a koncepční příprava, vliv politiky na
podmínky a pravidla
§

§
§Zdroje: nadace a nadační fondy založené firmami, mecenáši, skupinami obyvatel
§
§Výhody: konkrétní a cílené, lidé se zájmem o dané téma, rozvíjení netradičních forem dárcovství i
projektů
§
§Nevýhody: malé prostředky mezi hodně zájemců
§
§Nadace Via: https://www.nadacevia.cz/co-nabizime/
§Konto Bariéry: https://www.kontobariery.cz/home.aspx
§

§Zdroje: výdělečné firmy, živnostníci, obchody
§
§Nevýhody: dlouhé hledání potencionálního partnera a budování důvěry a vztahu, nutná schopnost
přesvědčit a zaujmout
§
§Výhody: nebyrokratické vztahy, volné nevázané prostředky, materiální dary
§
§Corporate Social Responsibility: zakomponování etiky, ekologie, filantropie apod. do firemních
hodnot
§

§Zdroje: veřejnost při různých příležitostech a přes různé kanály
§
§Výhody: volné nevázané prostředky, budování komunity a vztahů
§
§Nevýhody: marketingová a PR příprava, důkladná práce s databází a důsledná komunikace s dárci
§
§Forma: pravidelné a nepravidelné dárcovství; snaha každé organizace o co největší množství
pravidelných dárců

§
§Člověk v tísni – Skutečný dárek
§https://www.skutecnydarek.cz/
§
§Platforma Hit Hit pro nezávislé propojení lidí a projektů
§https://www.hithit.com/cs/search
§
§Veřejné sbírky
§https://www.trikralovasbirka.cz/vysledky/
§

§Telefonická kampaň / Poštovní kampaň
§Inzerce / DMS
§Dar ze závěti
§Přímé oslovení / Veřejná sbírka
§Prodej vlastních výrobků a služeb
§Členské příspěvky
§Sbírkové kasičky
§Benefiční koncerty
§Osobní vztahy - narozeniny, oslavy, sport, cestování
§V zahraničí – daňová asignace, církevní daň, postcode lottery
§

§
§Evropa a ČR
-Tradice státem garantovaných služeb a sociálního státu
-V současnosti velký význam neziskového sektoru: mediátor mezi dárci a cílovou skupinou; činnost v
oblastech, kde stát a trh selhává; akceschopnější než státní byrokracie + soutěživost trhu vyvažuje
důrazem na soudržnost
§
§Anglosaské země
§- Velký a tradiční význam individuálního dárcovství, charitativních akcí, soukromých mecenášů a
filantropů

§Jaké máte vlastní zkušenosti? Psali jste projektovou žádost? U koho jste žádali?
§
§Příklad kreativního fundraisingu z vašeho okolí?
§
§Organizovali jste někdy benefiční akci?
§
§Jaký druh fundraisingu vám přijde nejvhodnější a udržitelný?
§
§Jaký byste využili pro svůj projekt?

§
§
§
§
§
Obsah obrázku snímek obrazovky, obrazovka, nákladní auto, počítač Popis byl vytvořen automaticky

§
§Příjmy Mateřského centra Klubíčko na Praze 9
§
§Ministerstvo práce a sociálních věcí: Dotační program Rodina / 13%
§Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže
§Magistrát hl. m. Prahy: Podpora funkční rodiny– preventivní aktivity na podporu stabilních vztahů
v rodině / 9%
§Městská část Praha 9: odbor sociální, kultury, sportu, živ. prostředí, školství / 13%
§Firemní dárci: Centrum Černý most, Innogy
§Účastnické poplatky / 53%
§Vnitřní zdroje YMCA
§

§
§Příjmy Nízkoprahového klubu Dixie na Praze 7 (klub, terén, výjezdy)
§
§Ministerstvo práce a sociálních věcí: dotace pro sociální služby v krajských sítí
§Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže
§Magistrát hl. m. Prahy: odbor sociální, preventivní a volnočasový
§Městská část Praha 7: odbor sociální, kultury, sportu, živ. prostředí, školství
§

§
§Příjmy letního tábora Kosák
§Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže
§Magistrát hl. m. Prahy: odbor volnočasový
§Účastnické poplatky
§Příjmy tensingových skupin
§Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže
§Magistrát hl. m. Prahy: odbor volnočasový
§Účastnické poplatky
§Vnitřní zdroj YMCA
§