Úvod do tématu § §Fundraising jako obor a s ním spojené speciální metody a postupy, kterými se snaží získávat finanční a jiné další prostředky potřebné pro činnost organizace neziskového sektoru. §Fundraising jako věda, o tom, jak získat na svou stranu druhé a přesvědčit je o potřebnosti a nutnosti naší organizace pro celou společnost. §Fundraising jako nástroj, jehož pomocí můžeme druhé podnítit k dobrým skutkům a získat jejich zájem, čas a důvěru. §Jde o dlouhodobou práci se zdroji a jejich rozšiřování pro zajištění konkrétní činnosti a naplnění poslání organizace § §„přežití - každá organizace potřebuje k přežití peníze. Ať už jsou to peníze na projekt, zaplacení zaměstnanců, pronájem kanceláře, nové technické vybavení atd. § rozšíření a rozvoj – ale ne za každou cenu, důležitá je i stabilita a profesionalita §omezení závislosti - řada organizací je podporována jedním nebo několika mála dárci, kteří poskytují většinu finančních prostředků, které organizace potřebuje. Smyslem fundraisingu je vyvarovat se stavu, kdy jediná zamítnutá žádost o příspěvek může znamenat krizi § budování podpory - fundraising není jen o penězích, ale také o množství příznivců, důvěře a vazeb/síťování ve společnosti § vytváření udržitelné organizace - fundraising není jen o získání finančních prostředků na konkrétní projekt nebo na další rok § snížení nákladů pro uživatele služeb §Přerozdělování prostředků směrem k potřebným § § §dobrá komunikační strategie §získání důvěry, budování dobré pověsti §synchronizování slova a činů §primárně jde o získávání příznivců §smyslem je doslova usilovat o to, aby všichni něco získali. Organizace získá podporu a donátor pocit uspokojení či uznání §pravdivé informování, účelné a hospodárné využití daru a dodržování pravidel pro ochranu osobních údajů neboli transparentnost §hlavní důvod, proč lidé nepřispívají neziskovým organizacím, je ten, že je nikdo nepožádal §týmová práce §nezapomenout poděkovat. § §České centrum fundraisingu §https://fundraising.cz/ § - online knihovna, kurzy, nabídky práce, informace k tématu § §Nadace Neziskovky.cz §https://www.neziskovky.cz/ §- kurzy, nabídky práce, informace z neziskového sektoru, grantový kalendář § § § Nástroj k vyhledávání a filtrování grantových výzev Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky § §Fundraising se může realizovat v různých formách: § § §1. Individuální fundraising – sem patří získávání finančních prostředků od jednotlivců formou daru (který je peněžitý nebo věcný), veřejná sbírka, loterie, dobročinná aukce, DMS (dárcovská SMS), individuální dobrovolnictví nebo odkaz v závěti. § §2. Firemní fundraising – jde o oslovování podniků a firem, při kterém se zaměřujeme na získání prostředků, a to darů (peněžitý či věcný), financí z dobročinné aukce, reklamy, propagace, taktéž usilujeme o firemní dobrovolnictví, zapůjčení prostor či techniky, zapůjčení pracovníků (např. pro pomoc s účetnictvím, přípravou strategického plánu, s využitím marketingu pro rozvoj činnost). K firemnímu fundraisingu patří i slevy při nákupu zboží a využívání služeb. § §3. Fundraising od státních donátorů – jde o získávání prostředků formou projektů statní správy a místní samosprávy. § § §4. Nadace, nadační fondy – prostředky získávané formou projektů, nadační příspěvek/grant, dotace. § §5. Evropská unie – prostřednictvím jejích zakázek a projektů. §Zdroje: ministerstva, evropské fondy (Erasmus+, Evropský sociální fond, strukturální fondy), samospráva (obce, kraje) § §Výhody: relativně velké prostředky, možnost víceletých projektů, neměnná pravidla po delší dobu § §Nevýhody: byrokraticky náročné, důkladná analytická a koncepční příprava, vliv politiky na podmínky a pravidla § § §Zdroje: nadace a nadační fondy založené firmami, mecenáši, skupinami obyvatel § §Výhody: konkrétní a cílené, lidé se zájmem o dané téma, rozvíjení netradičních forem dárcovství i projektů § §Nevýhody: malé prostředky mezi hodně zájemců § §Nadace Via: https://www.nadacevia.cz/co-nabizime/ §Konto Bariéry: https://www.kontobariery.cz/home.aspx § §Zdroje: výdělečné firmy, živnostníci, obchody § §Nevýhody: dlouhé hledání potencionálního partnera a budování důvěry a vztahu, nutná schopnost přesvědčit a zaujmout § §Výhody: nebyrokratické vztahy, volné nevázané prostředky, materiální dary § §Corporate Social Responsibility: zakomponování etiky, ekologie, filantropie apod. do firemních hodnot § §Zdroje: veřejnost při různých příležitostech a přes různé kanály § §Výhody: volné nevázané prostředky, budování komunity a vztahů § §Nevýhody: marketingová a PR příprava, důkladná práce s databází a důsledná komunikace s dárci § §Forma: pravidelné a nepravidelné dárcovství; snaha každé organizace o co největší množství pravidelných dárců § §Člověk v tísni – Skutečný dárek §https://www.skutecnydarek.cz/ § §Platforma Hit Hit pro nezávislé propojení lidí a projektů §https://www.hithit.com/cs/search § §Veřejné sbírky §https://www.trikralovasbirka.cz/vysledky/ § §Telefonická kampaň / Poštovní kampaň §Inzerce / DMS §Dar ze závěti §Přímé oslovení / Veřejná sbírka §Prodej vlastních výrobků a služeb §Členské příspěvky §Sbírkové kasičky §Benefiční koncerty §Osobní vztahy - narozeniny, oslavy, sport, cestování §V zahraničí – daňová asignace, církevní daň, postcode lottery § § §Evropa a ČR -Tradice státem garantovaných služeb a sociálního státu -V současnosti velký význam neziskového sektoru: mediátor mezi dárci a cílovou skupinou; činnost v oblastech, kde stát a trh selhává; akceschopnější než státní byrokracie + soutěživost trhu vyvažuje důrazem na soudržnost § §Anglosaské země §- Velký a tradiční význam individuálního dárcovství, charitativních akcí, soukromých mecenášů a filantropů §Jaké máte vlastní zkušenosti? Psali jste projektovou žádost? U koho jste žádali? § §Příklad kreativního fundraisingu z vašeho okolí? § §Organizovali jste někdy benefiční akci? § §Jaký druh fundraisingu vám přijde nejvhodnější a udržitelný? § §Jaký byste využili pro svůj projekt? § § § § § Obsah obrázku snímek obrazovky, obrazovka, nákladní auto, počítač Popis byl vytvořen automaticky § §Příjmy Mateřského centra Klubíčko na Praze 9 § §Ministerstvo práce a sociálních věcí: Dotační program Rodina / 13% §Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže §Magistrát hl. m. Prahy: Podpora funkční rodiny– preventivní aktivity na podporu stabilních vztahů v rodině / 9% §Městská část Praha 9: odbor sociální, kultury, sportu, živ. prostředí, školství / 13% §Firemní dárci: Centrum Černý most, Innogy §Účastnické poplatky / 53% §Vnitřní zdroje YMCA § § §Příjmy Nízkoprahového klubu Dixie na Praze 7 (klub, terén, výjezdy) § §Ministerstvo práce a sociálních věcí: dotace pro sociální služby v krajských sítí §Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže §Magistrát hl. m. Prahy: odbor sociální, preventivní a volnočasový §Městská část Praha 7: odbor sociální, kultury, sportu, živ. prostředí, školství § § §Příjmy letního tábora Kosák §Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže §Magistrát hl. m. Prahy: odbor volnočasový §Účastnické poplatky §Příjmy tensingových skupin §Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže §Magistrát hl. m. Prahy: odbor volnočasový §Účastnické poplatky §Vnitřní zdroj YMCA §