Volnočasová pedagogika PRAKTICKÝ VÝSTUP PŘEDMĚTU: SEMINÁRNÍ PRÁCE Návštěva zařízení - instruktáž Výhozí informace PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů VÝSTUP: SEMINÁRNÍ PRÁCE Co bude seminární práce obsahovat? FAKTA POZOROVÁNÍ ROZHOVORY KRITÉRIA ANALÝZU HODNOCENÍ PROČ ? Smysl a cíl Naučit se: analyzovat způsob organizace, programy a pedag. postupy pozorovat chování vychovatelů a zpětnou vazbu mládeže aplikovat teoretické znalosti při hodnocení pedag. činnosti PROTOŽE JAKO PEDAGOGOVÉ VOLNÉHO ČASU musíme kriticky hodnotit i vlastní postupy být schopni vytvářet dlouhodobé projekty CO? Co hodnotíme? Strategický plán EXISTENCE – VÝCHODISKA – KVALITA Organizace PRAVOMOCE – ZPŮSOB VEDENÍ Metodika REFLEXE – APLIKACE – DIFERENCIACE Vztahy ZRALOST – AUTENTICITA – PŘÁTELSTVÍ Jak postupujeme? ◦ ◦Výběr zařízení (aktivity) ◦Shromáždění základních informací ◦Vlastní pozorování ◦Interview s vedoucím pracovníkem ◦Interview s návštěvníky ◦Reflexe pozorování a vyhodnocení rozhovorů ◦Vypracování zprávy (referátu) Kritéria výběru q práce s dětmi nebo mládeží (6 - 25 let) q výchovné zaměření q možnost získání informací a rozhovorů q jednu aktivitu může zpracovávat dvojice studentů q aktivita není zpracovávána někým jiným Sběr podkladů pro seminární práci 1. Základní informace o zařízení (aktivitě) § Název (u spontánní činnosti označení) § Sídlo (místo činnosti) § Zřizovatel (nositel právní odpovědnosti) § Struktura (u organizací) § Financování (způsob) § Adresáti (pro koho je zařízení přednostně určeno) § Náplň činnosti (program) Sběr podkladů pro seminární práci 2. Pozorování • prohlídka zařízení (prostředí) • úroveň a praktičnost vybavení • estetická úroveň prostředí • sociální kontext (co se děje okolo) ◦ • účast na aktivitě • co dělají účastníci • co dělají vedoucí • jak vedoucí komunikují s účastníky • jaké je zahájení, průběh a zakončení Sběr podkladů pro seminární práci 3. Rozhovor s vedoucím ◦STATISTICKÉ ÚDAJE ◦POLOOTEVŘENÉ OTÁZKY ◦Činnost zařízení ◦Počet účastníků ◦Převládající charakter účastníků ◦Metoda práce ◦Organizace práce ◦Priority ◦OTEVŘENÉ OTÁZKY ◦Můžete mi vyprávět o motivech, které vás vedly k tomu, že pracujete s mládeží? ◦Jaký smysl vidíte ve vaší práci? Jaký je váš osobní cíl – čeho chcete dosáhnout? Sběr podkladů pro seminární práci 4. Rozhovory s účastníky (2) STATISTICKÉ ÚDAJE POLOOTEVŘENÉ OTÁZKY Jakého druhu aktivit se účastníš? Jaké další činnosti se tu dělají? Chtěl(a) by ses jich také účastnit? Líbí se ti tady? – Hodně, málo, středně Proč sem hlavně chodíš? Máš tady nějaké kamarády? Jste parta? Podílíte se na plánování akcí (hodně – málo – přiměřeně) OTEVŘENÉ OTÁZKY Jaký smysl má podle tebe to, co tady děláte? Co bys rád pochválil? Co se vám zde daří? Co by se mělo zlepšit? Proč se angažují pro vás? Co si o tom myslíš? Osnova seminární práce q faktické informace q analýza podkladů q analýza pozorování q analýza rozhovorů q písemné zpracování q odevzdání (prezentace, konzultace)