Romové mezi námi Pavel Kuchař 10. 1. 2016 Ekumenická lesní škola OSNOVA lÚvod lSetkání s odlišností lMůj postoj k odlišnosti lPráce s odlišností lPředpoklady k práci s odlišností lPraktické rady a doporučení lUchopení romství ze skautského pohledu Setkání s odlišností lČeská republika -otevřené hranice – lidé z jiných kultur •turisté, obchodníci, studenti •spolužáci, sousedé, kamarádi, přátelé, partneři •migranti Jaké pocity v nás vyvolávají ? Můj postoj k odlišnosti lStrach z neznámého. lNedostatek pozitivního kontaktu lVliv předsudků lHledání jistoty v postoji etnocentrismu. lVliv pozitivního kontaktu –Pozitivní kontakt jako výzva Práce s odlišností lVnímat odlišnost, beze strachu a předsudků. lPoznání odlišnosti zevnitř (studium, zkušenosti druhých, osobní kontakt) lPřijetí odlišnosti, jako cesty ke vzájemnému poznání. Hledání společných hodnot, vzájemná úcta. Univerzalita lidství lSpolupráce: princip duální identity Práce s odlišností - vnímat lVnímat odlišnost, beze strachu a předsudků. lNepřehlížet, protože jsou skutečně odlišní lUvědomit si, že ten jiný má právo být sám sebou. lPoznání odlišnosti: postoj odvahy lNevtlačovat do teorie: předsudek romská hudba Práce s odlišností – poznání zevnitř lstudium –Tradiční romská kultura –Rozpad kultury – vliv migrace –Sociální vyloučení –Znalost jazyka lzkušenosti druhých –Jan Zajíc junior –Václav Zeman - Šík losobní kontakt s příslušníky odlišné kultury Dědictví indické kultury Džátí – kasta: je lpříbuzensko profesní skupina, kterou s ostatnímu váže ekonomická komplementarita a lzároveň odděluje sociální distance v mimoekonomických sférách života: –zákaz komensality –endogamie l Praktické důsledky. -nesnášenlivost mezi rody: žuže Roma, degeši -Úklid společných prostor, kde jsou příslušníci více rodů l Dědictví indické kultury Víra v duchy zemřelých lStrach při nočních hrách lHygiena u potoka v lese lHlučné chování v noci v lese l Historie Romů lZkušenost pronásledování –16. - 17. století: beztrestné hony na Romy –holocaust, Osvětim •Mentalita nejistoty, obav až strachu •Plánování se jeví jako zbytečné –Zítřek je nejistý •Impulsívnost –Tady a teď s plným nasazením l Klasifikace kultur Geert Hofstede lKulturní standardy –přijímány v raném dětství, proto ovlivňují postoje lSpolečnost sankcionuje jedince, kteří se svými standardy odlišují od standardů společnosti lKultura je kolektivní programování ducha G. Hofstede STANDARDY I lVyhýbání se riziku a nejistotě –Romové upřednostňují útěk, obejití překážky, vyhnutí se konfliktu lMíra tolerance k nerovnému rozdělení moci –Jednání Romů je silně hierarchizováno •Instituce staršího bratra •Vyšší postavení má chytřejší před silnějším G. Hofstede STANDARDY II lMíra individualismu a kolektivismu –Romská kultura je silně kolektivistická –Silný vliv rodiny nukleární a širší lPřevaha maskulinních nebo femininních hodnot –Romská kultura je výrazně maskulinní lKrátkodobá nebo dlouhodobá orientace –Převažuje krátkodobá orientace na okamžitý efekt Jazyk a myšlení lRomština nezná obecné pojmy. Nemá slovo rodiče, jen otec a matka. lDítě se tak učí zobecňovat teprve ve škole a zpočátku nerozumí všemu. Proto je nezastupitelná úloha romských asistentů. lV romštině se neděkuje. Chování romských dětí se pak jeví jako nezdvořilé a nevděčné. Na co se naráží I Hrubá mluva lPředvádění, dodávání si odvahy. lDěti nahrávají slovo a po naší odpovědi doplní slovo neslušné lKdyž chtějí dovedou mluvit krásně. –příklad rap – píseň o lásce k dívce –moje zkušenost Ostrava – autobus –pracovní vyučování ZvŠI Na Vizině –středisko ČB Na co se naráží II lHlučnost –Zkušenost nádraží Slovensko. –dodávání si odvahy na nočním pochodu –romské zábavy lPráce s časem lZručnost lPlnění slova –Ano: německé, české, východní Rysy romské mentality I zkušenost PK lJe- li život nejistý, nemá cenu plánovat. lProblému je třeba se pokud možno vyhnout, neřešit jej ani tak silou, jako spíše chytrostí. lJe důležité nebýt naivní, ale být ve střehu. lJe třeba být připraven okamžitě utéci. Rysy romské mentality II zkušenost PK lŽivot je třeba brát tak, jaký je. lJe třeba okamžitě a naplno využít příležitosti k získání výhod – toho, co se nabízí. lJe moudré neříkat gadžovi pravdu; je mocný, může toho zneužít a ty se spravedlnosti nedovoláš (tobě nikdo nebude věřit, protože jsi Rom). lTaké gadžovi přímo neodporuj; kývni na to, co chce slyšet. Rysy romské mentality III zkušenost PK lTo, co se navrhne, nelze pokládat za jisté. To, co se dohodne, ještě neznamená, že to tak bude. lJe nutné znát přezdívky a krycí mechanismy. lJe třeba držet solidaritu s příslušníky rodiny, hlavně v nesnázích. lRodina je jedinou jistotou. lJe třeba chránit čest matky. Práce s odlišností - Přijmout odlišnost lHledání společných autentických hodnot –Stejné hodnoty - odlišné formy lVzájemná úcta. –Úcta ke starším v jejich komunitě lUniverzalita lidství –lidská práva lCesta ke vzájemnému poznání a uznání Práce s odlišností - Spolupráce lKoncept duální identity –identita občanská (demokratická společnost) –Identita etnická lUmožňuje –klást oprávněné požadavky pro začlenění se do kultury majority –Zachovává etnickou svébytnost lCílem je vlastní růst příslušníků etnika Cíle výchovy lOdvaha pramenící ze zdravého sebevědomí vědomí osvojených dovedností (kompetencí) lSchopnost orientovat se –vychází z kritického myšlení a rozlišení svých schopností lVytrvalost, samostatnost, zdolat překážky lSchopnost obstát v nabízené příležitost lSchopnost reflektovat zkušenost a plánovat Osobnostní předpoklady vedoucího lZakotvenost v reflektovaných hodnotách lSchopnost jejich autentického vyjádření lPostoj ostražitosti, nikoli naivity lUmět klást přiměřené a oprávněné požadavky lSpravedlnost, laskavost, vnitřní pevnost lCitová zralost, stabilita Praktické rady a doporučení lPrvní kontakt –Opatrnost, plachost –Postupné zkoušení, co si mohou dovolit –Citové vydírání a klamné informace –Lokální prevence, zručnost lAutorita –nenechat se napálit, mít přehled, bystrost –Obratnost, síla tělesná zdatnost – sport, fotbal –Hrát na hudební nástroj –Vždy zachovat klid, nadhled; konflikt řešit v sedě, ne ve stoje Co se osvědčilo I lNa skupinu a akci vždy dva vedoucí lProgram nepřetížit hrami lČas na osobní kontakt lVíkendové akce a postupně připravit tábor lTábory putovní, cyklistické Uchopení romství ze skautského pohledu Jana Zajíce jun. lSetkání s odlišností, na kterou se denně naráží –Někomu něco patří a je třeba to respektovat –Nejen tady a teď, ale i zítra –Když myslím jen na sebe, pak z toho nikdo nic nemá lNarážíme na jejich odlišné pojetí života a situaci, kdy jejich rodové tradice ztrácejí sílu. Větší sílu mají drogy, sociální vyloučení, kultura chudoby. lMůj postoj k odlišnosti: denně reflexe, jak já u toho mohu fungovat, i s tím, že to odevzdávám Bohu lSdílet s druhými svou zkušenost. Zkušenost autenticity. Uchopení romství ze skautského pohledu Jana Zajíce jun. Skautské prvky sdělné pro Romy I lJe to něco, co jim zprostředkuje nejen zajímavou realitu pro TADY a TEĎ lAle může vytvořit PŘEDPOKLADY, že NĚCO MÁ SMYSL v jejich život, který se jim jeví jako beznadějný Uchopení romství ze skautského pohledu Jana Zajíce jun. Skautské prvky sdělné pro Romy II Vztah k přírodě: znalost zvířat, rostlin lVědět, co je pro ně posvátné: například skautský kroj lZdravověda lHry dodržování pravidel, umět přijmout prohru lIdeové prvky: nemoralizovat, ale vycházet z jejich zkušenosti Uchopení romství ze skautského pohledu Václava Zemana I lCo je sociální znevýhodnění –Jazyková bariéra –Etnická odlišnost –Nízký socioekonomický status –Sociálně rizikové chování v rodině a v prostředí komunity Uchopení romství ze skautského pohledu Václava Zemana II lDůsledky sociální znevýhodnění –Lidé s těmito problémy se dostávají do sociální izolace a jsou vystaveni diskriminaci –Je jím zamezen přístup ke zdrojům: •Zaměstnání, bydlení, sociální ochraně a službách, zdravotní péči, vzdělání, lékařské péči –Vzniká minorita se svojí vlastní subkulturou •Obyvatelé jsou situací frustrováni a bezmocní •Vytvářejí si krátkodobé životní strategie zaměřené na uspokojení základních potřeb •Žijí v pocitu ohrožení a obav ze změn Uchopení romství ze skautského pohledu Václava Zemana III lDěti ve vyloučené lokalitě přebírají způsoby myšlení a chování lVzdělání se jeví jako nepotřebné, není podpora školy od rodiny (zkušenost nezaměstnanosti) lNebezpečí rizikového chování lNedostatečně inspirující životní vzory: je normální nepracovat a žít ze sociálních dávek Uchopení romství ze skautského pohledu Václava Zemana VI lNení třeba, prvoplánovitě volit speciální přístupy, lnejprve zjistěte potřeby a motivace dítěte, posuďte stav oddílu, jeho otevřenost a případné xenofobní nálady, lzamyslete se také nad svými vlastními postoji a rozhodnutostí, zda pracovat s takovým dítětem, lpřed nebo při vstupu dítěte do oddílu citlivě představte kulturní reálie prostředí, ze kterého dítě pochází (seznamte ostatní vedoucí i členy oddílu se zvyky, tradicemi, vztahy a dalšími prvky dané kultury) Uchopení romství ze skautského pohledu Václava Zemana V lKomunikujte pravidelně s rodiči dítěte, dítětem samotným, lpřipravte pro dítě propracovanější integrační plán (zjistěte, co umí i neumí, aktivity a hry, ve kterých bude moci vyniknout i zdokonalovat se), lpokud můžete, vyčleňte z týmu vedoucích jednoho, který bude dítěti k ruce, když to bude potřebovat, lzařazujte cíleně aktivity podporující oddílový duch