Historie, strategie, dialog a sdílení



•
•
•Bereme-li náboženství jako uzavřené, samostatné subjekty, jde o vztahy mezi nimi, o vztahy
interreligiózní (mezináboženské).

•
•Bereme-li to tak, že existuje obecně lidská náboženskost proměnlivá v různých sociálních a
kulturních kontextech, jde o vztahy uvnitř velkého celku náboženství, vztahy jsou intrareligózní
(vnitronáboženské).
•

•V Číně a Japonsku koexistují původní domácí náboženství (v Číně taoismus, v Japonsku šintó) s
buddhismem a prolínají se •Obrázek: japonská stúpa s motivy šintó a buddhismu


•Za panovníka Ašóky (vládl 304 – 232 před n.l.) žily v míru vedle sebe v Indii hinduismus a
buddhismus. Ašóka vybíral z obou hlavně morální témata a nechal tyto myšlenky vyrýt do železných
dodnes zachovaných sloupů.

•Buddhistický tradiční text Milindapaňha (Otázky Milindovy) vyjadřuje setkání buddhismu a řecké
kultury ve 2. stol. př. n. l. Panovník řeckých obcí na území dnešního Afghánistánu) Menander I.
klade otázky mnichu Nágasenovi




•Klasické vyobrazení sedícího Buddhy se zřaseným oděvem je výsledkem vlivu řeckého antického
výtvarného umění na indickou kulturu. Předtím se buddhismus vyjadřoval abstraktními vyobrazeními.


•V Cordóbském chalífátu (929 – 1031) i později žili na Pyrenejském poloostrově pod vládou
muslimských Maurů v míru a spolupráci Židé, křesťané a muslimové a vytvořili vyspělou kulturu, vzor
pro tehdejší Evropu.







•
•
•Exklusivismus – my jediní máme pravdu, máme celou pravdu, my jediní směřujeme k duchovnímu cíli
(spáse, vysvobození, probuzení, požehnání budoucího věku, ráji)
•

•
•
•Inklusivismus – dílčí pravdy jiných náboženství se vejdou do celé pravdy našeho náboženství;
příslušníci jiných náboženství směřují k témuž duchovnímu cíli jako my.
•

•
•Pluralismus – každé náboženství má svou pravdu, všechna náboženství vedou ke stejnému cíli, nebo
každé ke svému cíli a ty jsou stejně hodnotné.

•Dialog v širokém smyslu: jakýkoli rozhovor, např. debata, konverzace bez zvláštního cíle s
libovůlí v tématech nebo disputace či polemika, kde se střetávají protikladné myšlenky, teze a její
popření a jde o obhájení teze či její porážku; diskuse, která má pevné téma, nesměřuje k vítězství
a porážce, má rozebrat téma z různých hledisek.

•Dialog v užším smyslu – společné hledání pravdy v rozhovoru směřující ke shodě
•
•Podmínky dialogu:
•  - uznání rovnosti zúčastněných stran
• - ochota ke změně
• - nadřazení pravdy loajalitě

•
•Náboženský synkretismus – spojenectví náboženských směrů proti domnělému nebo skutečnému
společnému protivníkovi, „svatá aliance“
•
•Náboženský eklekticismus – libovolné míšení prvků různých náboženství bez vnitřní souvislosti

•
•Židovsko-křesťanský dialog
•Abrahámovská ekuména
•Světový étos
•Parlament náboženství světa
•Mezináboženský mnišský dialog
•Společnost pro mezináboženský dialog




•Nacistické pronásledování Židů vedlo již v létech II. světové války představitele křesťanů a Židů
ve Velké Británii a v USA k hledání příčin a k rozhodnutí společně zabránit podobné tragédii.


•V létě 1947 konference křesťanů a Židů ve švýcarském Seelisbergu, dohodnuto vytvořit společnou
organizaci International Council of Christians and Jews
•V současnosti spojuje 38 místních organizací z 32 zemí včetně české Společnosti křesťanů a Židů

•Společnost křesťanů a Židů:
•
•… byla založena v naší zemi v roce 1991 s cílem podporovat dialog mezi křesťany a Židy, ale také
zprostředkovat rozhovor mezi těmito dvěma náboženstvími a širokou veřejností. … se křesťané
postupně přihlašovali ke své spoluodpovědnosti za holocaust, ale také na vývoj v naší zemi po pádu
komunismu, který zde umožnil takový dialog rozvíjet.
•
•(//http: krestane-zide.info)




•Křesťané ustoupili od        přesvědčení, že Bůh      odejmul Židům přísliby      a požehnání a
přenesl      je na křesťany.
•
•Židé uznávají, že křesťané nesou víru v jediného Boha a jeho zákon mezi pohany.
•
•







•Spolupráce tří na sebe navazujících a příbuzných náboženství, judaismu, křesťanství a islámu; ve
všech je důležitou postavou Abrahám
•Islám tradičně považuje Židy za součást ummy (společenství všech muslimů)
•Islám již v Koránu má společná témata s judaismem (stvoření, proroci) a s křesťanstvím (Ježíš je
prorok, posel Boží, duch Boží, slovo Boží, mesiáš).

•Abrahámovské fórum jako přidružená iniciativa ICCJ
•
•Jordánský korunní princ El Hassan bin Talal (potomek Muhammadovy rodiny), organizátor setkávání
Židů, křesťanů a muslimů

•Fetullah Gülen (*1941), turecký islámský činitel, vychází ze súfijské tradice, pěstuje islám
spřízněný s demokratickým sekulárním státem a intenzivní kontakty s Židy a křesťany.


•Gülenovské hnutí u nás, spolek Turků žijících v Česku Mozaiky Platform Dialog, pořádá návštěvy v
Turecku (foto Salih Yilmaz a Adam Borzič) s rozhovory, třístranná společenská setkání, vydává
literaturu v češtině.

•Iniciativu založil švýcarský katolický teolog žijící v Německu Hans Küng
•Bádání a osvěta ohledně mezináboženských vztahů
•Hledání společných etických podnětů pro politiku a hospodářství

•V Česku reprezentuje iniciativu Karel Floss (senátor za ČSSD 1996 – 1998) a Nadace Světový Étos –
Centrum Prokopios •Překlady knih Hanse Künga a jeho spolupracovníků; studium tematiky světového
étosu







•100 let po prvním Parlamentu se sešel r. 1993 v Chicagu další parlament náboženství světa za
účasti asi osmi tisíc osob a 40 náboženství a vydal dokument věnovaný globální etice na základě
iniciativy Hanse Künga
•
•Od té doby je Parlament trvalou institucí, má stálý sekretariát, který pořádá setkání různého
rozsahu v různých částech světa.
•
•

•Parlament r. 1993 vyslovil čtyři rozhodnutí, a sice
•
•   - závazek ke kultuře nenásilí a úctě k životu
•   - závazek ke kultuře solidarity a ke spravedlivému
•     ekonomickému řádu
•   - závazek ke kultuře tolerance a důvěry
•   - závazek ke kultuře rovných práv a partnerství
•     mužů a žen




•Začátek: americký trapistický mnich Thomas Merton navazuje kontakt s mnichy hinduismu a buddhismu
a na základě své zkušenosti vykládá spiritualitu těchto dvou mimokřesťanských náboženství.


•Dochází k setkáním a studijním pobytům křesťanských mnichů v hinduistických ášramech a
buddhistických klášterech a naopak •Mniši společně propracovávají spiritualitu pro současného
člověka

•R. 2012 vzniklo občanské sdružení Společnost pro mezináboženský dialog. Svou činnost představuje
takto:
•
•Činnost SMD probíhá zejména formou organizace společných aktivit jako jsou vzdělávací semináře,
diskusní fóra, studijní skupiny, ale také společné výlety nebo prázdninové pobyty. SMD se také
snaží o propagaci náboženské tolerance a respektu k jinakosti druhých lidí ve veřejné sekulární
sféře, pro níž pořádá kulturní akce a veřejné přednášky či diskusní setkání.
Více zde: http://interfaith.webnode.cz/o-nas/
•

•Raimon Panikkar (1918 – 2010), potomek španělského katolíka a hinduistky z Indie. Proslavil se
výrokem: Šel jsem jako křesťan, nalezl jsem sám sebe jako hinduista, vracím se jako buddhista, aniž
bych přestal být křesťanem.

•
•Pinchas Lapide, Raimon Panikkar: Míníme téhož Boha? Praha: Vyšehrad 2013; rozhovor Panikkara s
židovským nyslitelem: nezastírají rozdíly, umožňují dalekosáhlé sdílení

•Bede Griffiths (1906 – 1993), anglický kamaldulský mnich, v Indii založil křesťanský ášram. Jeho
slova: Byli jsme stvořeni , abychom měli rozdílné zkušenosti Jednoho. Každý z nás je odlišným
zjevením Boha; Jediný je totálně zde ve vás a ve mně, ale jedinečným způsobem v každém z nás.

•
•Bede Griffiths: Sňatek mezi Východem a Západem, Brno: Cesta 1997; úvahy jako ovoce
kontemplativního ponoru a hlubokého vzdělání v křesťanské a hinduistické tradici

•Matthew Fox (*1940), původně římskokatolický, později anglikánský kněz, nepokládá hranice
křesťanských vyznání za významné, zapojuje do křesťanského života prvky jiných náboženství, mluví o
hlubinném ekumenismu.

•Matthew Fox: Příchod kosmického Krista. Uzdravení Matky Země a počátek globální renesance; výklad
křesťanství na základě dialogu s tradiční spiritualitou spřízněnou se Zemí a s mystikou významých
náboženství

•
•Náboženství se realizuje v různých kontextech různě a rané civilizační poměry vedly k tomu, že se
utvořila jednotlivá náboženství, uzavřela se, lhostejně existovala vedle sebe nebo byla v konfliktu
•
•S prehistorií ve starověku se v globální informační společnosti náboženství ocitla v těsné
blízkosti a musí řešit vzájemné vztahy

•
•Iniciativní jednotlivci a skupiny zahájily dialog mezi náboženstvími. Jeho předpokladem je svoboda
vyznání a náboženská tolerance
•
•Náboženství se mohou prostřednictvím dialogu sblížit (při zachování své odlišnosti) a může mezi
nimi nastat sdílení a hlubinný ekumenismus