PP na přechodnou dobu PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D PPPD }Umožňuje dětem život v rodinném prostředí na přechodnou dobu, kdy: }Rodiče ze závažných důvodů nemohou pečovat }Čeká se na souhlas rodiče s osvojením }Čeká se na pravomocné rozhodnutí soudu, že není třeba souhlas rodiče s osvojením } }PPPD trvá max.1 rok }Dítě je svěřeno osobám v evidenci pěstounů pro PPPD }Neprobíhá klasické zprostředkování PP }Existuje zvláštní registr pěstounů pro PPPD }Rozsah příprav je větší než u PP (72h) Kritéria výběru pěstounů pro PPPD }Stabilní partnerský vztah (5 let), nebo vyrovnanost s životem bez partnera }Max. 1x rozvedení }Větší vlastní děti (min. 8-10 let) }Dostatečná doba od příchodu posledního dítěte do rodiny (min. 2-3 roky) }Kapacita rodiny (doporučeny max.3 děti) }Jeden z pěstounů zůstává doma }Přiměřená socio-ekonomická úroveň (bez dluhů, exekucí) }Osobnostní zralost, zkušenost, ale dostatek energie (doporučeno 28-65 let) }Trestní bezúhonnost }Vyloučení osobnostní patologie, závislostí, členství v sektách apod. }Osobnostní předpoklady } }Pěstoun vs. Pěstoun na přechodnou dobu Role pěstouna v PPPD }Probíhají dva základní procesy (formování vztahu - VAZBA x zvládání TRAUMATU) vedle sebe, což může činit problémy. }Pěstoun doprovází dítě, naslouchá, sleduje jeho potřeby (odkládá svoje). Upřednostňuje dobro dítěte. } Je důležitý, ale druhý. }Provádí možná krizovou práci s dítětem. }Komunikuje s dalšími pracovníky, možná „koordinuje“ jejich práci, hájí zájmy dítěte. } } Malé děti }Pěstoun podporuje jejich schopnost vytvořit si vazbu na člověka. Podporuje všemi smysly (hlazením, houpáním, povídáním, očním kontaktem). Aktivně řeší zdravotní obtíže dítěte. Raduje se z dítěte, mluví k němu a ukazuje mu, že je rád, že se narodilo (možná je první člověk, který to tak cítí). }Pořizuje záznamy o dítěti, fotky (bez dalších osob z rodiny). } Předškolní děti }Pěstoun podporuje jejich schopnost vytvořit si vazbu na člověka, citlivě, ale stabilně. I když jej dítě odmítá, nebo nejeví o blízký vztah zájem (vystačí si samo), možná diferenciální diagnostika, pokud by šlo o dítě s autismem je nutno jednat jinak. Pěstoun zpracovává možné odmítání dítěte, jeho např.impulzivní reakce. Staví hranice, ale dítě přijímá. } Úkolem pěstouna není uzdravit dítě, ale poskytnout mu v současnosti domov. } } Školní děti }Práce s traumatem, změnou, nutno hovořit s dětmi o nich, co se děje, co bylo. Naslouchat, zpracovávat dle informací doprovázejícího profesionála. }Pěstoun má také právo na služby a péči. }Pěstoun mluví o tom, co je teď, co bude. I když se zdá, že to dítě nechce slyšet, nebo že neposlouchá. }Když se pěstoun dozví, kam děti půjdou postupně individuálně (ale ne sám) připravuje dítě na odchod. Vypráví mu o nové rodině, povzbuzuje jej. Pěstoun může ukázat svůj smutek, současně realisticky ukazuje své možnosti . } Závěrem }Přechod PPNPD na dlouhodobou pěstounskou péči není problémem, pokud nejsou jiní „zájemci“ o dítě. Měl by být však překážkou pro další práci jako pěstouna na přechodnou dobu. }Pěstoun (npd) neuzdravuje, ale léčí. }Pěstoun (npd) poskytuje domov a srdce tady a teď. }Pěstoun (npd) ukazuje jiné možnosti života v rodině, poskytuje korekci. }Pěstoun (npd) neovlivní další osud dítěte. }