Náhradní rodinná péče 2 PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D. pazlarova@jabok.cz Malé opáčko….J •Jaké máme formy náhradní rodinné péče? •Jaké jsou rozdíly mezi osvojením a PP? •V čem spočívá rozdíl mezi DD a DD se školou? • Co nás dnes čeká? •Trocha historie nikoho nezabije J •Teoretická východiska náhradní rodinné péče – teorie potřeb, attachmentu, psychická deprivace… Trocha historie •Počty a složení dětí regulovány od starověku – doloženo výzkumy na pohřebištích •V antice 100:400 •Ve středověku 100:140 (poměr srovnán až v 17.stol.) •Osvojení známé již ve starověkém Římě – prioritní zájem osvojitele Středověk a novověk do 18.st. •Křesťanství se pro děti dovolává milosrdenství •Zřizovány nalezince,útulky – ochrana dětí před smrtí či zneužíváním •První útulek r.335 Konstantinopol •Nalezinec r.787 Miláno •1198 – nalezinec s tornem •Formální adopce většinou u šlechty • Osvícenectví •Nalezince se stávají obecnou potřebou a rozšiřují se. •1789 –založen pražský nalezinec. •Tristní životní podmínky – úmrtnost mezi 60-80 %. •Na 100 porodů více než 20% dětí do nalezince. • •Dítě s matkou v porodnici 8 dnů,potom předáno placené pěstounce/kojné – záchrana před fyzickou záhubou v nalezinci. •Pěstouni většinou chudí,odměna velmi malá. •V 6 letech dítě zpět do nalezince a odesláno domovské obci. Pěstouni ztráceli nárok na příspěvek. • •Velká francouzská revoluce – lidská práva,humanismus – Rosseau, Pestalozzi •Nalezince už nemají jen chránit před fyzickou záhubou, ale mají děti i rozvíjet. •Code Civic – několik forem adopce • Období první republiky •Rozvoj pedagogiky, psychologie, dětského lékařství a tzv. pedologie. •Péče o děti organizovaná státem. •Důraz kladen na odbornost. •Systém Okresní péče o mládež s centrální Zemským ústředím péče o mládež •V r.1931- 24 okresních sirotčinců, 60 DD (kapacita max.20 dětí) •DD krátkodobé řešení •4 formy PP- nalezenecká, kontrolovaná OPM, v koloniích, soukromá Po 2.světové válce •Důraz na kolektivní výchovu. •Zrušena pěstounská péče – v r.1951 děti násilně přemístěny do ústavů. •Obnovena až v roce 1963 v Zákonu o rodině, který reflektoval poznatky o negativních vlivech ústavní výchovy. Teorie vazby Vazba (attachment)* •Pevný blízká vztah k pečující osobě, který je zdrojem základní životní jistoty. •Základní podmínka přežití a zdravého vývoje u dětí •I dospělí potřebují blízkou osobu • • •* Někdy také „přimknutí“ •Jak příroda podporuje vznik a rozvoj vazby? Biologické spouštěče •Kontakt matky s dítětem po porodu •Vůně dítěte •Dětský úsměv •Dětská tvář … • •Další podmínky – osobnostní výbava rodiče, jeho osobní historie, zážitek bezpečné vazby… Potřeby •Různé typologie – podobný obsah (Maslow, Matějček, Pesso-Boyden) • • • Citové pouto/vazba •Naplnění nejzákladnějších potřeb •Vzniká ve vzájemném kontaktu dítěte a pečovatele • • • důvěra potřeba • • • uspokojení • potřeby signál • Předpoklady vzniku citové vazby • •Spolehlivost •Stálost • Vnitřní pracovní model •První vztah k pečující osobě ovlivňuje náš další postoj ke světu a lidem. •Vytváří se v průběhu prvního roku života. •Ovlivňuje nejen děti, ale i rodiče! • Typy vazby •Dítě •Jistá/bezpečná •Vyhýbavá •Ambivalentní •Dezorganizovaná •Rodič •Bezpečná/autonomní •Odmítavá •Zahlcená •Nevyřešená/obávající se Bezpečná vazba •Dítě •Vnímá sebe jako dobré, hodnotné, schopné •Svět jako bezpečný, předvídatelný •Má důvěru v sebe i okolí • • •Rodič •Dokáže fungovat ve vztazích, spoléhat na ostatní •Unese zodpovědnost za druhé •Umí být druhým blízko, ale zvládne i samostatnost v rozhodování Vyhýbavá/odmítavá •Dítě •Zdánlivě nezávislé, samostatné v reakci na neuspokojení potřeb •Potlačují svoje potřeby, emoce •Jistotu hledají v aktivitě •Rodič •Vnitřní odmítnutí vlastních pocitů, vzpomínek, zlehčování •Opomíjení vlastních potřeb •Horečné úsilí směrem ven Ambivalentní/zahlcená •Dítě •Neuspokojení potřeb se projeví hněvem a frustrací. •Pozornost za každou cenu •Zdánlivě protichůdné chování •Lidé a svět jsou nespolehliví a nekonzistentní •Rodič •Zážitky, pocit z minulosti stále živé, nevyřešené •Významně ovlivňují přítomnost •Potíže se zvládáním emocí dětí a nastavováním hranic Dezorganizovaná/nevyřešená •Dítě •Rodič je zdrojem úzkosti a děsu, jedná v rozporu s instinkty dítěte •Pro dítě je zcela nečitelný, nepředvídatelný •Negativní obraz o sobě samém i světe •Extrémní projevy v chování •Rodič •Nezpracovaná traumata omezují současnost •Vážné obtíže ve vztazích •Tendence ke krajním reakcím (útok, útěk, zamrznutí) Druhy vazeb •https://www.youtube.com/watch?v=DH1m_ZMO7GU Jak to všechno víme? •Etologie – Konrad Lorenc, Harry Harlow •Vztah je vrozená schopnost a instinktivní potřeba pro přežití, je to náš prvotní, vrozený instinkt. •Behaviorismus – směr zaměřený na chování •Vztahu se učíme, nerodíme se s ním. Lorenz a jeho kachny •https://www.youtube.com/watch?v=2UIU9XH-mUI • •https://www.youtube.com/watch?v=eqZmW7uIPW4 • Harlowovy opičky •https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I •Psychoanalýza – S.Freud – nevědomé motivy lidského chování •Matka je tím, kdo tvoří svět dítěte. •Kognitivní teorie – např. Jean Piaget – lidé procházejí určitými stádii vývoje, jejich zvládnutí je předpokladem pro další vývoj •Vztah může mít různou kvalitu, záleží na podmínkách a prostředí, kde vzniká a rozvíjí se. • John Bowlby •Autor teorie vazby •Britský psychoanalytik •Opíral se o Freuda a Darwina •Přimknutí k pečující osobě zvyšuje šanci dítěte na přežití, proto je pudově podporováno. •Instinktivní reakce dítěte – krmení, úsměv, pláč, mazlení, následování – zpětně podporují vazbu pečující osoby na dítě Inspirace pro NRP •Děti mají své vnitřní pracovní modely a individuální zkušenosti s citovou vazbou. •I pěstouni je mají. •V ohrožení a stresu se uchylujeme k vazebnému chování, které je nám vlastní. •Dospělý s bezpečnou vazbou dokáže poskytnout bezpečnou vazbu dítěti. •Korektivní zkušenost je možná. •Co je to psychická deprivace? Psychická deprivace •Je psychický stav vzniklý následkem takových životních situací, kdy není subjektu dána příležitost k uspokojení některé jeho základní (vitální) psychické potřeby v dostatečné míře a po dosti dlouhou dobu (J.Langmeier, Z.Matějček) Základní psychické potřeby •Potřeba stimulace •Potřeba smysluplného světa •Potřeba životní jistoty •Potřeba pozitivní identity •Potřeba otevřené budoucnosti Vymezení pojmů •Deprivační situace •Izolace •Separace •Deprivační poškození, následky deprivace •Frustrace •Zanedbanost Typy deprivované osobnosti •Typ sociálně hyperaktivní •Typ sociálně hypoaktivní •Typ normoaktivní Sociálně hyperaktivní typ •Přímý hyperaktivní typ •Substitutivní typ •Provokativní (agresivní) typ Projevy psychické deprivace - batolecí věk •Celkové opoždění psychomotorického vývoje •Povrchnost citů a vztahů •Chudý řečový projev •Nedětsky vážný výraz • Projevy psychické deprivace - předškolní věk •Přetrvává povrchnost citových vztahů •Značné opoždění řeči •Celková nezralost = nutnost odkladu školní docházky • Projevy psychické deprivace - školní věk •Horší školní prospěch než odpovídá schopnostem, menší motivace k učení •Častejší poruchy chování •Citová otupělost, nedůvěra k lidem příp. Agresivita •Mohou se objevit první neurotické obtíže Projevy psychické deprivace - dospívání •Problémy s navazováním vztahů •Neadekvátní sebehodnocení •Posunutá hierarchie hodnot •Nebezpečí vzniku závislostí •Důsledky přetrvávají do dospělosti (více viz. studie Z.Matějčka a kol.) Pozdní následky psychické deprivace Z.Matějček a kol. Longitudinální studie osob vyrůstajících v nestandardních socioekonomických podmínkách Historie výzkumu •Unikátní sledování několika skupin dětí započaté v roce 1965 •Postupně několik etap sledování. •Poslední v 90.letech 20.st. •V poslední fázi sledováno 93% původního vzorku! Sledované skupiny osob •Děti vyrůstající v dětských domovech (dále DD) •Děti vychovávané v SOS dětských vesničkách (dále SOS) •Děti umístěné v individuální pěstounksé péči (dále PP) •Děti narozené z nechtěných těhotenství (dále ND) •Kontrolní skupina (dále K) • Velikost a věkové složení sledovaného vzorku •Nejstarší soubor DD - kolem 40 let - 56 osob •PP a SOS věkově blízké, mladší než DD - mladší dospělý věk (23 - 25 let) - PP 93, SOS 116 osob •ND a K věkově shodné - 30 let - obě skupiny 220 osob • Metody a postup •Kontaktní dotazník •Dotazníková baterie •Skór psychosociální adaptace •Hodnocení postojů a chování na škále Rodinný stav •Rozdíly mezi muži a ženami •Nejvíce rozvodů muži - DD 35% •Nejvíce rozvodů ženy - ND 21% •Dosud svobodní muži - nejméně ND 23% •Dosud svobodné ženy - nejméně DD 4% •Nejnápadnější chování muži - DD •Nejnápadnější chování ženy - ND Vzdělání •Jednoznačně nejnižší u DD •PP a SOS podobné výsledky •K a ND - nejvyšší dosažené vzdělání Bydlení •Nejméně spokojení muži i ženy DD •Nejspokojenější muži PP a SOS, nejčastěji bydlí u rodičů (43% resp. 36%) •Nejdřív se osamostatnili muži ND (u rodičů pouze 11%) Spokojenost se zdravím •Nejhůře se cítí osoby z DD - tělesně i duševně •Nejlépe se zdravotně cítí osoby z PP a SOS •Duševně se nejlépe cítí muži SOS •Ženy obecně o něco hůře než muži (s výjimkou muži DD) •Nejvíce kuřáků muži DD 85% •Ostatní skupiny okolo 40% kuřáků • • Schopnost zamilovat se •Ukazatel duševního zdraví a psychosociální zralosti •Zamilovanost do 20 let nejméně muži DD 25% (ostatní 35-50%) •Žádné zamilování nejvíce muži DD 40% (ostatní 8-11%) •Ženy DD nejvíce krajních poloh •Největší obtíže ve vztazích - muži DD Životní spokojenost •U mužů zřetelně stoupá od DD (47%) přes PP, SOS, ND až ke K (85%) •U žen nejméně spokojené ND (stejně jako spokojenost v sexuálním životě) Shrnutí •Nejlepšího osobního i společenského uplatnění dosáhly podle očekávání osoby ze skupiny ND a K. •Výjimku tvoří ženy ND. •Výsledky PP a SOS jsou velmi podobné = náhradní rodinná péče harmonizuje celkový vývoj a zmírňuje následky psychické deprivace. Shrnutí - pokračování •Děti dlouhodobě vychovávané v ústavních zařízeních vykazují v pozdějším věku nejvíce odchylek od běžné normy v osobním a společenském uplatnění (tento nález platí i přes nižší intelektovou kapacitu s níž vstupovaly do života) • Děti vyrůstající v ústavní péči Východiska •Děti vyrůstající dlouhodobě v ústavní péči patří mezi skupiny osob nejvíce ohrožené sociálně patologickými jevy jako jsou bezdomovectví, nezaměstnanost, rizikový životní styl atd. •Jejich výchozí postavení při vstupu do života je podstatně horší, než u jejich vrstevníků •Uveďte příčiny znevýhodnění dětí, které vyrůstají v institucionální výchově Příčiny •Zvýšená vrozená zdravotní zátěž •Znevýhodnění ve vzdělávacím procesu = nižší dosažení vzdělání •Chybějící podpůrná sociální síť •Nízká připravenost na vstup do samostatného života •Následky psychické deprivace s prožitých traumat Vrozená zdravotní zátěž •Pouze u poloviny dětí je neurologický nález v normě. •Přibližně 20% dětí trpí LMD. •Více než dvě třetiny mají více či méně závažné zdravotní problémy (podle některých autorů až 85%). Znevýhodnění ve vzdělávacím procesu •Nižší připravenost na vstup do školy •Menší motivace k učení •Horší školní výsledky než odpovídá předpokladům •Častejší výchovné problémy •Celkově nižší dosažené vzdělání Chybějící podpůrná sociální síť •Chybí přirozené pozitivní vzory •Děti postrádají pomoc a oporu při osamostatnění •Někdy původní rodina děti i využije a znovu odvrhne Nepřipravenost na život mimo ústavní zařízení •Neúplná a nepřesná představa o životě “venku” = nereálné aspirace a životní plány •Problémy s navazování a rozvíjením partnerských vztahů •Problémy s udržením zaměstnání a bydlení •Nezkušenost se správou vlastních financí •Nízké právní povědomí •Vyšší riziko konfliktu se zákonem (asi 30%)