HODNOCENÍ SITUACE RODINY A DÍTĚTE
PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D
Sociální práce s rodinou 4

Doporučení ke shromažďování údajů
—Využít více zdrojů informací
—Informace ověřovat
—Nedělat předčasné závěry

Doporučení ke kontaktu s rodinou
—Domluvit si schůzku
—Sdělit důvody a přibližnou délku
—Omezit rušivé faktory (doma i v kanceláři)
—Doma hodnotit interakce a info o dítěti
—V kanceláři informace od dospělých
—Informace z individuálních rozhovorů nesdělovat dalším členům rodiny
—Odolat tlaku na řešení bez hodnocení

Doporučení k návštěvě v domácnosti
—Přivítání – rituál, určitá míra obranných mechanismů je přirozená, pracovník hodnotí rodinu x
rodina hodnotí pracovníka —Rozhovor s přítomnými členy domácnosti – klidné místo, připomenutí
důvodu návštěvy a cílů, poznámky v průběhu, od obecnějších témat k provozu rodiny, vztahům a
financím —Nakonec jak se rodina staví k dítěti a případným změnám ve způsobu péče

—Prohlídka bytu/domu – dospělý v roli průvodce, respekt k soukromí, bez hodnotících komentářů
—Rozhovor s dospělými – když se děje něco, co by dítě nemělo řešit (násilí, rozvod, závislost,
nemoc…) —Rozhovor s dítětem bez rodiče – citlivý přístup, od obecnějších (jak se vám tu žije?) ke
konkrétním a obtížnějším otázkám (s kým míváš konflikty, jak tě rodiče trestají?…) —Poznámky – v
průběhu, zpracování co nejdřív, ideálně ve dvojici

Struktura potřebných údajů
—Reference, dostupné údaje, navázání kontaktu
—Společný rozhovor s dospělými v roli rodičů
—Rozhovor s jednotlivými dospělými v roli rodičů
—Rozhovor s dalšími pečujícími osobami
—Pozorování dítěte (do 5 let)
—Rozhovor s dítětem
—Pozorování a hodnocení

Reference, dostupné údaje, navázání kontaktu
—Kontakt pracovníka a rodiny
—Důvody posouzení
—Zdroje údajů
—Další osoby a subjekty angažované na řešení situace

Společný rozhovor s dospělými v roli rodičů
—Důvody posuzování rodiny z hlediska rodičů
—Složení domácnosti
—Širší rodina
—Kulturní a hodnotová orientace rodiny (jazyk, náboženství)
—Zaměstnání dospělých
—Socioekonomický status a příjmy
—Partnerský vztah
—Vztah rodičů k dítěti

—Vztah rodičů k ostatním dětem
—Sourozenecký systém
—Zajištění provozu domácnosti
—Bydlení
—Společné činnosti
—Významné vztahy mimo rodinu
—Postoj ke změně
—Informace o dítěti
—Zdraví a vývoj dítěte

—Sociální dovednosti
—Sebehodnocení
—Vztahy s vrstevníky
—Škola
—Mimoškolní aktivity

Rozhovor s jednotlivými dospělými
—Dětství
—Traumata
—Schopnost vypořádat se s těžkostmi
—Tělesné a duševní zdraví
—Závislosti
—Socioekonomický status, příjmy
—Vztahy
—Rodičovství
—Informace o dítěti a sourozencích

Rozhovor s další pečující osobou
—Kontakty s rodinou
—Názor na její fungování
—Názor na situaci dítěte

Pozorování dítěte (do 5 let)
—Zajištění základních potřeb
—Interakce rodič – dítě, dítě – sourozenci, reakce na projevy nepohody či konfliktu, primární
pečující osoba
—

Rozhovor s dítětem
—Stimulace
—Škola/školka
—Zájmy
—Rodiče a blízcí lidé
—Sourozenci
—Širší rodina a jiní blízcí
—Rizika

Pozorování a hodnocení
—Reference
—Postoj rodiny k pracovníkovi
—Definice problémů
—Socioekonomický status a příjmy rodiny
—Kulturní a hodnotová orientace
—Trans-generační vztahy širší rodina, přátelé
—Partnerská dyáda
—Rodičovský systém
—Sourozenecký systém

—Zajištění provozu domácnosti
—Společné činnosti
—Teritorium rodiny
—Komunikace členů rodiny
—Zdraví a vývoj dítěte
—Traumata dítěte
—Nároky na rodiče
—Škola
—Mimoškolní aktivity
—

—Rizika u dítěte
—Rizika u dospělých
—Postoje ke změně a perspektiva