Kde se to vzalo… 70. léta USA Matthew Lipman, Philosophy for children (P4C) 80. léta rozšíření do řady dalších zemí – Velká Británie, Japonsko, Izrael 90. léta Británie, dokument BBC o P4C 2015 ve více než 60 zemích 2015 Nobelova cena za mír - tuniský Kvartet pro národní dialog Ohlédnutí za procesem Donutila mě lekce k přemýšlení? Pomohla mi uvažovat o tématu jinak nebo hlouběji? Vytvořili jsme ohleduplnou atmosféru? Přispívali jsme do diskuze konstruktivním způsobem? Zažili jsme pocit „společného tvoření“? Jak P4C probíhá? 4 základní fáze 10 kroků 1. naladění 2. představení podnětu 3. čas k zamyšlení 4. tvoření otázek 5. představení otázek 6. volba otázky 7. první myšlenky 8. rozvíjení myšlenek 9. závěrečné zamyšlení 10. ohlédnutí za procesem K čemu P4C je? PODPORUJE MYŠLENÍ, které je • Kritické • Tvořivé • Spolupracující • Citlivé UMOŽŇUJE ÚČASTNÍKŮM (nejen dětem) • vést společný dialog • hledat odpovědi na „velké“ otázky • naslouchat různým myšlenkám • zkoumat problémy a témata současného světa Zkoumání potřebuje šťavnaté otázky Jakým bych chtěl být člověkem? Jak vypadá hrdina dnešní mládeže? Můžeme všechno, co chceme? V čem spočívá úspěch? Co P4C mimo jiné přináší?? • Změna atmosféry ve škole – snížení agresivity • Významný přínos pro sociálně znevýhodněné i nadané děti • Zvýšení sebevědomí, tvořivosti dětí • Podpora rozvoje i v jiných akademických dovednostech – čtení a matematice • Vnáší prvky demokracie do výuky • Změna role učitele I nefilozofické otázky můžete směřovat na: Olga Daşkın Varianty, Člověk v tísni olga.daskin@clovekvtisni.cz T: 222 350 805 M: 778 402 763