Provaz Modelová aktivita metody filozofie pro děti Předpokládaný čas: 120 minut Materiál: Video „Provaz“ (Dangle – https://www.youtube.com/watch?v=kzRD59r2j2A), papíry, fixy Fáze filozofického zkoumání 1. Naladění 2. Představení podnětu 3. Čas k zamyšlení 4. Tvoření otázek 5. Představení otázek 6. Volba otázky 7. První myšlenky 8. Rozvíjení myšlenek 9. Závěrečné zamyšlení 10. Ohlédnutí za procesem 1. Naladění Usazovaná: Účastníci si všichni stoupnou, jejich úkolem je, aby se postupně jeden po druhém posadili. U usazování nesmí mluvit, pokud si sednou dva zároveň, musí všichni znovu stát. Hlasuj nohama: Pokud byste si mohli vybrat ze tří možností… kterou byste zvolili a proč? Vlastnit létající koberec Vlastnit mluvící knihu Vlastnit piknikový koš, který se nikdy nevyprázdní Doplňující otázky: Jak by se změnilo vaše rozhodnutí, kdybyste létající koberec nemohli ovládat? Kdyby kniha sama rozhodovala, o čem bude mluvit?… 2. Představení podnětu Video Ostrov (Dangle – https://www.youtube.com/watch?v=kzRD59r2j2A) 3. Čas k zamyšlení Poté, co se účastníci seznámili s podmětem, by měli dostat čas na individuální přemýšlení o právě promítnutém videu. Lze např. zadat úkol: Převyprávějte příběh maximálně v deseti slovech. Sdílení příběhu v plénu. 4. Tvoření otázek Účastníci ve dvojicích vymýšlí otázky, které je k tématu napadají a o kterých by chtěli s ostatními diskutovat. Jednotlivé dvojice se spojí do čtveřic. Následuje sdílení otázek. Každá čtveřice vybere dvě otázky, o které by chtěla diskutovat a napíše ji na velký papír. 5. Představení otázek Skupinky následně prezentují otázky v plénu. Otázku pouze přečtou bez dalšího vysvětlování. 6. Volba otázky Všichni pak hlasují o otázce, která podle nich povede k nejzajímavější a nejplodnější diskuzi. Může se jednat o veřejné hlasování – všichni dostanou tři lístečky (hlasy) a mohou lístečky libovolně rozdělit mezi vystavené otázky. Po představení vítězné otázky se skupina shodne, jaká pravidla budou během diskuze dodržována. 7. První myšlenky Po zvolení nejlepší otázky je požádán autor (skupina), aby otázku uvedl a vysvětlil, jak a proč k ní dospěl a jak si na ni sám odpovídá. 8. Rozvíjení myšlenek Po představení otázky následuje společné zkoumání otázky, skupina by měla své nápady rozvíjet a ponořit se do nich hlouběji. Učitel se může zeptat, kdo by se chtěl k úvodnímu vysvětlení vyjádřit. Účastníky je dobré vybídnout k tomu, aby na jednotlivé argumenty navazovali (např. „souhlasím s , protože…, nesouhlasím s , protože…, „rád bych se vrátil zpět k…“, „chci se zeptat…“) Během společného zkoumání lze mimo jiné trénovat i schopnost vzájemného naslouchání, např. je možné účastníky poprosit, aby si zapsali tři poslední argumenty diskuze. 9. Závěrečné zamyšlení Pokud se už diskuze vyčerpala nebo již nezbývá čas, následuje shrnutí diskuze. Účastníci si zapíší tři vyřčené argumenty, s kterými souhlasili a tři, s kterými nesouhlasili. Na závěr jsou všichni účastníci vyzváni, aby sdělili své závěrečné myšlenky. Autor otázky sdílí svoji myšlenku jako poslední. 10. Ohlédnutí za procesem Následuje zhodnocení toho, jak celé setkání zkoumajícího společenství proběhlo. Účastníci vyplní následující tabulku:   Všichni jsme se zapojili Mým názorům bylo nasloucháno Byli jsme vůči sobě ohleduplní Spolupracovali jsme jako tým Názory ostatních jsme kriticky zvažovali Byli jsme tvořiví Aktivita mě přiměla přemýšlet jinak, než jsem zvyklý/á Tabulku je možné doplnit diskuzí v plénu: Co se nám při dnešním zkoumání dařilo? V čem bychom se mohli zlepšit? Vybrali jsme dobrou otázku? Jakým směrem chceme pokračovat?