čas Cíl Obsah Materiál 120 minut Účastníci se rozmluví a hledají argumenty pro předložené otázky. Účastníci prozkoumají koncept svobody a bezpečí. Bezpečí a svoboda 1. Koktail party – účastníci si vylosují kartičku se zvířetem a následně se potkávají ve dvojicích a baví se o tom, kterým zvířetem by byli raději. Potom si kartičku vymění a pokračují dál. 2. Celá skupina – úč. dostanou na výběr ze dvou zvířat. Byli byste raději orel (mořský) nebo labrador? Podle výběru se rozestoupí na pomyslné ose. - sdílení argumentů z obou stran, klást důraz, aby účastníci uváděli důvody „proč by chtěli být tím a tím zvířetem“, nikoli proč by nechtěli být tím druhým. Všichni mají možnost změnit pozici. (pozn. použité obrázky byly staženy z internetu, nemáme na ně autorská práva a tudíž neposíláme) 3. Účastníci vytvoří dvě řady stojící proti sobě tak, aby každý měl proti sobě svého partnera do diskuse – každá řada si vybere jedno zvíře. Následně diskutují otázku: „Proč myslíte, že by vaše zvíře bylo lepším policistou?“ Soudcem? Umělcem/ architektem/ malířem? - po cca 3 min. si vymění role (tzn. zvířata) 4. Stále ve dvou řadách, ale rozdělím účastníky do čtveřic (dva a dva proti sobě) a zadáme novou otázku: „Co je důležitější pro dobře fungující společnost?“ Jedna strana hájí stanovisko, proč je důležitější: „aby se každý cítil bezpečně“/ proč „je důležitější, aby se každý cítil svobodně“. Po chvíli si opět vymění role. 5. Na závěr této části dáme účastníkům prostor, aby se nad stejnou otázkou zamysleli ze své vlastní pozice a stoupli si podle toho, jaký názor sami zastávají. Dáme prostor pro vyjádření argumentu, který byl pro jejich rozhodnutí nejdůležitější. (neměla by již probíhat diskuse – pouze představení argumentů). Kartičky zvířat - dětské Obrázky zvířat – A4 Článek „Svoboda, nebo..“ Vytištěné 4 sady škál Flipy Fixy 6. Společné čtení článku „Svoboda, nebo… ?“ (viz příloha, kde najdete ještě doplňující článek dotýkající se tématu nenávistných komentářů) 7. Ve dvojicích: úč. si převypráví navzájem obsah a zformulují 1 větu vystihující podstatu textu (případně nadpis). Věty napíší na papír a umístí doprostřed místnosti. 8. Škála svobod – rozdělte účastníky do skupin po max 5 lidech. Každá skupina dostane sadu „omezení svobod“ a zadání, aby seřadili výroky „od pro vás nejpřijatelnější verze omezení svobod po tu nejméně přijatelnou. Zdůvodňujte proč.. (výroky viz příloha) (pozn. všechny výroky souvisí se současnou debatou o zajištění bezpečnosti v Evropě či s rostoucí vlnou nenávisti na sociálních sítích – více je možné se dočíst v článcích Respektu) 9. prostor pro sdílení škál mezi skupinami, sdílení toho, o čem skupiny nejvíce diskutovali/ nemohli najít shodu 10. Požádejte účastníky, aby ve stejných skupinách vytvořili v návaznosti na proběhlou debatu dvě filosofické otázky, o kterých by chtěli diskutovat s ostatními. Otázky nechte napsat na větší kus papíru tak, aby byly dobře čitelné pro všechny. 11. Otázky si společně přečtěte a dejte prostor pro hlasování, např. každý má dva hlasy, které může udělit kterékoliv otázce, či otázkám. 12. Následuje společná diskuse k otázce. Ujistěte se, že všichni v kruhu vidí na všechny a požádejte skupinu, která vytvořila vítěznou otázku, aby ji ostatním představila. Ostatní mohou následně reagovat. Pro přenesení odpovědnosti a pozornosti více do skupiny můžete zavést pravidlo, že slovo uděluje ten, kdo právě domluvil. Ostatní se domluveným gestem o slovo hlásí. Před zahájením diskuse připomeňte všem pravidla. 13. Společnou diskuzi uzavře „závěrečné zamyšlení“. Každý účastník má možnost vyjádřit svoji poslední myšlenku. 14. Následuje „Ohlédnutí za procesem“ ve kterém se zhodnotí, jak celá lekce probíhala. Lze využít otázky: Donutila mě lekce k přemýšlení? Pomohla mi uvažovat o tématu jinak nebo hlouběji? Vytvořili jsme ohleduplnou atmosféru? Přispívali jsme do diskuze konstruktivním způsobem? Zažili jsme pocit „společného tvoření“? 10 kroků filozofie pro děti 1. naladění 2. představení podnětu 3. čas k zamyšlení 4. tvoření otázek 5. představení otázek 6. volba otázky 7. první myšlenky 8. rozvíjení myšlenek 9. závěrečné zamyšlení 10. ohlédnutí za procesem 4 základní fáze ZAMYŠLENÍ VYJÁDŘENÍ ARGUMENTACE REFLEXE