Canvas A:\minispir.GIF Canvas A:\minispir.GIF 3. PSYCHOLOGICKÉ VYŠETŘOVACÍ METODY, PRÁVNÍ PŘEDPISY PRO PSYCHICKY NEMOCNÉ A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Psychiatrické vyšetřovací metody •Elektroencefalografie (EEG). •Počítačová tomografie (CT). •Magnetická rezonance. •Rozbor mozkomíšního moku. C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\stažený soubor (1).jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\tomografie.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Psychologické diagnostické metody Validita (platnost) metody – metoda měří to, co od ní očekáváme. Reliabilita (spolehlivost) metody – naměřená data jsou při opakovaných měřeních u téže osoby stále stejná. I. Klinické metody •pozorování •rozhovor •anamnéza •analýza spontánních produktů A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF II. Testové metody A. Výkonové testy •testy inteligence (Ravenovy progresivní matice, Kohsovy kostky, WAIS, WISC) •testy paměti a pozornosti •zkoušky kreativity (Torranceho figurální test tvořivého myšlení) •zkoušky parciálních a kombinovaných schopností (zkouška laterality) •testy technických schopností •zkoušky verbálních a matematických schopností (číselné řady, doplňování vět) •testy uměleckých schopností •testy organicity (organického poškození CNS) •testy vědomostí • B. Testy osobnosti •projektivní testy (verbální – Rorschachův test, Tematický apercepční test, grafické – kresba postavy, kresba stromu) •testy volby (Lüscherův test) •objektivní testy osobnosti (Stroopův Color-Word Test) •dotazníky (MMPI, 16PF, NEO-PI) •posuzovací stupnice • III. Přístrojové metody A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF I. Klinické metody a) Anamnéza 1.Rodinná anamnéza. 2. Osobní anamnéza •Raný vývoj. •Škola a zaměstnání. •Sociální situace. •Somatická onemocnění •Sexuální anamnéza. •Manželská/ partnerská anamnéza . •Osobní charakteristika . •Návyky. •Trestná činnost. 3. Nynější onemocnění •Spontánní výpověď pacienta o potížích. •Odpovědi na cíleně zaměřené otázky. •Pozorování chování pacienta, jeho gest a mimiky. A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF b) Rozhovor poskytuje informace, které pozorováním nezískáme. Typy rozhovorů z hlediska cíle: •diagnostický •terapeutický •výzkumný •Poradenský Diagnostický rozhovor •standardizovaný – podle předem daného schématu. •částečně standardizovaný – stanoven záměr a cíl rozhovoru. •volný – prostředky k dosažení cíle nejsou stanoveny. Fáze rozhovoru •Úvodní fáze. •Jádro rozhovoru: 1.postup od obecnějšího ke konkrétnějšímu, 2.od jednotlivostí k obecnějším výpovědím, 3.od běžných, méně osobních údajů k intimnějším. •Závěr rozhovoru. C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\rozhovor.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Typy otázek: •Uzavřené. •Otevřené •Přímé •Nepřímé (nedirektivní). •Projektivní – identifikace s jinými lidmi. Techniky aktivního naslouchání: •Klarifikace – pomoc v objasnění toho, co bylo řečeno. •Parafrázování – souhrn sděleného. •Zrcadlení pocitů – zpětná vazba. •Uznání významu druhého – jeho pocitů a problémů. C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\rozhovor2.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF c) Pozorování Před pozorováním je třeba stanovit, co, proč a jak chceme pozorovat. Volné pozorování (orientační). •Pozorování záměrné (systematické, kontrolované). • Další typy pozorování: •Dlouhodobé x krátkodobé. •Přímé x nepřímé. •Zúčastněné x nezúčastněné. Výhody pozorování – dává informace jinak těžce získatelné, není třeba pomůcek. Nevýhody pozorování – zachytíme jen to, co je vyjádřeno verbálními a motorickými projevy. C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\pozorování1.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\pozorování.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF d) Analýza spontánních produktů •Stopa činnosti – nezáměrná. •Výsledek činnosti – záměrný. C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\pracovní stůl.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\deník.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF II. Testové metody A.Výkonové testy B. 1.Testy inteligence a) a) a)Ravenovy progresivní matice b) b)Kohsovy kostky C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\kohs.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\kohs2.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\raven.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF c) Wechslerovy inteligenční testy WAIS-IV (Wechsler Adult Inteligence Scale), WISC-IV (Wechsler Inteligence Scale for Children) 1. Subtesty verbální části: •Informace. •Porozumění •Čísla •Počty •Podobnosti. •Slovník • 2. Subtesty performační části: •Uspořádávání obrázků. •Doplňování obrázků. •Kostky. •Skládání. •Symboly. C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\wisc.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\wisc1.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 2. Testy paměti a pozornosti a)Test pozornosti D2 Přeškrtat všechny d se dvěma čárkami. b) Bourdonova metoda Zaškrtávat vybrané značky. c) Test neverbální paměti – Rey-Osterriethova komplexní figura Zapamatovat si co nejvíce z obrazce z 18 prvků. C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\d2 test.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\Bourdon.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\rey2.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\rey.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 3. Zkoušky parciálních a kombinovaných schopností a) Diagnostika laterality Test podle Matějčka a Žlaba. b) Edfeldtův reverzní test Rozlišovat obrácené a zrcadlově otočené tvary. spuch0017 A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 4. Zkoušky kreativity Torranceho figurální test tvořivého myšlení •Tvoření obrázku. •Neúplné figury. •Opakované figury. 5. Testy organicity •Narušení orientace. •Postižení intelektových funkcí. •Labilita a oploštělost emocí. Grassiho test organicity C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\Torrance.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\Torrance2.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\stažený soubor.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF B. Testy osobnosti 1. Projektivní metody •Člověk odpovídá podle smyslu, který pro něho tato situace má. • a) Projektivní testy verbální •Rorschachův test •Používá se především pro diagnostiku organických poškození a psychotických onemocnění. C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\images (18).jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\stažený soubor (10).jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Psychopatologie\1.-6. Obecná psychopatologie\3. Metody vyšetření\Obrázky 2\stažený soubor (11).jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Tematický apercepční test •Test tvoří 31 obrázků, na kterých jsou méně strukturované (nejednoznačné) situace. • Test ruky •10 karet, na nich je lidská ruka v nějaké poloze: Co asi může dělat tato ruka? C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\tat.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\tat3.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF b) Projektivní testy grafické Kresba postavy •Úkolem je do levé poloviny nakreslit lidskou postavu a na druhou stranu nakreslil osobu opačného pohlaví. • Test kresby stromu •nakreslit jakýkoli nejehličnatý strom – strom je ideální nositel projekce. • Test tří stromů. Test Dům–Strom–Člověk. C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\strom2.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\strom.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\tři stromy 2.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 2. Testy volby Lüscherův barvový test •Barevné karty se rozloží a proband je vybírá, podle toho, jak se mu líbí. • 3. Objektivní testy osobnosti Stroopův Colour Word Test •Pro zjišťování odolnosti vůči psychické zátěži. C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\luscher.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\luscher2.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\stroop5.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 4. Dotazníkové metody •Dotazníky obsahují několik set položek (většinou od 250 do 550 tvrzení), na něž proband odpovídá „souhlasím, nesouhlasím, nevím“. • Výhody dotazníkových metod: •Převážně jednoduchá a rychlá administrace a rychlé vyhodnocení výsledků. • Nevýhody dotazníkových metod: •Diagnostická hodnota závisí na schopnosti introspekce. A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF a) Eysenckovy dotazníky Eysenck Personality Inventory (EPI), Eysenck Personality Questionnaire (EPQ) – česky DOPEN. Dotazníky jsou založeny na popisu čtyř faktorů: •Extraverze •Introverze •Neuroticismus •Psychoticismus. • b) Cattellův šestnáctifaktorový dotazník (16 PF) Primární faktory – vřelost, emocionální stabilita, uzavřenost, dominance, živost, otevřenost ke změnám, perfekcionizmus, senzitivita . c) Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) Hodnocení klinických škál – například deprese, paranoidita, schizofrenie, sociální introverze x extraverze, maskulinita – femininita. A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF d) NEO osobnostní inventáře – BIG FIVE Pět základních dimenzí osobnosti: •OPENNESS – Otevřenost vůči zkušenosti . •CONSCIOUSNESS – Svědomitost. •EXTRAVERSION – Extraverze. •AGREABLENESS – Přívětivost . •NEUROTICISM – Neuroticismus. • NEO Personal Inventory (NEO–PI) A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF C:\Users\Ivana\Documents\Studium\Archiv - studium\Psychologie\Testy\Neo Big 5\Scan10075.JPG C:\Users\Ivana\Documents\Studium\Archiv - studium\Psychologie\Testy\Neo Big 5\Scan10064.JPG A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 5. Posuzovací stupnice (škály) •Jedná se o rozhovory psychologa s pacientem, kdy psycholog zaznamenává pacientovy odpovědi týkající se projevů nemoci – popis symptomů. •Zhodnocení průběhu a výsledků léčby. •Například škály pro hodnocení symptomů schizofrenie, deprese a mánie. A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Specifické metody pro vyšetření dětí a) Vyšetření školní zralosti Jiráskova verze Kernova testu: •kresba mužské postavy, •napodobení psacího písma, •nakreslení struktury bodů podle předlohy. C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\zralost.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\zralost2.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF b) Scénotest •Dítěti postavilo nějakou scénu ze života své rodiny – například „jak slavíme Vánoce“. • c) Test světa •Dítěti je předložena sada miniaturních hraček (domy, stromy, ploty, auta, zvířata, lidi) a má postavit cokoliv, co bude chtít. C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\scenotest.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\scenotest2.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\worldtest.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF d) Kresba rodiny •Zadání: „Nakresli obrázek, který by vyjadřoval život celé vaší rodiny.“ • e) Kresba začarované rodiny •Zadání: „Nakresli, jak by to vypadalo, kdyby přišel kouzelník a jednotlivé členy rodiny začaroval do zvířat.“ C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\rodina.jpg C:\Users\Ivana\Desktop\Obrázky 2\rodina2.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Právní předpisy týkající se osob s duševním onemocněním Výkony bez souhlasu nemocného – převzít nemocného do ústavní péče, pokud osoba jevící známky duševní poruchy nebo intoxikace ohrožuje sebe či své okolí. Pokud zdravotnické zařízení převezme nemocného do ústavní péče bez jeho souhlasu, musí hospitalizaci hlásit do 24 hodin soudu. Pokud se v průběhu ústavní léčby duševní stav pacienta zlepší natolik, že již není nebezpečný sobě či okolí, potom ho již nelze dále nedobrovolně v ústavu držet. A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Ochranná léčba Ochranné léčení je povinné léčení uložené soudem pachateli trestného činu, který trpí duševní poruchou. Duševní porucha vedla k vymizení schopnosti pachatele rozpoznat, jaké jednání je nebezpečné pro společnost (rozpoznávací schopnosti) nebo k vymizení schopnosti zdržet se takového protispolečenského jednání (ovládací schopnosti). Soud ukládá různé druhy ochranných léčení (psychiatrické, sexuologické, protialkoholní, protitoxikomanické). A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Řízení o způsobilosti k právním úkonům Návrh na zahájení řízení může podat státní orgán, zdravotnické zařízení, orgány sociální péče, procesně způsobilá osoba. Osoby zbavené nebo omezené ve způsobilosti mají soudem určeného opatrovníka. Osoba zbavená způsobilosti k právním úkonům nemůže činit žádné právní úkony. Nezpůsobilost k právním úkonům nevylučuje způsobilost k protiprávním úkonům (trestní odpovědnost). Osoba omezená ve způsobilosti k právním úkonům není způsobilá k těm majetkoprávním a pracovně právním úkonům, které jsou v rozsudku taxativně vymezeny.