Canvas A:\minispir.GIF Canvas A:\minispir.GIF 14. PSYCHICKÉ PORUCHY U DĚTÍ A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 1. PORUCHY CHOVÁNÍ •Příznaky jsou velmi různorodé. •Je třeba přihlížet k vývojovému stupni dítěte. •Opakující se, trvalé agresivní a vzdorovité chování – tyranizování slabších, krutost ebo ke zvířatům, ničení majetku, krádeže, záškoláctví, útěky z domova. • a) Poruchy chování ve vztahu k rodině •Doma se opakovaně objevuje agresivita, krádeže peněz, ničení věcí, zapalování rodinného majetku. •Může být specificky zaměřeno proti některým členům rodiny. C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti agrese.jpg C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti agrese 1.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF b) Porucha opozičního vzdoru •Neposlušnost, hrubost, odpor k autoritám, odmítání plnit příkazy a běžné povinnosti, zvýšená dráždivost, nepřátelské postoje. •Má provokativní povahu. c) Socializovaná porucha chování •Poruchy chování v rámci skupiny vrstevníků – přečiny s partou, záškoláctví, krádeže, ničení majetku. •Negativní vztah k autoritám a ke škole. • d) Nesocializovaná porucha chování •Porucha chování samotářského, agresivního typu. •Objevuje se tyranizování mladších, vydírání a násilností, šikanování, nekontrolovatelný vztek, krutost ke zvířatům. C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti vzdor.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 2. EMOČNÍ PORUCHY SE ZAČÁTKEM SPECIFICKÝM PRO DĚTSTVÍ a) Separační úzkostná porucha v dětství •Nadměrná úzkost při odloučení •od blízkých osob (obvykle od matky). •Při odloučení se mohou vyskytovat tělesné příznaky jako zvracení, bolesti břicha. • b) Fobická úzkostná porucha v dětství •Obvyklé fobie v dětství – živočichové, oheň, špína, výšky, hmyz, uzavřené prostory, cizí lidé, krev, kočky, psi, hadi, pavouci, tma. •Některé strachy jsou podmíněny vývojovou fází a do určité míry vznikají u všech dětí. C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti úzkost 4.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF c) Sociální úzkostná porucha v dětství •Opakovaný nepřiměřený strach ve styku s dospělými nebo i s vrstevníky. •Vyhýbání se sociálním situacím. •Vymyká se normální hranici pro určitý dětský věk. • Léčba •Psychoterapie hrou. •Systematická desenzitizace. C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti úzkost 2.jpg C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti léčba.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 3. PORUCHY SOCIÁLNÍCH VZTAHŮ SE VZNIKEM SPECIFICKÝM PRO DĚTSTVÍ A ADOLESCENCI a) Elektivní mutismus •Ztráta řeči z psychogenních příčin, může být totální nebo elektivní (vázaný jen na určité situace). •Většinou vázaný na školní prostředí. b) Reaktivní porucha příchylnosti v dětství •Především u malých dětí, přímý důsledek špatného zacházení nebo týrání. •Zvýšená ostražitost, bázlivost, chudé vztahy k vrstevníkům, projevy heteroagrese a autoagrese. •Často diagnostikována společně se syndromem týraného a zneužívaného dítěte (CAN). C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti léčba 3.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF c) Desinhibovaná příchylnost v dětství •„Syndrom ústavního dítěte“. •V prvních pěti letech života u dětí, které neměly příležitost vytvořit pevné citové vazby. •Projevuje se povrchní přítulností a nekriticky přátelským chováním. d) Porucha sourozenecké rivality •Po narození mladšího sourozence u staršího dítěte pocity žárlivosti s obavou o ztrátu lásky a zájmu rodičů. •Nepřátelství a tělesné ubližování sourozenci, regresivní chování. C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti léčba 4.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF e) Neorganická enuréza Pomočování může způsobovat pocity méněcennosti. Výskyt stresových faktorů (separace od matky, úmrtí nebo rozvod v rodině, hospitalizace, úrazy atd.). U nočního pomočování je možno použít techniku nácviku nočního probouzení a upravit pitný režim. f) Neorganická enkopréza •Dochází k mimovolnímu odchodu stolice. •Posměch vrstevníků, společenská izolace. •Reakce na nevhodné výchovné přístupy, protestní postoje. C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti léčba 51.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF g) Porucha příjmu potravy v dětském věku Odmítání jídla nebo nepřiměřená vybíravost. h) Pika •Pojídání nestravitelných látek – hlíny, kamínků, textilu, papíru. •Obvykle bývá spojena s další závažnou psychopatologií. i) Poruchy se stereotypními pohyby •Například kývavé pohyby trupu nebo hlavy, pohupování a různé poplácávání. •Závažnou formou jsou stereotypní automutilační (sebepoškozující) pohyby. •U dětí s mentálním postižením a těžce deprivovaných dětí v ústavech. C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti jídlo.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF j) Tikové poruchy •Mimovolní, rychlé, nerytmické, opakované pohyby nebo hlasová produkce. •Jednoduché tiky – mrkání, krčení nosu, grimasy, hekání, pokašlávání, syčení. •Komplexní tiky – poskakování, osahávání, dřepy, vyrážení slabik, slov i celých vět, často s obscénním obsahem (koprolalie). C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti léky.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Druhy poruch: a)Přechodná tiková porucha – tiky jednoduché, netrvá déle než rok. b)Chronická motorická nebo vokální tiková porucha – jednoduché i komplexní tiky. c)Kombinovaná vokální a mnohočetná tiková porucha (Tourettův syndrom) – komplexní tiky motorické i vokální, koprolalie, echolalie, echopraxie. Onemocnění se objevuje zpravidla v dětství a často trvá po celý život. Frekvence a intenzita narůstá při psychické zátěži, v období rodinných konfliktů nebo při únavě. C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti help.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 4. SCHIZOFRENIE V DĚTSTVÍ A ADOLESCENCI Podobá se schizofrenii dospělých: •Abnormální pohyby a postoje. •Dezorganizace řeči. •Halucinace a bludy. •Nepřiměřené, úzkostné reakce na běžné situace. •Porucha sociálního fungování. Schizofrenie v dětství se vyskytuje velmi vzácně. Schizofrenie v adolescenci Dochází často k náhlé nebo postupné změně v chování, k sociálnímu stažení a izolaci, poklesu výkonnosti, soustředění, depresivnímu ladění, pocitům prázdnoty a lhostejnosti. C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti schizo 4.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 5. AFEKTIVNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A ADOLESCENCI a)Deprese v dětství a adolescenci •Deprese se skrývá za somatickými příznaky. •Emoční labilita, úzkostné ladění, problémy ve vztazích s dospělými i vrstevníky, pocity viny, únava a podrážděnost. • b) Bipolární afektivní porucha v dětství a adolescenci •Manické a depresivní fáze s různou frekvencí a v různém poměru. •Během depresivní fáze vysoké riziko sebevražedného jednání. C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti deprese.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 6. SUICIDÁLNÍ CHOVÁNÍ DĚTÍ A ADOLESCENTŮ •Sebevražedné tendence u dítěte jakéhokoli věku jsou indikací k okamžitému vyšetření. •Posouzení funkčnosti rodiny a její schopnosti poskytnout přiměřené citové zázemí a dohled. •U dětí jsou hlavním motivem sebevražedného jednání problémy rodinné a školní. C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti schizo 3.jpg C:\Documents and Settings\Ivana\Plocha\Obrázky\1. Dětské nemoci\děti schizo.jpg