Canvas A:\minispir.GIF Canvas A:\minispir.GIF 11. NEUROTICKÉ PORUCHY – FOBICKÉ, ÚZKOSTNÉ, OBSEDANTNĚ-KOMPULZIVNÍ A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF A. ÚZKOSTNÉ PORUCHY Úzkost a strach patří k běžným emocím. Úzkost je stav, jehož příčinu nelze přesněji definovat. Strach je emoční odpověď na rozpoznatelné nebezpečí. Mají nezastupitelný ochranný i informační význam. C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\pan.jpg C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\fobie1.jpg https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSsHb9kSrUYqhiwjvnvYIqGXafG_pN16dlG2xIUCszmgl- n6X5C A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Příčiny vzniku úzkostných poruch: •Psychoanalytický pohled – příčina strachu bývá připisována konfliktům, které vznikly v raném dětství. •Etologický model – Osoby, které v dětství neměly možnost prožít pevný vztah s matkou. •Behavioristé tvrdí, že úzkost je podmíněnou reakcí na některé zevní stimuly. •Podle kognitivní teorie je příčinou úzkosti katastrofická interpretace myšlenek nebo běžných tělesných vjemů. •Existenciální teorie tvrdí, že si člověk uvědomuje dočasnost své existence a svoji smrtelnost. •Biologické teorie – u těchto pacientů existují dědičné faktory. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQzwzRkQVQ0MB7rvjPDngg9rWP_ed4YRkimpKgTC9rSD3G H8a1Ofg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Prožívaný strach je doprovázen řadou tělesných i psychických příznaků: •Příznaky vegetativní aktivace – bušení srdce, třes, sucho v ústech. •Příznaky vztahující se ke hrudi nebo břichu – bolesti na hrudi, břišní obtíže. •Příznaky vztahující se k duševnímu stavu – pocity závrati, depersonalizace, strach ze ztráty kontroly, strach ze smrti. C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\fobie.jpg C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\anxiety-circle.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 1. FOBICKÉ ÚZKOSTNÉ PORUCHY a) Agorafobie •Obavy být sám nebo být v situacích, ze kterých je obtížné odejít, kde je obtížně dosažitelná pomoc. •Strach být na veřejných místech. •Užití hromadných dopravních prostředků, pobyt ve výtahu, restauraci. •Snaží se těmto místům a situacím vyhnout. C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\vlak.jpg C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\nákup.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF b) Sociální fobie •Strach z kontaktu s jinými lidmi. •Relativně izolované strachy, například z veřejného vystoupení, nebo generalizované – téměř všechny sociální kontakty. •Obvykle začíná ve velmi časném věku. C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\fobie5.jpg C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\fobie4.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF c) Specifické (izolované) fobie •Obavy ze specifických objektů, situací nebo činností. Specifické fobie lze dělit do tří skupin: a)strach ze zvířat (z pavouků, hadů), b)situační fobie (strach z výšek, létání), c)fobie z poranění (injekce, pohled na krev). C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\had.jpg C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\pavouk.jpg C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\most.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF d) Generalizovaná úzkostná porucha •Postižení žijí v neustálém úzkostném očekávání. •Tělesné obtíže – svalové napětí, nespavost, bolesti hlavy. e) Smíšená úzkostná depresivní porucha •Současně se vyskytují úzkostné i depresivní symptomy. C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\úzkost.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Léčba Anxiolytika. Psychoterapie Kognitivně-behaviorální terapie: •Nácvik sociálních dovedností. •Cílené vystavování se obávaným situacím. •Kognitivní restrukturalizace zaměřená na negativní a dysfunkční myšlenky. C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\kbt.jpg C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\kbt1.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF 2. PANICKÁ PORUCHA •Náhle vznikající a nepředvídatelné, opakující se záchvaty masivní úzkosti (paniky). •Bolest na hrudi, pocity dušnosti, závratě, derealizace. Léčba Anxiolytika, antidepresiva. Kognitivně-behaviorální terapie – ovlivnění akutní i chronické hypoventilace, využití relaxačních technik a ovlivnění vnímání některých běžných nepříjemných podnětů. C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\panika.jpg C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\panka.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF B. OBSEDANTNĚ-KOMPULZIVNÍ PORUCHA Obsese •Pacient musí myšlenky uznávat za své vlastní, které nejsou vyvolány z vnějšku. •Jsou nepříjemné, opakují se a postižený alespoň některou z nich považuje za nadměrnou či nesmyslnou. •Vyhovění nutkání není samo o sobě příjemné. C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\ocd1.jpg C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\ocd.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Nejčastější obsedantní myšlenky: •Strach z nákazy. •Strach, že něco důležitého nebylo uděláno. •Impulsy k násilnému a agresivnímu chování. •Starosti o ztrátu něčeho důležitého. •Nepohoda způsobená asymetrií nebo nepořádkem. C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\ocd77.jpg C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\ocd89.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Kompulze: •Opakující se jednání, jež subjekt koná v důsledku reakce na obsesi podle určitých ceremoniálních a rituálních pravidel nebo stereotypním způsobem. •subjekt má náhled na nesmyslnost tohoto jednání, ale •má pocity úzkosti a neklidu, pokud nutkavý výkon neuskuteční. C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\ocd6.jpg C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\ocd7.jpg C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\ocd4.jpg A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Začátek obvykle v pozdní adolescenci nebo rané dospělosti. Příčiny poruchy: •Psychodynamické hypotézy podtrhují význam raného psychosexuálního vývoje. •Podle teorie učení vzniká mechanismem dvojstupňového učení. Léčba Antidepresiva a anxiolytika. Kognitivně-behaviorální terapie: •Hierarchie – pořadí situací a činností podle jejich intenzity. •Expozice – vystavit pacienta situaci, která v něm vyvolává strach. •Prevence nežádoucích odpovědí. C:\Documents and Settings\cihankova\Plocha\obrázky 11\ocd777.jpg