Canvas A:\minispir.GIF Canvas A:\minispir.GIF Praxe na VOŠ Jabok Úvodní přednáška pro 1. ročník A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Obecné informace • •související předměty –Metodický a supervizní seminář k praxi – (MSSP) –Odborná praxe informativní – (OPI) •Rozsah praxe: 25 - 30% ASVSP A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Formy praxí •Odborná praxe –Informativní –Bloková specializační –Průběžná –Prázdninová –K absolutoriu A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Zařazení do studia 1.ročník o4 týdny oškolská zařízení üMŠ, ZŠ a SŠ s integrací üNZDM, SaSM + ČAS üDD üDgÚ, VÚ a DDŠ 1.Ročník Vždy dva termíny Rozdělení do 4 skupin A, B – 1. termín C,D – 2. termín Cíl: Získat přehled a informace o síti institucí a zařízení v resortu školství a o jejich zaměření, cílech, způsobech a metodách práce. Časový rozsah: 4 týdenní bloky minimálně 4 x 30 hodin Zaměření: Zařízení pro předškolní a školní výchovu dětí se speciálními potřebami a školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy mateřské školy pro děti se speciálními potřebami, církevní nebo alternativní základní nebo střední školy stejného zaměření dětské domovy diagnostické a výchovné ústavy, dětské domovy se školou A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Zařazení do studia •2. ročník (Sociální práce) o6 týdnů opracoviště pod MPSV üRodiny s vícečetnými problémy a ohrožené děti üděti a mládež s výchovnými problémy, dětští a mladiství delikventi üosoby ohrožené sociálním vyloučením ülidé s tělesným, smyslovým, mentálním, zdravotním handicapem üsenioři • Ve státní správě • Pastorační 2. ročník Cíl: Získat přehled a informace o síti sociálních služeb, zařízeních, programech a metodách sociální a pastorační práce zaměřených na pomoc lidem v obtížných nebo krizových životních situacích. Vytvářet odbornou způsobilost, motivovat k hledání a nalézání profesní identity a podporovat žádoucí postoje. Časový rozsah: 6 týdenních bloků minimálně 6 x 30 hodin Zaměření: - na problémy lidí, kteří se ocitli v obtížných nebo krizových životních situacích - zařízení poskytující sociální služby následujícím cílovým skupinám uživatelů: Rodiny s vícečetnými problémy, děti ohrožené dlouhodobě nepříznivou sociální situací v rodině, zanedbávané, týrané, zneužívané děti a mládež s výchovnými problémy, dětští a mladiství delikventi osoby ohrožené sociálním vyloučením (pachatelé trestné činnosti, osoby bez přístřeší, propuštěné z výkonu trestu odnětí svobody, ústavních nebo léčebných zařízení) lidé s tělesným, smyslovým, mentálním, zdravotním handicapem senioři A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Zařazení do studia •2. ročník (Speciální pedagogika) o6 týdnů oMŠMT + MPSV (soc. služby pro lidi s post.) üMŠ üZŠ üSŠ üSociální služby • Samospráva • Pastorační • A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Před praxí • •Včas si vybrat pracoviště z nabídky • •Mimo nabídku – včas požádat o smlouvu A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Podmínky pro získání zápočtu z předmětu OPI •Všechny předepsané praxe üúspěšně absolvovat ve stanoveném termínu - Splnění úkolů IPP - Dobrá reprezentace školy - Přijatelné hodnocení studenta pracovištěm •IPP a Zpráva z praxe musí být üvčas odevzdány üpřijaty a schváleny příslušným pedagogem A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Podmínky pro získání zápočtu z MSSP • ØNepřekročení povolené absence • ØAktivní účast na seminářích Ø ØAktivní účast na Závěrečném semináři A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF IS ØPovinnost seznámit se s informacemi na ISu ØDodržovat termíny pro zapisování na ISu ØSledovat data odblokování a zablokování při - Zapisování praxe do jednotlivých termínů ØVčasné umístění do odevzdáváren · individuálních plánů praxí (IPP) · zpráv z praxe (1, 2, 3, …) • · náhradních prací (NP) A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Poznámky – účast na praxi •Povolená absence na praxi - Žádná!!! üminimálně 5 dnů po 6 hodinách ü(minimálně 30 hodin za týden) ü minimálně 3 dny na praxi – zbytek doplnit ü méně, než 3 dny na praxi – praxi opakovat A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Komunikace se školou •O všem informovat koordinátora praxí – např.: †Zrušení praxe – nemoc, závažné důvody – (informovat i pracoviště) †Pozdní příchod †Problémy na pracovišti †Nemoc – (informovat i pracoviště) †Předčasné ukončení praxe – (jen závažné důvody) A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Poznámky obecné ØNěkteré praxe jsou mimo Prahu ØPovinnost obsadit především pracoviště zajištěná školou ØVlastní pracoviště jen ve výjimečných případech a po konzultaci ØDodržovat pokyny zařízení – úkoly ØMlčenlivost A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Praxe má vést ke zralosti • • •Zralost o profesní o osobnostní – lidská A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Cesta ke zralosti •Doprovázení směrem k naplnění • o Poslání a cílů školy o Profilu absolventa o Cílů praxe Studenti by měli vědět na jakou školu se hlásí, u přijímaček odpovídají téměř pasážemi z Průvodce studenta Matějčkovými a Matouškovými a Řezníčkovými citacemi, ale během studia jako by na to někteří zapomněli. Na praxích se utopí v pocitech, dojmech a jednotlivostech. A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Nástroje pomoci •Doprovázení ze strany školy ükonzultace při volbě praxe i po ní ümotivace před praxí üspolupráce s pracovištěm – kontrakt üpovinné dokumenty - individuální plán praxe - (deník – zápisky, zkušenosti) - zpráva z praxe ühodnocení studenta pracovištěm üreflexe v rámci MSSP - supervizní rozhovor při jejím zpracování je student nucen vidět problematiku komplexně § uvědomit si, co zažil a poznal § že je toho víc, než se mu na první zamyšlení zdá a než si uvědomuje § vyjádřit i to, co si uvědomuje jen jakoby mimochodem a co se mu zdá samozřejmé A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Motivace vPovinnost přemýšlet o svém konání vDůvody a motivace k činu v(Když něco dělám, musím vědět proč a taky proč něco nedělám.) vOdpovědnost vůči vlastnímu životu – vědomé prožívání vJe rozdíl mezi „Mít povinnost“ a „chtít“ A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Motivace • q Vnější q Vnitřní • (+ nebo – před závorkou) A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Motivovaný student •Motivovaný student - je připraven - má jasno - Pracuje s osobním dlouhodobým • plánem studia Motivovaný student - je připraven - a má jasno, co se chce na praxi naučit či dozvědět, - Pracuje s osobním dlouhodobým plánem studia, který je tvořen jednotlivými kroky – individuálními plány konkrétních praxí. - Ví, co se už naučil, co ještě nezvládl, - objevuje, kde má své hranice - mapuje své dovednosti - uvědomuje si své postoje, které zaujímá a role, v nichž se ocitá A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Nemotivovaný student •Neví, zda se stát dobrým –klientem –pracovníkem v pomáhající profesi •Poučuje personál •Nasazuje mimikry •Nepracuje se svou rolí na praxi •Nesnaží se zvládat neoblíbené činnosti Nedostatečně motivovaný student se někdy na praxi chová tak, jako by se měl připravit na to stát se dobrým klientem a ne dobrým pracovníkem v pomáhající profesi. Například jako by se měl stát dítětem v dětském domově a ne pedagogickým pracovníkem tamtéž. Neodhaduje správně míru svého nasazení. Může se ocitnout v extrémech, že se snaží během týdne personál naučit, jak to vlastně mají dělat, nebo se tváří že je hrající si děti či šedá skříňka v rohu místnosti. Motivovaný student pracuje se svou rolí na praxi a snaží se zvládat i ty činnosti, které nejsou studenty příliš preferovány. Jde např. o administrativu, která je mnohými až opovrhována. Naopak mnozí studenti mají dojem naplněné praxe jen tehdy, když mohou přímo pracovat s klienty a účastnit se té posvátné činnosti přímé pomoci, nejlépe intervence co nejkrizovější. Přestože se většinou daří při přijímacím řízení vyřadit uchazeče o studium se spasitelskými komplexy v patologické rovině, u některých přijatých se objevují i během studia, ale v celkem snesitelné míře a maximálně se blíží projevům hraniční osobnosti. To však se daří soustředěným působením našeho kolektivu pedagogů zvládnout. A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Závěr • •Praxe - řádná a povinná součást studia - privilegovaný čas osobní zkušenosti A:\minispir.GIF A:\minispir.GIF Dotazy • • • Není hloupých otázek, • jsou jen hloupé odpovědi (někdy).