6. TYPOLOGIE OSOBNOSTI Osobnost se vyznačuje: a) individualitou, jedinečností, b) organizovaností, strukturací, c) vývojem na základě rozličných vlivů, d) konzistentností, stabilitou chování. SIGMUND FREUD (1856 – 1939) Nevědomí je klíčovým pojmem a určujícím činitelem duševní dynamiky, jeho zdrojem jsou potlačené (vytěsněné) psychické obsahy – přání, představy, pocity, které by jinak vyvolaly konflikty. Topický (topografický) model: a) Vědomí. b) Předvědomí (cenzura, cenzurní bariéra mezi nevědomím a předvědomím). c) Nevědomí. Model psychických instancí: 1. ID (ONO) – komplex pudů, princip slasti, iracionální, chce okamžité uspokojení svých tužeb, nestará se o ostatní, rezervoár psychické energie, ryzí ID – kojenec. 2. EGO (JÁ) – racionálně-logické myšlení jako produkt výchovy a vzdělávání, princip reality, důležitá nevědomá funkce – vyrovnávání napětí mezi ID a SUPEREGO (mezi pudy a morálkou). 3. SUPEREGO (NADJÁ) – moralizující síla v osobnosti, osobní morálka – internalizované normy z kultury a výchovy, princip dokonalosti – žádná slast – vědomá část SUPEREGA obsahuje vědomě zvnitřněné zákazy a pochvaly, vyvíjí se identifikací s rodičem stejného pohlaví. Princip slasti, reprezentující aktivitu pudů, je ve stálém konfliktu s principem reality, reprezentujícím realistický vztah ke skutečnosti. Pudové založení stále bojuje s restriktivním prostředím, které potlačuje hlavně projevy sexu a agrese, a s morálkou. Dvěma hlavními pudy jsou Eros a Thanatos. Pudy jsou somatické požadavky kladené na psychiku – jsou vrozené, patří k ID a projevují se napětím. Eros je zaměřen na získání sexuální slasti a pojí se s erogenními zónami. Thanatos je destruktivní, řídí se principem nirvány – naprostého pokoje a neexistence utrpení, nalézáme ji ve smrti, projevuje se zlostí a agresivitou, nebo masochismem (podle toho, jestli je obrácen ven nebo dovnitř). PSYCHOSEXUÁLNÍ VÝVOJ: Periodizace se zakládá na zákonitém přesunu erotogenních zón těla, z nichž dítě získává maximální libost při ukojování sexuálního pudu. 1. Orální stadium (do 1 roku) – hlavní zdroj libosti a pudového uspokojení dítěte je stimulace orální zóny těla. Dítě získává libost ze sání, ať je spojeno s nasycením nebo ne (strkání věcí do úst), když mu narostou zuby, získává libost z kousání – první frustrace je z odstavování matkou. 2. Anální stadium (2 – 3 roky) – dítě získává pudové uspokojení ze stimulace anální krajiny, především při zadržování a vypuzování exkrementů – tam je centrum odměn i frustračních prožitků. 3. Falické stadium (4 – 6 let) – místo uspokojování se přesouvá na genitální oblast. Jak se zájem dítěte obrací na genitál, je patrné z jeho zvědavosti na anatomické rozdíly mezi pohlavími, na to, jak se rodí děti, na sexuální aktivitu rodičů. Infantilní masturbace je častá. Láska malého chlapce k jeho matce má podle Freuda sexuální rysy – dětinská přání vzít si matku jsou spojeny s žárlivostí a rivalitou vůči otci (Oidipův komplex) – strach z potrestání (kastrační úzkost) vede chlapce k potlačení sexuálních přání vůči matce a k identifikaci s agresorem (otcem), která s sebou přináší všechny atributy otce (i jeho moc) – to je potřeba k převzetí vlastní sexuální role. U dívek je to méně bouřlivé (Elektřin komplex). 4. Stadium latence (7 – 11 let) – v době, kdy dítě vstupuje do školy, ustupují na čas jeho emoční a sexuální tužby do pozadí, období relativní stability zaměřené na osvojování kulturních hodnot, poznatků a sociálních rolí. 5. Genitální stadium (od 12 let) – dospívající začíná navazovat vztahy mimo rodinu a postupně hledá heterosexuální vztahy. CARL GUSTAV JUNG (1875 – 1961) Jungovým základním přínosem je komplexní pohled na psychiku a vývoj osobnosti, hledal oporu pro své teorie ve snech, mýtech, legendách a pověstech. Pudy nejsou hlavními hybnými silami. Lidé jsou ovlivňováni jak svými minulými zážitky, tak svými aspiracemi do budoucna. Pro dosažení psychického zdraví je třeba integrovat všechny protichůdné síly v osobnosti do koherentního celku. Nevědomí – osobní a kolektivní. a) Osobní nevědomí – získané, závislé na osobní historii jedince, vzniká ze zapomenutých, potlačených nebo vytěsněných zážitků a myšlenek, traumatických prožitků, vyjevuje se ve snech a fantaziích. b) Kolektivní nevědomí – to psychika zdědila (instinkty a archetypy) – společný jmenovatel všech lidí – tam jsme všichni stejní. Archetypy (pojem převzat od křesťanského učence Augustina) – praobrazy, původní modely, vzorce chování. Predisponuje nás určitým způsobem vnímat, prožívat a reagovat. Zrcadlí se ve snech a v umění užívaných symbolech, například narození a smrt, hrdina, velká matka, moudrý stařec. Archetypy: a) Persona – veřejná tvář, role, souvisí s principem společenského přijetí a osobní nezávislosti, umožní jedinci uchovat si svoji individualitu při podřizování se určitým požadavkům společnosti, maska k utváření dojmu a skrytí pravé povahy, je užitečná, ale jen pokud nenahradí vědomá rozhodnutí jedince přílišným konformismem, pak se člověk stává povrchním a je oddělen od svých pravých citových zážitků. b) Animus a anima – dvě modality téhož archetypu – ženská stránka v mužích (pasivita) a mužská stránka v ženách (asertivita) – pomáhá nám chápat a ocenit druhé pohlaví a uplatnit některé jeho znaky ve vlastním chování, nebezpečí je v tom, obrátí-li se archetyp ven a převládne, pak ztratí žena svoji ženskost, svou přizpůsobenou ženskou personu. c) Stín – animální stránka, každý člověk nosí nátěr civilizace na zvířeti, které se v něm skrývá, odvrácená stránka vlastní povahy, také ovšem zdroj vitality, spontaneity a tvořivosti, stín by měl být přijat jako součást povahy, člověk bez stínu ztrácí svoji celostnost, životnost. d) „Mana – osobnost“ – moudrý stařec jako personifikace duševního (duchovního) principu a velká matka jako personifikace tělesného (hmotného) principu. e) Bytostné JÁ – SELF – nejzákladnější archetyp, jádro, primárním symbolem je mandala (magický kruh), SELF může být zralé nejdříve ve středním věku (věk nad 40 let), chce vytrvalost a moudrost. Typologie: Introverze a extraverze – podle zaměření já dovnitř a ven. Typy osobnosti podle převládající mohutnosti – psychické funkce EGA: 1. Myšlení – co předmět je, racionální. 2. Cítění – hodnota předmětu, přijatelný – nepřijatelný, racionální. 3. Čití – smyslové vnímání – smyslová zkušenost, že něco je, iracionální. 4. Intuice – skrytý význam předmětu – odkud to přichází a kam to jde, iracionální. Kombinací vzniká osm typů osobnosti – jedna z těchto funkcí je vždy dominantní – superiorní – a tím i vědomá, ostatní jsou podřízené a spíše nevědomé, jsou uspořádány komplementárně. BEHAVIORISMUS JOHN BROADUS WATSON · Člověk – mechanismus – výsledek působení prostředí. · Osobnost – produkt soustavy zvyků. · Všemocnost výchovy. BURRHUS FREDERICK SKINNER: · Člověk – black box (černá skříňka), nezkoumat motivy, emoce, konflikty, pudy – nelze je objektivně pozorovat, pozorovat lze pouze chování, · Učení operantním podmiňováním – operantní akce jsou spontánně vzniklým výsledkem aktivního pokusu o adaptaci – zpočátku jsou náhodné a ty, které vedou k užitečnému výsledku, se upevňují – učení pokus/omyl – zpevňováno odměnami a tresty od okolí – reakce, které jsou odměňovány, se posilují (člověk je opakuje) · Člověk není svobodnou bytostí iniciující vlastní aktivitu – je určen vnějšími stimuly. Behaviorismus se uplatňuje ve výchově a poradenství proto, že nabízí technologii dosahování rychlých změn. JULIAN ROTTER Místo kontroly – locus of control Interní versus externí – jde o kontinuum, ne buď anebo. a) Osoba s externím místem kontroly má za to, že její úspěchy i nezdary jsou určený vnějšími vlivy (smůla, moc druhých, nepředvídatelné vlivy), vláčeni životem. b) Osoba s interním místem kontroly – úspěchy a neúspěchy jsou determinovány jejími vlastními aktivitami a schopnostmi – věří, že sama výrazně určuje svůj život. HANS JÜRGEN EYSENCK Hierarchický model struktury osobnosti: Nejvýše jsou tzv. superrysy – například extroverze, jsou kontinuální, mají největší vliv na chování. Jednotlivé rysy – jsou zahrnuty v superrysech (sociabilita, živost). Superrysy: 1. Extraverze – introverze. 2. Neuroticismus – emoční labilita a stabilita. 3. Psychoticismus – síla EGA – vysoký skór psychoticismu – egocentrismus, impulzivita, necitlivost vůči druhým, obtížně vycházejí s druhými. Eysenckovy dotazníky Eysenck Personality Inventory (EPI), Eysenck Personality Questionnaire (EPQ) – česky DOPEN. BIG FIVE Lexikální přístup k osobnosti – založen na předpokladu, že nejvýznamnější individuální rozdíly jsou kódovány v přirozeném jazyce v podobě jednotlivých slov. Costa, McRae – ze slovníku vybrali všechny termíny postihující chování a prožívání jedince a z nich odvodili pět faktorů: OCEAN: 1. Otevřenost vůči zkušenosti (openness) – aktivní vyhledávání nových zážitků, tolerance k neznámému a jeho objevování – zvídaví, upřednostňují rozmanitost, živou představivost, často se chovají nekonvenčně, zkoušejí nové způsoby jednání, tvořiví – konzervativní, nemají rádi změny, těžko se přizpůsobují novým situacím, neumí rychle reagovat. 2. Svědomitost (conscientiousness) – uspořádaný, zodpovědný, svědomitý, vytrvalý – nedbalý, nespolehlivý, nesvědomitý, nestálý. 3. Extraverze (extraversion) – povídavý, otevřený, ukvapený, sociabilní – mlčenlivý, rezervovaný, opatrný, uzavřený. 4. Laskavost/ přívětivost (agreeableness) – dobromyslný, důvěřivý, mírný, kooperativní – vznětlivý, nedůvěřivý, svéhlavý, negativistický. 5. Neuroticismus (neuroticism) – emocionální stabilita – emocionální labilita – vyrovnaný, soustředěný, klidný – nervózní, úzkostný, podrážděný. HUMANISTICKÉ SMĚRY CARL RANSOM ROGERS · Ovlivnil pomáhající profese, když navrhl nový přístup – zaměřený na klienta, respektive na člověka, středem jeho teorie osobnosti je JÁ – SELF, zdůrazňující jednotu a jedinečnost každého člověka. · Prohlásil, že vše, co ví o osobnosti, se naučil od svých klientů – nespoléhal na diagnostické nástroje, upřednostňoval informace od klientů, propagoval ochranu lidské individuality. · Kladl důraz na existenci a na svobodu – člověk je proces, nikoli hotový výtvor, a přestože v praxi omezen normami, potřebuje užívat své svobody. · Optimistický pohled na organismus – je moudřejší než vědomí, lidské chování je dokonale racionální a postupuje uspořádaně k cíli, naše obrany nám to ale znemožňují poznat, takže vědomě se ubíráme někam a organismem jinam. · Člověk má přirozenou tendenci pohybovat se směrem k nezávislosti, sociální odpovědnosti, tvořivosti a zralosti – jako strom vyroste sám – ze semínka jabloně vždycky vyroste jabloň – my máme jenom odstraňovat překážky, aby rostl dobře. · Základní motivace – tendence k sebeaktualizaci, realizující tendence, obsahuje potřeby biologické, bezpečí, nezávislosti, sebeřízení a naplnění prostředí interpersonálních vztahů. · Vrozená tendence organismu aktualizovat svou kapacitu, rozvíjet, stát se tím nejlepším JÁ, jaké vrozená povaha umožňuje. · Nalezení pravého já – těžké, znamená přestat se skrývat za klamy a předstírání a přiblížit se skutečnému obsahu prožívání. · Ve vývoji dítěte – často podmíněná láska – za jakých podmínek je dítě přijato, za jakých získá pozitivní vztah – to nevede k rozvoji plně fungující osobnosti. · Bezvýhradný pozitivní vztah – respektuji tě a přijímám právě takového, jaký jsi, a právě proto, že jsi takový, jaký jsi. · Kongruence – shoda mezi prožitky organismu a jejich symbolizací v JÁ, inkongruence – rozpor mezi prožitky a jejich vnímáním. Kongruence osobnosti terapeuta je podmínkou úspěšné psychoterapie. VIKTOR EMIL FRANKL (1905 – 1997) Existenciální hodnoty: 1. Zážitkové hodnoty. 2. Tvůrčí hodnoty. 3. Postojové hodnoty. · Franklova teorie osobnosti staví na neustálém hledání smyslu v různých situacích. Člověk je svobodný, přestože není osvobozen od podmínek, může k nim ale zaujmout jakýkoli postoj – je na něm, zda se jim podrobí nebo nikoli. · Na podporu existence vůle ke smyslu poukazuje na empirické výzkumy, které potvrdily, že člověk raději vykonává smysluplnou práci, než práci dobře placenou. Smysl lze objevit vykonáním činu, prožitím hodnoty nebo utrpením 1. Vykonání činu – spadá sem veškeré konání, vše obsahuje skrytý smysl (tesař – pohled na výrobek, poctivě vynaložené úsilí, uklízečka – smysl v čistotě, která čeká na dalšího hotelového hosta). Naproti tomu čin, který je svou povahou cenný, se může stát nesmyslným, je-li vykonáván sebestředně, bez ohledu na druhé (umělec – maluje, co se prodává, sociální pracovník – léčí si své sebevědomí). Smysluplné lidské dílo je zacíleno za hranice vlastního já, sebetranscendence přitom nevyžaduje hrdinské činy – každý zdánlivě bezvýznamný čin vykonaný s ohledem na druhé se stává sebepřesahujícím, vpravdě lidským a smysluplným – stavba katedrály v Chartres (tesař, kameník, zametající žena). 2. Prožití hodnoty – opravdový lidský zážitek, který člověka obohacuje a povznáší (z uměleckého díla, krásy přírody, lidského výkonu). Nejhodnotnějším zážitkem je podle Frankla láska – zvyšuje vnímavost vůči plnosti hodnot – milenci, staří přátelé, rodiče – děti, zduchovnělá láska člověka, který se oddal své službě. 3. Utrpení – nevyhledáváme, ale je v každém životě, příležitost pro nejhlubší růst – tragická triáda – utrpení, vina, smrt. Je-li člověk vystaven situaci, z níž není úniku, má možnost naplnit nejhlubší smysl utrpení. Nejvíc záleží na postoji, který k utrpení zaujme – hrdinou se stane, když své utrpení přemění v morální vítězství. · Všechny krátkodobé a přechodné způsoby naplňování smyslu by měly vést k dlouhodobému životnímu smyslu, osobnímu povolání (krátkodobý – student se učí na zkoušky, znova a na další, absolvuje, najde si zaměstnání, v němž může nalézt dlouhodobý smysl). · Existenciální vakuum – prázdnota – zážitek lidí postrádajících smysl ve svém životě. Podle Frankla převažující příčina sebevražd je toto vakuum – hlavně majetných lidí a úspěšných studentů, též u alkoholismu, delikvence. · Asi pětina neuróz je podmíněna pocitem bezesmyslnosti – vzniká noogenní neuróza. EDUARD SPRANGER Typy hodnot – základní hodnotové směřování člověka, u každého jsou zastoupeny v jiném poměru: 1. Teoretický typ – osoba zaměřena na hledání pravdy, racionální, kritický, empirický přístup k životu, intelektuální, věda, filosofie, hodnota – poznávání, cíl – poznání pravdy, charakter – individualista, teoretik, abstrakce, poznávání neosobní, neprožitkové. 2. Ekonomický typ – hodnotu má vše pragmatické a užitečné, praktičnost, vydělávat peníze, hodnota – užitečnost, cíl – obhajoba vlastní existence, charakter – hledá užitnou hodnotu, prospěch, vše jako prostředek udržení vlastní existence, hodnoty vidí ve vnějším efektu, požitku, blahobytu. 3. Estetický typ – hodnotou je tvar, harmonie, měřítkem krása, dokonalost, hodnota – krása, cíl – hledání harmonie, charakter – citově založený, prožívá po svém, často odtržený od reality. 4. Sociální typ – hodnotou a jedinou vhodnou formou mezilidských vztahů je láska, hodnota – láska, cíl – konání dobra, charakter – zaměřen na lidi, vždy ochoten pomoci, empatický. 5. Politický typ – zájem o moc, vliv a vůdcovství, hodnota – moc, cíl – ovládání druhých, charakter – úsilí o moc, ovládání druhých, dominance, sebezdůrazňování. 6. Náboženský typ – porozumět světu jako sjednocenému celku, jednotu a vyšší význam hledá v kosmu, hodnota – jednota, cíl – překračování a překonávání sebe sama, charakter – lhostejný k materiálním hodnotám, zaměřen na vyšší cíle, utváření nejvyšších hodnot a pojetí smyslu života.