4. KONATIVNÍ FUNKCE (motivace, rozhodování, vůle) MOTIVACE Velmi obtížným úkolem je hledání odpovědi na otázku, proč se lidé chovají tak, jak se chovají – hledání psychologických příčin lidských činů. Pojem motivace („movere“ latinsky „hýbat“) vyjadřuje proces utváření psychologických příčin chování – motivace je proces, který determinuje zaměření, intenzitu a trvání chování. V elementárním případě je motivací pohyb, jímž organismus dosahuje něčeho významného, například získává potravu nebo uniká z místa nebezpečí nebo usiluje o uznání. Výchozí motivační stav pak lze označit slovem potřeba a chápat ho jako stav nějakého nedostatku, který má být odstraněn. Příkladem může být stav hladovění (potřeba potravy), prožívaný jako pocit hladu, který motivuje potravové chování, jehož cílovým objektem je jídlo a dosaženým uspokojením jedení, vedoucí k redukci výchozího motivačního stavu, pocitu hladu. Motivační principy: 1. Princip psychické rovnováhy – veškeré chování směřuje k udržování nebo obnovení vnitřní dynamické psychické rovnováhy, která je předpokladem optimálního fungování organismu a je dána určitými konstantami, jako je optimální tělesná teplota, optimální hladina cukru v krvi atd.). Tuto rovnováhu zajišťují vrozené mechanismy, ale také naučenými způsoby chování (například lidé obvykle nejedí, až když mají hlad, ale v určitých stereotypních časových úsecích – snídaně, oběd, večeře). Psychická rovnováha pak znamená snahu o odstranění vnitřních rozporů a nesouladu – například pocity viny po konfliktu s někým, odstraněny omluvou a usmířením se s ním. Rozhodující roli tu hraje eliminace negativních pocitů, které narušenou vnitřní psychickou rovnováhu provázejí (pocity viny, selhání, nejistoty atd.). 2. Princip psychického hédonismu (hledání slasti) – obecná tendence všech živých bytostí k hledání příjemného a vyhýbání se nepříjemnému. Je to biologicky účelné – chování, které vede k udržení a reprodukci života jedince a druhu je odměňováno. Nevědomá motivace – lidé nezřídka jednají a neznají skutečné příčiny svého jednání. Například matka, která své dítě neustále chce mít u sebe a nedává mu možnost se rozvíjet, ale vysvětluje to péčí o dítě. Animozity, které lidé často vůči sobě projevují, mají původ v zobecněných averzích – nesympatický člověk je podobný někomu, s nímž v minulosti zažili něco nepříjemného. ABRAHAM HAROLD MASLOW Obecným znakem lidské povahy je tvůrčí potenciál – každému vrozený. Člověk je potřebujícím organismem – absence potřeby něčeho, pokud vůbec existuje, je krátká. Uspokojí se jedna potřeba a vynoří se druhá, uspokojená potřeba nemotivuje. Hierarchické uspořádání znamená, že před vystoupením vyšší potřeby musí být uspokojeny potřeby nižší. Pokud tedy nejsou určité potřeby dostatečně naplněny, nelze postoupit dále. 1. Fyziologické potřeby – dýchat, výživa – hladový člověk na nic jiného nemyslí, jsou nejzákladnějšími a nejmocnějšími potřebami, protože zajišťují biologické přežití člověka jako organismu. 2. Potřeba bezpečí a jistoty, svobody od strachu, úzkosti, patří sem i struktura, řád, hranice, zákon. Zvlášť silně se projevují v raném věku. Jsou to potřeby dlouhodobého přežití (preference výnosného zaměstnání, životní pojistka), vznikají a vyjevují se při konfrontaci s reálnými ohroženími (povodeň, požár, bouračka, vzpoura). 3. Afiliační potřeby – potřeba náležení a lásky – touha někam patřit, mít citový vztah, osamělost bolí, milovat a být milován. Hledání intimních vztahů je největším strádáním současnosti, mnozí lidé se bojí zavržení a neodhalí se v intimních vztazích. Druhy lásky – D-láska (deficit – nedostatek) – láska z potřeby něčeho, co nám chybí – sebeúcta, sex, obava z osamocení, sobecká láska spjatá s tendencí brát, nikoli dávat. B-láska (being – bytí) – vážím si druhých pro jejich odlišnost, nesnažím se je měnit. 4. Potřeba úcty – dosáhnout výkonu, prestiže, být vážen a ceněn a sám sebou kladně hodnocen. Uspokojení potřeby – sebedůvěra, způsobilost, pocit užitečnosti. Frustrace – méněcennost, slabost, závislost. Sebeúcta souvisí s vlastní zdatností, znát svoji hodnotu a schopnosti. 5. Potřeba seberealizace/sebeaktualizace – touží se stát vším, čím se může stát, čím může být, tím také musí být, chce uskutečnit vše, na co má, věrnost své přirozenosti – na této úrovni jsou rozdíly mezi lidmi největší, dosáhnout využití všech svých možností lze až ve středním věku. Souvisí s nimi další potřeby – potřeba vědění a porozumění – získávat poznání pro ně samo, estetické potřeby (objevovat a vytvářet součinnost, krásu, lad). Lincoln, Albert Schweitzer, Thomas More, Spinoza. Potřeby 1 – 4 – nedostatkové (deficitní). Potřeba 5 – růstová, sebepřesah, nadosobní cíle. Potřeby nejsou uspokojovány vše nebo nic – překrývají se a jedinec může být motivován více hladinami potřeb současně. Funkční autonomie – jestliže bylo jednou zažito, jak chutná uspokojení vyšších potřeb, mohou se stát autonomními – nezávislými na uspokojení potřeb pod sebou – někteří kreativní lidé tvoří i přes posměch okolí a jiní si drží své hodnoty a ideály, že jsou schopni hladovět i zemřít, u některých mohou být potřeby rozházené kvůli jejich neobvyklé životní historii (přednost kariéře před náležením – rodinou, láskou). Průměrný člověk vyhovuje svým potřebám – 85 % fyzických, 70 % jistoty, 50 % lásky, 40 % sebeúcty, 10 % seberealizace. MOTIVACE VE ŠKOLE Pedagogové pokládají motivaci za předpoklad úspěšného učení a pro mnoho z nich je největším úkolem přimět své žáky k tomu, aby se učit chtěli. Jestliže se žáci učit nechtějí, může jejich učení být natolik neefektivní, že se případně nenaučí vůbec nic. Proč se žáci chtějí učit: 1. Věci, které se učím, se mi hodí. Někteří žáci chtějí umět plavat tak jako jejich kamarádi, domluvit se francouzsky o prázdninách nebo si sami spravit auto. Je však nutné si přiznat, že většina učiva na školách má pro převážnou část žáků minimální praktické využití. Většina pedagogů nevyučuje předmět, pro který by žáci viděli nějaké přímé využití. Pokud učíte základy zednického řemesla někoho, kdo si chce postavit zeď kolem zahrady, nebo astronomii studenta, který propadl kouzlu astronomického dalekohledu, problémy s motivací zmizí. Je tedy nutné, abychom se snažili vytvářet souvislosti se zájmy svých žáků. Žáci musí být v kontaktu se světem mimo školu, jinak nebudou přesvědčení o smysluplnosti učení. Učební praxe, exkurze a hosté při vyučování mohou dodávat učivu význam a smysluplnost. Žáci potřebují, aby jim byl často připomínán krátkodobý i dlouhodobý smysl toho, co jim předkládáte. Musíte umět „prodat“ to, co učíte. 2. Studiem získám kvalifikaci. Někteří žáci budou kvalifikaci potřebovat pro své povolání nebo pro postup do dalšího kurzu či v dalším studiu. Pro žáky znamená někdy kvalifikace dlouhodobý cíl, ale ani pro poměrně malé množství těch, kteří mají jasnou představu, co chtějí dělat, nepředstavuje hlavní každodenní krátkodobý stimul. 3. Při učení mívám obvykle dobré výsledky a tento úspěch mi zvyšuje sebevědomí. To představuje pro většinu žáků, a to i těch méně snaživých, hlavní motivační faktor. Úspěchy při učení zvedají sebevědomí každému z nás, naplňují nás pocitem, že jsme něčeho dosáhli. Proto mezi žáky vzniká soutěživost a zájem o známky spolužáků bývá přinejmenším stejně velký jako o známky vlastní. Ze stejného důvodu mají žáci rádi náročné problémové úlohy – uspět je zábavné. Vydrží vám motivace tváří v tvář stálému neúspěchu? Tento motivační faktor je nejsilnější. Převládá i tehdy, když jsou ve hře faktory ostatní. Je hnací silou celého procesu učení. Může ovšem působit oběma směry. Je v lidské přirozenosti, že nás baví věci, které se nám daří – a že nás nebaví věci, které se nám nedaří. Když se někomu hned napoprvé podaří uvařit pět vynikajících jídel, získá důvěru ve své kuchařské schopnosti, vaření ho začne bavit, a brzy se bude pokoušet o stále složitější pokrmy. Sebedůvěra mu dodává vytrvalost a odhodlání, které jsou základem úspěchu, a schopnost nijak se nenechat odradit příležitostným neúspěchem. Nic nemá takový úspěch jako úspěch. Začarované kruhy Účinky úspěchu a uznání jsou mnohem silnější, než se mnoho pedagogů domnívá. 1. Dostaví se úspěch. 2. Uspokojení – žák se setká s pochvalou pedagoga a s oceněním vrstevníků, sám je se sebou spokojen. 3. Sebedůvěra – žák si důvěřuje: „já to dokážu“, zvyšuje se jeho sebevědomí a sebehodnocení. 4. Motivace roste spolu s vytrvalostí a snahou, studijní práce se zlepšuje. 5. Dostaví se úspěch – atd. Tento mechanismus je motorem pohánějícím veškeré učení. Když se nám tento motor nepodaří uvést do chodu, žák se ničemu nenaučí – a to ani v případě, že všechny ostatní motivační faktory jsou přítomny a spolehlivě fungují. Tento motor ovšem může nasadit i zpětný chod a uvrhnout žáka do bludného kruhu neúspěchu: 1. Žák prožije neúspěch. 2. Setká se s kritikou a nedostane se mu posílení, pociťuje osobní nespokojenost. 3. Klesá jeho sebedůvěra, říká si: „já to nedokážu“, jeho sebevědomí i sebehodnocení se snižuje. 4. Motivace klesá spolu s vytrvalostí a snahou, studijní práce se zhoršuje. 5. Dostaví se neúspěch – atd. Mnoho žáků se ocitne v tomto bludném kruhu proto, že nebyli pochváleni, ani jinak pozitivně oceněni. Málokdo z nás by ve svém úsilí nepolevil tváří v tvář stálému neúspěchu. Pochvala či ocenění získané úspěchem jsou hnací silou celého učebního procesu. Rozenthalův efekt (Robert Rozenthal, 1960, San Francisco) · Na základní škole po dohodě s ředitelem – výzkumníci z Harvardu přišli testovat IQ žáků speciálním testem, v 18 třídách náhodně vybrali 20% žáků, o kterých učitelům sdělili, že jsou výrazně talentovaní, zbylých 80% se stalo kontrolní skupinou. Po roce skupina „talentovaných“ měla nejen lepší studijní výsledky, ale také lépe skórovala v IQ testu než kontrolní skupina. Když se učitelé dozvěděli, že výjimečný talent si u žáků výzkumníci vymysleli, byli šokováni a nechtěli uvěřit, protože jej „přece zaznamenali na vlastní oči“. · Závěr: když pedagog očekává, že žák bude intelektuálně růst a úspěšně pracovat, pak také bude – takovému žáku se totiž pedagog více věnuje, sleduje individuálně jeho práci a úroveň a dává mu adekvátní podněty pro rozvoj, častěji poskytuje zpětnou vazbu, častěji povzbuzuje a chválí dílčí pokroky, častěji dává příležitost se projevit a diskutovat, vytváří zajímavější studijní příležitosti. · Pygmalion efekt funguje v rodině i při vedení týmů. · Negativní očekávání se plní se stejnou pravidelností (Golemův efekt) – pedagog přesvědčený, že žák neumí nebo že zlobí, se jej bude snažit nachytat, až se mu to povede; opakujeme-li dítěti, že z něj nic pořádného nebude, těžko se bude kvůli křehkému sebevědomí prosazovat 4. Když se budu dobře učit, vyvolá to příznivý ohlas mého pedagoga nebo mých spolužáků. Opět tu hraje svou roli sebevědomí. I když žáka učení nebaví, snaží se většinou „držet krok“ se zbytkem třídy, aby byl příznivě přijímán pedagogem, svými spolužáky a rodiči. Málokdo se chce stát hlupákem třídy. Někteří žáci se však mohou těšit v kolektivu třídy vážnosti naopak proto, že učení a hodnoty s ním spojené odmítají. 5. Když se nebudu učit, bude to mít nepříjemné (a dosti bezprostřední) důsledky. „Jestli ten test příští týden nenapíšu, učitel bude řádit a dá mi spoustu zvláštních úkolů.“ „Kdybych domů přinesl špatné vysvědčení, matka by mě zabila.“ 6. Věci, které se učím, jsou zajímavé a vzbuzují moji zvídavost. Učení může uspokojovat přirozenou zvídavost, kterou v nás vyvolává mnoho oborů lidského poznání, a dokonce v nás může probouzet pocit údivu nad světem. 7. Vyučování je zábavné. I v případě, že nás určitý školní předmět příliš nezajímá, můžeme najít zalíbení v činnostech, které pedagog připravil. Tyto činnosti mohou být neobvyklé a zábavné, mohou nás vést k sebevyjadřování a tvořivosti. VŮLE Podstatnými znaky volního aktu jsou: 1. Vědomí vlastního rozhodnutí. 2. Aktivní akce – nikoli reakce na vnější popud. 3. Vědomí cíle a prostředků k jeho dosažení. Podstatným znakem volního jednání je rozvaha založená na interakci emoční reflexe a rozumového přístupu. Stanovené cíle i užité prostředky nemusí být vždy rozumné. Impulzivní jednání je označováno za „zkratkovité“ právě proto, že mu chybí výše uvedený článek rozvahy. Svoboda vůle a rozhodování: S volní regulací jednání souvisí problém svobodné vůle – psychologie jako empirická věda může pouze připustit pocit svobodného jednání, který provází přesvědčení jedince, že není k jednání nucen někým nebo něčím zvnějšku. „Člověk může činit, co chce, ale nemůže chtít, co (ne)chce.“ Immanuel Kant – Člověk jako přírodní bytost je determinován, ale jako bytost mravní je svobodný, má možnost se rozhodovat mezi dobrem a zlem. Svoboda je poznaná nutnost – je založena na rozhodování, které se opírá o znalost věcí. Problém svobody vůle má ovšem také svou dimenzi intrapsychickou, tj. vystupuje jako pocit svobodného jednání, ten je spojen s přesvědčením subjektu, že jedná ze své vlastní vůle, tedy bez vnějšího nátlaku nebo dokonce v rozporu s vnějšími požadavky a tlaky, ale to může být subjektivní pocit, vycházející z neznalosti souvislosti jednání – někteří psychologové se kloní k názoru, že problém svobody vůle je v podstatě jen problémem tohoto pocitu. Konkrétní jednání je výsledkem dlouhého řetězu příčin a následků a je tedy determinován, třeba i určitými, v minulosti nevyhnutelnými, vnějšími okolnostmi, ale také svými genetickými vlohami a osobní zkušeností. Celý tento kauzální řetěz ani nelze vždy vystopovat. Lze tedy říci, že člověk vždy jedná nutně, že jeho jednání je zákonitě determinováno. Experimenty s volními akty prokázaly, že vlastnímu volnímu rozhodnutí pro určitý pohyb časově o půl vteřiny předchází vznik nervového akčního potenciálu a že tedy toto rozhodnutí se pro určitý volní akt předchází jakási činnost mozku, takže samo vědomé rozhodnutí je již důsledkem předcházejících procesů. Vědomé rozhodnutí je tedy důsledkem nevědomé aktivity mozku (nebo podle některých vědců, činnosti duše). Vůle jako vlastnost osobnosti – osobnost jedince charakterizují tzv. volní vlastnosti (rozhodnost, vytrvalost, rozvážnost, sebeovládání, zásadovost, rozhodnost, houževnatost atd.) Obecně vyjadřují schopnost sebekontroly, která se projevuje nejen v potlačování nežádoucích tendencí (např. v boji s pudovými a dezaprobovanými sklony), ale i v úsilí při překonávání překážek a při dosahování časové vzdálených cílů i při jejich vytyčování. Některé volní vlastnosti jsou eticky neutrální (vytrvalost), jiné naopak souvisí s úrovní osobní morálky (svědomitost). Volní kontrola souvisí s takovými osobnostními vlastnostmi, jako jsou vědomí odpovědnosti, spolehlivost v jednání a určité vlastnosti vztahu k práci (vytrvalost, svědomitost, pořádnost, přesnost, trpělivost). Vůle není totožná jenom se sebeprosazováním se, ale i se způsobilostí podřídit se, a to zřejmě tam, kde je to rozumné, protože vůle se utváří v závislosti na dvou vlivech, na vývoji osobní morálky a na vývoji a utváření inteligence.