1. DĚJINY PSYCHOLOGIE. ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------- · Na lístky napsat první slovo, které je napadne, když se řekne slovo „psychologie“. · Co byste se chtěli v psychologii dozvědět a naučit a k čemu by vám to mělo sloužit? --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------- Podmínky ke zkoušce: A. Témata testu: 1. Typologie osobnosti: Freud, Jung, behaviorismus, humanitní směry. 2. Období prenatální a novorozenecké. 3. Období kojenecké a batolecí. 4. Období předškolní. 5. Mladší školní věk. 6. Období puberty, adolescence a vynořující se dospělosti. 7. Období dospělosti a stáří. 8. Piaget, Erikson, Elder. 9. Kohlberg, Oser. Opravné termíny zkoušky – ústní zkoušení: B. Odborný článek: Najít kdekoliv nějaké zajímavé psychologické zjištění, k němu najít původní odborný článek o výzkumu (například z databáze EBSCO), udělat z něho výtah a odprezentovat ho na přednášce 14. 12. nebo 21. 12. 2016 – 3 minuty. Text prezentace pak poslat na email: cihankova@jabok.cz. …………….…………….…………….…………….…………….…………….………….. Psychologie (z řeckého ψυχή (psyché) = duše, duch, dech a -λογία (-logia) = věda, výzkum, nauka) je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí (souhrnně označované jako psychika) a snaží se je popsat, vysvětlit a predikovat. · Cílem psychologie je také získané poznatky využít ke zvýšení lidské spokojenosti a zdraví, prostřednictvím psychoterapie jich lze navíc využít i k léčebným účelům. · Psychologové se snaží porozumět fyziologickým a neurobiologickým procesům podmiňujícím jednotlivé psychické funkce. · Psychologie se řadí mezi sociální vědy, svým rozsahem se však pohybuje na plynulém rozmezí a zahrnuje výzkum z věd přírodních (týkající se např. zákonů lidského vnímání a percepce), sociálních i humanitních věd až po filozofii. Psychologie zkoumá: 1. Kognitivní procesy – vnímání, myšlení, paměť, učení. 2. Emoce. 3. Konativní procesy – motivace, vůle, jednání, komunikace. PŘEDVĚDECKÁ ETAPA ANTIKA PLATÓN (427-347 př. n. l.) První propracovanější pokus o rozlišení vrstev psychiky. Tři složky duše: 1. Myšlení (je v hlavě – je jedinou nesmrtelnou částí duše). 2. Vůli (cit se nalézá v hrudi). 3. Žádostivost (pudovost). ARISTOTELES (384 - 322 př. n. l.) · První „učebnice“ psychologie „O duši“. · Duše a tělo jsou podle něj dvě stránky jedné podstaty. · Za sídlo duše pokládal srdce. Za základní funkce duše považuje Aristoteles: a) Vyživování a rozmnožování. b) Pohyb, vnímání a cítění. c) Myšlení a jednání. STŘEDOVĚKÉ POJETÍ Svatý AUGUSTIN (354-430) Chce poznávat jen duši a Boha. Nehmotná a nesmrtelná duše má tři mohutnosti: 1. paměť 2. myšlení 3. vůle SCHOLASTIKA · Tvořila hlavní proud středověkého filozofického myšlení, odmítala empirické zkoumání a nezabývala se přírodou, jen teoretickými úvahami. · Velké úsilí bylo věnováno problému abstraktních pojmů, kterým se již zabývali Sokrates, Platón a Aristoteles. TOMÁŠ AKVINSKÝ (1226 - 1274) · Dílo „Suma teologická“ – racionalistický a přísně logický systém. · Člověk má nehmotnou a nesmrtelnou duši, která však dokonalosti dosáhne až spojením s tělem, s kterým tvoří přirozenou jednotu. Duše má tři složky: 1. vegetativní 2. senzitivní (vzniká společně s tělem) 3. intelektuální (vštípenou Bohem) RACIONALISMUS RENÉ DESCARTES (1596 – 1650): Dualismus · Descartes chápe duši jako, myslící neprostorovou substanci (res cogitans) stvořenou Bohem, kterou má pouze člověk (zvířata duši nemají, fungují jen mechanicky). · Duše je naprosto odlišná od těla, které je předmětné, rozprostraněné (res extensa) a podléhá zákonům mechaniky. · „I kdyby tělo neexistovalo, duše by nepřestala být vším, čím je nyní“ · Rozum je pro Descarta základem poznání, je kritický a pochybující. EMPIRISMUS JOHN LOCKE (1632-1704) · Používal metodu introspekce. · Odmítá Descartovo učení o vrozených idejích a tvrdí, že rozum je při narození tabula rasa, nepopsaná deska, do které se teprve dodatečně otiskují zkušenostní dojmy. · Poznání je celé empirické – „Nic není v rozumu, co předtím nebylo ve smyslech“. · Zdůrazňuje vliv prostředí, tvarující lidskou osobnost (behaviorismus). VĚDECKÁ ETAPA Osamostatnění psychologie a její další existence jako vědy nastává až na konci 19. století za historický mezník se považuje založení první psychologické laboratoře v Lipsku v roce 1879 Wilhelmem Wundtem. EXPERIMENTÁLNÍ PSYCHOLOGIE Nazývána také psychologií elementovou – experimentálními metodami zkoumala základní elementy lidské psychiky. WILHELM WUNDT · Základní úkol laboratoře – výzkum vnímání, pozornosti, emocí, reakčních dob. · Opírá se o dvě metody – introspekci a experiment. · Kniha „Základy psychologie“ – výklad předmětu psychologie a výsledky experimentů. · Byl přesvědčen, že je nutno nejprve vytvořit systematickou, obecnou a teoretickou psychologii a potom teprve přejít k psychologii aplikované. Rychlý vývoj psychologie a jejích praktických poznatků však rychle předstihl tempo budování teoretické základny. HERMANN EBBINGHAUS (1850 - 1909) · Jako první objektivně studoval paměťové schopnosti a učení. · Napsal knihu „o paměti“. EDWARD BRADFORD TITCHENER (1867-1927) - USA · Úkolem psychologie je zjistit elementární složky (momentální procesy) lidské mysli, a to metodou introspekce. · Rozlišil tři základní mentální elementy, a to počitky, představy a pocity. · Všechny druhy vědomé zkušenosti vznikají různými kombinacemi těchto základních prvků. FRANCIS GALTON (1822 - 1911) · Rozpracoval metody statistického zpracování výsledků, především metodu vypočítání korelace proměnných (vzájemný vztah mezi dvěma procesy nebo veličinami). · Jako jeden z prvních použil metodu dotazníku a testu. · Je zakladatelem eugeniky. REFLEXOLOGIE Veškeré chování, jednání i řeč a myšlení jsou reflexní děje. IVAN PETROVIČ PAVLOV (1849 – 1936) Klasické podmiňování (způsob učení – východisko behaviorismu): a) Nepodmíněný podnět – vyvolává reakci organismu sám o sobě (pes sliní, když vidí potravu). b) Podmíněný podnět – sám o sobě žádnou reakci nevyvolává, ale spojíme-li jej s nepodmíněným, po určitém počtu opakování vyvolá i sám, původně neutrální podnět, reakci (pes sliní, když zazní zvonek, aniž vidí potravu) – musí být čas od času posilován, aby nevyhasl. BEHAVIORISMUS 1912 · Americká psychologická škola, vznikla jako reakce na introspektivní psychologii. · Behavioristé uvažovali o psychologických jevech v pojmech podnětu a reakce – stimulus – response (S – R psychologie) · Přeceňují roli výchovy, neuznávají vrozené psychické dispozice a zcela vyřazují z úvahy vnitřní duševní pochody jako vědou nezkoumatelné. Základní metody: pozorování, experiment, výkonové testy. JOHN BROADUS WATSON (1878 - 1958) EDWARD CHACE TOLMAN (1886-1959) · Teorie kognitivních map je založena na hypotéze, že chování organismu je ovlivněno předchozími (ne)úspěchy (tzn. odměnami či tresty) i poznávací zájmem, který není vyvolán žádným specifickým stavem (hlad, žízeň …) a neustále se prosazuje jako snaha organismu orientovat se v prostředí. BURRHUS FREDERICK SKINNER (1904-1990) · Teorie operantního podmiňování. PSYCHOANALÝZA HLUBINNÁ PSYCHOLOGIE SIGMUND FREUD (1856 – 1939) Topografický model: vědomí, předvědomí, nevědomí. Složky osobnosti: Id, Ego, Superego ANNA FREUDOVÁ (1895-1982) Dílo: „Já a obranné mechanismy“, 1936, Spolu s MELANIÍ KLEINOVOU (1882-1960) spoluzakladatelka dětské psychoanalýzy. ANALYTICKÁ PSYCHOLOGIE CARL GUSTAV JUNG (1875 – 1961) · Osobní a kolektivní nevědomí. · Archetypy (praobrazy, které zůstávají v různých dobách a kulturách nezměněny) INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE ALFRED ADLER (1870 – 1937) · Každý člověk je nedělitelná jednota, individuum, které funguje jako celistvá bytost. · Jeho teorie kladla důraz na začlenění člověka do společnosti. · Důležitým cílem lidského vývoje je úsilí o převahu, sklon k dokonalosti v určité oblasti vyvolané pocity méněcennosti, které mohou vystupovat v kterémkoli věku. · „Psyché má svůj cíl – získání nadřazenosti.“ · Toto úsilí může mít zdravou podobu (sebezdokonalování) nebo nezdravou podobu (rozmazlené dítě, zanedbávané nebo nechtěné dítě). KULTURNÍ PSYCHOANALÝZA (NEOPSYCHOANALÝZA) Zaměřena na mezilidské vztahy – na lidské chování mají nejzásadnější vliv sociální faktory prostředí. KAREN HORNEYOVÁ (1885 – 1952) · Základní zdroj úzkosti dítěte není v něm samotném, ale v jeho okolí – rozpory z dospělého světa dítě matou, to se pak cítí bezmocné a osamělé. · Základní úzkost: „Pocit osamocenosti a bezmocnosti vůči potenciálně nepřátelskému světu.“ · Vztahy dítěte s druhými lidmi: Pohyb k lidem, proti lidem, od lidí. EGOPSYCHOLOGIE MARGARET MAHLEROVÁ (1897-1985) Longitudinální sledování normálního i patologického vývoje dítěte. ERIK H. ERIKSON (1902-1994) Propracoval vývojová stadia. TVAROVÁ PSYCHOLOGIE (GESTALTISMUS, CELOSTNÍ PSYCHOLOGIE) · Tvarová psychologie prosazuje zásadu tzv. celostnosti (gestalt – celek, struktura, útvar). · Vystupuje proti orientaci psychologických laboratoří na vyčleňování jednoduchých elementů prožívání a chování (např. reflexy) a z nich pak skládat větší celky. · Kladl důraz na odlišnost kvality celku jako pouhého součtu (sumy) jednotlivých kvalit. „Celek je víc než suma částí a celky nelze vždy vykládat z částí“. BERLÍNSKÁ ŠKOLA Max Wertheimer, Kurt Koffka, Kurt Lewin, Wolfgang Köhler LIPSKÁ ŠKOLA Felix Krueger, Friedrich Sander MAX WERTHEIMER (1880 - 1943) · Zkoumal fenomén zdánlivého pohybu u stroboskopického efektu - fí fenomén (iluze pohybu), kdy podněty vyskytující se současně nebo rychle po sobě jsou vnímány jako celek (tvar), který se nedá převést na součet částí. HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE · Vznikla na počátku 60. let v USA v souvislosti s prohlubující se krizí behaviorismu. · Hlavními zakladateli jsou Carl Ransom Rogers a Abraham Harold Maslow. · Za cíl humanistické psychologie se nepovažuje jen léčba duševních poruch, ale také pomoc zdravým lidem v jejich osobnostním rozvoji a dosažení štěstí. CARL RANSOM ROGERS (1902 – 1987) Person Centred Approach – nedirektivní psychoterapie. ABRAHAM HAROLD MASLOW (1908 – 1970) Hierarchie lidských potřeb. VIKTOR FRANKL (1905 – 1997) · Problémy a duševní onemocnění vznikají tam, kde schází smysl. · Odtud pramení název logoterapie, z řeckého logos – smysl. KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE · Vzniká v druhé polovině dvacátého století. · Kognitivní psychologie chápe lidskou psychiku jako systém zpracování informací. Zkoumá takové procesy, jako je smyslové poznávání, představivost, fantazie, myšlení, včetně usuzování, rozhodování a řešení problémů, paměť a učení; její výzkum také zahrnuje schopnost abstrakce, řeči a pozornosti. · Zaměřuje se rovněž na matematické zpracovávání informací uložených v mozku, na počítačové programování a umělou inteligenci, používá se počítačová metafora analogie mezi lidským mozkem a počítačem. Ukazuje se ale, že průběh zpracování informace v lidské mysli a v počítači je odlišný. Lidská paměť informace spontánně třídí a zpracovává. · Za rozhodující jsou v kognitivní psychologii považovány poznávací procesy, kterými se vytváří vnitřní obrazy (modely) vnějšího světa · Člověka chápou jako aktivního tvora, který je schopen informace použít k sebereflexi, kterou promítne do hodnotového systému zdokonalování, sebevýchovy, seberealizace. ULRICH RICHARD GUSTAV NEISSER – zakladatel kognitivní psychologie. Mezi kognitivní behavioristy lze zařadit i Edwarda Chace Tolmana (1886-1959), který první aplikoval kognitivní mapy (též mentální mapy). GEORGE A. KELLY (1905 – 1967) DĚJINY PSYCHOTERAPIE PSYCHOANALYTICKÁ PSYCHOTERAPIE – HLUBINNÉ SMĚRY Založená Sigmundem Freudem. · Analytická psychologie (Jung). · Individuální psychologie (Adler). · Kulturní psychoanalýza (Horneyová). Metoda volných asociací – snaha odhalit obsahy nevědomí, které ovlivňují chování člověka – také rozbor snů a parataxí – člověk leží a vypráví terapeutovi, jaké myšlenky mu běží hlavou. Jung a další už používali více metodu rozhovoru, pacient už neležel, ale seděl proti terapeutovi – významnou součástí byla opět analýza snů. Terapie byla velmi intenzivní (třikrát i víckrát týdně) a velmi dlouhá (deset i více let). KOGNITIVNĚ-BEHAVIORÁLNÍ PSYCHOTERAPIE · Vychází z předpokladu, že u většiny psychických problémů dojde ke zlepšení tím, že se identifikují a změní chybné a porušené představy, myšlenky a chování. · Nejlepší volba u fobií a obsedantně-kompulzivních poruch. · Pomocí systematického rozhovoru a strukturovaných behaviorálních úkolů pomáhá klientovi hodnotit a měnit zkreslené myšlenky a dysfunkční jednání. · Krátkodobost a časová omezenost (maximálně 20-30 sezení). · Zaměření na přítomnost, nepátrá se po příčinách poruch. · Zaměření na konkrétní ohraničené problémy. · Směřování k rychlé soběstačnosti klienta. Techniky: · Naučený optimismus – vědomí vlastní zdatnosti, přesvědčení či očekávání, že jedinec je schopen situace a úkoly zvládnout a dosáhnout žádoucích výsledků. · Zvládání situací a řešení problémů – řešení problémů na několik kroků (popis problému, vymyšlení různých řešení, praktické zkoušení přijatého řešení). · Nácvik obtížných situací – záměrné vystavování se obtížným situacím a cvičení se v jejich zvládání tak, aby je klient uměl zvládat, i když se vyskytnou neplánovaně. HUMANISTICKÁ PSYCHOTERAPIE · Přístupy podtrhující jedinečnost každé osobnosti. · Úkolem psychoterapie je podporování osobního růstu. · Důležitá je seberealizace, uskutečňování individuálních hodnot a životního poslání. · Základní význam má vztah klienta a terapeuta, základní metodou je terapeutický rozhovor. · Martin Heidegger – existenciální filozofie. · Edmund Husserl – fenomenologická metoda. PERSON CENTERED APPROACH (PCA) Carl Rogers EXISTENCIÁLNÍ ANALÝZA A LOGOTERAPIE Rolo May, Viktor Emil Frankl DASEINANALÝZA (Dasein – bytí zde, pobyt) Ludwig Binswanger, Medard Boss · Chce pomoci pacientovi pochopit a uskutečňovat jeho existenci. · Hledá se způsob existence pacienta, který je snesitelným způsobem bytí ve světě. · Prostředkem je vztah k pacientovi, který má ráz komunikace jedné existence s druhou. GESTALT PSYCHOTERAPIE · Forma expresivní terapie, zaměřená na přítomnost a na prožívání a vyjadřování emocí. · Autorem je FREDERICK PEARLS. · Neurotici mají špatný kontakt s vnějším světem i se svým tělem a nedovedou se též otevřeně projevit, problémy vznikají z nedostatečného uvědomování si pocitů. · Gestalt terapie se snaží zvýšit klientovo uvědomování, terapeut tu není proto, aby klientovi něco vysvětloval, ale proto, aby dal klientovi příležitost prožívat. · Důraz na odpovědnost pacienta za vlastní myšlenky a emoce. · Často se používá systematických cvičení – například místo „nemohu“ má říkat „nechci“. Prázdná židle Pacient si má v představě na prázdnou židli před sebou posadit různé části svého já, nebo svého těla nebo různé osoby ze svého života, s nimiž si potřebuje něco vyřídit. SYSTEMICKÁ TERAPIE 1982 STEVE DE SHAZER · Rodinná terapie: rodina jako systém, je nutno měnit nejen pacienta, ale celý jeho systém, tedy většinou rodinu. · Terapeut je zahrnut do problémového systému klientů a společně s ním tvoří terapeutický systém. · Významným prvkem léčby je zahrnutí kontextu (životní situace klienta, kultury). Dalším vymezením může být: s minimem prostředků dosáhnout maximální změny (změna druhého řádu je především změnou myšlení klientů, od níž se odvíjí vše další). · Koncept tak zvané zázračné otázky: „Představte si, že by se jedné noci, zatímco budete spát, stal zázrak – a vaše problémy, se kterými jste sem přišel, by se vyřešily. Podle čeho byste to zjistil? Co by bylo jinak? Jak by se o tom dozvěděla osoba XY, aniž byste se jí slovem zmínil? Kdo by si toho všiml jako první? Podle čeho?“ PSYCHOTERAPIE ZAMĚŘENÁ NA TĚLO (BODY-PSYCHOTHERAPY) · Tento přístup začal už ve 30. letech 20. století pracemi Wilhelma Reicha, znovu se oživil v 90. letech 20. století a na začátku 21. století. · Základním předpokladem, z něhož psychoterapie zaměřená na tělo vychází, je to, že tělo odráží celost osoby. Tělo neznamená pouhou schránku oddělenou od mysli; obě složky jsou funkčními a interakčními aspekty lidské bytosti jako celku. · V psychoterapii zaměřené na tělo se uplatňuje specifický terapeutický přístup, který zahrnuje techniky dotyku, pohybu a dýchání. V psychoterapii zaměřené na tělo jde o proces spojování duševně-tělesných projevů sloužící k obnovení rytmického a harmonického charakteru základních životních aktivit, k prohloubení většího kontaktu se sebou, s druhými a se světem. BIOSYNTÉZA DAVID BOADELLA v 70 letech 20. století. · Biosyntetická terapie se zaměřuje na propojování tří základních životních procesů: pohybového, prožitkového a mentálního. Stres způsobuje blokády a napětí na všech třech úrovních. V terapii se proto vedle rozhovoru klient setká i s postupy zaměřujícími se na práci s dechem, s pohybem, s představami. · Klient je během terapie doprovázen k uvědomění si svého těla. Jak fyzický stav ovlivňuje jeho myšlenky, emoce, představivost, vědomí a jednání. A naopak se klient učí vnímat, jak psychické procesy ovlivňují jeho fyzické zdraví. PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY 1. Základní disciplíny – mají nejobecnější charakter, jsou teoretické. 2. Aplikované disciplíny – zkoumají psychické jevy, které se projevují v souvislosti s určitou praxí a snaží se o praktickou aplikaci obecných teoretických přístupů. ZÁKLADNÍ DISCIPLÍNY PSYCHOLOGIE a) Biologická psychologie – zkoumá vzájemné vztahy mezi tělesnými a psychickými procesy. b) Obecná psychologie – přináší obecné poznatky o psychice člověka, studuje kognitivní složky, emoce a konativní složky psychiky. c) Psychologie osobnosti – zabývá se strukturou, vývojem a dynamikou osobnosti. d) Psychopatologie – chorobné změny psychických jevů. e) Sociální psychologie – zabývá se vlivem společenských faktorů a vzájemné společenské interakce na lidskou psychiku. f) Vývojová psychologie – studuje vývoj lidské psychiky, změny psychiky od početí do smrti. APLIKOVANÉ DISCIPLÍNY PSYCHOLOGIE Výčet aplikovaných oborů psychologie není úplný. Psychologové působí ve většině sfér lidské činnosti. a) Klinická psychologie – stará se o diagnózu, terapii i prevenci duševních poruch. b) Poradenská psychologie – napomáhá v lepší orientaci při složitějších životních situacích, usiluje o optimalizování rozvoje lidské osobnosti. c) Psychologie zdraví – osvěta zdraví a zdravého životního stylu. d) Forenzní (soudní) psychologie – zájem o chování a prožívání lidí v situacích regulovaných právem (např. přístup k výslechu svědků) a zajišťuje odborné posudky v soudních záležitostech. e) Psychologie náboženství – studuje lidskou víru z hlediska vlivu na psychiku. f) Pedagogická psychologie – zkoumá psychologické základy, činitele a zákonitosti výchovy, vzdělávání a vyučování. g) Psychologie práce – otázky bezpečnosti práce, pracovního kolektivu, studuje vliv pracovního prostředí na pracovní výkon. h) Psychologie trhu – zkoumá trh, rozhodování spotřebitelů a úzce souvisí s psychologií reklamy. i) Psychologie umění – zkoumá vlivy umění na psychiku člověka, jeho prožívání uměleckých děl. j) Psychologie sportu – zabývá vlivem psychiky na výkonnost sportovce. SOUČASNÁ TÉMATA VÝZKUMŮ: Obecná psychologie a psychologie osobnosti: · Paměť. · Motivace. · Inteligence. Vývojová psychologie: · Vývoj morálky. · Dospívající mládež. · Změna charakteru partnerských vztahů a rodiny. Sociální psychologie: · Vliv médií na lidské chování. · Násilí – domácí násilí, šikana, násilí na pracovišti. · Vliv sociálních sítí na lidské interakce. · Proč a jak pomáháme druhým. · Změna postojů. Psychopatologie: · Psychosomatické nemoci. · Poruchy osobnosti. · Sebevražda. · Stres. · Deprese. · Demence. · Posttraumatická stresová porucha. · Poruchy příjmu potravy.