Lidská práva v lidské sexualitě Mgr. Zdenko Š Širka, ThD Teologická etika 2 VOŠ Jabok Struktura: 1. Biblické a teologické východisko 2. Komerční sexuální zneužívaní děti 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením (literatura používá také trochu zastaralý pojem „retardací“) Úvod Sexuálni etika Téma je důležitou součástí vztahů. Je předmětem trestněprávní úpravy, předmětem diskusi o sexuální výchově v pluralitní společnosti a právním statě. Naleží k lidskoprávním úvahám. Křesťané a církve se k ní vyjadřují / rozdílné pohledy na to co je eticky přijatelné a nepřijatelné. 1. Teologické a biblické východisko Kniha Genesis - průběh a obsah stvoření, vč. sexuality „Bůh viděl, že to je dobré.“ Jestli tvorba dobrá, tak vše dobré (zákaz znehodnocování). Hřích? „I řekl Hospodin Bůh: „Není dobré, aby člověk byl sám. Učiním mu pomoc jemu rovnou.“ (Gen 2,18a) Sociální význam (ne-numerické rozlišení) 1. Teologické a biblické východisko A Bůh jim požehnal a řekl jim: „Ploďte a množte se a naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe.“ (Gen 1,28b) Biologický význam: tvorba nového člověka. Dva konstitutivní prvky člověka jako osoby: - sebeuvědomění rozlišením sebe od živočišné tvorby (sexualita umístněna do agapé) - sebeurčení výzvou k volbě správného jednání („nesesmilníš“, rozdíl mezi můžeš a smíš). 1. Teologické a biblické východisko Kladné ocenění sexuality : A. Postesknutí před tvorbou ženy „Ale pro člověka se nenašla pomoc jemu rovná.“ (Gen 2,20b) Rovnou ≠ podrobenou, diskriminovanou LXX: muž jako boethos (ten, kdo přispěchá na pomoc kvůli úpěnlivému volání) / partnerka plašící samotu 1. Teologické a biblické východisko B Jméno „Eva“ – „Člověk svou ženu pojmenoval Eva (to je Živa) , protože se stala matkou všech živých.“ Po pádu – vládne již smrt Matka všech živých: smrt jako důsledek hříchu vs. překonávání smrti novým životem (podmíněným sexuální aktivitou −> nový život jako symbol odpuštění) C Píseň Písní: ne-alegoricky je to výraz díky za dar sexuality. 1. Teologické a biblické východisko D V SZ proroci užívají manželství jako analogie ke vztahů mezi Hospodinem a jeho lidem. „Hospodin se mi ukázal zdaleka: „Miloval jsem tě odvěkou láskou, proto jsem ti tak trpělivě prokazoval milosrdenství. Znovu tě zbuduji a budeš zbudována, panno izraelská. Znovu se ozdobíš bubínky a vyjdeš k tanci s těmi, kdo se smějí.“ Jer 31,3-4 1. Teologické a biblické východisko Jak je to v NZ? Odmítá starozákonní nařízení o kultovní čistotě. Ježíš se k sexualitě nestaví dualisticko-manicheisticky / k ženám se chová s úctou a neomezuje se židovskými tradicemi. ALE, v rané církvi záleželo na sebekontrole a disciplíně v sexuálním životě. Vystřídala tak starořímskou bezuzdnost. „Což nevíte, že nespravedliví nebudou mít účast v Božím království? Nemylte se:Ani smilníci, ani modláři, ani cizoložníci, ani nemravní, ani zvrácení“ (1Kor 6,9) 1. Teologické a biblické východisko Katalog cností a neřestí Prostituce: souvislost s pohanskými kulty „Muži, milujte své ženy, jako si Kristus zamiloval církev a sám se za ni obětoval,“ (Ef 5, 21) Rada zachovat si panenství. 1. Teologické a biblické východisko Komplexnost fenoménu lidské sexuality: Fenomén sexuality jako vyraz lásky zahrnuje všechny roviny, dimenze a funkce sexuality, tzn. ve zkratce řečeno: tělesně-biologickou, psychickou, meziosobní a sociální rovinu, dimenzi vztahu, rozkoše, reprodukce, funkce regulace vztahu, a psychické organizace. Sexualita je tím zasazena do vztahů, mezi lidmi, vůbec do lidského života a jeho koncepce, a je vyňata z izolace. Pohlavnost se tyká celého člověka, tzn. i celého dítěte a souvisí s jádrem jeho osobnosti. 1. Teologické a biblické východisko Z faktorů, které určuji smysl lidské sexuality, lze počítat skutečnost a zkušenost, že lidská sexualita: „určuje celou existenci člověka, ovlivňuje jeho bytí muže a bytí ženy. Zprostředkovává člověku existenciální zkušenosti: • v sebepotvrzení a v potvrzení partnerem, přiznaní sociálních roli a podporou osobního rozvoje; • v zážitku rozkoše; • v lásce k partnerovi, v přijeti partnerem a v sexuálních výrazových formách lásky; • v plozeni a výchově dítěte, v ovlivněni dítětem a skrze zkušenost byt otcem a matkou. 1. Teologické a biblické východisko Hlediska, která jsou důležitá pro orientaci v oblasti sexuálního jednaní a chovaní, a to v kontextu celkového jednaní v průběhu života: - princip lásky k sobě (vyjádřeni a uskutečněni vlastních oprávněných prav, zájmů, přáni a cílů), - lásky k bližnímu (zohledněni oprávněných prav, zájmů, přáni a cílů partnera) - a sociální zodpovědnosti (respektovaní sociálních aspektů lidské sexuality). Jednoticim a utvařejicim principem tohoto celkoveho jednani je laska, resp. přikazani lasky (osoba neni objektem nebo nastrojem vlastniho ja). 1. Teologické a biblické východisko Odkud tedy představa sexuality jako nutného zla? Více důvodů. Eschatologická povaha křesťanství (ap. Pavel) Vliv stoicizmu (nemá pochopení pro afekty) a manicheizmu (zamítavé stanovisko k hmotě a tělu). Vliv Sv.Augustina. 1. Teologické a biblické východisko Princip nerozděleného daru. Člověk obrazem podle podobyTvůrce – ale jak? Setkávají se osoby a ne odosobnělá těla – setkání osob v lidské sféře (muž + žena) je obrazem setkání v božské sféře (Otec+Syn+Duch Svatý). Biblicke podani sexualitě jako daru od Boha, ktery střízlivě uznává, netabuizuje jej, nesakralizuje ani nezbožšťuje Pojem daru. Žena jak dar a ne jako mzda či odměna. Darování a přijímání. 1. Teologické a biblické východisko Biblické porozuměni ve zněni „Proto opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a stanou se jedním tělem“ (Gen 2,24) znamená psychickou, duševní i duchovni celistvost včetně sexuality. Podstatná funkce sexuality je obohacení člověka člověkem (a ne reprodukce). Další funkce je: darující a obdarovaný je nejen dárce sebe sama, ale i dárce nového života. Problém není darovat sebe sama, ale darovat v možnosti zároveň nový život. 1. Teologické a biblické východisko Obrácená podoba nerozděleného daru: „ženě řekl: „Velice rozmnožím tvé trápení i bolesti těhotenství, syny budeš rodit v utrpení, budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout.“ (Gen 3,16) Proč bude žena dychtit? Ne psychologicky a sociologicky. Ale, touha po dítěti jako duchovná náprava a obnova věcí pomoci nového života, žena jako iniciátor. Muž bude vládnut? Stav po pádu, zrcadlí patriarchální poměry v Orientu. 1. Teologické a biblické východisko Stav po pádu: Sexualita se stala překážkou – vznik žádostivosti – ztráta osoby a vznik těla – dar je ohrožen a přestává být darem.Vznik studu. Náprava vztahu možná jenom vykoupením. muž se chová jako vlastnik ženy: „Když někdo svede pannu, která nebyla zasnoubena, a vyspi se s ni, vezme si ji za ženu a da za ni plné věno. Jestliže by se její otec rozhodně zdráhal mu ji dat, zaplati svůdce obnos ve výši věna panen“ (Ex 22,16) Nezcizoložíš!“ (Ex 20,14); „Nebudeš dychtit po domě svého bližního. Nebudeš dychtit po ženě svého bližního (...) vůbec po ničem, co patři tvemu bližnimu“(Ex 20,17) 2. Komerční sexuální zneužívaní děti Commercial Sexual Exploitation of Children (1990) Forma sexuálního zneužívání dětí / každé užiti dítěte k sexuálnímu učelu za finančni či jinou odměnu / zahrňuje prvek obchodu ako aj prvek zneužívání. Tri formy: - dětská prostituce - dětská pornografie - obchod s dětmi pro sexuální průmysl. 2. Komerční sexuální zneužívaní děti Úmluva o Pravech dítěte: Čl.34 Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, se zavazují chránit dítě před všemi formami sexuálního vykořisťování a sexuálního zneužívání. K zabezpečení tohoto závazku státy zejména přijímají nezbytná vnitrostátní, dvoustranná a mnohostranná mezinárodní opatření k zabránění: a) svádění nebo donucování dětí k jakékoli nezákonné sexuální činnosti; b) využívání dětí k prostituci nebo k jiným nezákonným sexuálním praktikám za účelem finančního obohacování; c) využívání dětí v pornografii a při výrobě pornografických materiálů za účelem finančního obohacování. 2. Komerční sexuální zneužívaní děti Úmluva o Pravech dítěte: Čl.35 Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, přijímají všechna nezbytná vnitrostátní, dvoustranná a mnohostranná opatření k zabránění únosů dětí, prodávání dětí a obchodování s nimi za jakýmkoli účelem a v jakékoli podobě. 2. Komerční sexuální zneužívaní děti Opční protokol k Úmluvě o Pravech dítěte tykající se prodeje děti, dětské prostituce a dětské pornografie (2002): - znepokojení nad pokračující praxí sexuální turistiky - znepokojení nad rostoucí dostupnosti dětské pornografie na internetu. Důvod: všechny praktiky sexuálního zneužívaní děti způsobuji dětem krátkodobé i dlouhodobé závažné následky, které se tykají všech rozměrů celostně chápané osobnosti 2. Komerční sexuální zneužívaní děti Zajímavost: výzkum Růžové linky 3. LF UK v Praze, který byl proveden v roce 2006 mezi 1200 studenty a studentkami posledních ročníků pražských gymnázii, poskytly tyto údaje: peníze za sex v životě přijalo 3,6 % devatenáctiletých dívek a 1,8 % chlapců; čtvrtina dívek a třetina chlapců si přitom dovede představit, že by složitou situaci případně řešila sexem za peníze. Výzkumy: - silná souvislost mezi sexuálním zneužitím v dětství a dalším zapojením do praktik komerčního sexu, - sexualita dítěte jako prostředek k prospěchu. 2. Komerční sexuální zneužívaní děti Lidská důstojnost v sexuální oblasti: Trestný zákoník ČR (Hl. 3): Trestné činy proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti se dotýká jen trestných činů, jimiž „byla ohrožena lidská důstojnost v sexuální oblasti“. Proto poskytuje zvýšenou ochranu lidské důstojnosti v oblasti sexuálních vztahů. 2. Komerční sexuální zneužívaní děti Deklarace sexuálních práv (Valencia,1997), vznikla jako následek porušování sexuálních práv: 1. práva na svobodu, která vylučuje všechny formy sexuálního donucováni či nátlaku, našili, vykořisťovaní a zneužívaní v jakoukoli dobu a v jakýchkoli životních situacích, přičemž je boj proti našili považován za sociální prioritu; 2. práva na autonomii, integritu a bezpečnost těla, které garantuje pocit radosti ze sveho těla a radost z těla bez nasili, zahrnuje kontrolu nad vlastnim tělem a potěšeni z vlastního těla bez mučeni, zohaveni a jakéhokoliv našili; 3. práva na sexuální rovnost, které se vztahuje na osvobozeni od všech druhů diskriminace; 2. Komerční sexuální zneužívaní děti 4. práva na sexuální zdraví, včetně diagnostiky, léčby a nezbytných znalosti HIVAIDS-STD; 5. práva na široké, objektivní a faktické informace o lidské sexualitě, která vytváří předpoklad pro správné rozhodovaní v oblasti sexuálního života; 6. práva na dostatečnou sexuální výchovu, která vytváří předpoklad pro naplněni kvality života, tyká se děti i dospělých a tohoto procesu by se měly zúčastnit všechny společenské instituce; 7. práva svobodně se stýkat, které zahrnuje možnost uzavřít manželství nebo je neuzavřít; 2. Komerční sexuální zneužívaní děti 8. práva svobodné a odpovědné volby s tím cílem, aby všechny děti byly chtěné a milované; 9. práva na soukromí a schopnost činit samostatná rozhodnuti o sexuálním životě v kontextu morálky jednotlivce a společnosti (sexualita je zde formulovaná jako proměnlivý a dynamicky rozměr člověka vytvářeny interakci mezi jednotlivcem a společnosti) s tím, že racionální a uspokojivé zkušenosti ze sexuality jsou požadavkem pro lidsky rozvoj (opačné zkušenosti jej narušuji). 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením Sexualita: souhrn postojů, představ a vztahů k jiným lidem, který zahrnuje naše představy o muži, ženě, ale i o sobě samém. Součásti sexuality je naše sexuální chovaní, očekávaní, připadne úspěchy či neúspěchy. Překážky a mýty při naplňovaní svých sexuálních práv: - společenské představy (věčné děti, nezralí) - mýty: osoby s mentálním postižením mají zvýšeny nebo naopak sníženy sexuální pud - účinnou metodou pro utlumeni jejich sexuální aktivity je vhodna fyzicky naročna prace - sexualita daného člověka je rovněž nějakým způsobem postižena - součásti plnohodnotného intimního vztahu musí byt pohlavní styk 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením Hlavní překážky: -Nedostatek příležitosti k seznámeni, -nedostatek soukromí, -nesrozumitelnost informaci z oblasti sexuality, -mala mira podpory ze strany okoli, -ale předevšim celkova nedůvěra v jejich sexuální práva a nedůvěra v jejich schopnosti je vhodným způsobem naplňovat. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením Úmluva o právech osob s postižením: Čl. 23: právo osob s postižením prožívat svou sexualitou či právo založit rodinu. Nutnost zakomponovat dvě roviny: - interní pohled: obsahuje znalosti o konkretni osobě s mentalnim postiženim, ktere je možne ziskat pouze na zakladě osobniho poznani - externí pohled: v sobě zahrnuje teoretickou rovinu znalosti o diagnóze mentální retardace. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením Lehká mentální retardace: osoby s lehkou mentální retardaci mohou uvažovat v tom nejlepším případě na úrovni děti středního školního věku. Objevuji se u nich problémy s abstraktním myšlením, mají jednodušší jazykový projev, myšleni a řeč jsou velmi konkretni.Tyto osoby obvykle dosahnou samostatnosti v peči o vlastni osobu, ale i v praktických dovednostech svého života souvisejících především s péči o domácnost. Příklad. Interně: U každe osoby s mentalni retardaci se diagnoza projevuje odlišnym způsobem, každá osoba potřebuje podporu v jine oblasti a v jine míre. Našim úkolem je tuto oblast identifikovat. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením Podpora sebeurčení: mravní autonomie člověka, tj. příležitost vlastními úkony utvářet svůj život na základě svých preferenci a schopnosti rozhodovat se. Sebeurčeni potvrzuje hodnotu člověka byt nezávislým aktérem vlastního života Sebeurčeni je do jisté míry závisle na příležitostech, které jsou definovaný podmínkami daného prostředí. ALE jejich závislost na okolí je vystavuje riziku / nedostatkem srozumitelných informaci. Výsledek: Osoby s mentálním postižením mají výrazně menši prostor k uplatňovaní svého práva na sebeurčeni než většinová společnost. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením Uměle snižovaní každodenního rizika nést následky svých rozhodnuti upírá osobám s mentálním postižením jeden z nejdůležitějších zdrojů učeni.Ve snaze chránit je, tak bráníme přirozenému rozvoji osobnosti. Právo na sebeurčeni významným způsobem narušuje institut náhradního rozhodovaní, ktery je v České republice v oblasti peče o osoby s mentalnim postiženim hojně nadužíván. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením Empowerment a jeho principy (Úmluva osob s postižením): Mít moc rozhodovat Mít přistup k informacím a zdrojům Mít na výběr z vice možnosti, které nejsou omezeny pouze na odpověď „ano/ne, buď/anebo“ Asertivita Pocit, že mam svou hodnotu Myslet kriticky Naučit se vyjádřit svůj vztek Necitit se sam, ale jako součast společnosti Pochopit, že lide mají svá pravá Mít možnost ovlivňovat svůj život a život společnosti Učit se dovednostem, které považuji za důležité Uvědomovat si, že růst a vývoj osobnosti je nekončicí proces. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením Informovaný souhlas se sexuální aktivitou: - ideální stav vědomého souhlasu - člověk poučeny o pohlavně přenosných chorobách a možnosti jejich přenosu, o způsobu ochrany, o možnosti neplánovaného početí, o nutnosti a způsobech dodržovaní hygieny apod. - souhlas dává osoba, která chce byt sexuálně aktivní a souhlasí tak s případnými riziky, která může sexuální aktivita přinášet - Souhlas musí byt oboustranný, aby se zamezilo případnému sexuálnímu zneužívaní. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením Klient musí mít k vyjádřeni informovaného souhlasu tyto předpoklady: – musí mit zakladni sexualni znalost; – musí rozumět důsledkům sexuální aktivity; – musí mít základní schopnosti, jak se ubránit a zajistit si bezpečí. Podmínka: nutnost zapojit interní pohled do posuzování, vč. jeho osobní historii. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením Osoby s mentalnim postiženim stejně jako ostatni lide maji pravo na vzdělani v oblasti sexuality. Jak edukovat? Běžné informační zdroje jsou hůře využitelné (ba i škodlivé). Sexuální výchova může pomoci eliminovat nevhodné sexuální chovaní daných osob na veřejnosti, které vzniká důsledkem neinformovanosti. Měla by směřovat k tomu, aby si klient kromě informaci odnášel i nějaký soubor dovednosti a návyků. neměla by zůstávat pouze u anatomických znalosti, ale měla by podporovat partnerské vztahy, vest k respektovani ostatnich osob, ale i sebe sama, nechávat velký prostor pro otázky. Doporučuje se provádět osvětu v menši skupině s nabídkou individuálních schůzek. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením pouhá teorie je nedostatečná, jelikož tito lide nedokáži přenést zkušenost na typovou situaci, klade to větší požadavek na konkretizaci a názornost. Součásti edukace by měl byt nácvik sociálních dovednosti. Dále, představy klientů bez sexuální výchovy a přirozeného kontaktu s opačným pohlavim, jsou nerealne. Klienti se často potykaji s problemy při komunikaci a při snaze obhájit své zájmy před ostatními lidmi. Příklad. 3. Podpora sexuality a vztahu osob s mentálním postižením Podpora osob s mentalnim postiženim v oblasti sexuality a partnerských vztahů, která zohledňuje lidskou důstojnost, je možná skrze empowerment přistup, který těmto osobám přiznává morálně právní status osoby. Zaměřuje se na rozvoj dílčích schopnosti a dovednosti osob s mentálním postižením, čímž podporuje jejich nezávislost, pozitivně utváří jejich sebepojetí, a to v důsledku podporuje rozvoj zdravých mezilidských vztahů. Základem podpory je však absolutní přijeti a víra ve schopnosti dane osoby byt aktivním strůjcem svého života. Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka@jabok.cz