PHDR. HANA PAZLAROVÁ PH.D
Sociální práce s rodinou 8


Co nás dnes čeká?
—SP s romskou rodinou
—Úvod do náhradní (rodinné) péče

Romská rodina ohrožená sociálním vyloučením



—Tradice diskriminace x intenalizovaná méněcennost
—Dopad změn po roce 1989
—Chudoba, nezaměstnanost

Specifika romské rodiny
—Doznívá patriarchální tradice x ztráta role živitele
—Ženy jednají s úřady, starají se o provoz
—Nejstarší dcera pomocnice matky, příp. jí zastupuje
—Chlapci preferováni před děvčaty, požadavky nejsou rovnocenné, záleží na pořadí dětí, pohlaví,
věku… —Status rodiny se odvozuje od vnějších znaků (tzv. svačinový efekt) —Péče o zdraví není
propojena s aktuálními poznatky a systémem péče
—

—Děti jsou více zorientované ve finanční situaci rodiny, jsou zvyklé, že nejsou peníze x když jsou,
očekávají splnění přání
—Vzdělání často nepředstavuje hodnotu
—Zapojení dětí do života dospělých x režim dne
—Méně autoritativní výchova x menší vliv v případě potíží
—Despekt a nedůvěra vůči většinové společnosti

Intervence v oblasti zaměstnání
—Doprovod při hledání zaměstnání a bydlení = prevence diskriminace
—Větší podniky obvykle diskriminují méně.
—Nelegální zaměstnávání – rizika

Intervence v oblasti financí
—Lichva, zadlužení
—tzv. úžernictví – násilná trestná činnost napojená na lichvu —Věřitelé z místní komunity, často s
vysokým sociálním statusem
—Pomoc s rozpočtem – finanční výhled je nesnadný
—Pomoc se získáním dávek
—

Intervence v oblasti bydlení
—Při ztrátě bydlení stěhování k příbuzným = ohrožení další rodiny —Porušení podmínek nájemní
smlouvy při nastěhování příbuzných – nadměrná spotřeba energií, nenahlášené osoby v bytě atd.
—

Podpora při výchově
—Dobrovolnické programy
—Asistenti pedagoga
—Přípravné třídy
—Kluby pro matky se školkou
—Prostředí pro učení v rodinách

Úvod do náhradní (rodinné) péče



Proč nemohou žít některé děti v rodině?
—Rodiče se nemohou o dítě starat.
—Rodiče se nechtějí o dítě starat.
—Rodiče se neumí o dítě starat.
—Děti nechtějí žít ve svojí rodině.
—
—
—Kolik dětí v NRP je skutečných sirotků?

—Jaké možnosti nabízí současný systém dětem, které nemohou žít ve vlastní rodině?



Formy ústavní výchovy
—DD pro děti do 3 let/Kojenecké ústavy (Dětská centra)
÷Zdravotnické zařízení pro děti od narození do 3 let.
÷V resortu MZ.
—

Počet dětí v DD pro děti do 3 let

Umístěno k 31.12.2012
Přijato
Z toho postižených
Z toho romských
Propuštěno
Propuštěno zpět do rodiny
Celkem+
1397
Zdroj: UZIS
1932
720
446
1940
983

Dětský domov (dále jen DD)
÷Do DD mohou být umísťovány děti ve věku zpravidla od 3 do  nejvýše  18  let, nebo do ukončení
přípravy na povolání nejvýše do 26 let.  Do  dětského domova se rovněž umísťují nezletilé  matky
spolu s jejich dětmi.
÷Účelem  DD je zajišťovat  péči  o děti s nařízenou ústavní  výchovou,  které  nemají závažné
poruchy chování. Tyto děti se vzdělávají ve školách, které nejsou součástí dětského domova.
÷Základní organizační jednotkou jsou rodinné skupiny o 6-8 dětech.
÷Jeden DD je tvořen 2-6 rodinnými skupinami.
—

Dětský domov se školou (dále jen DDŠ)
÷Do dětského domova se školou mohou být umísťovány děti zpravidla od
÷6 let do ukončení povinné školní docházky.
÷Účelem DDŠ je zajišťovat  péči  o děti s nařízenou ústavní  výchovou,  které  mají závažné poruchy
chování, pro  svou  přechodnou  nebo trvalou duševní poruchu vyžadují  výchovně léčebnou péči, nebo
mají nařízenou ochrannou výchovu. Tyto děti se převážně vzdělávají ve škole, která je součástí
zařízení.
÷Základní organizační jednotkou jsou rodinné skupiny o 5-8 dětech.
÷Jeden DDŠ je tvořen 2-6 rodinnými skupinami.
—

Výchovný ústav (dále jen VÚ)
÷VÚ pečuje o děti starší 15 let se závažnými poruchami chování,  u  nichž  byla nařízena ústavní
výchova nebo uložena ochranná výchova ÷Do VÚ může být umístěno i dítě starší 12 let, má-li uloženu
ochrannou  výchovu,  a v jeho chování se projevují tak závažné poruchy,  že nemůže být umístěno v
dětském domově se školou. Výjimečně,  v  případech zvláště závažných poruch chování, lze do VÚ
umístit i dítě s nařízenou ústavní výchovou mladší 15 let.
÷Výchovné  ústavy  se zřizují odděleně pro děti s nařízenou ústavní
÷ výchovou  a  uloženou ochrannou výchovou.
÷Základní organizační jednotkou jsou výchovné skupiny 5-8 dětech.
÷VÚ je tvořen 2-6 výchovnými skupinami.
÷
÷

Diagnostický ústav
÷Na základě komplexního vyšetření, zdravotního  stavu  dětí  a  volné  kapacity  jednotlivých
zařízení umísťuje  děti do dětských domovů, dětských domovů se školou nebo výchovných   ústavů.
÷Pobyt v ústavu trvá zpravidla 8 týdnů.
÷Diagnostické  ústavy  nebo  výchovné skupiny diagnostických ústavů jsou členěny podle pohlaví nebo
podle věku dítěte.
÷Děti v diagnostickém ústavu žijí ve výchovných skupinách o 4-8 dětech.
—

—Kolik máme zařízení?



—Více než 250!



Počet dětí ve školských zařízení

Počet dětí
Z toho dívek
Dětský domov
4442
2077
Dětský domov se školou
713
166
Výchovný ústav
1269
391
Diagnostický ústav
517
221
Celkem
6941
2885

Středisko výchovné péče
—Ambulantně pobytové zařízení s důrazem na preventivní práci
—Dobrovolné pobyty hrazené rodiči
—Spolupráce s rodinou na řešení situace

Zařízení pro děti s postižením
—V resortu MPSV
—Podle zákona 108/2006 o sociálních službách
—Stacionáře a domovy
—

Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (ZDVOP)
—Zřízeny zákonem 359/1999 o sociálně právní ochraně dětí.
—Umožňují emergentní umístění dětí v krizové situaci.

Silné stránky systému ústavní výchovy
—O děti je po materiální stránce dobře postaráno.
— Zařízení bývají  kvalitně materiálně a technicky vybavená. Dochází k modernizaci a přestavbám
budov. —Díky systému ústavních zařízení nemáme vážnější potíže s „dětmi ulice“ (mimo relativně
malého počtu dětí na útěku).
—

Slabé stránky
—Roztříštěnost
—Většina dětí trpí více či méně vážnými následky psychické deprivace vlivem dlouhodobé ústavní
výchovy, které vyplývají ze samotné podstaty kolektivní výchovy.
—Ústavní výchovy bývá často dlouhodobým řešením a počet dětí v ústavní výchově stoupá.
—Místy horší dostupnost odborných služeb
—Nedostatek mužů mezi výchovnými pracovníky.
—Geografická poloha + špatná dopravní obslužnost

Systém NRP - osvojení
—
—Manželé či jednotlivci přijímají za vlastní  dítě a mají k němu stejná práva a povinnosti jako
biologičtí rodiče.
—Vzniká mezi nimi příbuzenský vztah se všemi právními i jinými důsledky.
—Dítě získává příjmení osvojitelů, je mu vystaven nový rodný list, ale údaje o biologických
rodičích zůstávají zaznamenány v matrice.
—Osvojit lze pouze nezletilé dítě.
—Na rodinu vzniklou osvojením se nadále pohlíží jako na kteroukoliv jinou rodinu.
—O osvojení rozhoduje soud a před tímto rozhodnutím musí být dítě v péči budoucích osvojitelů
nejméně 3 měsíce a to na jejich náklady.
—Osvojení může z vážných důvodů (s výjimkou nezrušitelného osvojení) zrušit pouze soud.

Druhy osvojení
—Zrušitelné
÷Zrušitelně se osvojují děti mladší 1 roku
÷Osvojitelem může být i jednotlivec
—Nezrušitelné
÷Pro děti staršího 1 roku
÷Osvojiteli musí být manželé.
—Mezinárodní
÷Řešení pro děti, kterým se nepodaří nalézt náhradní rodinu v zemi původu.
÷Upravena tzv.”Haagskou úmluvou” z roku 1993.
÷V ČR vstoupila v platnost roku 2000.
÷Funkci zprostředkovatele plní Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí v Brně,který vede centrální
registr.
÷K osvojení do ciziny je potřeba souhlas Úřadu
—

Pěstounská péče
—Státem garantovaná forma náhradní rodinné péče, kdy je dítě svěřeno dočasně do péče jednotlivci
nebo manželům.
—PP zaniká zletilostí dítěte (nevzniká příbuzenský vztah) příp. může být prodloužena pokud se dítě
dále soustavně připravuje na budoucí povolání.
—Pěstoun zastupuje dítě pouze v běžných záležitostech, důležité věci rozhoduje zákonný zástupce.
—Rodičovská práva mohou být částečně či plně zachována.
—Pokud se pěstoun domnívá, že rozhodnutí rodiče není v nejlepším zájmu dítěte, může rozhodnutí
rodiče přezkoumat soud a rozhodnout ve věci jinak.
—Stát přispívá na životní náklady dítěte a poskytuje pěstounům určitou odměnu.
—Poměrně nově lze dítě svěřit do pěstounské péče na přechodnou dobu.
—

Formy pěstounské péče
÷Příbuzenská
÷Cizí osoby = „klasická“ PP
÷
÷

Počet a struktura pěstounů
Celkem
Prarodiče
Jiní příbuzní
Cizí
Počet pěstounů
11417
5640
1796
3822
Údaje k 31.12.2013
50 %
16 %
34 %
Zdroj:
Roční výkaz o
výkonu SPOD
za rok 2013
MPSV

—Poručenství
—Jestliže  rodiče dítěte zemřeli, byli zbaveni rodičovské zodpovědnosti,  výkon  jejich
rodičovské  zodpovědnosti  byl  pozastaven  nebo  nemají    způsobilost  k  právním  úkonům  v
plném rozsahu, ustanoví soud dítěti   poručníka,  který  ho bude vychovávat, zastupovat a spravovat
jeho majetek místo jeho rodičů.
—Poručníkem je zpravidla ustanoven příbuzný nebo jiná blízká osoba, příp.orgán sociálně právní
ochrany dětí.
—Výkon poručenství podléhá pravidelné kontrole soudem.
—
—Opatrovnictví
—V případě středu zájmů zákonného zástupce a dítěte stanoví soud jeho opatrovníka.
—Rozsah práv a povinností stanoví soud.
—Opatrovníkem může být orgán sociálně právní ochrany dětí.
—