DOPORUČENÍ K HODNOCENÍ PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 3 —Domácí úkol J Co nás dnes čeká —Seznámení s metodikou hodnocení SIDRO – SItuace Dítěte a ROdiny K čemu je dobré míti metodiku? —Metodika by měla zvýšit sebejistotu pracovníka při práci s ohroženou rodinou —Metodika má podporovat partnerský vztah mezi pracovníkem a rodinou —Metodika má podporovat sebereflexi rodiny, zejména ve vztahu rodiče - děti —Metodika umožňuje popis rodiny s dostatečně komplexním záběrem, který zahrnuje nejen rizikové, ale také protektivní faktory (tj. faktory, které rodině umožňují řešit problémy a předcházet jim) —Metodika dává možnost hodnotit kvalitu posuzování rodin ze strany pracovníků — —Data získaná metodikou mohou být podkladem pro případové konference, konzultace s vedoucím pracovníkem a kolegy, i podkladem pro supervizi —Metodika má přispět k tomu, aby sociální pracovník byl manažerem/koordinátorem péče, pokud je to on, kdo jím má být, a aby si jasně definoval roli v systému služeb —V případě stížnosti na postup pracovníka lze doložit, o jaká data se pracovník při posuzování rodiny opíral —Metodika může být užívána pro účely výzkumu rodin — Kdy lze metodiku využít? —kdy je odůvodněná pochybnost o tom, zda rodina vychovává dítě přiměřeně a rozhoduje o tom, jak podpořit rodinu dítěte nebo jakou zvolit jinou formu výchovné péče, —kdy se rozhoduje o návratu dítěte do rodiny po jeho umístění mimo rodinu a není jisté, zda rodina bude schopná dítě přijmout. —není určena pro situace, kdy je primárním klientem rodič Teoretická východiska —Metodika se opírá o následující teorie: —teorii vazby (Bowlby), strukturální teorii rodiny (Minuchin), komunikační teorii (Riskin), trans-generační teorii rodiny (Byng-Hall) a sociálně-ekologické hledisko (Bronfenbrenner). — Podmínky využití —Alespoň dva kontakty s rodinou —Alespoň jeden v domácím prostředí —Předem domluvená setkání —Min. 3 hodiny Doporučení ke shromažďování údajů —Využít více zdrojů informací —Informace ověřovat —Nedělat předčasné závěry Doporučení ke kontaktu s rodinou —Domluvit si schůzku —Sdělit důvody a přibližnou délku —Omezit rušivé faktory (doma i v kanceláři) —Doma hodnotit interakce a info o dítěti —V kanceláři informace od dospělých —Informace z individuálních rozhovorů nesdělovat dalším členům rodiny —Odolat tlaku na řešení bez hodnocení Doporučení k návštěvě v domácnosti —Přivítání – rituál, určitá míra obranných mechanismů je přirozená, pracovník hodnotí rodinu x rodina hodnotí pracovníka —Rozhovor s přítomnými členy domácnosti – klidné místo, připomenutí důvodu návštěvy a cílů, poznámky v průběhu, od obecnějších témat k provozu rodiny, vztahům a financím —Nakonec jak se rodina staví k dítěti a případným změnám ve způsobu péče —Prohlídka bytu/domu – dospělý v roli průvodce, respekt k soukromí, bez hodnotících komentářů —Rozhovor s dospělými – když se děje něco, co by dítě nemělo řešit (násilí, rozvod, závislost, nemoc…) —Rozhovor s dítětem bez rodiče – citlivý přístup, od obecnějších (jak se vám tu žije?) ke konkrétním a obtížnějším otázkám (s kým míváš konflikty, jak tě rodiče trestají?…) —Poznámky – v průběhu, zpracování co nejdřív, ideálně ve dvojici —Jak byste zjišťovali naplnění základních potřeb u čtyřletého dítěte? —Jakými otázkami byste zjišťovali vztahy kolem 10-ti letého dítěte? Struktura potřebných údajů —Reference, dostupné údaje, navázání kontaktu —Společný rozhovor s dospělými v roli rodičů —Rozhovor s jednotlivými dospělými v roli rodičů —Rozhovor s dalšími pečujícími osobami —Pozorování dítěte (do 5 let) —Rozhovor s dítětem —Pozorování a hodnocení