METODY HODNOCENÍ, PROTEKTIVNÍ A RIZIKOVÉ FAKTORY PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D SP s rodinou 2 Systémy hodnocení rodiny —Založené na hodnocení znaků dysfunkce (funkční, problémové, dysfunkční, afunkční) —Založené na dominantním aspektu (perfekcionistické, externě závislé, egocentrické, asociální) —Založené na hodnocení rizik a protektivních faktorů — Metody hodnocení —Pozorování osob v neřízené interakci (ritualizované události – vítání návštěvy, příprava jídla) —Pozorování osob po zadání úkolu (co budete o víkendu?) —Pozorování prostředí —Společná činnost se zúčastněným pozorováním —Dotazníky resp.testy – doplňková metoda pro dospělé, citlivé užití —Rozhovor —Genogram (www.genopro.com) —Ekomapa —Analýza dokumentů Rodina —P faktory —Akceptovaná a využívaná vlastní tradice —Podpůrná síť příbuz. i nepříbuz. —Optimální soudržnost —Kompatibilita partnerských a rodičovských rolí —Jasná pravidla —Jasná komunikace —Sdílení pozitivního výhledu do budoucnosti —R faktory —Společenská diskriminace —Sociální izolace —Nízká míra soudržnosti, rozvodová situace —Zapletenost, ztráta hranic —Neúplnost rodiny —Dlouhodobá nezaměstnanost obou rodičů —Osobní problémy rodičů —Extrémně špatná ekonomická situace — — Cvičení 1 – protektivní faktory —Které vlastnosti dítěte podporují jeho odolnost vůči nepříznivým vlivům? Osobnost dítěte —P faktory —Obecná inteligence —Emocionální inteligence —Schopnost komunikace —Přiměřená sebedůvěra —Konvenční postoje —R faktory —Dlouhodobý pobyt mimo domov —Rizikový temperament, včetně ADHD —Nižší obecná inteligence —Impulzivita —Nízké sebehodnocení —Zdravotní postižení, chronická nemoc — — Struktura údajů —Vychází z potřeb dítěte —Multidisciplinární pohled —Vyšší nároky na pracovníka Zdravotní stav a tělesný vývoj —Spolupráce se zdravotníky —Zdravotní průkaz dítěte – vývojové charakteristiky —+ naplňování základních potřeb — —Je absence pravidelných lékařských prohlídek znakem špatné péče? Důvody nespolupráce —Matka nerozumí —Matka neumí (není schopná) —Matka se vyhýbá —Alternativní životní styl — Psychický stav a rozumové schopnosti —Vývojová úroveň x aktuální duševní stav —Omezené rozumové schopnosti = zvýšené riziko špatné péče —Možnosti hodnocení - většinová populace x menšiny Osobnostní a morální vývoj —Temperament —Emocionalita —Sebehodnocení —Morální vývoj — — Sociální vývoj —Komunikace —Vztahy —Významný vliv rodiny/prostředí. Hodnocení rizik —Druhy nevhodného zacházení —Psychické týrání —Fyzické týrání —Emocionální zanedbávání —Sexuální zneužívání — —Institucionální zneužívání Institucionální zneužívání —Vyplývá z podstaty institucionální péče, s hmotným zajištěním nesouvisí. —Riziko nálepkování, rigidní rutiny, sociální odstupu (izolace), deprivace…. Interakce rizikových faktorů —Špatné zacházení bývá způsobeno kombinací několika rizikových faktorů. —Vychýlení rovnováhy protektivních a rizikových faktorů. —Hodnocení P + R faktorů na více úrovních. Rizikové f.na straně rodičů —Anomální osobnost rodiče. —Špatné zacházení/ trauma v osobní historii rodiče. —Psychická nemoc (deprese, úzkosti —Závislost —Vysoká očekávání vůči dítěti —Osobnostní dispozice (labilita, nízká frustrační tolerance, snížený intelekt) —Příliš nízký věk, rozvod….. — Rizikové faktory v rodině —Konfliktnost vztahů —Osamělost rodiče —Nový partner rodiče —Izolovanost rodiny —Chudoba/ nezaměstnanost Cvičení 3 —Jak zjistit zajištění základních potřeb u čtyřletého dítěte? —Na co byste se zaměřili při pozorování interakce mezi rodiči a čtyřletým dítětem? —Jakými otázkami byste u desetiletého dítěte zjišťovali vztahy k nejbližším lidem? — Normy —Osobní norma pracovníka —Organizační kultura —Legislativa —Normy rodiny —Normy subkultury —Kulturní normy —Aktuální společenské klima (média) — Kde je pravda? —Pravda jako mínění experta (stereotypy, nálepkování) —Pravda jako výsledek výzkumu (pravděpodobnostní výsledky) —Pravda jako konsensus zainteresovaných po dostatečně dlouhé době kontaktu