PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Metody sociální práce Podmínky atestace —Zápočtový test Doporučená literatura —Matoušek, O. a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál. 2014 —Matoušek, O. a kol. Metody a řízení SP. Praha: Portál. 2013 —Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. 1997 — — — —Domácí úkol J —„Sociální práce se během 20. století stala společenskovědní disciplínou i oblastí praktické činnosti, jejímž cílem je odhalování, vysvětlování, zmírňování a řešení sociálních problémů (např. chudoby, zanedbávání výchovy dětí, diskriminace určitých skupin, delikvence mládeže, nezaměstnanosti). Sociální práce se opírá jednak o rámec společenské solidarity, jednak o ideál naplňování individuálního lidského potenciálu.“ (Matoušek 2001) — —„Pomoc sociální práce je zaměřena na dosahování rovnováhy mezi očekáváním sociálního prostředí, v němž lidé uspokojují svoje potřeby, a jejich schopností toto očekávání zvládat.“ (Musil 2004) Jaké metody znáte? —Jaké metody jste viděli na praxi? —O jakých jste slyšeli? —Práce s jednotlivcem —Práce se skupinou (rodinou) —Komunitní práce Případová práce —Případová práce je práce s jednotlivcem —Kdo je klient, ovlivňuje řada faktorů – historické, společenské, kulturní… —Lze využít řadu metod a technik — Role pracovníka —Stává se součástí klientova světa a ovlivňuje ho! — — —Co k tomu potřebuje? Nebo-li jaké by měly být jeho kompetence? Kompetence pracovníka —Komunikace —Navázaní a udržení vztahu —Definice vlastní role v pomáhajícím vztahu —Pomoc klientovi s vyjádřením emocí a postojů —Sdílení emocí a postojů —Pomoc při definici a hierarchizaci problémů —Hledání zdrojů řešení —Koordinace řešení —Kulturní a etnická citlivost —Pomoc s hledáním smyslu života Fáze případové práce 1.Hodnocení potřeb klienta, jeho prostředí, interakcí a překážek 2.Plánování služby 3.Intervence, poskytnutí služby, příp.napojení 4.Průběžné hodnocení, event. úprava plánu 5.Závěrečné hodnocení, ukončení Struktura plánování pomáhajícího procesu volně podle G.Egana —Prozkoumání stavu věcí —Pomoci klientovi říci jeho příběh —Pomoci klientovi vidět nové perspektivy —Pomoci kl. soustředit se na důležité věci —Scénář rozvoje a preferencí —Vytvoření možných scénářů pro lepší budoucnost —Vybraný scénář převést v cíle —Pomoc zaměřit se na zvolený cíl — —Formulace strategií a plánů —Pomoci pochopit vliv strategie na směřování k cíli —Pomoci vybrat strategii odpovídající možnostem —Pomoci formulovat plán