Specifikace cíle
odborného textu


Cíl práce
oText potřebuje centrální bod, ohnisko, kolem něhož se vše "točí".
oPřesně formulovaný cíl práce.
o
o
o
oCíl určuje obsah všech části textu a je v nich výslovně uváděn.
o
oCíl
omusíme před začátkem práce konkrétně stanovit
ov průběhu si jej  jasně uvědomovat
ovšechny části práce k němu výslovně vztahovat
ov závěru vyhodnotit, jak byl splněn
o
oJakkoliv složité členění má text, sleduje vždy
ojen jeden cíl.
o

Cíl formulujeme na základě vybraného téma
o1. . Praxe sociální práce – uplatňování standardů, možnosti supervize, syndrom vyhoření, týmová a
komunitní práce, etická pravidla
o2. Péče o seniory - hlavní problémy, služby seniorům, senior v rodině, senior v rezidenčním
ústavu, vztah ke smrti, etika umírání
o3. Lidé s postižením - osobnost a vyrovnání s handicapem, člověk s postižením a rodina, integrace,
vzdělání a zaměstnanost, úroveň služeb
o4. Práce s dětmi a mládeží - dětská práva a ochrana dětí, problematika dětských domovů, děti a
vrstevníci, rodina a škola, děti a volný čas
o5. Problémy v rodině – rodičovství, interrupce, výchova dětí, adopce a pěstounská péče, mateřství,
otcovství, rodičovství a kariéra, mezigenerační vztahy, domácí násilí, děti a rozvody
o6. Partnerské vztahy - představy a očekávání, vývoj, komunikace, rovnoprávnost mužů a žen, sňatky,
krize a rozchody
o7. Etnické menšiny, uprchlíci - vztahy s většinovou společností, podmínky života, vyloučené
lokality, etnické konflikty, dobré příklady řešení
o8. Nezaměstnanost - důsledky, řešení
o9. Bezdomovectví - bezdomovci a společnost, služby, podmínky života
o10. Dobrovolnictví - motivace, možnosti, zkušenosti
o11. Víra a náboženství v životě člověka - vliv na:  partnerství, rodinu, výchovu, postoje k lidem
s problémy, vznik závislostí atd.
o

Formulace cíle
o
o Formulovat cíl znamená:
nZúžit úhel pohledu
o    zaměřit se na: problematiku ve vymezené oblasti,
o      důsledky nějakého jevu, významný výskyt nějakého jevu a jeho souvislosti, určení kritérií
pro dobrou praxi v určité oblasti
n Omezit zkoumání
o    na určité časové období, věkové rozmezí, na vymezené území,
o    na určité okolnosti,určité případy
o
o Bereme přitom v úvahu především:
nDostupnou literaturu
nMožnosti dotazníkového šetření
n

Okruh zájmu – téma - cíl
nPříklad:
o     Okruh zájmu – Etické problémy
o                                 Pedagogika
o     Téma – Eutanázie
o                     Motivace dětí
o     Cíl – Charakterizovat, jaká jsou rizika možného zneužití eutanázie
o          Cíl – Určit metody vhodné pro motivaci dětí k aktivnímu životnímu stylu

Formulace cíle
oNa základě slovesa
nZjistit (jak, proč, co, jaký, komu, nejčastější, nejdůležitější)
nUrčit (kriteria, možnosti, tendence, strategii)
nPorovnat (hodnoty, využití, možnosti)
nPojmenovat (příčiny, důvody, možná nebezpečí)
nSestavit (plán, vzorový program)
nPopsat (průběh, vznik, vztahy, zdroje)
nProzkoumat (možnosti řešení, postoje, nedostatky)
nCharakterizovat (postupy, vlastnosti)
nKriticky zhodnotit (působení, úroveň, možnosti)
nVytyčit (důležité body)
nOhraničit (oblasti)
n
n

Zadání srovnávací studie
o
oFormulujeme si cíl – co chceme zkoumat
oVyhledáme literaturu – dvě odborné knihy a přečteme je
o
oZvolíme si parametry zkoumání
n- co můžeme porovnávat
n      v přístupech autorů ke zvolenému cíli
o

Možné parametry zkoumání
o
1.Jak autoři definují problém
2.Kde se podle nich problém vyskytuje
3.Jak popisují projevy problému
4.Jak charakterizují příčiny problému
5.Jaká navrhují řešení
6.Jaká rizika některých řešení popisují
7.Co považují za nejdůležitější pro praxi
o
o

Struktura srovnávací studie
o
oÚvod
nZvolené téma a formulovaný cíl
nDva zdroje – autoři a názvy knih
nVyjmenování parametrů (minimálně 4)
oJednotlivé kapitoly s názvy zvolených parametrů
nCo říká 1. autor (citace s uvedením str.)
nCo říká 2. autor (citace s uvedením str.)
nKomentář – v čem se shodují, liší, doplňují atd.
o

Data odevzdání
oDenní studenti
o    ve dnech 2. a 4. listopadu
o     studii představí a odevzdají v tištěné podobě
o
oKombinovaní studenti
o    do 30. 11.
o    elektronicky do odevzdávárny předmětu