Specifikace cíle odborného textu Cíl práce oText potřebuje centrální bod, ohnisko, kolem něhož se vše "točí". oPřesně formulovaný cíl práce. o o o oCíl určuje obsah všech části textu a je v nich výslovně uváděn. o oCíl omusíme před začátkem práce konkrétně stanovit ov průběhu si jej jasně uvědomovat ovšechny části práce k němu výslovně vztahovat ov závěru vyhodnotit, jak byl splněn o oJakkoliv složité členění má text, sleduje vždy ojen jeden cíl. o Cíl formulujeme na základě vybraného téma o1. . Praxe sociální práce – uplatňování standardů, možnosti supervize, syndrom vyhoření, týmová a komunitní práce, etická pravidla o2. Péče o seniory - hlavní problémy, služby seniorům, senior v rodině, senior v rezidenčním ústavu, vztah ke smrti, etika umírání o3. Lidé s postižením - osobnost a vyrovnání s handicapem, člověk s postižením a rodina, integrace, vzdělání a zaměstnanost, úroveň služeb o4. Práce s dětmi a mládeží - dětská práva a ochrana dětí, problematika dětských domovů, děti a vrstevníci, rodina a škola, děti a volný čas o5. Problémy v rodině – rodičovství, interrupce, výchova dětí, adopce a pěstounská péče, mateřství, otcovství, rodičovství a kariéra, mezigenerační vztahy, domácí násilí, děti a rozvody o6. Partnerské vztahy - představy a očekávání, vývoj, komunikace, rovnoprávnost mužů a žen, sňatky, krize a rozchody o7. Etnické menšiny, uprchlíci - vztahy s většinovou společností, podmínky života, vyloučené lokality, etnické konflikty, dobré příklady řešení o8. Nezaměstnanost - důsledky, řešení o9. Bezdomovectví - bezdomovci a společnost, služby, podmínky života o10. Dobrovolnictví - motivace, možnosti, zkušenosti o11. Víra a náboženství v životě člověka - vliv na: partnerství, rodinu, výchovu, postoje k lidem s problémy, vznik závislostí atd. o Formulace cíle o o Formulovat cíl znamená: nZúžit úhel pohledu o zaměřit se na: problematiku ve vymezené oblasti, o důsledky nějakého jevu, významný výskyt nějakého jevu a jeho souvislosti, určení kritérií pro dobrou praxi v určité oblasti n Omezit zkoumání o na určité časové období, věkové rozmezí, na vymezené území, o na určité okolnosti,určité případy o o Bereme přitom v úvahu především: nDostupnou literaturu nMožnosti dotazníkového šetření n Okruh zájmu – téma - cíl nPříklad: o Okruh zájmu – Etické problémy o Pedagogika o Téma – Eutanázie o Motivace dětí o Cíl – Charakterizovat, jaká jsou rizika možného zneužití eutanázie o Cíl – Určit metody vhodné pro motivaci dětí k aktivnímu životnímu stylu Formulace cíle oNa základě slovesa nZjistit (jak, proč, co, jaký, komu, nejčastější, nejdůležitější) nUrčit (kriteria, možnosti, tendence, strategii) nPorovnat (hodnoty, využití, možnosti) nPojmenovat (příčiny, důvody, možná nebezpečí) nSestavit (plán, vzorový program) nPopsat (průběh, vznik, vztahy, zdroje) nProzkoumat (možnosti řešení, postoje, nedostatky) nCharakterizovat (postupy, vlastnosti) nKriticky zhodnotit (působení, úroveň, možnosti) nVytyčit (důležité body) nOhraničit (oblasti) n n Zadání srovnávací studie o oFormulujeme si cíl – co chceme zkoumat oVyhledáme literaturu – dvě odborné knihy a přečteme je o oZvolíme si parametry zkoumání n- co můžeme porovnávat n v přístupech autorů ke zvolenému cíli o Možné parametry zkoumání o 1.Jak autoři definují problém 2.Kde se podle nich problém vyskytuje 3.Jak popisují projevy problému 4.Jak charakterizují příčiny problému 5.Jaká navrhují řešení 6.Jaká rizika některých řešení popisují 7.Co považují za nejdůležitější pro praxi o o Struktura srovnávací studie o oÚvod nZvolené téma a formulovaný cíl nDva zdroje – autoři a názvy knih nVyjmenování parametrů (minimálně 4) oJednotlivé kapitoly s názvy zvolených parametrů nCo říká 1. autor (citace s uvedením str.) nCo říká 2. autor (citace s uvedením str.) nKomentář – v čem se shodují, liší, doplňují atd. o Data odevzdání oDenní studenti o ve dnech 2. a 4. listopadu o studii představí a odevzdají v tištěné podobě o oKombinovaní studenti o do 30. 11. o elektronicky do odevzdávárny předmětu