Metody výzkumu Dotazník Opory odborného textu §Odborný text vytváříme na základě: §Odborné literatury – kontextualita §Vlastního výzkumného šetření §Dotazníkové šetření (kvantitativní výzkum) §Rozhovory, diskuse na téma (kvalitativní výzkum) §Pozorování (zúčastněné – kvalitativní) §Analýza dokumentů Standardizovaný rozhovor – odpovědi v dotazníku vyplňuje tazatel, Analýza dokumentů – jak se psalo o Romech vloni a letos. Výzkum je proces § §Formuluji cíl výzkumného šetření §Zvolím jeho způsob §Vytvořím podklady (dotazníky, otázky) §Realizuji sběr dat §Vyhodnotím výzkumné šetření §Interpretuji jeho výsledky Cíl formulujeme jako výzkumnou otázku, problém. Jde o malý výsek reality. Požadavky kvality §Nezaujatost – nechci prokázat své přesvědčení §Objektivita – dána kvalitou otázek, § odpovídajícím vzorkem respondentů §Kontrolovatelnost - prokazuji, jak jsem § postupoval §Diferencovanost -uvádím, za jakých okolností § moje výsledky platí Dotazník §Kvalifikovaný pokus na malém vzorku zpracovat mínění většinové populace. § §Při přípravě dotazníku musí být jasno: §Jaký je cíl práce a cíl dotazníkového šetření. §Jaké informace chceme získat - které otázky jsou základní. §Jaká hlediska jsou důležitá při volbě respondentů -(pohlaví, věk, profese, bydliště, vzdělání atd.) §Jak se budou získané údaje vyhodnocovat. §Zda budou údaje anonymní, či identifikovatelné Reálné dotazníkové šetření na Jaboku by se mělo týkat osob, které jsou někde sdruženy a organizovány. Otázky směřují k jádru problému. Vyhodnocení každé otázky by mělo mít vlastní tabulku – absolutní četnost, relativní četnost (v procentech). Stanovíme průměr, porovnáme jej s předpokládanými výsledky (hypotézou). Stanovíme, jak se výsledky vztahují k pohlaví, věku, místu bydliště či k jiné proměnné. Ptáme se nepřímo §Na některé sociální jevy se nelze v dotazníku zeptat přímo, ale prostřednictvím indikátorů daného jevu. § §Ne: Jste extrovert nebo introvert? §Ano: Kolik večerů v týdnu věnujete svým přátelům? § §Ne: Jaký je váš názor na zdražení MHD? §Ano: Přimělo vás zdražení MHD změnit způsob dopravy do zaměstnání? § §Ne: Je ve vaší třídě šikana? §Ano: Vyhrožoval ti někdo ze spolužáků? § Dotazník – typy otázek § §uzavřené otázky §Když přemýšlíte o svém zaměstnání, řekl byste, že jste většinou (zvolte jednu z možností): 1.velice šťastný 2.spíše šťastný 3.ani šťastný, ani nešťastný 4.spíše nešťastný 5.velice nešťastný 6. §Jak motivujete děti ke hře (zaškrtněte i více možností): 1.Za výhru dostanou body 2.Za výhru dostanou nějakou odměnu 3.Legendou o smyslu hry 4.Čtením příběhu či vyprávěním 5.Jinak (doplňte): § 1. 1. § Ne: Znáte služby, které se v tomto zařízení poskytují? – odpověď je ano-ne, mnoho se nedozvíme Ano: Které z uvedených služeb vám byly doporučeny, které jste vyzkoušel, s kterými jste byl spokojen. Dotazník – typy otázek §otázky s odpovědí ano – ne § §Chtěl byste v nejbližší době tří měsíců změnit své zaměstnání? § §Absolvoval jste již kurz motivačních rozhovorů? § §otevřené otázky (výjimečně) § §Jak se cítíte ve svém současném zaměstnání? (Popište prosím:) § §Jak jednáte s dítětem, které se odmítne zúčastnit programu? (Popište prosím:) § § § § Dotazník – typy otázek § §Projekční otázky § §Pro nepříjemné, znepokojující otázky, kdy se může respondent cítit ohrožen pravdivou odpovědí. §Ptáme se na mínění fiktivních postav, do kterých se dotazovaný projikuje. § §Doplňte větu: §Když si vedle Tomáše sedne v autobusu Vietnamec, tak Tomáš vždycky… § §Jinou technikou je otázka ve tvaru obrázku (viz dále) § §Projekční otázky je třeba užívat střídmě, jejich validita (vypovídající hodnota) je sporná, ale rozhodně dotazník oživí a učiní jej přitažlivější Dotazník – typy otázek §Projekční otázky § §Komu byste dal za pravdu vy? Panu A, nebo panu B? Zaškrtněte A nebo B. § > > Měl by být zákon, který by trestal pornografii. Rozhodně ne, to by byla cenzura. A B Devatero kvality otázek § 1. Směřuje otázka k tomu, co chci zkoumat? § 2. Má respondent návod, jak na otázku odpovídat? § 3. Není sugestivní? („Mnoho lidí je pro, jste také pro?“) § 4. Budou otázce rozumět všichni stejným způsobem? § 5. Neptá se otázka na dvě různé věci najednou? § (Chodíš rád do školy a připravuješ se na vyučování?) § 6. Je respondent vůbec s to poskytnout mi žádanou informaci? § 7. Neobsahuje otázka skryté obvinění? (Bijete někdy své děti?) § 8. Není výčet odpovědí na uzavřenou otázku vícehlavý,kdy je § každá možnost samostatnou otázkou? § (Co si myslíte o Romech: § a) nemám je rád c) jsou to zloději § b) jsou diskriminováni d) jsou mi lhostejní § 9. Jsou otázky sestaveny v dobrém logickém sledu? Od obecnějších ke konkrétnějším? § § Sugesce: I vy si myslíte, že… Náročná: Jste introvert či extrovert? Všichni stejným způsobem: Vstáváte ráno brzy? Raději: Někdy se zdá nezbytné použít při výchově dětí místo domluvy mírný tělesný trest. Souhlasíte, nebo spíše nesouhlasíte s tímto názorem? Forma dotazníku §Důvěryhodný dotazník obsahuje: § §Titulní stranu – název, zastřešující organizace §Úvod – s jakým výzkumem je spojen §Číslované otázky – včetně otázek identifikačních §Otázky obsahují instrukce k vyplnění §Otázky seřazené v logickém sledu Zadání pro vytvoření dotazníku §Titulní strana: §hlavička školy §cíl šetření §k čemu budou sloužit výsledky §jméno autora (výzkumníka) §Text dotazníku §návod pro vyplnění dotazníku §znění číslovaných otázek §(min 8 uzavřených otázek směřujících k cíli + úvodní identifikační otázky) § Rozhovor §Nevýhody oproti dotazníku §relativně pracná technika sběru informací §časově náročný §neumožňuje anonymitu §Výhody §informace mohou být hlubší a podrobnější §respondent se těžko vyhne některým otázkám Pozorování § §Dobře plánované §Zaměřené na vybrané jevy §Pečlivě a systematicky zaznamenávané Pozorovací záznam §Číslo záznamu: §Datum: §Objekt pozorování: §Pozorování při činnosti: §Zvláštní okolnosti: §Časový snímek: §1 – 15 min §15 – 30 min §20 – 45 min §Popis pozorování: §Pozorovatel § § Analýza dokumentů §Psané dokumenty §úřední záznamy §novinové články §osobní deníky a dopisy §Jakékoliv stopy lidského chování §nápisy na zdech §fotografie §kresby a jiné výtvarné artefakty §obsah odpadních košů