Přednáška 2. 10. 2015 Wundt W. , Freud S. , Freudová A. Wundt-vznik vědecké psychologie Freud-zakladatel psychoanalýzy a psychodynamicky orientované psychologie Freudová-ego obranné mechanismy Wilhelm Wundt •1879-vznik vědecké psychologie •Wilhelm Wundt-první psychologická laboratoř Lipsko •Výzkum smyslů (zrak), pozornosti, emocí, paměti. •Metoda introspekce. wundt Sigmund Freud lJeden z největších intelektuálů 20. století lUčitel mnoha významných nástupců-Anny Freudové, C.G. Junga, Alfreda Adlera, Karen Horney, Erich Fromm.. lSebrané spisy obsahují 24 svazků (Výklad snů 1900….. Nárys psychoanalýzy 1940) l l AVT_Sigmund-Freud_7309 Psychoanalýza lPsychoanalýza a z ní vycházející směry: lEgo-psychologie lBritská škola objektních vztahů lAmerická škola objektních vztahů l= lPSYCHODYNAMICKÁ PSYCHOLOGIE l Sigmund Freud-zakladatel psychoanalýzy lSigmund Freud-zakladatel psychoanalýzy lŽivotopis lPříbor na Moravě 1856 lVídeň-studia medicíny l1885-6 stáž u Charcota (psychiatr) v Paříži lPo návratu přechod od neurologie k psychopatologii l1938 azyl v Anglii-Londýn,1939 umírá http://www.youtube.com/watch?v=lcyw0_H69q8 Psychoanalýza-psychodynamická psychologie lZ psychoanalýzy vznikly další školy: lEgo-psychologie lBritská škola objektních vztahů lAmerická škola objektních vztahů l= lPSYCHODYNAMICKÁ PSYCHOLOGIE l Psychodynamická psychologie lPsychodynamická psychologie – jde pod povrch vědomí a snaží se analyzovat podvědomé či nevědomé aktivity psychického života. lHlubinné vrstvy tvoří podle této školy jádro psychiky, vědomí představuje pouhý zlomek duševního dění. PSYCHOANALÝZA-SIGMUND FREUD lZÁKLADNÍ FREUDOVY POSTULÁTY: lKonstantnost psychické energie-při nahromadění vybití (pocit slasti či úlevy). Zdrojem psychické energie jsou PUDY. Hlavní dynamickou silou je pud sexuální, libido. Po 1. světové válce se přidává ještě pud smrti-Thanatos. lExistence mentálního aparátu (psychické struktury). lPrincip nevědomí. Velká část duševního aparátu funguje nevědomě. Hlavní body psychoanal. teorie lDYNAMIKA OSOBNOSTI lDeterminace lidské psychiky-všechny naše myšlenky, činy, emoce mají příčinu-většina je způsobena neuspokojenými pudy a nevědomými přáními. l lLibido (slast)-zdroj energie, je svou povahou sexuální lPřesouvání energie-nelze ji zničit-budeme ji ventilovat jinak (např. agresivní impuls může být přesunut do sarkastického smyslu pro humor).Neurotické symptomy, sny-projev přesunuté psychické energie, která se nemohla ventilovat. Sigmund Freud-Teorie psychosexuálního vývoje •Sexuální pud a instinkt je přítomný už u novorozenců-ale lSexualitou u novorozenců Freud mínil obecnou touhu po rozkoši VŠEHO DRUHU-původně široký sexuální instinkt se postupně usměrní, v dospělosti se soustředí na genitální sexualitu s partnerem. lPoruchy psychosexuálního vývoje: •fixace na některou z fází infantilní sexuality. •Fixace se projeví jako sexuální úchylka(např. preference), nebo (častěji) se promítá do charakteru. Orální charakter, Anální charakter •http://www.youtube.com/watch?v=cvOoYX45G_0&feature=related Psychosexuální vývoj l5 stadií, kterými projde jedinec. Sexualita v širokém slova smyslu. Id (hledající slast) se zaměřuje na určitou oblast těla a činnosti spojené s touto oblastí. lOrální stadium - kojení a sání zdrojem požitku, odstavení-a růst zoubků lAnální stadium - slast spojená s uvolňováním střev-nácvik čistotnosti lFalické stadium - zkoumání vlastního pohlaví, autoerotické chování. Oidipův konflikt-zaměření na matku, otec rival. Kastrační úzkost. Identifikace s otcem. Elektřin komplex u dívek. l Psychosexuální vývoj lObdobí latence (7-12 let) - období klidu, děti se méně zaměřují na svoje tělo, ustupují sexuální impulsy, nutnost zvládat sociální porstředí. lGenitální stadium — od puberty a adolescence dále-libido propuká s novou silou, fáze dospělých sexuálních zájmů a slastí. lProblémy některém ze stadií způsobí fixaci ve stadiu a ovlivnění osobnosti jedince (např. orální fixace-nadměrné pití alkoholu, anální fixace-šetřivost, přehnaná čistotnost, Oidipův komplex-potíže s autoritami…..) Sigmund Freud-modely psychiky •2 modely naší psychiky •1/ Topografický model (starší model) tzv. model ledovce. •3 složky-nevědomí, předvědomí, vědomí. Topografický model Sigmund Freud-modely psychiky lStrukturální model lId je nevědomé a primární (novorozenec), funguje na principu SLASTI lPozději se vytváří EGO (vlivem výchovy a začleňování do společnosti). Funguje na principu REALITY lSUPEREGO-se rozvíjí jako následek Oidipovského komplexu- identifikací s příkazy rodiče. Řídí se principem DOKONALOSTI. lPříliš rozvinuté superego (perfekcionisté) x málo rozvinuté superego (antisociální chování). lKonflikty mezi ID, EGO, SUPEREGO. l Oidipův komplex lDle Freuda nejvýznamější psychologická událost dětského života ve vývoji. lFalické období, cca v pěti letech, chlapci. l„Rivalita chlapce vůči jeho otci v něm vyvolává strach, že si ho silný otec podrobí kastrací. Chlapec potlačí sexuální pocity k matce a nahradí je pocitem lásky, rivalitu k otci přemění na stotožnění s ním a s jeho životní rolí“ (Hunt, 2000, upraveno). Elektřin komplex lEkvivalent Oidipova komplexu u dívek lZávist penisu, touha po otci lNakonec ztotožnění s matkou •Odráží Freudovo pojetí dívky jako „nevydařeného chlapce“ l(Kritika ze strany psychoanalytiček-žen). Sigmund Freud a sny lFunkce snů dle S. Freuda:“Strážci spánku, kteří jej chrání před narušením.“ lSEN-manifestní a skrytý (latentní) význam. lSny podávají vhled do nevědomých přání osoby. lV každém snu můžeme rozpoznat pozůstatky uplynulého dne. lVýkla snů je jedním ze základních prvků analytické techniky. Analýza snů=královská cesta do nevědomí. 1905 Kniha Výklad snů. lPARAPRAXE-chybné úkony. Vnější činy s nevědomými úkony. l Ego-psychologie lEgo-struktura u Freuda relativně málo popsána, proto vznik ego-psychologie. lAnna Freudová – psychoterapie dětí, psychoanalytická vývojová psychologie lPráce Ego a obranné mechanismy 1936. lObrany jsou součástí ega. Působí na nevědomé úrovni. Chrání ego před ohrožujícími přáními či myšlenkami, které vyvolávají úzkost. Anna Freudová a obranné mechanismy ega lVytěsnění - útěk od nepřijatelných myšlenek. Ego odstraní ohrožující myšlenku do nevědomí. lSublimace – převedení libida od sexuálního uspokojení do činnost, které si společnost cení. Užití sexuální energie k tvůrčím ůčelům. lRegrese a fixace – ego regreduje nižšímu vývojovému stádiu, které bylo méně stresové.Nadměrné pití a jídlo-orální stadium, anální stadium-zanedbávání pořádku. Regrese je dočasná, fixace je dlouhodobá. Úkol domácí č. 1-do 30. 10. 2015 lNastudujte si téma Obranné mechanismy. lVyberte 3 obranné mechanismy, které se podle Vás uplatňují u lidí ve Vašem okolí, ve filmu, u literárních postav. U reálných lidí prosím nejmenovat. Popište, na čem pozorujete, že tito jedinci uplatňují obranné mechanismy. lRozsah min. 1-2 normostrany, vkládat do odevzdávárny do 31. 10. 2015. Literatura: lDrapela, V (2011): Přehled teorií osobnosti. Portál, Praha. lKapitola 2. Psychoanalytická teorie-Sigmund Freud. S. 19-30 (včetně stručného úvodu do obranných mechanismů) lDoplňkově např.: lBaštecká, B (ed.) (2009): Encyklopedie aplikované psychologie. Academia. Praha, obranné mechanismy s. 194-196 lWikipedia heslo Psychoanalýza (jsou tam vysvětleny i ego-obranné mechanismy) Otázky k tématu lJak vysvětluje Freud fungování naší psychiky? lJak Freud vysvětluje funkci snů a tzv. ,, chybných úkonů“? lVysvětlete funkci obranných mechanismů-kdy se s nimi můžete setkat např. u klientů v praxi?