Přednáška 7 Kojenecké, batolecí a předškolní období 26. a 27. 11. 2015 SD531425 Kojenecké období-první rok života (cca 1,5-12 měsíců) lV tomto období je vývojovým milníkem 9. měsíc. Dítě leze, chodí s oporou kolem ohrádky. Uchopí i drobný předmět (klešťový úchop). V řeči využívá slabičných tvarů (ba-babička) Individuální variabilita ve vývoji řeči je ovšem značná!!!! lPostoupil kefalokaudální vývoj-nyní používá i kolínka k lezení. lVývoj úchopu-od dlaňového ke klešťovému. Začíná záměrně pouštět předměty. Kojenecké období-první rok života lSociální vztahy lVýznamná teorie Reného Spitze, psychoanalytika, který zkoumal zejména děti vyrůstající v ústavech.Z jeho teorie Geneze prvních objektních vztahů lze vybrat poznatek, že kolem 6-8 měsíce dítě navazuje specifický vztah k jedné osobě (tj. matce). Pokud je tento vztah přerván, dochází u dítěte k „anaklitické depresi“. (anaklíno řecky opírám se o někoho). lDokument R. Spitze. l Kojenecké období-první rok života lPř. Separace dětí od matky v nemocnici-do 6.-7. měsíců cizí osoby akceptovány jako náhrada při zachování péče. U dětí starších 7. měsíců klasický separační obraz. lZnaky navázání specifického vztahu k matce-separační úzkost a strach z cizích. Separační úzkost a strach z cizích jsou znakem normálního emočního vývoje děcka!!! lPoznatek, že kolem 7. měsíce dítě navazuje specifický vztah k 1 osobě dokládají i jiné výzkumy. Schaffer a Callender zjistili, že do 7. měsíce separace nevyvolala žádný protest a cizí osoby byly akceptovány dobře jako náhrada za matku. l l l l Kojenecké období-zrod „já“ lMargareta Mahlerová (1975) kniha Psychologický zrod dítěte. lDle Mahlerové se „já“ rodí právě v rámci interakce matka a dítě. Vývoj sebepojetí dítěte je závislé na utváření jeho vztahu k matce. l1. Stadium normálního autismu-novorozenec. Nerozlišuje sebe ani svoji matku od okolí. Redukce tenze a uspokojení potřeb v rámci autistického světa. l2. Normální symbióza. 2. -4. měsíc. Dítě neodlišuje sebe od matky, začíná odlišovat okolí. Kojenecké období-první rok života l3. Období separace-individuace. Od 4. měsíce do 3. let. Má subfáze: la/diferenciace (4.-10. měsíc). Začíná odlišovat matku od druhých lidí. Separační úzkost. lb/procvičování (10. – 16. měsíc). Aktivní vzdalování od matky s návratem k ní (pružné pouto). Souvisí s vývojem chůze. Nucená separace může vest k regresi či stagnaci vývoje. Krátké separace pomáhají k odlišení já od matky. Rozvoj hybnosti dává pocit autonomie. lc/navazování přátelských vztahů (16. -25. měsíc). Odolnější frustraci, navazování vztahů s dalšími lidmi. Ambivalence k matce-druhý vrchol separační úzkosti, vzdorování a negativní pocity k matce. l Kojenecké období-první rok života ld/ individuace (25. – 36. měsíc). Dítě může začít fungovat samostatně, plně individualizováno („zrození já“), obraz matky internalizován. Dítě snese přiměřené separace (MŠ atp.). lLze diskutovat o některých bodech této teorie, zejména o vytváření vztahu jen k jedné osobě, v některých kulturách se dítě začleňuje přímo do malé skupiny lidí. Dle nejnovějších výzkumů si dítě vytváří více vztahů současně. lCenný je popis vývoje dítěte od poloviny druhého roku. Kojenecké období-kvalita připoutání lMary Ainsworthová-sledovala longitudinálně řadu párů matka-dítě v průběhu prvního roku života. Hodnotila zejména kvalitu vztahu dítěte k matce. lDěti byly vystaveny krátké separaci od matky.Na základě reakcí dětí při návratu matky rozlišila 3 skupiny: l1/děti s pevným vztahem k matce l2/ děti nejistým-vyhýbavým vztahem k matce l3/ děti s nejistým-rezistentním vztahem k matce Kojenecké období-shrnutí lNa konci kojeneckého období: lJe dítě schopno záměrných aktivit řízených vůlí. lUdrží vzpřímený postoj, je schopno záměrně uchopovat a pouštět věci, rozvinulo praktickou inteligenci. lJe připraveno řečově komunikovat. lNavázalo specifické vztahy k lidem, kteří o něj pečují. Batolecí období - 2. a 3. rok života lŘeč – na konci 1. roku dětský žargon, vykoná jednoduchou reakci na výzvu lIntonuje-mezi 10. a 11. měsícem napodobuje intonaci v dlouhých „žargonových“ promluvách lKe druhému roku začíná dítě chápat symbolický význam slov. Slovní zásoba roste exponenciálně-ve 12 měsících užívá 6 slov, ve 2 letech až 300 slov. lVelký pokrok v sebeobsluze lJemná motorika-úchop, upuštění, čmárání Batolecí období - 2. a 3. rok života lSesazení z trůnu-nový sourozenec lSdílení pozornosti (odkazování pohledem) lVytváří roli v rodině lVe dvou letech-vztahy k druhým dětem-hra paralelní lZrození psychologického „já“ (Mahlerová) – fáze vzdoru či negativismu. lPochopení symbolického významu slov („Co to je?“) lPiaget-symbolické a předpojmové myšlení l l Předškolní období (cca 3-6 let) lOpět značný pokrok v motorice (chůze po schodech, poskoky, stoj na 1 noze)-obliba různých motorických aktivit-prolézačky lKresba-souvisí s vývojem motoriky lVe 3 letech kreslí čmáranice, 4. roky člověka, 5. let kreslí dle představy lŘeč-2 leté děti dvojslovné věty,3 leté souvětí souřadné i podřadné. Kolem 5-6 roku by měla vymizet patlavost. l Předškolní období (cca 3-6 let) lDítě je schopno používat symboly (symbol reprezentuje něco), například kresba nebo slovo je reprezentant něčeho reálného. Stejně tak kreativní hra je symbol (krabice je stůl, bábovička z písku je dort…). V tomto období již dítě také rozumí pojmům minulost a přítomnost. Př.-pokud pláče po matce, můžeme ho utěšit, že matka brzy přijde-bude tomu rozumět. Předškolní období (cca 3-6 let) lEmoční vývoj a socializace lRodina je nejdůležitější prostředí v socializaci dítěte lDítě se učí emočně reagovat, osvojuje si hodnoty, hranice v chování, osvojuje si sociální role (syn, bratr, vnuk...) lPředškolní období je velmi důležité zejména v osvojování kontrol a rolí!!!! lSocializace-sociální reaktivita, sociální kontroly, sociální role. Předškolní období (cca 3-6 let) lOsvojování kontrol-v různých společnostech různě nastaveno, například v kmenu Zulu končí shovívavost v 18-24 měsících a nastává krutost a tvrdost. lU nás pozvolný socializační tlak od 3. roku. V předškolním období dochází k rozvoji seberegulace. Dítě se nejdříve řídí hlasitými instrukcemi, potom spíše myšlením než řečí. Předškolní období (cca 3-6 let) lSebehodnocení-vysoké, ale nestabilní, odvozuje se od hodnocení rodičů lSociální role l2 děti spolu v 1 místnosti l6-8 měsíc-spíše nezájem l1 rok-zájem vzrůstá, krakání za vlasy apod. l1,5 roku-větší zájem, méně konfliktů o hračky l2-2,5 rokuparalelní hra l2,5 roku-hra společná, asociativní-společně sdílené projekty l4-5 let hra kooperativní lRole ve skupině-soupeřivost, vedoucí role, mužská a ženská role l l Předškolní období (cca 3-6 let) lRole mužská a ženská lStereotypní očekávání vzhledem k pohlaví l(dívky jsou popisovány jako menší, slabší, chlapci statnější, silnější) lSdílené pohlaví-rodiče více stimulují dítě stejného pohlaví (zejména muži) lV předškolním období dítě výrazněji přejímá ve svých zájmech a postojích mužské či ženské chování (hračky, hry, oděvy) Předškolní období (cca 3-6 let) lHRA-velmi důležitá v socializaci lHranice mezi horu a prací není přesná lHry jsou například konstrukční (lego), úkolové (na prodavače)…. lProč si dítě hraje? l2 názory: l1/vede k osvojení dovedností užitečných pro život, k obnovení sil, k zotavení l2/hra má smysl sama o sobě, je jednou ze základních potřeb člověka. Předškolní období (cca 3-6 let) lNěkteré děti si vytvářejí pro svou hru ve fantazii společníky, které postrádají ve skutečnosti, dávají jim jména, rozmlouvají s nimi-nejedná se o žádnou patologii, jedná se o intenzivní potřebu dětské společnosti a způsob procvičování sociálních rolí. Předškolní období (cca 3-6 let) lVstup dítěte do školy: lŠkolní zralost: lPracovní složka (pozornost) lSociální složka lFyzická zralost lKognitivní zralost-zrakové rozlišování, sluchové rozlišování, vizuomotorika, grafomotorika, početní představa, slovník Předškolní období (cca 3-6 let) lV současné době cca 30% odkladu školní docházky lPrevence-kvalitní příprava na školu v lposledním ročníku MŠ lV USA vyrovnávací programy Head Start, No Child left behind atd. Sebepojetí lZáklady ve 2 letech-pohlaví, dítě lPředškolák-popíše se fyzicky lMladší školní věk-psychologické vlastnosti lTeorie mysli-pokus s čokoládou lDěti týrané-nižší schopnost sociálnímu porozumění l