Přednáška č. 1 a 2 Čím se psychologie může zabývat Historie psychologie Základní psychologické směry a obory Obecná a vývojová psychologie 2015/16 Jak dosáhnout cíle v předmětu psychologie n1/Docházka na přednášky-nepovinná. n2/Studium podkladů k přednáškám-1 den před přednáškou k dispozici text přednášky-vytisknout a doplňovat poznámky. n3/Test –prosinec, leden. 10 bodů n4/Domácí úlohy-termíny odevzdání do odevzdávárny 30. 10 a 31. 11. n SL Bush Stadium 1 Co je vlastně psychologie ? nJak lze jednoduše a srozumitelně definovat psychologii? nR. Atkinsonová a kol. (2000): n„Psychologie je vědecké studium chování a duševních procesů.“ nWikipedie CZ (2013): n„Psychologie je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí (tzv. psychika) a snaží se jej popsat, vysvětlit a predikovat. ´´ SLUIS City Park Čím se psychologie může zabývat nStřelba v Columbia High School nhttps://www.youtube.com/watch?v=zomme79LsXw nStřelba v Sandy Hook Elementary School nhttps://www.youtube.com/watch?v=AA8Wr3ggORA nOdborná rešerše na téma Počítačové hry nhttp://public.psych.iastate.edu/caa/abstracts/2010-2014/12pmag.pdf n n n n n Co je předmětem studia psychologie ? nPsychologie má velmi rozsáhlé množství témat, kterým se věnuje. nPříklady některých témat: n n1/ Dětská amnézie-téměř nikdo si neodvede vybavit události prvních 3 let života. n n2/ Vliv počítačových her na agresivitu dětí. n n n3/Účinnost psychoterapie. n nJakými dalšími tématy se psychologie zabývá? Cíle psychologie nObecné cíle, které si psychologové kladou: n1. cíl-popsat lidské chování a prožívání. n (K tomu psychologové využívají metody jako pozorování, rozhovor, experiment, diagnostické testy). n2. cíl-vysvětlit lidské chování a prožívání n(K tomu psychologové vytvářejí psychologické teorie, které je nutno nejdříve empiricky ověřit). n3. cíl – předvídat lidské chování a prožívání. n(Velmi nesnadný cíl k realizaci.) n4. cíl – využívat získané znalosti ke zvyšování lidské spokojenosti a zdraví. Základní přístupy v psychologii nKaždý přístup má: nSvoji definici psychologie, svoje témata. nPreferuje určitou metodologii nDo určité míry redukuje předmět studia psychologie. n1/Biologicky orientovaná psychologie n2/Psychodynamicky orientovaná psychologie n3/Behaviorálně orientovaná psychologie n4/Humanisticky orientovaná psychologie n5/Kognitivně orientovaná psychologie n6/Evolučně orientovaná psychologie n Biologicky orientovaná psychologie nZabývá se zejména neurofyziologickými procesy, které jsou ve vztahu k chování a prožívání. nV rámci biologického přístupu se např. vysvětluje dětská amnézie jako důsledek nezralosti hippokampu u malých dětí. nPředstavitelé: William James (významný v historii psychologie), u nás např. František Koukolík, Cyril Höschl…. Biologický přístup-současnost nVýznam biologického přístupu významně narůstá díky moderním zobrazovacím technologiím a medicíně. Zobrazovací technologie jako MRI a fMRI umožňují psychologům a dalším vědcům výzkum lidského mozku (struktury a aktivity) jako nikdy předtím. Došlo k významnému pokroku v porozumění např. paměti, učení, duševním nemocem atd. nPř. Národní ústav duševního zdraví nhttp://www.nudz.cz/vyzkumne-programy/aplikovana-elektrofyziologie/profil/ n Psychodynamický přístup nOd počátku 20. století, navazuje na učení Sigmunda Freuda. nZákladem je studium nevědomých oblastí lidské psychiky. nZákladní témata psychoanalýzy: Pud smrti a pud života (libido), vývoj zaměření libida, struktura osobnosti (id, ego, superego), obranné mechanismy. nDalší psychologové, navazující na psychoanalýzu: nC.G. Jung-analytická psychologie (témata: Kolektivní nevědomí, archetypy, asociační experiment) nAlfred Adler-individuální psychologie (témata: Touha po moci versus společenský cit, sourozenecké konstelace) nNeopsychoanalytici- E.Erikson, E. Fromm a další-zdůraznění sociálního původu psychických problémů. n Psychodynamický přístup-současnost nHlavní myšlenky a témata Freudovy psychoanalýzy stále ovlivňují mnoho psychologů, hlavně těch, co pracují v oblasti duševního zdraví. Freudovy myšlenky byly rozpracovány a modifikovány mnohými následovníky. Psychologové, kteří preferují psychodynamický přístup, se zaměřují např. na význam vlivu nevědomí, rané zkušenosti z dětství, na léčbu lidí s psychologickými problémy. n n Behaviorální přístup nPředmět studia psychologie v behavioristickém přístupu: nChování (základní zdroj objektivně měřitelných dat pro výzkum). Myšlenka-objektivně lze studovat pouze chování (tj. co je pozorovatelné). nVýrazný směr americké psychologie v 1 .po. 20. století nZakladatel J.B. Watson (1878-1958). nWatson-,,Podmiňováním (učením) lze z dítěte vychovat kohokoliv.“ nLidské chování je formováno vnějšími vlivy, především odměnami a tresty (proces učení). nOdpůrci označován jako „psychologie bez duše“. n Behaviorální přístup-současnost nSoučasní psychologové kteří uplatňují behaviorální přístup studují problémy, jak je chování modifikováno vnějším prostředím. Mnoho psychologů pracujících v oblasti duševního zdraví využívá behaviorální přístup pro vysvětlení a léčbu psychických poruch. Humanisticky orientovaná psychologie nReakce na behaviorismus a psychoanalýzu. nHlavní představitelé: Abraham Maslow, Viktor Frankl, Carl Rogers. nV centru pozornosti je motivace k růstu, seberealizace a svoboda volby při dosažení našeho potenciálu, smysl života nRogers, Frankl i Maslow mají stále velký vliv na současné psychology, kteří si zvolili humanistický přístup. Humanistický přístup je hojně rozšířen mezi psychology pracujícími v oblasti duševního zdraví. Kognitivně orientovaná psychologie nKognitivní psychologie se významně formuje od 60. let, kdy se psychologové vrátili ke studiu mentálních procesů (tzv. kognitivní revoluce), což znamenalo obrat od behavioristického přístupu. nKognitivní psychologie se začala zabývat významnou rolí mentálních (kognitivních procesů) např. pro paměť, vývoj jazyka, myšlení a řešení problémů. K rozvoji kognitivní revoluce přispěl vývoj počítačových systémů. Kognitivně orientovaná psychologie nVýchozí myšlenka -lidská psychika je systém, který zpracovává informace (information processing system). nTento systém je podobný velmi výkonnému počítači. nCílem je zjistit, jsou informace reprezentovány v naší mysli (mentální reprezentace) a jak je lze matematicky modelovat. nVliv na psychoterapii (klíčem k našemu chování je myšlení). nPřestavitelé Noam Chomski (lingvistika), Herbert Simon a Allen Newell (výzkum řešení problémů), Albert Ellis. n Evolučně orientovaná psychologie nPoměrně nový směr v psychologii. nZabývá se původem kognitivních a jiných psychologických mechanismů. nPsychologické mechanismy (stejně jako biologické) musely projít procesem přírodní selekce. nEvoluční psychologové předpokládají, že i některé psychologické charakteristiky mohou být předností, která dává vyšší šanci na přežití. Evolučně orientovaná psychologie nEvoluční přístup je aplikován na taková témata, jako jsou např. mezilidské vztahy, výběr partnera, rodičovství, sociální dominanci, agresivitu. nPř. Strach z pavouků-v současnosti nemá žádnou praktickou funkci (v našem prostřed)ú, v minulosti mohl být velice užitečný-selektoval se sklon snadněji se jich naučit bát. nVýběr partnera-selekce preference určitých fyzických znaků u žen či u mužů. n Systém psychologických oborů (věd) nZákladní psychologické vědy: nVývojová psychologie-studuje fyzické, psychické a sociální změny, ke kterým dochází v životním cyklu člověka nPsychologie osobnosti-zkoumá individuální rozdíly a charakteristiky. n Systém psychologických oborů (věd) nSociální psychologie-zkoumá vliv sociálního okolí na člověka. nKlinická psychologie-studuje příčiny, léčbu a prevenci různých typů psychických nemocí jako např. deprese a úzkosti. nPedagogická psychologie-zaměřuje se na problematiku procesu učení u člověka. nObecná psychologie-zkoumá základní psychické procesy a stavy jako např. vědomí, spánek, paměť, myšlení atd. n n Doporučená literatura k tématu: nHistorie psychologie: nHelus (2011): Úvod do psychologie. Portál: Praha.Zrod vědecké psychologie s.27-40; (s. 21-26 pro ty, co mají rádi filozofii) nPsychodynamicky orientovaná psychologie: nHelus (2011): Úvod do psychologie. Portál: Praha. s.56-59 (nevědomí x vědomí) nHelus (2011): Úvod do psychologie. Portál: Praha. S. 31-35 (psychoanalýza) nDrapela V.J. (1997): Přehled teorií osobnosti. Praha. nKapitola o Freudovi.(Jung a Adler pro ty, co chtějí mít náskok) nBehavioristicky orientovaná psychologie: nHelus (2011): Úvod do psychologie. Portál: Praha. S.69-71 (psychologie: věda o chování) nBiologicky orientovaná psychologie: nHelus (2011): Úvod do psychologie. Portál: Praha. S. 72-79 (psychologie: prožívání, chování a neurohumorální systém) nHumanisticky orientovaná psychologie: nDrapela V.J. (1997): Přehled teorií osobnosti. Praha. nKapitola o Rogersovi, Franklovi, Maslowovi nEvolučně orientovaná psychologie: nhttps://cs.wikipedia.org/wiki/Evolu%C4%8Dn%C3%AD_psychologie n n n n n nAtkinson, R. a kol (1995): Psychologie. Victoria Publishing.Praha nBaštecká, B.(2009): Psychologická encyklopedie-aplikovaná psychologie. Portál Praha nDrapela, V.J.(1997): Přehled teorií osobnosti. Portál. Praha nZ Wikipedie-Základy psychologie, Masakr na Columbine High School, Sandy Hook Elementary School Shooting n Otázky k procvičení n1/Jak lze definovat psychologii? Definici vysvětlete. n2/Čím se liší behaviorálně orientovaná x kognitivně orientovaná psychologie? (psychodynamicky orientovaná x evolučně atd atd.) n3/Jaké jsou hlavní obory (vědy) v psychologii? Čím se zabývají? n4/Kdy psychologie vznikla jako vědecká disciplína? n n n