HINDUISMUS
Přehled indických náboženství


Základní pojmy
lHinduismus je západní název pro nepřesně určený okruh indických náboženských tradic vytvořený z
názvu řeky Indus (dnes v Pákistánu) a jejího okolí, později název celého geografického a kulturního
okruhu, sami říkají Indii Bhárat
l
lExistuje okruh označovaný v Indii jako sanátana dharma – věčný zákon, i ten je pestrý z hlediska
posvátných písem, nauk a praxe

Vznik indické kultury I.



Vznik indické kultury II.
lŠpatně doložená protoindická kultura a civilizace; jejím dědictvím drávidské jazyky na jihu Indie
l
lPříchod obyvatelstva mluvícího indoevropskými jazyky ze severozápadu
l
lDnešní indická kultura výsledek míšení těchto zdrojů s převahou prvků indoevropských („árijských“)

Posvátné texty I.
lv indoevropském jazyce byly tradovány, později sepsány a shromážděny rituální texty označované
jako védy (v sanskrtu véda – věda, vědění)
l
lčtyři sbírky
l   - Rigvéda (hymny na bohy)
l   - Jadžurvéda (obětní formule)
l   - Sámavéda (zpěvy)
l   - Atharvavéda (vědění atharvanů -  kněží básníků)
l
lčtyři vrstvy védské literatury – samhity, áranjaky, brahmany, upanišady
l
lv upanišadách paradigmatický obrat od mýtů k filosofické interpretaci člověka a absolutna
l
l

Posvátné texty II.
lsanskrt – umělý jazyk na základě jazyka véd, bohatá literatura do současnosti vedle živých
indických jazyků
l
ldalší typy literatury: eposy (Mahábháráta včetně Bhagavadgíty, Rámajána), šástry, purány,
filosofické, odborné a literární spisy

Posvátné texty III.
Rigveda_MS2097


Posvátná slabika ÓM
ÓM


Specifické rysy hinduismu
lpřesvědčení o samsáře, sledu či koloběhu životů a touha po vysvobození (mókša)
l
lčlověk svými postoji a činy vytváří předpoklad pro další životy (karma - vipáka)
l
lvýsledkem karmy je narození v sociální skupině: čtyři varny, dílčí kasty; některé směry hinduismu
varny relativizují

Společné rysy hinduistické praxe
lUznávají se tři cesty vedoucí různě rychle k vysvobození
l
l    1. karma márga – cesta činů, řádné, nesobecké jednání, pomalá cesta
l
l    2. bhakti márga – cesta uctívání bohů a bohyň
l
l    3. džňána márga – radikální cesta poznání (meditativního)

Cesta činů v hinduistickém pojetí
lNábožensky motivovaná pravidla sociálního života: Manuův zákoník (Manu smrti)
lPovinnosti kast, manželský a rodinný život; sekulární právo je nezávislé; náboženské právo spíše
zvykové
lHinduismus a politika: Mahátma Gandhí, Indický národní kongres; nové spojení nacionalismu s
hinduismem (hindutva)

Bhaktické směry
llidový hinduismus sestává z velkých okruhů lidí, kteří uctívají především vybrané bohy. Jsou to
zejména:
lvysoce početně převažující vaišnávské hnutí orientované na boha Višnu (kolem 500 milionů)
ltéž silně zastoupené šaivistické hnutí zaměřené na boha Šivu (200 milionů)
lšaktismus uctívající božskou matku pod jmény např. Kálí nebo Durga (s dalšími směry kolem 100
milionů)

Významní indičtí bohové I.
Višnu
lve védách stojí spíše na okraji
lv pozdních textech, puránách jediný Bůh, všezahrnující podstata všech bytostí, tvůrce a ničitel
lcharakteristické pro něj jsou avatáry, což jsou sestoupení v pozemských podobách, nejznámější z
nich ke Kršna
444px-FourArmedVishnuPandyaDynasty8-9thCentury

Významní indičtí bohově II.
Šiva
ltancem ničí a tvoří světy
l
lzobrazován též jako meditující; oblíbený bůh jogínů
l
lsnad dědictví prehistorické staroindické kultury, později propojen s védskými postavami
Šiva

Významná indická božstva
Postavy božské matky
Kálí Lakšmí
l

Postavy božské matky
ldávný kult božské matky
lženské protějšky významných mužských božstev, souhrnně šakti
lv šaktismu je bohyně hlavním božstvem
lnabývá různých podob: laskavé matky, nedotknutelné panny, bojovnice proti démonům (obrázky)

Džňána márga
lcesta poznání, pokládaná za neúčinnější, nevylučuje karma márgu a bhakti márgu
lanalogie víry a gnose v západní kultuře
lIndie zná i encyklopedické učence, znalce písem, pandity; jde však o meditativní poznání
lopírá se o některé upanišady a pozdní texty
lvédanta, její různé směry, v západním světě nejpopulárnější advaita

Základní myšlenky advaity
lna obrázku významný učitel advaity šrí Ramana Mahariši; spojoval bhaktickou oddanost božské Matce
s cestou poznání
lmyšlenka z upanišad: na otázku žáka co je Brahma, učitel odpovídá Tat tvam asi – To jsi ty
lbožská podstata veškeré skutečnosti Brahma a lidský duch (átman) jsou totožné
ljde o poznání této jednoty a tím osvobození
09 Ramana Maharši

Jóga
lilustrativní foto jogína z Varánasí
lpůvodní význam slova jóga – jho, abstraktně spojení božského s lidským
ljóga je metodický postup k osvobození cestami studia a morální kázně, tělesných a dechových
cvičení, recitace manter, odpoutávání od smyslů a meditace
08 Jogín ve Varanásí

Radža jóga – souhrn škol jógy
lOsm stupňů cesty
l    1. jama (etika, sebekázeň, askeze)
l    2. nijama (uctívání, studium)
l    3. ásana (tělesná cvičení pro duchovní rozvoj)
l    4. pránajáma (dechová cvičení, práce s pránou)
l    5. pratjahara (cvičení nezávislosti na smyslech)
l    6. dharana (jednobodová koncentrace)
l    7. dhyana (meditace)
l    8. samadhi (plné vědomí, transcendentní stav)

Tantra – rychlá cesta poznání
lTantra – doslova tkáň, tkanivo, pavučina; propojené radikální metody; práce s údajnou životní
energií
l
lKundaliní – spirálově stoupající energie probouzející jednotlivá centra (kruhy – čakry, resp.
čakramy)
Chakrasss

Kritické události na dějinné cestě hinduismu
loddělení samostatných náboženství: džinismu a buddhismu v 6. stol. př. n. l., sikhismu v 15. stol.
n. l.
lkonfrontace s náboženstvími, která vstoupila do Indie:
l     - v 8. stol. stoupenci Zarathuštrova náboženství původem z Persie, v Indii zvaní pársové,
l     - křesťané, poprvé v 7. stol., dodnes žijící starobylé „tomášovské“ křesťanství (odvolává se
na legendu o apoštolu Tomášovi), podruhé v novověku v souvislosti s kolonizací;
l     - muslimové od 8. stol., islámské části indického kulturního okruhu dnes samostatné státy
Pákistán, Bangladéš, v Indii dnes asi 16% obyvatel
lkolonizace, kontakt se západní civilizací

Obnovná hnutí v novodobé Indii
lhnutí mají polemický, misijní nebo dialogický ráz
lkritika kast, monoteistická tendence, odpoutání od tradičních rituálů a zvyků
lÁrja samádž obnovuje védskou tradici a předává všem lidem; Brahmó samádž – tolerantní a dialogické
hnutí; Ramakrišnova misie – systematicky šíří hinduismus v západním světě
lfoto: Rabíndranáth Thákur
10 Rabindranáth Thákúr

Zprostředkování mezi hinduismem a Západem
lObnovná hnutí představují hinduismus Západu a přijímají od něj podněty
lRamakrišnova misie – na Západ přichází na přelomu 19. a 20. stol. svámí Vivékánanda (advaita
védanta)
lTheosofická společnost – vývoj od západního esoterismu přes tibetský buddhismus k zájmu o
hinduismus a přesídlení z USA do Indie (Adhyar)

Hinduismus v západním světě I.
lBhaktivédanta svámí Prabhupáda přináší na západ bhaktické hnutí zaměřené na avatára Kršnu – hnutí
Hare Kršna
l
lNezávislé vaišnávské skupiny)
l
l
11 Svámí Prabhupáda

Hinduismus v západním světě II.
lMahamandaléšvar svámí Mahéšvaránanda zakládá hnutí u nás pod názvem Jóga v denním životě; též
Česká hinduistická náboženská společnost
lJiná jógová centra
Svámidži