PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D.
Metody sociální práce 4


Opakování
—Jaký je rozdíl mezi základním a odborným sociálním poradenstvím?
—Co jsou občanské poradny?
—

Co nás dnes čeká?
—Individuální plánování
—Případové konference
—

Principy individuálního plánování
—Normalizace
—Neexpertní, partnerský postoj ke klientovi a rodině
—Podpora pozitivního potenciálu klienta/rodiny
—Osobní účast klienta a jemu blízkých lidí
—Spolupráce a jasně definované role
—Pojmenování rizik a příprava na ně
—Kontinuita a pružnost
—Stanovení cílů a sledování efektu
—Jazyk neprofesionální a pro rodinu přijatelný
—

Důvody proč plánovat péči
—Osobní kontakt zainteresovaných
—Rychlá koordinace
—Vyšší angažovanost všech
—Vyšší míra odpovědnosti
—

Rizika
—Nároky na sebeprezentaci klienta
—Nároky na komunikaci
—Časové nároky (příprava a realizace)
—Nereflektované normy pracovníka/organizace
—Nejasná definice klienta (dítě/rodič)
—Nevhodná témata (emoční bilance ve vztahu) a nevhodné situace (vyhrocený rozvod)

Životní sféry klienta
—Rodinné vztahy
—Osobnost klienta
—Mimorodinné vztahy
—Vzdělávací/pracovní dráha
—Zdraví a péče o sebe
—Zájmy
—

Sféry fungování rodiny
—Ekonomika (dluhy), zaměstnání dospělých
—Bydlení
—Provoz domácnosti
—Péče o děti
—Komunikace a vztahy
—Vazby v širší rodině
—Vazby mimo rodinu

Pro koho jsou případové konference vhodné?
—Následná péče = přechod z jakéhokoliv typu péče do jiného
—Děti přecházející z jednoho zařízení do jiného
—Děti přecházející z ústavní výchovy do rodiny
—Dospívající opouštějící ústavní výchovu
—Přechod dítěte z domova do náhr. Péče
—Senioři
—Osoby se zdravotním postižením
—Osoby s duševní nemocí
—Postpenitenciární péče atd.

Přípravná fáze
—Ponechte si dostatek času! – zejména u dlouhodobě plánovaných konferencí (např. odchod klienta ze
zařízení, přechod na jinou školu apod.)
—Účastníky oslovte min. 1 měsíc dopředu.
—Konání konference připomeňte znovu bezprostředně před termínem.

Přípravná fáze
—Konference svolané v případě akutní potřeby (klient chce neplánovaně opustit zařízení, vyskytl se
vážný výchovný problém, jiná velká životní změna)
—Aktuální řešení situace, ale riziko menší účasti.
—

Kdo konferenci svolává?
—Není jednoznačně určeno.
—Ideálně sociální pracovník klienta
—Pobytové zařízení (SVP,DD, ÚSP)
—Nezisková organizace pracující s klientem

Role svolavatele
—Navrhuje svolání konference, průběh příprav (např. účastníky) diskutuje s klientem.
—Připravuje klienta na průběh konference!
—Konferenci organizačně a technicky zajistí
—Moderuje konferenci
—Na základě konference připraví individuální plán

—Seznámí s finálním plánem všechny účastníky.
—Monitoruje průběžnou realizaci plánu.
—V případě potřeby svolává následné konference.

Koho pozvat na konferenci?
—Klienta
—Sociálního pracovníka – místně příslušného, ze zařízení
—Rodinné příslušníky
—Další zainteresované odborníky
—„Asistent“ klienta
—Jiné blízké osoby
—

Role klienta
—Ústřední postava konference!
—Podílí se na příprava konference – je seznámen s materiály o sobě.
—Prezentuje svoje plány a představy
—Komentuje vstupy ostatních účastníků
—Podílí se na formulaci individuálního plánu
—Seznámí se s důležitými osobami svého okolí (kdy, na koho a kde se může obrátit)
—Je spoluzodpovědný za naplnění plánu!

Účast klienta
—Vždy,kdy je to možné
—Není nutné nebo vhodné když:
—hrozí, že někdo z účastníků situaci nezvládne
—hrozí, že se klient dozví něco, co v danou chvíli nemá vědět
—si to klient nepřeje, i když souhlasí s realizací PK
—

Role rodinných příslušníků
—Poskytují svůj pohled na řešení situace klienta.
—Veřejně deklarují své postoje.
—Mohou působit jako opora pro klienta – záleží na vztazích.
—Získají ucelený pohled všech účastníků na možnosti řešení.

Role dalších odborníků
—Osobně se seznámí s klientem.
—Přináší svůj pohled na situaci klienta.
—Účastní se diskuse.
—Nabízí vlastní možnosti řešení.
—Podílí se na formulaci individuálního plánu
—
—

Průběh konference 1
—Délka trvání: 90 – 120 min.
—Místo konání: individuální volba, místo by mělo být dobře dostupné všem účastníkům, zejména rodině
—Nutné respektovat soukromí účastníků a dbát na klidný průběh.
—Vhodné uspořádání místnosti

Průběh konference 2
—Svolavatel zahajuje konferenci, účastníci se představí.
—Svolavatel prezentuje „kazuistiku“ klienta.
—Klient se jako první vyjadřuje k situaci.
—Vyjadřují se ostatní účastníci (rodina, odborníci) – probíhá diskuse.
—Klient průběžně komentuje průběh diskuse.

„Kazuistika“ k PK
—Prezentují se jen fakta důležitá pro řešení situace klienta a pouze s jeho souhlasem
—Klient je s kazuistikou předem seznámen
—Pozor na nálepkování, diagnózy; doporučujeme nehodnotící jazyk
—Nečíst, vyprávět

Průběh konference 3
—Svolavatel moderuje průběh diskuse.
—Svolavatel rekapituluje průběh a shrnuje závěry, formuluje první verzi individuálního plánu.
—Klient a po něm i ostatní účastníci se vyjadřují k plánu.
—Je formulována finální verze, jsou rozděleny úkoly a kompetence.
—Předběžně je stanoven termín návazné konference (např. za 6 měsíců).
—

Po skončení konference
—Svolavatel písemně vyhotoví individuální plán a doručí ho všem účastníkům.
—S klientem plán projde s ohledem na srozumitelnost a konzultuje s ním průběh konference.
—Domluví s klientem plán průběžné kontroly naplňování plánu.
—Monitoruje naplňování plánu ostatními subjekty.