PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D. Metody sociální práce 4 Opakování —Jaký je rozdíl mezi základním a odborným sociálním poradenstvím? —Co jsou občanské poradny? — Co nás dnes čeká? —Individuální plánování —Případové konference — Principy individuálního plánování —Normalizace —Neexpertní, partnerský postoj ke klientovi a rodině —Podpora pozitivního potenciálu klienta/rodiny —Osobní účast klienta a jemu blízkých lidí —Spolupráce a jasně definované role —Pojmenování rizik a příprava na ně —Kontinuita a pružnost —Stanovení cílů a sledování efektu —Jazyk neprofesionální a pro rodinu přijatelný — Důvody proč plánovat péči —Osobní kontakt zainteresovaných —Rychlá koordinace —Vyšší angažovanost všech —Vyšší míra odpovědnosti — Rizika —Nároky na sebeprezentaci klienta —Nároky na komunikaci —Časové nároky (příprava a realizace) —Nereflektované normy pracovníka/organizace —Nejasná definice klienta (dítě/rodič) —Nevhodná témata (emoční bilance ve vztahu) a nevhodné situace (vyhrocený rozvod) Životní sféry klienta —Rodinné vztahy —Osobnost klienta —Mimorodinné vztahy —Vzdělávací/pracovní dráha —Zdraví a péče o sebe —Zájmy — Sféry fungování rodiny —Ekonomika (dluhy), zaměstnání dospělých —Bydlení —Provoz domácnosti —Péče o děti —Komunikace a vztahy —Vazby v širší rodině —Vazby mimo rodinu Pro koho jsou případové konference vhodné? —Následná péče = přechod z jakéhokoliv typu péče do jiného —Děti přecházející z jednoho zařízení do jiného —Děti přecházející z ústavní výchovy do rodiny —Dospívající opouštějící ústavní výchovu —Přechod dítěte z domova do náhr. Péče —Senioři —Osoby se zdravotním postižením —Osoby s duševní nemocí —Postpenitenciární péče atd. Přípravná fáze —Ponechte si dostatek času! – zejména u dlouhodobě plánovaných konferencí (např. odchod klienta ze zařízení, přechod na jinou školu apod.) —Účastníky oslovte min. 1 měsíc dopředu. —Konání konference připomeňte znovu bezprostředně před termínem. Přípravná fáze —Konference svolané v případě akutní potřeby (klient chce neplánovaně opustit zařízení, vyskytl se vážný výchovný problém, jiná velká životní změna) —Aktuální řešení situace, ale riziko menší účasti. — Kdo konferenci svolává? —Není jednoznačně určeno. —Ideálně sociální pracovník klienta —Pobytové zařízení (SVP,DD, ÚSP) —Nezisková organizace pracující s klientem Role svolavatele —Navrhuje svolání konference, průběh příprav (např. účastníky) diskutuje s klientem. —Připravuje klienta na průběh konference! —Konferenci organizačně a technicky zajistí —Moderuje konferenci —Na základě konference připraví individuální plán —Seznámí s finálním plánem všechny účastníky. —Monitoruje průběžnou realizaci plánu. —V případě potřeby svolává následné konference. Koho pozvat na konferenci? —Klienta —Sociálního pracovníka – místně příslušného, ze zařízení —Rodinné příslušníky —Další zainteresované odborníky —„Asistent“ klienta —Jiné blízké osoby — Role klienta —Ústřední postava konference! —Podílí se na příprava konference – je seznámen s materiály o sobě. —Prezentuje svoje plány a představy —Komentuje vstupy ostatních účastníků —Podílí se na formulaci individuálního plánu —Seznámí se s důležitými osobami svého okolí (kdy, na koho a kde se může obrátit) —Je spoluzodpovědný za naplnění plánu! Účast klienta —Vždy,kdy je to možné —Není nutné nebo vhodné když: —hrozí, že někdo z účastníků situaci nezvládne —hrozí, že se klient dozví něco, co v danou chvíli nemá vědět —si to klient nepřeje, i když souhlasí s realizací PK — Role rodinných příslušníků —Poskytují svůj pohled na řešení situace klienta. —Veřejně deklarují své postoje. —Mohou působit jako opora pro klienta – záleží na vztazích. —Získají ucelený pohled všech účastníků na možnosti řešení. Role dalších odborníků —Osobně se seznámí s klientem. —Přináší svůj pohled na situaci klienta. —Účastní se diskuse. —Nabízí vlastní možnosti řešení. —Podílí se na formulaci individuálního plánu — — Průběh konference 1 —Délka trvání: 90 – 120 min. —Místo konání: individuální volba, místo by mělo být dobře dostupné všem účastníkům, zejména rodině —Nutné respektovat soukromí účastníků a dbát na klidný průběh. —Vhodné uspořádání místnosti Průběh konference 2 —Svolavatel zahajuje konferenci, účastníci se představí. —Svolavatel prezentuje „kazuistiku“ klienta. —Klient se jako první vyjadřuje k situaci. —Vyjadřují se ostatní účastníci (rodina, odborníci) – probíhá diskuse. —Klient průběžně komentuje průběh diskuse. „Kazuistika“ k PK —Prezentují se jen fakta důležitá pro řešení situace klienta a pouze s jeho souhlasem —Klient je s kazuistikou předem seznámen —Pozor na nálepkování, diagnózy; doporučujeme nehodnotící jazyk —Nečíst, vyprávět Průběh konference 3 —Svolavatel moderuje průběh diskuse. —Svolavatel rekapituluje průběh a shrnuje závěry, formuluje první verzi individuálního plánu. —Klient a po něm i ostatní účastníci se vyjadřují k plánu. —Je formulována finální verze, jsou rozděleny úkoly a kompetence. —Předběžně je stanoven termín návazné konference (např. za 6 měsíců). — Po skončení konference —Svolavatel písemně vyhotoví individuální plán a doručí ho všem účastníkům. —S klientem plán projde s ohledem na srozumitelnost a konzultuje s ním průběh konference. —Domluví s klientem plán průběžné kontroly naplňování plánu. —Monitoruje naplňování plánu ostatními subjekty.