PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Metody sociální práce 3 Opáčko J —Co spadá do neverbální komunikace? —Jaké jsou techniky aktivního naslouchání? —Nejčastější chyby v naslouchání Co nás dnes čeká? —Poradenství —Vedení rozhovoru —Přístupy k vedení rozhovoru Poradenství —Každý se někdy ocitá v roli poradce – laické poradenství - nejširší pojetí —Poradenství v rámci pomáhajících profesí – kde všude? —Poradenství v rámci SP Základní sociální poradenství —Informace o nárocích, službách a možnostech člověka v obtížné situaci —Co nejblíž klientovi —Součástí je zprostředkování další pomoci —Povinně poskytované všemi poskytovateli soc. služeb — Odborné sociální poradenství —„Odborné sociální poradenství je poskytováno se zaměřením na potřeby jednotlivých okruhů sociálních skupin osob v občanských poradnách, manželských a rodinných poradnách, poradnách pro seniory, poradnách pro osoby se zdravotním postižením, poradnách pro oběti trestných činů a domácího násilí; zahrnuje též sociální práci s osobami, jejichž způsob života může vést ke konfliktu se společností. Součástí odborného poradenství je i půjčování kompenzačních pomůcek.“ (zák.108/2006) Služby v rámci odborného soc.poradenství —zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, —sociálně terapeutické činnosti, —pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí Občanské poradny —Síť nestátních org. podle britského vzoru —Princip diskrétnosti, bezplatnosti, nezávislosti a nestrannosti, respekt a nediskriminace —Poradny působí na více než 60 místech v ČR —Dva cíle – 1) snaha, aby klient netrpěl neznalostí svých práv a povinností, dostupných možností a neschopností vyjádřit své potřeby, 2) upozorňovat na nedostatky legislativy, prováděcí praxe či systémové problémy Dluhové poradenství —Stále aktuálnější —Pomoc s orientací v pohledávkách Vedení rozhovoru —Klíčová kompetence sociálního pracovníka —Sada dovedností – dovednost strukturovat rozhovor, schopnost navázat a udržet zdvořilý lidský vztah, autentičnost, empatie, otevřenost, profesní etika Vnější podmínky —Klidné prostředí bez rušivých vlivů (telefony, návštěvy, kolegové, hodinky…) —Neverbální komunikace, řeč těla, usazení klienta —Oblečení pracovníka —Klima instituce —Vybavení místnosti Jak mě studium na Jaboku změnilo? — Modely vedení rozhovoru —Systemický přístup —Narativní přístup —Systémové přístupy —Přístup zaměřený na osobu —Transakční analýza —Kognitivně-behaviorální přístup —Eklektické a integrativní přístupy Systemický přístup —Pomocí dialogu hledá alternativní možnosti zvládnutí problému —Pracovník nepůsobí na klienta, ale je součástí kontextu —Klíčová témata – klientova zakázka (Co klient očekává?), kl.problém (na čem budeme pracovat?), cíl spolupráce, cesty k cílům, kritéria hodnocení Narativní přístup —Cílem je pomoci klientovi pochopit jeho životní příběh —Klient je odborník na svůj příběh, má právo na vlastní perspektivu —Terapeut nabízí kontexty, významy příběhů, inspiraci, nikoliv řešení Systémový přístup —Člověk je součástí přirozených či formálních systémů —Pravidla zachovávají rovnováhu systémů i na úkor jednotlivců —Účelem terapie resp. rozhovoru je změna vzorce pravidel, aby vyhovovala více členům Přístup zaměřený na osobu —Tzv. Rogersovský přístup —Především empatické naslouchání —V centru pozornosti je klientův vnitřní svět —Klient rozhoduje, na čem bude pracovat; určuje tempo práce, rozhoduje, kdy spolupráce končí… —Základní prvky —Bezpodmínečná akceptace klienta —Empatická komunikace —Autentické vyjadřování Transakční analýza —Zaměřená na lidskou komunikaci, kerá je zdrojem mnoha obtíží, ale nástrojem nápravy —Ke komunikaci s druhými přistupuji za tří ego-stavů – rodič,dítě, dospělý —Přístupy se mohou v průběhu komunikace měnit —Problémy vznikají pokud ego-stavy nejsou zjevně či neverbálně sladěné —Sladěné např. rodič-rodič, dítě-dítě —Tzv.křížové např. dítě-dospělý, rodič-dospělý Kognitivně-behaviorální terapie —Klient myšlenkami ovlivňuje pocity a chování —Negativní vzorce se terapeut snaží nahradit pozitivními —Řeší se problémy teď a tady —Změny v chování jsou podporovány tréninkovými úkoly —Rozhovory více strukturované než u rogersovského nebo systemického přístupu